فروشگاه

توضیحات

اومانیسم واژه ای است که در طول تاریخ ، معانی گوناگونی به خود دیده است . تاریخ پیچیده آن در دنیای غرب دامنه معانی و تعاریفش را گسترده کرده است . با وجود این ، می بایست ضمن تأکید بر تکثر ، پیچیدگی و سیال بودن معانی اومانیسم ،تعریف امروزی آن را ارائه نماییم . ریشه این واژه humble (humilis) از واژه لاتین “humus” به معنای خاک یا زمین است . از این رو “homo” به معنای هستی زمینی و “humanus” به معنای خاکی یا انسان است .[۱] این واژه در آغاز در مقابل سایر موجودات خاکی یعنی حیوانات و گیاهان و همچنین مرتبه دیگری از مخلوقات یعنی ساکنان آسمان یا خدایان (divihnus , deusldivus) به کار می ر فت . در اواخر دوران باستان و قرون وسطای غرب ، محققان و روحانیان میان “divinitas” به معنی حوزه هایی از معرفت و فعالیت که از کتاب مقدس نشأت می گرفت و  اومانیتاس (humanitas) یعنی حوزه هایی که به قضایی عملی زندگی دنیوی مربوط می شد ، فرق گذاشتند .از آنجا که این حوزه دوم بخش اعظم مواد خام خود را از نوشته های رومی و به طور فراینده یونان باستان می گرفت ، مترجمان و آموزگاران این آثار که معمولاً ایتالیایی بودند خود را “umanisti” یا «اومانیست ها » نامیدند .[۲] بر این اساس “humanity” به آن حوزه از معارف درسی اطلاق می شد که صنایع بیان ، منطق ، ریاضیات و مطالعه آثار نویسندگان یونانی و رومی را در بر می گرفت و«اومانیست » فردی بود که این مموضوعات را ترجمه یا تدریس نموده و یا امکانات تدریس آنها را فراهم می کرد .[۳]

 

۱۳۶صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع  دارد قیمت ۷۹۰۰ تومان

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

انجام پروپوزال،مقاله و پایان نامه هنر در کوتاهترین زمان با موضوعات خاص شما. منتظر تماس شما هستیم

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                              صفحه

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………. ۳

فصل اول : اومانیسم چیست

۱-۱ تعریف اومانیسم …………………………………………………………………………………. ۴

۱-۲ تاریخچه اومانیسم ………………………………………………………………………………. ۶

۱-۳  اومانیسم یعنی …………………………………………………………………………………. ۱۲

۱-۴ اگر بخواهیم نگاهی داشته باشیم به تاریخچه اومانیسم باید به چه
دوره‌ای برگردیم………………………………………………………………………………………. ۱۶

۱-۵ اومانیسم در غرب………………………………………………………………………………. ۱۹

۱-۵-۱ اومانیسم در سروده‌های دانته و میلتون …………………………………………. ۲۰

۱-۶ انواع اومانیسم ………………………………………………………………………………….. ۲۴

فصل دوم :اومانیسم و دین شناسی

۲-۱ تاثیر اومانیسم بر دین ………………………………………………………………………. ۳۰

۲-۲ تاثیر اسلام و فرهنگ تئوکراتیل بر شکل‌گیری اومانیسم ………………………… ۳۲

۲-۳ دو وجه فرهنگ اومانیسم و بیان نظریه‌های متفاوت نسبت به تعریف دین .. ۳۳

۲-۴ فرهنگ زمینی از دیدگاه دین ………………………………………………………………. ۳۴

 

الف

 

 2-5 جوهره اصلی تفکر و فرهنگ معاصر غربی ………………………………………… ۳۵

۲-۶ تفاوت فرهنگ ما با فرهنگ غرب………………………………………………………….. ۳۶

۲-۷ ملاک سودمندی از نظر اومانیست‌ها …………………………………………………… ۳۷

۲-۸ اومانیسم اسلامی در اندیشه شریعتی …………………………………………………. ۳۸

۲-۸-۱ شریعتی و ماهیت پویای انسان ………………………………………………………. ۳۹

۲-۸-۲ انسان جمعی از خدا و خاک …………………………………………………………… ۴۲

۲-۸-۳ مقایسه‌ی دیدگاه اومانیسم غربی و اومانیسم شریعتی……………………….. ۴۴

۲-۸-۴ کاربرد اندیشه‌ی شریعتی در جامعه‌ی امروز …………………………………… ۴۵

۲-۹ اومانیسم‌ها و پیامبران و اولیای الهی ………………………………………………….. ۴۷

۲-۱۰ اومانیست ها چگونه وارد مباحث دینی می‌شدند …………………………………. ۴۷

۲-۱۱ نظر اسلام درباره تفکر اومانیست …………………………………………………….. ۴۸

۲-۱۲ اومانیسم در اسلام با اومانیسم غربی چه تفاوت‌هایی دارد ………………….. ۵۱

۲-۱۳ اومانیسم در ایران ………………………………………………………………………….. ۵۱

فصل سوم : اومانیسم در دیدگاه جامعه شناختی

۳-۱ نظریه آگوست کنت و اومانیسم ………………………………………………………….. ۵۶

۳-۲ به فردیت رسیدن انسان تحت چه عواملی باعث رشد و تقویت انسان می‌شود ۵۷

۳-۳ نگاه انسان به خود در غرب ( جامعه جدید ) و در قرون وسطی …………….. ۵۹

 فصل چهارم : اومانیسم در فلسفه

۴-۱ معنای فلسفی اومانیسم ……………………………………………………………………… ۶۱

 

ب

 

۴-۲ جریان نقد اومانیسم …………………………………………………………………………. ۶۳

 4-3 اومانیسم مکتب است یا گرایش …………………………………………………………. ۶۴

۴-۴ انسانگرایی و اومانیسم در مارکسیسم و پراگماتیسم واگزیستانسیالیسم …. ۶۵

۴-۵ آیا می‌توان اومانیسم را یک مکتب فلسفی فرض کرد …………………………….. ۶۶

۴-۶ اومانیسم در قرن ۱۹-۲۰ و نظریه نیچه ………………………………………………. ۶۷

۴-۷ تحلیل انسان به خرد در غرب و فلسفه کانت…………………………………………. ۶۸

۴-۸ دیدگاه سقراط ، افلاطون و ارسطو نسبت به انسان ………………………………. ۶۹

۴-۹ اساس و اندیشه مارکس و بیگانگی از دیدگاه مارکس …………………………… ۷۰

۴-۱۰ مروری بر زندگی و اندیشه‌ هگل ……………………………………………………… ۷۴

۴-۱۱ هگل و نظریه‌ی تجلی روح و کتاب پدیدار شناسی ……………………………….. ۷۷

۴-۱۱-۱ پدیدار چیست …………………………………………………………………………….. ۷۸

۴-۱۱-۲ پدیدار شناسی هوسرل ……………………………………………………………….. ۷۹

۴-۱۱-۳ پدیدار شناسی براساس فلسفه‌ی هایدگر ……………………………………….. ۸۰

۴-۱۱-۴ پدیدار شناسی براساس تعریف هگل …………………………………………….. ۸۱

۴-۱۱-۵ هگل و نظریه‌ی او در تجلی روح و تعالی شعور در کتاب پدیدار شناسی ۸۲

۴-۱۱-۶ هگل و رابطه‌ی بین جسم و چهره فرد با خصایص و ویژگیهای روح .. ۸۴

۴-۱۱-۷ هگل و تحلیل و برررسی عقل در حوزه‌ی فلسفه پدیدار شناسی ……….. ۸۵

۴-۱۲ نگاهی به نامه‌هایدگر در باب اومانیسم ……………………………………………… ۸۶

 

ج

 

۴-۱۲-۱ نظریه هایدگر درباره سرچشمه اومانیسم ……………………………………… ۸۹

۴-۱۲-۲ نظریه هایدگر درباره‌ی نسبت بین متافیزیک و اومانیسم …………………. ۹۰

۴-۱۲-۳ تفکر آینده در فلسفه‌ هایدگر ………………………………………………………… ۹۱

فصل پنجم : اومانیسم در دیدگاه روانشناختی

۵-۱ رفتار انسان منتج و متاثر از افکار اوست ……………………………………………. ۹۳………..

۵-۲ نظریه‌ی کارل یونگ ………………………………………………………………………….. ۹۴

۵-۳ نظریه‌ی آلفرد آدلر …………………………………………………………………………… ۹۷

۵-۴ نهضت انسان گرا از دید انجمن روانشناسان انسان گرای آمریکا ………….. ۹۸

۵-۵ شرح حال و بررسی عوامل موثر در اندیشه‌ی کارل راجرز ………………….. ۹۹

۵-۵-۱ عقاید عمده‌ی راجرز …………………………………………………………………… ۱۰۰

۵-۶ شرح حال و بررسی عوامل موثر در اندیشه‌ی ابراهام مزلو ………………… ۱۰۳

۵-۶-۱ عقاید عمده‌ی مزلو ……………………………………………………………………… ۱۰۴

۵-۷ هدف از فکر کردن چیست ……………………………………………………………….. ۱۰۷

۵-۸ فروید فیلسوف بود یا روانشناس ……………………………………………………… ۱۰۷

۵-۹ برداشت فروید از ماهیت انسان ……………………………………………………….. ۱۰۸

۵-۱۰ بیگانگی و توهم از دیدگاه فروید …………………………………………………….. ۱۱۱

۵-۱۱ ضمیر ناخودآگاه فروید………………………………………………………………….. ۱۱۶

۵-۱۱-۱ احساسات ناخودآگاه ………………………………………………………………… ۱۱۷

 

د

 

 5-12 پیش درآمدی بر خود شیفتگی ………………………………………………………. ۱۲۲

نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………… ۱۳۱

گزارش کار عملی ………………………………………………………………………………….. ۱۳۲

ه

 

فهرست منابع

 

-۵- اومانیسم در غرب

بورکهایت می گوید اومانیسم کشف جهان و کشف انسان است . وی اساس اومانیسم را در رنسانس می بیند و به دوران باستان قبل از مسیحیت بهایی نمی دهد . هرچند آن را به عنوان یکی از عوامل مؤثر در آن می پذیرد ولی اساس را در دوران رنسانس در ایتالیا می بیند او می گویند انسان رنسانسی ، انسانی است که بدنبال کشف جهان و کشف انسان است . کشف جهان در سه پدیده نمود می یابد . یکی در گرایش به علوم طبیعی است که در دوران رنسانس افزایش یافته است . دیگر سفرهای ایتالیایی ها به گوشه و کنار دنیاست که هم تجلی آن دنیا گرای است و هم باعث تقویت و تشدید کشف جهان و شناخت جهان می شود . سوم ، کشف زیبایی ‌های طبیعت است  در تقابل با نگرش مسیحی مبتنی بر تضاد زمین و آسمان که به عنوان مثال شهر خدای سن اگوستین ، شهر همه خوبی ها و نیکی ها و پاکی هاست و در مقابل شهر انسان ری ، تراکمی از پلیدی ها ، زشتی ها و خبائث ها می باشد و دنیای انسانی دنیای حقیر و پست تلقی می شود ، در رنسانس جهان زیبا دیده می‌شود . بورکهارت کشف انسان را بعد دیگری از اومانیسم غرب می داند که به پیدایش فردیت منجر شده است . او می گوید : انسان ایتالیایی دوران رنسانس یک فرد است . انسانی ایتالیایی دوران رنسانی یک فرد است . انسانی نیست که وقتی پرسیده شود : کی هستی ؟ بگوید من فلورانی ، ونیزی و یاحتی بگوید من مسیحی هستم ، این انسان یک هویت فردی یافته است ، از آن هویت اجتماعی ، تاریخی ، مذهبی و ملی فاصله گرفته است .

همراه با رشد فردیت در غرب دو پدیده دیگر بروز می یابد . یکی اینکه گرایش برای شناخت انسان علاوه بر توجه به ابعاد روحانی و معنوی که در قرون وسطی رواج داشت ، اکنون شامل  ابعاد دنیوی و حتی صورت ظاهر و مشخصات فیزیکی  انسان نیز  شده است . دیگر اینکه در زندگی نامه هایی که در دوران قرون وسطی بیشتر متعلق به قدیسیان و زندگی روحانی ومعنوی آنها بوده و اکنون زندگی دنیوی غیر روحانیون را نیز در بر می گیرد.[۱]

 

۱-۵-۱- اومانیسم در سروده های دانته و میلتون

دردوره رنسانس ، نهضت اومانیسم یا همان انسان گرایی ، تأثیر عمیقی بر جامعه اروپا نهاد .این جنبش در نهایت سبب دگرگونی دیدگاه ها ، وضع زندگی و جایگاه اروپایی ها و همچنین فرایند فکری شان شد . ادبیات نگاشته شده در اوان رنسانس ، بیانگر تأثیر اومانیسم بر طبقات اجتماعی اروپاییان است .

در این میان دانته به عنوان یک نویستنده برجسته ، نگارش کتاب خود را در سال ۱۳۱۴ میلادی به اتمام رساند . اگرچه دانته قبل از گسترش این نهضت می زیسته اما سبک او نمایانگر کثیری از پیشگامان تفکر اومانیستی بعد از او شد . تأثیرات بعدی اومانیسم نیز در آثار «جان میلتون » نویسنده انگلیسی که آثارش به طور چشمگیری تحت تأثیر جو پرهیاهوی سیاسی قرن هفدهم ا نگلیس بود ، مشهود است . درحالی که کتاب دوزخ دانته نمایانگر کیفیت هایی است که از جنبه اومانیستی برآن تأکید شده است ، اما در کتاب بهشت گمشده که در سال ۱۶۶۷ منتشر شد ، بر تأثیرات والای اومانیسم در جامعه صحه گذاشته است . آثار این دو نویسنده محصول زمانه آنها است . میلتون تقریباً سه قرن و نیم بعد از دانته ، بهشت گمشده را نوشت و علاوه بر این او در جامعه ای متفاوت با دانته می زیسته است . به رغم چنین تفاوت هایی ، بهشت گمشده و دوزخ بیانگر جنبه های اومانیستی هستند . اگرچه ممکن است نحوه بیان آنها از این مفاهیم متفاوت باشد . از این رو برای درک این مطلب که چگونه اومانیسم به درون مایه ها واوصاف کتاب های دوزخ و بهشت گمشده راه یافته است ، در ابتدا بایست از مفهوم اومانیسم به درک درستی برسیم . اومانیسم را که معنای تحت الفظی اش «پژوهش در باره انسان» است می توان «بیدار سازی خویش » تعریف کرد . این مکتب هم بر مطالعه آثار کلاسیک و هم علوم انسانی ، که به عنوان علوم رهایی بخش ذهن است ، تأکید می ورزد . مطالعه فلسفه ، اخلاق ، تاریخ ، دستور زبان ، علم بیان و شعر



[۱] -پارسا،کی آْرش،اومانیسم اسلامی؛ نشر نافه،۱۳۸۰،ص ۷………………………

 

………………….

 

-۱- نظریه آگوست کنت و اومانیسم

“اگوست کنت که پدر جامعه شناسی جدید لقب گرفته و یکی از پایه گذاران پوزیتیویسم معاصر شناخته می شود . تئوری خودش را به این صورت مطرح کرد که تاریخ بشر سه مرحله و سه دوران دارد : دوران ربانی ، دوران فلسفی و دوران  علمی . در دوره ربانی انسان چون به حقایق هستی علم نداشته و جاهل بوده است ، لذا همه چیز و همه پدیده ها را به خدا و علل ماورایی که در دین مطرح می شود نسبت می داده است ، مثلاً می گر فته است خداست که باران می فرستد ، خداست که زلزله ایجاد می کند ، خداست که سیل می آفریند و امثال اینها ، و اما در دوره فلسفی  عقل بر رشد بیشتری کرد و بعضی از کلیات عقلی و اصول کلی فلسفی را فهمید . مثلاً به قاعده علیت پی برد که در این  عالم پدیدها با همدیگر ارتباط علی و معلولی دارند . یعنی برخی علت برای پدیده های میسر می شوند و همین اندازه فهمید که مثلاً آمدن باران علتی دارد اما خود علت را نشناخت . در دوره سوم که دوره علم است .

اگوست کنتی می گوید که –دیگربشر با علم و دانش خویش ، اکثر این حقایق و مجهولات عالم را کشف کرده است و اکنون ما می دانیم علت آمدن باران چیست :یک سیکل خاصی از پدیده ها در عالم طبیعت رخ می دهند آفتاب به دریا می تابد آب دریا بخار می شود بخار سبکتر می شود و  فاصله مولکولی آن زیادتر می شود و بخار می رود بالا و در آنجا ابر تشکیل می شود . سپس در اثر سرد شدن و برودت در یک درجه خاصی میعان رخ می دهد وقتی دوباره این بخار مایع می شود جاذبه زمین آن را جذب می کند و این همان باران است . با این تحلیل دیگر ما احتیاجی به خدا نداریم. وقتی باران مسأله اش از نظر علمی حل شد دیگر جایی برای خدا نیست !

این غرور علمی بشر در وران رنسا نس که  پایان قرون وسطی است یعنی قرون شانزده و هفده که در دوران ر شد و شکوفایی علم و دانش بشر اروپایی است ، به اضافه کاتالیزور ا ین غرور……………………..

 

 

…………………

 

 

 

-۴- نهضت انسان گرا از دید روانشناسان انسان گرای آمریکا

“انجمن روانشناسان انسان گرای آمریکا ، این نهضت را چنین تعریف کرده است :

روانشناسی انسان گرا شیوه ای است که همه روانشناسی ، و نه حیطه خاصی از آن را در بر می گیرد و براصولی همچون احترام به ارزشهای فرد ، عدم تعصب به روشهای پذیرفته شده دیگر و علاقه مندی به کشف جنبه های جدید رفتار انسان تکیه دراد . این روانشناسی بیشتر متوجه موضوعاتی است که در نظامها ونظریه های موجود جای کمی را اشغال کرده است ، مانند : عشق ، خلاقیت ، مفهوم «خود» ، ارگانیسم ، خویشتن سازی ،[۱]خود جوشی[۲]یاصرافت طبع ، حالت طبیعی و غیر تصنعی انسان ، تعالی «من» [3]، ارزشهای متعالی شدن ،[۴] خود مختاری و  استقلال احساس مسئولیت ، داشتن قصد در اعمال ، داشتن تجارب متعالی ، داشتن اوج ادراک،[۵]جرأت و بسیاری مفاهیم مهم دیگر .

بتدریج و بویژه از دهه ۱۹۶۰ انسان گرایی مورد تو‍جه روانشناسان  جوان ، دانشجویان ، استادان ، متفکران و برجستگان روانشناسی آمریکا قرار گرفت . مقالات و چکیده های روانشناسی در چند سال اخیر شاهدی بر این مدعاست . کتابها و مقالات در این زمینه ها هر روز بیش از پیش گسترش یافته است . علت این گرایش وضعی بود که روانشناسی ، سالها محکوم آن شده و با محدود کردن خویش در مطالعه رفتار ، خود انسان را مورد غفلت قرار داده بود و به جای آن ،عوامل پیرامونی همزیستی داشته و با تبادل نظر با آنها در جهت تکمیل روانشناسی گام بردارد . انجمن روانشناسی و روان درمانی انسان گرا ، در نشریه خود در این مورد چنین اعلام موضع می کنن



[۱] – actualization

[۲] -spontaneity

[۳] – ego transcendence

[۴] – higher values

[۵] – peak  experience

…………………………………………..

 

 

……………..

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق لینک دانلود این پروژه فعال خواهد شد.

قیمت اختصاصی و استثنایی این پروژه درپایان نامه دات کام : تنها , ۷۹۰۰ تومان

 

 

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “اومانیسم”

اومانیسم

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 1391

قیمت : تومان7,900