فروشگاه

توضیحات

بخش بندی منافعی مشتریان لپ تاپ در ایران با استفاده از تحلیل توام و خوشه بندی دو مرحله ای

صنعت کامپیوترهای شخصی در سال های اخیر با رشد سریع و چشمگیری مواجه شده است. سازندگان این محصولات نیز با چالش هایی از قبیل: وجود مشتریان پرتوقع ، رقابت شدید و تغییرات

سریع محیطی روبرو هستند. همچنین این بازار با سرعتی بیش از حد انتظار در حال حرکت به سمت افزایش تقاضا برای کامپیوترهایی با قابلیت حمل راحت، مانند لپ تاپ است. نیاز به تولید

محصولی متناسب با خواسته مشتری بیش از هر زمان دیگر احساس می شود و بخش بندی بازار یکی از راه کارهای ارضای هر چه بهتر مشتریان است. از میان رویکردهای متنوع برای بخش بندی

بازار، بخش بندی منافعی را می توان به عنوان یکی از بهترین رویکردهای بخش بندی بازار نام برد. هدف از این تحقیق بخش بندی منافعی مشتریان لپ تاپ در ایران با استفاده از تحلیل توام و

خوشه بندی دو مرحله ای است. داده های مورد نیاز برای بخش بندی مشتریان از طریق نمونه گیری ۷۶۰ نفر از مشتریان لپ تاپ بدست آمده است. چهار ویژگی مهم و مورد توجه برای

مشتریان در کل جامعه به ترتیب: قیمت، اندازه، سرعت پردازش گر و کارت گرافیک می باشند. همچنین نتایج بدست آمده از خوشه بندی دو مرحله ای مشتریان لپ تاپ در ایران حاکی از امکان

بخش بندی منافعی مشتریان لپ تاپ در ایران با استفاده از تحلیل توام و خوشه بندی دو مرحله ای

تقسیم مشتریان به چهار بخش است. به علاوه، بین اهمیت خواسته های در هر بخش با یکدیگر تفاوت وجود دارد. برای بررسی کیفیت خوشه بندی از آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شده است.

واژگان کلیدی: بخش بندی منافعی، تحلیل توام، تحلیل خوشه بندی دو مرحله ای، بازار کامپیوتر لپ تاپ

۱۷۰صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع دارد+فرمول ها و نمودار ها

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

بخش بندی منافعی مشتریان لپ تاپ در ایران با استفاده از تحلیل توام و خوشه بندی دو مرحله ای
بخش بندی منافعی مشتریان لپ تاپ در ایران با استفاده از تحلیل توام و خوشه بندی دو مرحله ای

 

فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق
شماره عنوان صفحه
۱-۱ مقدمه……………………………………………………………………………………………………….. ۲
۲-۱ تاریخچه……………………………………………………………………………………………………… ۲
۳-۱ تعریف مسئله و بیان سوال های اصلی تحقیق………………………………………… ۳

بخش بندی منافعی مشتریان لپ تاپ در ایران با استفاده از تحلیل توام و خوشه بندی دو مرحله ای

۴-۱ سابقه تحقیق و ضرورت انجام آن…………………………………………………………….. ۵
۵-۱ اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………… ۵
۶-۱ روش تحقیق………………………………………………………………………………………..

…… ۶
۷-۱ جامعه و نمونه آماری……………………………………………………………………………….. ۶

۸-۱ قلمرو تحقیق……………………………………………………………………………………………. ۷
۱-۸-۱ قلمرو

موضوعی…………………………………………………………………………………………. ۷
۲-۸-۱ قلمرو

مکانی……………………………………………………………………………………………… ۷
۳-۸-۱ قلمرو زمانی………………………………………………………………………………………………. ۷

۹-۱ کاربردهای تحقیق……………………………………………………………………………………. ۷

۱۰-۱ جنبه نوآوری تحقیق………………………………………………………………………………… ۸
۱۱-۱ تعاریف عملیاتی و نظری تحقیق……………………………………………………………… ۸

۱۲-۱ ساختار تحقیق…………………………………………………………………………………………. ۹
فصل دوم: مروری برادبیات و پیشینه تحقیق

۱-۲ مقدمه………………………………………………………………………………………………………. ۱۱
۲-۲ بررسی جامع بازار کامپیوتر در جهان و یران………………………………………….. ۱۱

شماره عنوان صفحه
۳-۲ ضرورت بخش بندی بازار کامپیوتر لپ تاپ در ایران…………………………….. ۱۷
۴-۲ بازار و بازاریابی…………………………………………………………………………………………

 

۱۷
۵-۲ تاریخچه بخش بندی بازار………………………………………………………………………. ۱۹
۶-۲ تعریف های بخش بندی بازار………………………………………………………………….. ۲۰
۷-۲ اهمیت بخش بندی بازار…………………………………………………………………………. ۲۱

۸-۲ مزایای بخش بندی بازار…………………………………………………………………………. ۲۱
۹-۲ معیارهای (مبناهای) بخش بندی بازار…………………………………………………… ۲۳
۱۰-۲ نکاتی مهم در مورد بخش بندی بازار…………………………………………………….. ۲۶

۱-۱۰-۲ فاکتورهای تاثیر گذار بر بخش بندی موثر بازار……………………………………… ۲۶
۲-۱۰-۲ قوانینی برای بخش بندی بازار……………………………………………………………….. ۲۷

۳-۱۰-۲ شرایط تقسیم بازار…………………………………………………………………………………..

۲۸
۱۱-۲ دیدگاه های تحقیقاتی بخش بندی بازار………………………………………………… ۲۹

۱۲-۲ مراحل بخش بندی بازار…………………………………………………………………………. ۳۰
۱۳-۲ سطوح بخش بندی بازار………………………………………………………………………….. ۳۱

۱۴-۲ تکنیک های (روش های) بخش بندی بازار……………………………………………. ۳۳
۱-۱۴-۲ خوشه

بندی…………………………………………………………………………………………….. ۳۴

۱-۱-۱۴-۲ تعریف خوشه…………………………………………………………………………………………… ۳۷

۲-۱-۱۴-۲ نقاط قوت روش خوشه بندی………………………………………………………………….

۳۷

۳-۱-۱۴-۲ نقاط ضعف روش خوشه بندی………………………………………………………………..

۳۸

۴-۱-۱۴-۲ ویژگی یک روش خوشه بندی خوب………………………………………………………. ۳۸

شماره عنوان صفحه

۵-۱-۱۴-۲ مراحل تجزیه و تحلیل خوشه ای…………………………………………………………… ۳۸

۶-۱-۱۴-۲ نوع

متغیر………………………………………………………………………………………………… ۳۹

۷-۱-۱۴-۲ تابع سنجش

فاصله………………………………………………………………………………….. ۳۹

بخش بندی منافعی مشتریان لپ تاپ در ایران با استفاده از تحلیل توام و خوشه بندی دو مرحله ای

۸-۱-۱۴-۲ تکنیک های خوشه بندی مورد استفاده در بخش بندی بازار……………….. ۳۹
۱-۸-۱-۱۴-۲ حالت دارای هم پوشانی………………………………………………………………………….. ۴۰
۲-۸-۱-۱۴-۲ حالت فازی………………………………………………………………………………………………. ۴۰
۳-۸-۱-۱۴-۲ حالت بدون هم

پوشانی…………………………………………………………………………… ۴۱

۱-۳-۸-۱-۱۴-۲ روش سلسله

مراتبی………………………………………………………………………………… ۴۱

۲-۳-۸-۱-۱۴-۲ روش غیر سلسله

مراتبی…………………………………………………………………………. ۴۳

۱-۲-۳-۸-۱-۱۴-۲ الگوریتم خوشه بندی k

میانگین…………………………………………………………… ۴۴

۱-۱-۲-۳-۸-۱-۱۴- ۲ نقاط قوت الگوریتم خوشه بندی k میانگین………………………………………

۴۵

۲-۱-۲-۳-۸-۱-۱۴-۲ نقاط ضعف الگوریتم خوشه بندی k میانگین…………………………………………

۴۶

۳-۳-۸-۱-۱۴-۲ تحلیل خوشه بندی دو مرحله

ای…………………………………………………………… ۴۶

۹-۱-۱۴-۲ تعیین تعداد خوشه

ها…………………………………………………………………………….. ۴۷

۲-۱۴-۲ آنالیز تحلیل توام……………………………………………………………………………………..

۴۸

۱-۲-۱۴-۲ تحلیل توام چگونه کار می کند؟…………………………………………………………….. ۴۹

۲-۲-۱۴-۲ مزایای تحلیل

توام………………………………………………………………………………….. ۵۲

۳-۲-۱۴-۲ معایب تحلیل

توام…………………………………………………………………………………… ۵۲

۴-۲-۱۴-۲ انواع روش های تحلیل توام……………………………………………………………………..

۵۳

شماره عنوان صفحه

۱-۴-۲-۱۴-۲ تحلیل توام سنتی با پروفایل کامل………………………………………………………….

۵۳

بخش بندی منافعی مشتریان لپ تاپ در ایران با استفاده از تحلیل توام و خوشه بندی دو مرحله ای

۲-۴-۲-۱۴-۲ تحلیل توام

انطباقی…………………………………………………………………………………. ۵۴

۳-۴-۲-۱۴-۲ تحلیل توام بر مبنای انتخاب………………………………………………………………….. ۵۵

۵-۲-۱۴-۲ انتخاب روش تحلیل توام…………………………………………………………………………

۵۵

۶-۲-۱۴-۲ مراحل اجرای تحلیل توام………………………………………………………………………..

۵۵

۷-۲-۱۴-۲ کاربردهای تحلیل توام در تحقیقات بازار……………………………………………….. ۶۳

۱۵-۲ پیشینه بخش بندی بازار………………………………………………………………………… ۶۴

۱۶-۲ بخش بندی بازار کامپیوتر لپ تاپ…………………………………………………………. ۶۶

۱۷-۲ پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………………

۶۷

۱-۱۷-۲ پیشینه بخش بندی بازار کامپیوتر لپ تاپ……………………………………………. ۶۷

۱۸-۲ نتیجه گیری فصل…………………………………………………………………………………… ۶۷

فصل سوم: متدولوژی تحقیق

۱-۳ مقدمه………………………………………………………………………………………………… ۷۰

۲-۳ مراحل بخش بندی بازار کامپیوتر لپ تاپ در ایران………………………………… ۷۰

۱-۲-۳ مرحله اول: ارزیابی…………………………………………………………………………………….

۷۱

بخش بندی منافعی مشتریان لپ تاپ در ایران با استفاده از تحلیل توام و خوشه بندی دو مرحله ای

۱-۱-۲-۳ گام اول: فعالیت های مقدماتی…………………………………………………………….

…… ۷۱

۱-۱-۱-۲-۳ شناسایی

مشتریان…………………………………………………………………………………….. ۷۱

۲-۱-۱-۲-۳ بررسی ابزارهای جمع آوری نیازهای مشتریان………………………………………… ۷۲

۲-۱-۲-۳ گام دوم: طراحی پرسشنامه و نمونه گیری………………………………………………. ۷۳

شماره عنوان صفحه

۱-۲-۱-۲-۳ طراحی و بازبینی

 

پرسشنامه…………………………………………………………………….. ۷۳

۱-۱-۲-۱-۲-۳ تعیین شاخص های بخش بندی بازار کامپیوتر لپ تاپ در ایران……………. ۷۶

۲-۱-۲-۱-۲-۳ ویژگی های ابزار پژوهشی

(پرسشنامه)…………………………………………………….. ۷۷

۳-۱-۲-۱-۲-۳ روایی و پایایی پرسشنامه

تحقیق……………………………………………………………… ۷۷

۲-۲-۱-۲-۳ نمونه گیری از جمعیت و جمع آوری اطلاعات………………………………………… ۷۸

۱-۲-۲-۱-۲-۳ جامعه و نمونه

آماری………………………………………………………………………………… ۷۸

۲-۲-۲-۱-۲-۳ روش نمونه

گیری……………………………………………………………………………………… ۸۰

۲-۲-۳ مرحله دوم: تحلیل…………………………………………………………………………………….

۸۱

۱-۲-۲-۳ تحلیل توام و تحلیل خوشه بندی…………………………………………………………….. ۸۱

بخش بندی منافعی مشتریان لپ تاپ در ایران با استفاده از تحلیل توام و خوشه بندی دو مرحله ای

۱-۱-۲-۲-۳ تحلیل توام برای کل مشتریان…………………………………………………………….

……. ۸۱

۱-۱-۱-۲-۲-۳ مدلسازی ریاضی تحلیل

توام……………………………………………………………………. ۸۵

۲-۱-۲-۲-۳ بخش بندی منافعی با تحلیل خوشه بندی دو مرحله ای………………………… ۸۷

۱-۲-۱-۲-۲-۳ الگوریتم خوشه بندی دو مرحله ای………………………………………………………….

۸۷

۲-۲-۱-۲-۲-۳ تحلیل توام برای گروه های مشتریان………………………………………………………..

۸۸

۳-۲-۳ مرحله سوم: ایجاد پروفایل………………………………………………………………………..

۸۸

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

۱-۴ مقدمه………………………………………………………………………………………………… ۹۱

۲-۴ تحلیل توام و تحلیل خوشه بندی……………………………………………………………. ۹۱

۱-۲-۴ تحلیل توام برای کل مشتریان…………………………………………………………………. ۹۱

بخش بندی منافعی مشتریان لپ تاپ در ایران با استفاده از تحلیل توام و خوشه بندی دو مرحله ای

شماره عنوان صفحه
۲-۲-۴ تحلیل خوشه بندی دو مرحله ای…………………………………………………………….

۹۴

۱-۲-۲-۴ ویژگی های بخش

ها………………………………………………………………………………… ۹۵

۲-۲-۲-۴ تفسیر گرافیکی بخش

ها………………………………………………………………………….. ۱۰۲

۳-۲-۲-۴ تعیین اعتبار بخش بندی………………………………………………………………………….

۱۰۴

۳-۲-۴ تحلیل توام برای گروه های مشتریان………………………………………………………. ۱۰۵

۳-۴ ایجاد پروفایل…………………………………………………………………………………………….

۱۰۷

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهاد برای تحقیقات آتی
۱-۵ مقدمه……………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۵
۲-۵ نتایج و یافته های تحقیق…………………………………………………………………………. ۱۱۵
۳-۵ محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………… ۱۱۷
۴-۵ پیشنهاد برای تحقیقات آتی………………………………………………………………………. ۱۱۸

پیوست ۱ (منابع و ماخذ)…………………………………………………………………………. ۱۲۰

پیوست ۲ (پرسشنامه، خروجی های نرم افزار و فرم ها)………………………….. ۱۳۷

 

 

فهرست جداول
شماره عنوان صفحه
۱-۲ نسبت تعداد کامپیوترهای شخصی به ازای هر صد نفر……………………….. ۱۳
۱-۳ عامل ها و سطوح هر عامل بکارگرفته شده برای تحلیل توام………………. ۸۳

۱-۴ ویژگی های دموگرافیک ۷۶۰ نفر از پاسخ دهندگان………………………….. ۹۱
۲-۴ ویژگی های رفتاری ۷۶۰ نفر از پاسخ دهندگان…………………………………. ۹۲
۳-۴ ویژگی های روان شناختی۷۶۰ نفر از پاسخ دهندگان………………………… ۹۳
۴-۴ نتایج تحلیل توام برای کل مشتریان……………………………………………………. ۹۴

۵-۴ ویژگی های دموگرافیک مشتریان گروه ۱…………………………………………… ۹۶
۶-۴ ویژگی های رفتاری مشتریان گروه ۱………………………………………………….. ۹۶
۷-۴ ویژگی های روان شناختی مشتریان گروه ۱……………………………………….. ۹۷

۸-۴ ویژگی های دموگرافیک مشتریان گروه ۲…………………………………………… ۹۷
۹-۴ ویژگی های رفتاری مشتریان گروه ۲………………………………………………….. ۹۷

۱۰-۴ ویژگی های روان شناختی مشتریان گروه ۲……………………………………….. ۹۸
۱۱-۴ ویژگی های دموگرافیک مشتریان گروه ۳…………………………………………… ۹۹
۱۲-۴ ویژگی های رفتاری مشتریان گروه ۳………………………………………………….. ۹۹
۱۳-۴ ویژگی های روان شناختی مشتریان گروه ۳……………………………………….. ۱۰۰
۱۴-۴ ویژگی های دموگرافیک مشتریان گروه ۴…………………………………………… ۱۰۰

۱۵-۴ ویژگی های رفتاری مشتریان گروه ۴………………………………………………….. ۱۰۱
۱۶-۴ ویژگی های روان شناختی مشتریان گروه ۴……………………………………….. ۱۰۲
۱۷-۴ تعدادی از ویژگی های ممتاز و خاص گروه های مختلف…………………….. ۱۰۳
۱۸-۴ نتایج تحلیل توام برای گروه های مشتریان………………………………………….. ۱۰۷

بخش بندی منافعی مشتریان لپ تاپ در ایران با استفاده از تحلیل توام و خوشه بندی دو مرحله ای

۱۹-۴ مقایسه مدل های پیشنهادی برای هر بخش……………………………………….. ۱۱۳

۲۰-۴ درصد شباهت بین هر بخش از نظر تعداد تشابه در عامل ها……………… ۱۱۳

فهرست اشکال و نمودارها
شماره عنوان صفحه

۱-۲ وضعیت تولید کامپیوتر به تفکیک کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته… ۱۳
۲-۲ تعداد کامپیوترهای تولید شده بر حسب نوع………………………………………………….. ۱۶
۳-۲ شش گام در بخش بندی بازار، هدف گیری بازار و جایگاه یابی بازار…………….. ۱۸

۴-۲ ناحیه بالقوه برای بخش بندی بازار…………………………………………………………………. ۲۷
۵-۲ تعداد مقاله های چاپ شده در حوزه تجزیه و تحلیل خوشه ای……………………. ۳۵
۶-۲ مراحل تجزیه و تحلیل خوشه ای…………………………………………………………………….

۳۸
۷-۲ دسته بندی روش های خوشه بندی………………………………………………………………. ۴۰

۸-۲ مثالی از بخش بندی با روش خوشه بندی سلسله مراتبی…………………………….. ۴۲
۹-۲ روش پایین به بالا (ترکیبی) و بالا به پایین (تقسیمی)…………………………………. ۴۲
۱۰-۲ محصول، ویژگی ها و سطوح آن از نگاه تحلیل توام………………………………………. ۵۱
۱۱-۲ ارزش ترجیح ویژگی در حالت مدل برداری ایده آل………………………………………. ۶۰

۱۲-۲ ارزش ترجیح ویژگی در حالت مدل نقطه ایده آل…………………………………………. ۶۱
۱۳-۲ ارزش ترجیح ویژگی در حالت مدل ارزش اجزا……………………………………………… ۶۱
۱-۳ مراحل بخش بندی بازار کامپیوتر لپ تاپ در ایران………………………………………. ۷۰

۲-۳ نمودار درختی نیازهای مشتریان برای محصول لپ تاپ……………………………….. ۷۵

۳-۳ سیستم درجه بندی برای ارزیابی درجه اهمیت هر سوال پرسشنامه……………. ۷۶
۴-۳ نمونه ای از یک پروفایل ایجاد شده………………………………………………………………… ۸۴
۱-۴ توزیع بخش بندی مشتریان براساس خروجی نرم افزار…………………………………. ۹۵

۲-۴ نمایش گرافیکی مراکز بخش ها با توجه به میانگین هر پروفایل در هر بخش ۱۰۲

 

فصل اول

 

کلیات تحقیق

 

 

 

 

 

۱-۱ مقدمه
فصل اول از پایان نامه به توصیف مقدمات این تحقیق اشاره دارد. این مقدمات به تعریف مسئله

تحقیق و سئوالات مطرح شده برای محقق، سابقه و ضرورت انجام تحقیق، اهدافی که از انجام تحقیق متصور است، دامنه و کاربردهای تحقیق، جنبه های نوآوری تحقیق و درنهایت ساختار تحقیق می پردازد. در واقع این فصل به معرفی اولیه تحقیق برای مطالعات تفصیلی درفصل های

بعدی توجه می کند؛ طوری که این معرفی بتواند کل فضای تحقیق را به نحو مطلوبی به نمایش

بگذارد و خواننده را برای مطالعه فصل های آینده ترغیب نماید.
۲-۱ تاریخچه

ما امروزه در جهانی زندگی می کنیم که مدت زمانی از طول روز را درحال کارکردن با کامپیوتر

هستیم. از زمان تولید اولین کامپیوترهای شخصی در سال ۱۹۷۰ تا به امروز نیاز به استفاده از

کامپیوتر به طور چشمگیری درجهان رو به افزایش است. مقایسه آمار تعداد کامپیوترهای تولید شده در سال ۲۰۰۰ با رقمی معادل ۱۰۰ میلیون و تعداد کامپیوترهای تولید شده در سال ۲۰۰۷ با

رقمی معادل ۲۶۴ میلیون [۲۱۰] نشان دهنده رشد تقاضا و نیاز به تولید بیشتر در عرصه تولید

کامپیوتر است. سرعت رشد تقاضا در کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت است، اما کشور ایران

بخش بندی منافعی مشتریان لپ تاپ در ایران با استفاده از تحلیل توام و خوشه بندی دو مرحله ای

نیز با افزایش این رشد تقاضا مواجه است. در سال ۲۰۰۸، در حدود یک میلیون و دویست و پن

جاه هزار کامپیوتر در ایران به فروش رسید [۱۲۷]. مصرف کنندگان کامپیوتر از همه اقشار جامعه هستند. این گستردگی زیاد موجب می شود که مشتریان یک شرکت تولید کننده کامپیوتر از نظر

متغیرهای مهمی مانند: سن، تحصیلات، محل جغرافیایی، درآمد، کانال های ارتباطی، هدف خرید و

غیره با یکدیگر تفاوت داشته باشند. تفاوت در ویژگی های گفته شده منجر به تنوع خواسته های

افراد شده و این موضوع ارضای نیازهای مشتریان را برای تولید کنندگان سختر می نماید. در این

میان تولیدکنندگان کامپیوتر نیز روز به روز به رقابت شدیدتری با یکدیگر مشغول هستند. گروهی از

مصرف کنندگان کامپیوترها خریداران کامپیوترهای لپ تاپ هستند. همچنین با توجه به شرایط

دنیای مدرن، تمایل به خرید کامپیوتر لپ تاپ در حال افزایش است [۵۶]. برای مقابله با این

پیچیدگی ها، شرکت ها با استفاده از روش های مختلف به بازاریابی و کسب دانش نسبت به

مصرف کنندگان خود می پردازند. یکی از این روش های متدوال و موثر بخش بندی بازار است.

این روش به عنوان یک مفهوم بنیادین بازاریابی در عصر صنعت مطرح شد و در عصر اطلاعات به

واسطه سهولت دریافت اطلاعات غنی از مشتریان پر رنگتر گردید. بخش بندی بازار گامی مهم در

برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی و فرصتی برای مشتریان برای بیان نیازهایشان است. خواسته

هایی که در پرتو بازاریابی انبوه مجالی برای مطرح نمودنشان نبوده است با استفاده از بخش بندی

بازار امکان ظهور یافتند. درک تمایزات موجود میان مشتریان براساس نیازها و پاسخ هایشان به

آمیخته بازاریابی؛ نقش تعیین کننده ای در مدیریت روابط مشتریان ایفا می کند. در سایه بخش

بندی موثر بازار، امکان جایگاه یابی مناسب برای محصول در بازار، شناسایی بخش های جذاب

برای هدف گیری در بازار، یافتن فرصت های جدید در بازارهای موجود و دستیابی به مزیت رقابتی از

طریق ایجاد تمایز در محصولات نسبت به رقبا فراهم می شود. با دست یابی به این اهداف،

افزایش سود آوری برای سازمان نیز حاصل خواهد شد.

۳-۱ تعریف مسئله و بیان سوال های اصلی تحقیق

کامپیوتر دنیای ما را به شدت تغییر داده است. روزانه تقریبا همه ما به این وسیله به عنوان ابزاری

برای انجام بسیاری از کارهایمان نیازمندیم. همچنین فضای کسب و کار جدید نیازمند این ابزار برای

محاسبه، ایجاد ارتباط، دسترسی به اطلاعات، سرگرمی و غیره است. کامپیوتر فرصت های بسیار

زیادی از قبیل خرید و فروش اینترنتی، امکان محاسبه مسائل پیچیده، آموزش از راه دور و غیره را در

اختیار ما انسان ها قرار داده است. مصرف کنندگان کامپیوتر معمولا این وسیله را به صورت های

کامپیوتر رومیزی ، لپ تاپ و یا کامپیوترهایی با قابلیت حمل بسیار بالا خریداری می کنند. رشد

تولید کامپیوتر در جهان بسیار سریع تر از حد انتظار بوده است. تعداد کامپیوترهای تولید شده از

۹۳٫۳ میلیون دستگاه در سال ۱۹۸۸ [۷۴] به ۱۳۶٫۷ میلیون دستگاه در سال ۲۰۰۷ رسیده است

[۲۱۰]. براساس تحقیق فورستر تخمین زده می شود درسال ۲۰۰۸، بیش از یک میلیارد کامپیوتر در

حال استفاده در جهان موجود باشد [۸۰]. براساس همین گزارش تخمین زده می شود بیش از دو

میلیارد کامپیوتر مشغول به کار در سال ۲۰۱۵ در جهان وجود داشته باشد [۸۰]. افزایش یک میلیارد

واحد ظرف تنها هفت سال نشان دهنده سرعت بالای این رشد است. علاوه بر این پیش بینی می

شود تعداد قابل توجهی از این تعداد در کشورهای در حال توسعه خریداری شوند [۵۶].

همچنین بازار کامپیوتر با سرعتی بیش از حد انتظار به سمت افزایش تقاضا برای کامپیوترهایی با

بخش بندی منافعی مشتریان لپ تاپ در ایران با استفاده از تحلیل توام و خوشه بندی دو مرحله ای

قابلیت حمل در حال حرکت است [۵۶]. برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ بود که نسبت تعداد

کامپیوترهای لپ تاپ تولید شده به کل کامپیوترهای تولیدی در دنیا به ۵۰% رسید [۵۶]. این آمار

نشان از وجود تقاضا برای خرید لپ تاپ های بیشتر در آینده خواهد بود. بنابر آمار سال ۲۰۰۸،

سهم فروش تعداد کامپیوترهای لپ تاپ در ایران بین ۵۰۰۰۰ تا ۷۵۰۰۰ عدد در سال می باشد

[۱۲۷]. خریداران لپ تاپ معمولا یک کامپیوتر را با ویژگی هایی که از قبل تعیین شده است

خریداری می کنند. همچنین در بیشتر موارد امکان این که بتوان قطعات یک کامپیوتر لپ تاپ را به

روز کرد وجود ندارد، یا این که این اقدام هزینه زیادی برای صاحب آن ایجاد می کند. خریداران لپ

تاپ گاهی از این موضوع شکایت می کنند که برخی از ویژگی هایی که در لپ تاپ وجود دارد

متناسب با نیاز آنها نیست ولی آنها برای آن ویژگی پولی اضافی پرداخت نموده اند. بدیهی است

که مشتریان به لپ تاپی نیاز دارند که متناسب با نیازشان باشد. دانش و شناخت بهتر ما نسبت

به خصوصیات و خواسته های مشتریان است که می تواند به طراحی محصول مناسبتر کمک کند.

شرکت های بزرگ تولیدی که در سطح جهان مشغول به فعالیت هستند با استفاده از روش های

مختلف به بازاریابی و کسب دانش نسبت به مشتریان خود می پردازند. این شرکت ها با مشتریان

متفاوتی از مکان های مختلف جغرافیایی، با فرهنگ ها، خواسته ها و نیازهای متنوعی مواجه

هستند. یکی از راهکارهایی که این شرکت ها برای حل این مشکل از آن استفاده می کنند بخش

بندی بازار است که توسط اسمیت در سال ۱۹۵۶ [۲۰۳] مطرح گردید و از آن زمان تاکنون مورد

استفاده بسیاری قرار گرفته است. روش های مختلفی نیز برای بخش بندی بازار از آن زمان تاکنون

مطرح شده است. سرعت رشد تقاضا برای لپ تاپ در کشورهای در حال توسعه بیشتر از

کشورهای توسعه یافته است. این امر موجب شده است که این کشورها به یک فرصت برای

فروش محصول های بسیاری از تولید کنندگان لپ تاپ تبدیل شوند. ایران یکی از این کشورهای در

حال توسعه است که درصد بالایی ازجمعیتش را نیز جوانان تشکیل میدهند. همچنین ایران یکی از

بخش بندی منافعی مشتریان لپ تاپ در ایران با استفاده از تحلیل توام و خوشه بندی دو مرحله ای

واردکنندگان کامپیوترهای لپ تاپ است. می توان ادعا کرد که خواسته ها و نیازهای مشتریان

ایرانی لپ تاپ تا حدی متفاوت از خواسته ها و نیازهای دیگر مشتریان لپ تاپ در سایر کشورها

است. با توجه به اهمیت این موضوع تاکنون تحقیقی در زمینه بخش بندی و مطالعه بازار کامپیوتر

لپ تاپ در ایران با استفاده از روش های بخش بندی بازار صورت نگرفته است. این تحقیق سعی در

پرداختن به این موضوع دارد. در ادامه سوالاتی که در این تحقیق به آن ها پاسخ داده می شود

مطرح می گردد:

سوال ۱ . اولویت ها، خواسته ها و نیازهای مشتریان لپ تاپ در ایران چیست؟

سوال ۲ . بخش بندی مشتریان لپ تاپ در ایران چگونه است؟

سوال ۳ . نیازها و خواسته های مشتریان در هر بخش چیست؟

۴-۱ سابقه تحقیق و ضرورت انجام آن
همه شرکت ها کالا یا خدمتی را عرضه می کنند و از این طریق ادامه ی حیات می دهند [۱۲]. فضای کسب و کار جدید به شدت رقابتی شده و مشتریان نیز نسبت به گذشته بسیار پرتوقع تر

بخش بندی منافعی مشتریان لپ تاپ در ایران با استفاده از تحلیل توام و خوشه بندی دو مرحله ای

گشته اند [۱۷]. همچنین، مصرف کنندگان کالایی که نیازهایشان را برآورده سازد انتخاب می

نمایند؛ ازاین رو داشتن دانش کافی نسبت به خواسته های مشتریان و بازار برای هر شرکتی بسیار مهم است. استفاده ازتکنیک ها و دانش بازاریابی می تواند در دستیابی به این مهم ما را یاری دهد.

 

شرکت های تولیدکننده کامپیوتر لپ تاپ با گسترگی دامنه خریداران از نظر فرهنگ، تحصیلات، محل زندگی و غیره مواجه هستند. این گستردگی موجب تفاوت در نوع کامپیوتر لپ تاپ مورد نیاز برای هر مشتری کامپیوتر لپ تاپ می شود. در این حالت، برای رفع این مشکل و ارضای نیازهای

بخش بندی منافعی مشتریان لپ تاپ در ایران با استفاده از تحلیل توام و خوشه بندی دو مرحله ای

مشتریان توسط شرکت تولید کننده باید تعداد زیادی گروه محصول را تولید نمود تا مشتریان بیشتری را راضی کرد. اما این روش بدلیل هزینه بر بودن نتوانست یک راهکار عملی برای بسیاری

 

از شرکت ها باشد. روشی که امروزه بیشتر تولید کنندگان برای حل این مشکل از آن استفاده می

کنند بخش بندی بازار است. بخش بندی بازار هسته مرکزی استراتژی بازاریابی است. بخش بندی

بازار یا همان تقسیم بازار یک ابزار مدیریت بازاریابی استراتژیک جهت تخصیص منابع سازمان با افزایش رضایت مندی مشتریان و بهبود وضعیت سودآوری سازمان است [۸]. تقسیم بازار فرایند

قسمت بندی یک بازار به گروه های مجزا از خریداران با نیازها واحتیاجات مشابه است [۵]. هدف از

 

تقسیم بازار این است که سازمان مشتریان خود را به نحو مطلوبی برای افزایش فروش و ارتقاء

 

سودآوری دسته بندی نماید. دامنه درک مشتریان کامپیوتر لپ تاپ و این موضوع که هر مشتری بر

چه اساسی درمورد خرید کالای خود تصمیم گیری می کند، برای شرکت ارائه دهنده محصولات

 

بخش بندی منافعی مشتریان لپ تاپ در ایران با استفاده از تحلیل توام و خوشه بندی دو مرحله ای

کامپیوتری بسیارمهم است. دانستن این اطلاعات به تولید کننده کمک می کند تا بتواند مشتریانی که خواسته های نزدیک به یکدیگر دارند را در یک گروه قرار دهد و با ارائه یک محصول به آنها سطح رضایت قابل قبولی را برای آن گروه از مشتریان ایجاد نماید. تحقیق در زمینه بازار لپ تاپ در

کشورهای دیگر بیشتر توسط تولید کنندگان لپ تاپ و یا محققان بازار صورت گرفته است. همانطور

که پیش از این بیان شد، ایران یکی از کشورهای وارد کننده کامپیوتر لپ تاپ است و تا به حال

هیچ تحقیقی در زمینه بخش بندی بازار کامپیوتر لپ تاپ در آن صورت نگرفته است. این تحقیق

سعی در پر کردن این کاستی دارد.

 

۵-۱ اهداف تحقیق
اهداف این تحقیق را می توان از چند زاویه مورد بحث قرار داد:

این تحقیق در نظر دارد مهمترین ویژگی های تاثیر گذار در خرید کامپیوتر لپ تاپ در ایران را تعیین

نماید. سپس با بکارگیری ویژگی های بدست آمده به جمع آوری اطلاعات از مشتریان پرداخته و

بخش بندی منافعی مشتریان لپ تاپ در ایران با استفاده از تحلیل توام و خوشه بندی دو مرحله ای

با کمک دو تکنیک خوشه بندی دو مرحله ای و تحلیل توام، مشتریان لپ تاپ را بخش بندی نماید و در

هر بخش (گروه از مشتریان) نیازهای مشتریان را نیز ارزیابی کند. و بالاخره با استفاده از این

اطلاعات و ارزیابی ها، امکان ارائه مناسبترین محصول برای مشتریان هر بخش یا به عبارت دیگر،

محصولی که متناسب با ویژگی های ایرانیان باشد و بتواند خواسته های افراد بیشتری را تامین

 

کند، فراهم سازد.

۶-۱ روش تحقیق

تحقیق حاضر از نگاه هدف کاربردی است. تحقیق کاربردی به توسعه دانش در یک زمینه خاص می

پردازد و به سمت کاربرد عملی دانش پیش می رود. از حیث روش نیز به لحاظ شناسایی و توصیف

بخش های موجود بر بازار کامپیوتر لپ تاپ با بکارگیری رویکرد خوشه بندی و تحلیل توام در زمره

تحقیقات توصیفی – تحلیلی قرار می گیرد [۴]. در این تحقیق مطالعه متون معتبر علمی و بررسی

اسناد و مدارک مربوط به ویژگی ها و سوابق بازار لپ تاپ در ایران و نیز مصاحبه با دست اندرکاران

بازار از جمله محققان بازار، فروشندگان لپ تاپ و خریداران لپ تاپ نشان داد که پایگاه داده ای که

حاوی مشخصات جمعیت شناختی مصرف کنندگان نهایی لپ تاپ و ویژگی های رفتاری و روان

شناختی آنها باشد وجود نداشته و یا لاقل امکان دسترسی به آن برای محقق وجود نداشت. این

مطالعات و مصاحبه ها به خودی خود نقش کلیدی در شناسایی متغیرهای بخش بندی بازار لپ

تاپ در ایران داشتند. به دنبال این موضوع، مجموعه داده های لازم برای پژوهش حاضر به وسیله

پرسشنامه گردآوری شده است.

۷-۱ جامعه و نمونه آماری

بخش بندی منافعی مشتریان لپ تاپ در ایران با استفاده از تحلیل توام و خوشه بندی دو مرحله ای

جامعه آماری این تحقیق کلیه مصرف کنندگان نهایی انواع کامپیوترهای لپ تاپ در کشور هستند که با توجه به گستردگی حجم می توان آن را جامعه ای نامحدود در نظر گرفت.
از آنجا که براساس مطالعات انجام گرفته هیچ پایگاه داده ای که شامل ویژگی های جامعه مص

رف کنندگان بازار لپ تاپ جهت بخش بندی این بازار باشد در هیچ یک از بخش های کشور از جمله

شرکت های وارد کننده، توزیع کننده و ارائه دهندگان خدمات مرتبط وجود ندارد یا لااقل امکان

 

 

دسترسی محقق به آنها فراهم نگردید، برای جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه استفاده

شده و جهت توزیع آن در بین اعضای نمونه تحقیق، نمونه گیری از اعضای جامعه با روش نمونه

گیری در دسترس انجام می گیرد.

۸ –۱ قلمرو تحقیق

۱-۸-۱ قلمرو موضوعی

بخش بندی بازار کامپیوتر لپ تاپ از نگاه متخصصان علوم مختلف با رویکرد متفاوت و براساس گروه

خاصی از بازیگران این بازار امکان پذیر است.

بخش بندی منافعی مشتریان لپ تاپ در ایران با استفاده از تحلیل توام و خوشه بندی دو مرحله ای

در این پژوهش شناسایی بخش های مختلف بازار از

نگاه مدیریت بازاریابی و براساس مصرف کنندگان نهایی کامپیوتر لپ تاپ صورت گرفته است و می

توان آن را بخشی از برنامه استراتژیک بازاریابی در نظر گرفت.

۲-۸-۱ قلمرو مکانی

قلمرو مکانی تحقیق، بازار کامپیوتر لپ تاپ در ایران می باشد.

۳-۸-۱ قلمرو زمانی

داده های مورد استفاده در این تحقیق برای بخش بندی بازار، در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ جمع

آوری شده است.

۹-۱ کاربردهای تحقیق

بخش بندی بازار از روش هایی است که پس از مطرح شدنش، به سرعت مورد استفاده قرار

گرفت. امروزه کمتر واحد صنعتی یا خدماتی را می توان یافت که از این روش برای پاسخ دادن به

خواسته های متنوع مشتریانش استفاده نکند. ساختار این تحقیق و متدولوژی و تکنیک های ارائه

 

شده در آن به گونه ای است که می توان از آن برای سایر صنایع تولیدی و خدماتی که با انبوهی از مشتریان، با سلیقه و نگرش های متفاوتی روبرو هستند نیز استفاده کرد. نمونه های قابل ذکر در

 

کاربرد این تحقیق را می توان در شناسایی نیازهای مشتریان در صنایع تولیدی مانند خودروسازی،

مواد غذایی، لوازم خانگی و در صنایع خدماتی مانند بیمارستان ها، مراکز آموزشی و هتل ها عنوان

کرد. از نمونه های قابل ذکر در به کارگرفتن متدولوژی تحقیق می توان شرکت های تولید کننده

کامپیوتر و وسایل الکترونیکی در ایران مانند ایزایران، گسترش انفورماتیک و غیره عنوان کرد. همچنین این شرکت ها در صورتی که بخواهند در آینده اقدام به تولید کامپیوتر لپ تاپ نمایند می

توانند از نتایج این تحقیق برای ارائه محصولی متناسب با نیازهای مشتریان ایرانی استفاده نمایند.

شرکت های واردکننده و فروشندگان کامپیوتر لپ تاپ در ایران نیز می توانند با استفاده از نتایج این

 

تحقیق اقدام به خرید کامپیوترهای لپ تاپی نمایند که به خواسته های مشتریان نزدیکتر است و در

بازار ایران بهتر فروش می رود. شرکت های خارجی صادرکننده کامپیوتر لپ تاپ به ایران نیز می

توانند از این نتایج استفاده کرده، بازار ایران و مصرف کنندگان آن را بهتر بشناسند و محصولاتی

متناسب با سلیقه و نیاز ایرانیان را برای آنها تولید نمایند.

بخش بندی منافعی مشتریان لپ تاپ در ایران با استفاده از تحلیل توام و خوشه بندی دو مرحله ای

۱۰ – ۱ جنبه نوآوری تحقیق
آنچه که در این تحقیق از دیدگاه محقق به عنوان نوآوری شناخته می شود را می توان در زیر

خلاصه کرد:

• تعیین ویژگی ها و مشخصه های مورد توجه خریداران کامپیوتر لپ تاپ در ایران

• جمع آوری و ارزیابی خواسته های مشتریان کامپیوتر لپ تاپ در ایران و استفاده از تکنیک های بخش بندی بازار که منجر به بهبود طراحی لپ تاپ خواهد شد

• ضمن آنکه استفاده از تکنیک های خوشه بندی دو مرحله ای و تحلیل توام به صورت همزمان

برای بدست آوردن ترجیحات مشتریان

بخش بندی منافعی مشتریان لپ تاپ در ایران با استفاده از تحلیل توام و خوشه بندی دو مرحله ای

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 2607

قیمت : تومان15,000