توضیحات
بررسی آموزش و پرورش و تعالیم تربیتی آن در تمدن یونان
یونانیان آموزش و پرورش اروپایی را آغاز کردند آنان سعی داشتند که بین فرهنگو تعلیم
و بین ارزش و واقعیت فرق بگذارند. آنان طبیعت آدمی را با بصیرت حیرتانگیزیبررسی کردند و با شجاعت از منطق افکار خود پیروی کردند.
یونانیان هنرمندان و متخصصانی والا بودند و علوم غرب را بنیان نهادند، اما دربرابر این آیین فکری خطرناک مقاومت ورزیدند که آموزش و پرورش بیشتر وسیلهایبرای ساختن اشیا باشد تا برای تربیت کودکان که مردان شایستهای شوند.
این مایه فکریپایدار در اندیشه یونانیان که آموزش و پرورش همان است که فرد
را میسازند، هنوزمسئله امروزی ماست و ما را یادآور میشود که اگر وسایل مهارکردن ماشینهای مصنوعدست بشر را به کنار نهیم، بیگمان جوابگوی نیازهای نیمه دوم قرن بیستم نخواهیم بود.
جان استوارت میل (John Stuart mill) معتقد است یونانیان تقریباً بنیانگذار
همهچیز بودهاند جز مسیحیت که دنیای جدید بدان مباهات میکند. بیگمان یونانیان نخستینمربیان واقعی دنیای غرب بودند هیچ تاریخ آموزش و پرورشی نمیتواند وجود یونانیانرا نادیده انگارد زیرا آنان اولین قوم غربی
بودند [۱]که به طور جدی و با تعمق درباره آموزشو پرورش نسل جوان
، ماهیت و هدف آن و اینکه کودکان و مردان چگونه باید تربیت شوندمیاندیشیدند
. اما درست به همین علت که یونانیان به امر آموزش و پرورش بسیارعلاقهمند بودند،
درباره آن هم رأی نبودند. مثلاً در اسپارت و آتن، با دو آرمان سختمتضاد تربیتی مواجه میشویم که در عمل آموزش و پرورش امروزی به آسانی میتوانآنها را باز شناخت.
۴۰ صفحه فونت ۱۴ فایل ورد منابع و پاورقی دارد
پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه………………………………………………………………………………………………… ۱ …………………………………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………………..
تحولات فکری و هنری…………………………………………………………………………. ۳
تحولات ادبی………………………………………………………………………………………. ۶
تاریخ ملل شرق و یونان……………………………………………………………………… ۸
مردم اسپارت……………………………………………………………………………………… ۸
تربیت در اسپارت……………………………………………………………………………….. ۸
نقد و بررسی تربیت اسپارت……………………………………………………………….. ۱۵
مردم آتن………………………………………………………………………………………….. ۱۷
آموزش و پرورش آتن……………………………………………………………………….. ۱۸
آموزش و پرورش جدید و سوفسطائیان………………………………………………. ۲۰
آموزش و پرورش هلنی………………………………………………………………………
بررسی آموزش و پرورش و تعالیم تربیتی آن در تمدن یونان
خانه و مدرسه…………………………………………………………………………………… ۲۳
آموزش و پرورش ایرانیان باستان از دیدگاه یونانیان……………………………. ۲۸
نتیجهگیری………………………………………………………………………………………… ۳۹
منابع………………………………………………………………………………………………… ۴۰
تحولات فکری و هنری
همینکه یونانیان توانستند ایرانیان را پس از نبردهای خونین از خاک خود براننددوران
آرامش نسبی، مخصوصاً در دوران رهبری پریکلس در یونان شروع شد و آتنصحنه فعالیتهای فکری، علمی، هنری قرار گرفت و نوابغ بزرگی پیدا شدند که تحولاتبزرگی در دنیای متمدن آنروزی پدید آوردند و در حقیقت بنیانگذاران تمدن امروزی بهشمار رفتند.
در این دوران که به عصر پریکلس معروف شد، یونان برجستهترین ادوار
تاریخیخود را طی کرد، بزرگترین شاهکارهای فلسفی، علمی و ادبی که دنیا به خود دیده بود بهوجود آمد و بزرگترین نوابغ ادبی و فلسفی دوران باستان پا به عرصه وجود گذاشتند.
در این زمان است که هنرهای زیبای یونانی به منتهی درجه عظمت
و شکوه خودرسید خالق علوم، آزادی، بشریت یونان خود را خالق
زیبایی معرفی کرد و در تمام شعبهنری شاهکارهای جاویدانی از خود به یادگار گذاشت که نظیر ان تاکنون دیده نشده بود،چون وسایل مادی کار کاملاً مهیا بود هنرمندان آزادانه توانستند از تصورات و تخیلاتخود الهام بگیرند.
مانند شعرا و ادبا دراماتیک، هنرمندان از طبیعت تقلید کردند و مانند آنها حالاتمتنوعی به هنر خود دادند.
خاتمه جنگهای مدیک و راندن دشمن از خاک خود نیروی اخلاقی جدیدی در آنهاتولید نمود که آنها را به آتیه درخشانی امیدوار میساخت.
برای تشکر از خدایان که آنها را از خطر خارجی رهانده بود تمام معابدی
که خرابشده بود مرمت نمودند و در قلب خود سعی کردند که آنها را زیباتر
و باشکوهتر جلوهدهند. هنر حجاری و نقاشی و تزئینی با هنر ساختمانی
ترکیب یافت. در کنار معابد،ساختمانهای زیبای شهری، محلهای ورزشی نباشد و شهرها با یکدیگر به رقابتپرداختند.
بررسی آموزش و پرورش و تعالیم تربیتی آن در تمدن یونان
در این عصر علاوه بر تکامل هنرهای زیبا بواسطه پیدایش فلاسفه بزرگی نبوغیونانی صورت حقیقی به خود گرفت و فلسفه وارد مرحله جدیدی شد. اهمیت تحولاتفلسفی در این عصر این بود که نفوذش در تمام تحولات فکری و عقلانی دوران بعدی حسمیشود و در نزد شعرا، مورخان، ناطقین آن زمان اثرات آن مشاهده میگردد.
از فلاسفه بزرگی که در این عصر پیدا شدند نخست بایستی نام سقراط را ذکر کردکه در رأس تحولات فکری جامعه یونانی قرار گرفت و دوران درخشندگی یونان نیزمدیون این مرد بزرگ بود.
به عقیده وی مردم از روی علم به دنبال کارهای بد نمیروند،
به این جهت برایخوبی و درستی مبنای عقلی و علمی میجست و اصل تعلیمات او این است که بشر همیشهجویای خوشی و سعادت است ولی در نظر او این
سعادت بالذات و شهوات نفسانی بدستنمیآید، بلکه با جلوگیری
از خواهشهای نفسانی میسر است. بالاخره فضیلت جز با دانشو حکمت بدست نمیآید.
افلاطون دیگر فیلسوف عالیقدر، و یکی از نویسندگان برجسته دوران
باستانی باآثار کتبی تقریباً سی ساله که اصول عقاید وی در رساله
جمهور بیان شده است وی درنوشتههایش کوشیده است در روابط بشری بنیان جدیدی که تاکنون وجود نداشته،برقرار سازد.
و ارسطو نخستین پایهگذار علوم جدید، و از بزرگترین فلاسفه دنیای باستانی
استکه مدت مدیدی دنیای متمدن را تحت تأثیر عقاید و آراء خود قرار داد.
و تصنیفاتش بهزبانهای سریانی، پهلوی و عربی ترجمه شده است
وی شعب علوم مختلف را از یکدیگرمتمایز ساخته و همه علوم و فنون را جزء حکمت میداند.
تحولات ادبی
در این عصر (قرن) نه تنها فلسفه و هنر رو به تکامل گذاشت بلکه در ادبیات نیز باپیدایش نویسندگان درامهای اجتماعی و شعرای فکاهی نویس و مورخان اهمیت بهسزایی یافت و زمینه را برای تحولات ادبی دنیای بعدی فراهم ساخت……………………
بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید
اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “بررسی آموزش و پرورش و تعالیم تربیتی آن در تمدن یونان”
بررسی آموزش و پرورش و تعالیم تربیتی آن در تمدن یونان
بررسی آموزش و پرورش و تعاليم تربيتی آن در تمدن يونان
قیمت : تومان25,000
نقد وبررسی
نقد بررسی یافت نشد...