فروشگاه

توضیحات

بررسی اکو توریسم شهر کاشان بر اساس تحلیل (SWOT)

چکیده:

گردشگری نظام پیچیده ای است که ابعاد مختلف زندگی انسانها اعم از اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی ، زیست محیطی و کالبدی  را تحت تأثیر قرار می دهد . کاشان به عنوان یکی از مهمترین شهرهای دارای جاذبه های توریستی و گردشگری کشورمان مطرح می باشد. علی رغم وجود پتانسیل های فراوان برای جذب گردشگر داخلی و بین المللی ، کاشان نتوانسته است به عنوان یکی از قطبهای گردشگری کشورمان به شمار رود. هدف از این تحقیق بررسی اکو توریسم شهر کاشان بر اساس تحلیل (SWOT) بوده است. تحقیق حاضر از انوع تحقیقات توصیفی و تحلیلی است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارشناسان مرتبط با تدوین ، اجرا و ارزشیابی طرح های توسعه گردشگری شهرستان کاشان می باشد.ابزار گرداوری اطلاعات  ، فیش برداری، پرسشنامه و مشاهده بوده است. نتایج تحقیق نشان داد ، طرح های توسعه ای مربوط به اکوتوریسم در حوزه گردشگری شهرستان کاشان در عمل با توفیق چندانی در زمینه جلب گردشگر همراه نبوده است.علاوه بر این نتایج نشان داد که چالشها و موانع اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی، قانونی و مدیریتی  برای اجرای طرح های توسعه ای گردشگری در شهرستان کاشان وجود دارد. همچنین یافته های تحقیق نشان داد که ، همکاری و هماهنگی بین بخشی مناسبی برای ارزیابی طرح های توسعه اکوتوریسم  وگردشگری شهرستان  کاشان وجود ندارد.

کلیدواژه ها: گردشگری ، اکوتوریسم ، کاشان ، تحلیل (SWOT)

۲۰۰ صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع دارد

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 

 

-۲- بیان مسئله

گردشگری نظام پیچیده ای است که ابعاد مختلف زندگی انسانها اعم از اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی ، زیست محیطی و کالبدی  را تحت تأثیر قرار می دهد .

از دیرباز موضوع گردشگری یک پدیده فرهنگی و اجتماعی تلقی می شد ولیکن در سالهای اخیر در کنار این دیدگاه سنتی ، عوامل موثر اقتصادی ، زیست محیطی و کالبدی نیز مورد توجه قرار گرفته است . تنوع بخشی به اقتصاد ، توسعه زیرساختها ، اشتغال زایی ، ارتقاء کیفیت محیط زیست ، نیل به توسعه پایدار ، افزایش تعامل انسانها و فرهنگ های مختلف با یکدیگر و در نتیجه کمک به صلح و تفاهم که از نتایج مهم این فعالیت می باشد ، همگی حکایت از اهمیت آن دارند .(بانویی و همکاران ، ۱۳۹۹)

بعد از انقلاب صنعتی اندیشه جهانگردی جدید برای اولین بار شکل گرفت و گردشگری بواسطه  خاصیت اشتغالزایی و کسب درآمد به یک صنعت جدید تبدیل شد و از آن زمان به بعد این صنعت رو به رشد بوده است و در کشورهای پیشرفته با یک برنامه ریزی مناسب و ایجاد
زیر ساخت های صحیح، از آن به عنوان یکی از راه های پیشرفت و توسعه استفاده شد.

صنعت گردشگری بواسطه درآمد بالا و اشتغالزایی جزء سه صنعت برتر دنیا در کنار صنعت تجارت و نفت، در حال رقابت می باشد.

گردشگری نقش بسزایی در پیوستگی و نزدیک شدن روابط سیاسی و بین المللی دارد و
می تواند به عنوان یکی از عوامل صلح و آرامش در سطح بین المللی محسوب شود.علاوه بر آن فرهنگ های ملتهای گوناگون را به هم نزدیک و باعث تفاهم فرهنگی می گردد. (بانویی و همکاران ، ۱۳۸۲)

گردشگری باعث افزایش سطح سواد، تغییر نگاه مردم به زندگی، سطح بهداشت، رفاه اجتماعی و … میزبان می شود و مهمترین بخش گردشگری ، نگاه اقتصادی گردشگری است. مساله ای که امروزه توجه اکثر دولتها و اقتصادانها را به خود جلب نموده است. مورد بعدی که به بخش توریسم مربوط می شود و یکی از عوامل توسعه به شمار می رود بحث ارتقای فرهنگی و تاثیرگذاری فرهنگی می باشد.(باباخانی و میرمحمد صادقی ، ۱۳۸۶)

جهت رسیدن به اهداف فوق قدم اول ، سیاستگذاریهای درست و تدوین راهبردهای مناسب و کار آمد و سپس برنامه ریزی چند بعدی در چارچوب سیاستها و استراتژیهاست .یکی از ابعاد آن که در عین حال تبلور همه موارد مذکور در بلند مدت نیز خواهد بود ، ارایه طرح های مناسب و ارزیابی شاخص های مربوط به گردشگری می تواند زمینه ساز توسعه و سازندگی در شهرهای گردشکری به شمار رود.(پیرایی و همکاران ، ۱۳۸۴)

شهرستان کاشان در استان اصفهان واقع شده است و با داشتن موقعیت ویژه درهمجواری با استانهای قم ومرکزی  بالقوه یکی از زیباترین شهرهای ایران می تواند مبدل گردد. در کنار موقعیت زیبای طبیعی ، ویژگی های اجتماعی و مردم شناسی ، آداب ورسوم و فرهنگ مردم این سرزمین ، جذابیت آن را برای گردشگران دو چندان می کند و قرارگیری این شهر در محور ارتباطی استان های مرکزی و قم و درفاصله اندک از اصفهان ، دسترسی تعداد بیشماری از گردشگران را که قصد سفر به منطقه مرکزکشور رادارند آسان می سازد.

اما علی رغم موارد یاد شده به دلیل نبود سیاستهای مدون و مشخص در زمینه ایجاد شرایط مناسب گردشگری ، از پتانسیل های طبیعی و اجتماعی این شهر به طور صحیح بهره برداری نمی شود .اداب  و روسم گلابگیری و نیز صنعت فرش بافی در این شهر نیز علی رغم اینکه می تواند به عنوان یک پتانسیل در جذب گردشگر به شمار رود ، نتوانسته است بر تعداد گردشگران چندان بیفزاید. در مجموع دلایل یاد شده موجب شده است تا تحرک اقتصادی در این شهر با مشکل مواجه شود و زمینه گسیل جمعیت فعال این شهر به سایر نقاط کشور مهیا شود.(طیبی و همکاران ، ۱۳۸۷)

رکود اقتصادی گفته شده در حالی اتفاق می افتد که شهر کاشان قابلیت های فراوانی در رشد و توسعه بخش خدمات بویژه بخش گردشگری دارد…………………………………….

-۳- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق:

توریسم در دنیا امروز با هدف و مقاصد مختلفی نظیر تبادل اطلاعات و فرهنگ، افزایش علم و آگاهی نسبت به اطلاعات پیشین و کنونی جوامع و گذراندن اوقات فراغت و ایام تعطیل دنبال می شود و ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و بین المللی هر روز جایگاه بالاتری می یابد و پیامدهای فراوانی را از نظر اقتصادی،اجتماعی برای ملت ها به دنبال داشته است.به طوریکه این صنعت توانسته در کشورهای توسعه یافته همپای دیگر صنایع و بخشهای مختلف اقتصادی از رشدی چشمگیر برخوردار باشد و بسیاری از کشورهای جهان با داشتن توان گردشگری و سرمایه گذاری در ایجاد امکانات و تسهیلات خدمات رفاهی مورد نیاز  گردشگ………………………….

-۴- اهداف تحقیق:

هدف علمی این تحقیق بررسی اکو توریسم شهر کاشان بر اساس تحلیل (SWOT) می باشد.

اهداف فرعی:

۱-    تعیین نقاط قوت ، ضعف ، تهدیدات و فرصتهای گردشگری در شهرستان کاشان

۲-    تعیین دیدگاه مدیران اداره گردشگری پیرامون طرح های توسعه گردشگری شهرستان کاشان

۳-    شناسایی جاذبه های طبیعی و غیرطبیعی گردشگری و پتانسیل های موجود در شهرستان کاشان

۴-    بررسی میزان تحقق طرح های توسعه گردشگری در شهرستان کاشان

۵-    مطالعه چالشها و موانع  پیاده سازی طرح های توسعه گردشگری در شهرستان کاشان

هدف کاربردی : نتایج و یافته های این تحقیق می تواند برای مسئولان سازمان گرشگری ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمانها و تشکل های غیر دولتی مرتبط با گردشگری ، اساتید و دانشجویان علاقه مند به موضوع گردشگری ، استانداری اصفهان ، فرمانداری و شهرداری کاشان  و نظایر ان قرار گیرد.

۱-۵- سوالات تحقیق:

۱-    مهمترین نقاط قوت ، ضعف ، تهدیدات و فرصتهای گردشگری در شهرستان کاشان کدامند؟

۲-    دیدگاه مدیران اداره گردشگری پیرامون طرح های توسعه گردشگری شهرستان کاشان چگونه است؟

۳-    مهمترین جاذبه های طبیعی و غیرطبیعی گردشگری و پتانسیل های موجود در شهرستان کاشان کدامند؟

تاچه اندازه  طرح های توسعه گردشگر…………………………………

 

-۶- فرضیه های تحقیق:

۱-    به نظر می رسد طرح های توسعه ای مربوط به اکوتوریسم در حوزه گردشگری شهرستان کاشان در عمل با توفیق چندانی در زمینه جلب گردشگر همراه نبوده است.

چالشها و موانع عمده ای برای اجرای طرح …………………………..

 

 

-۸- روش تحقیق

تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی – تحلیلی است. همچنین این پژوهش را می توان از نوع تحقیقات کاربردی و میدانی به شمار اورد.

در مطالعات نظری و موردی از روش های زیر استفاده شده است:

۱-روش توصیفی :که در آن ابتدا به جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای ، مدارک مکتوب، تصاویر و نقشه های موجود پرداخته می شود و در نهایت اطلاعات جمع آوری شده سامان دهی می شود و راه حل هایی ارائه می گردد.

۲-روش تحلیلی :در این روش اطلاعات بدست آمده از طریق تکنیک swot ،تحلیل و ساماندهی شده است و سپس به شناسایی مشکلات و تنگناها و امکانات و قابلیتها پرداخته و در نهایت نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات مطرح شده است.

۱-۹- مدل تحقیق(SWOT)

یکی از روش­های اساسی جهت ایجاد نظم و مناسبات ویژه بین مسائل راهبردی، استفاده از تکنیک تجزیه و تحلیلی SWOT می‌باشد که در رویکرد راهبردی بهترین تکنیک برای تحلیل و هدایت محیط است. این تکنیک تأکید عمده­ای بر تعیین موقعیت یا موضع راهبردی پدیده در محیط رقابتی داشته و با روش­های عقلانی و شهودی در جهت فراهم­آوری مهمترین موقعیت راهبردی ممکن برای پدیده تلاش می­نماید.

…………………………………………..

 

-۱۰- روش جمع آوری اطلاعات

اطلاعات و داده های مورد نیاز از طریق مطالعات کتابخانه ای و نیز مطالعات میدانی (پیمایشی) جمع آوری گردیده اند.بدین منظور پس از مراجعه به کتابخانه های مختلف در تهران و مطالعه کتب،مقالات،گزارش ها و پایان نامه های مرتبط با موضوع به شهرستان کاشان سفر کرده و منابع موجود و قابل دسترسی را به دقت مطالعه نمودم.همچنین از نظرات افر…………………

 

-۱۲- جامعه آماری و روش نمونه گیری

جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارشناسان مرتبط با تدوین ، اجرا و ارزشیابی طرح های توسعه گردشگری شهرستان کاشان می باشد.

۱-۱۳- محدودیت های تحقیق

۱- فقدان ادبیات پژوهش در این زمینه با توجه به ویژگی های گردشگری در ایران که به پژوهشگر امکان بدهد بر پایه این ادبیات به تحقیق بپردازد.

۲- نوپایی و تازگی بحث ………………………………………..

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق لینک دانلود این پروژه فعال خواهد شد.

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “بررسی اکو توریسم شهر کاشان بر اساس تحلیل (SWOT)”

بررسی اکو توریسم شهر کاشان بر اساس تحلیل (SWOT)

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 1545

قیمت : تومان9,900