فروشگاه

توضیحات

بررسی تأثیر انگیختگی حافظه ضمنی بر ادراک تصویر در بیماران دارای اختلالات اضطرابی و افراد عادی

این مساله که در طول مراحل رشد مکانیزم حافظه چگونه تحت تاثیر شرایط رشد قرار میگیرد وچه تحولاتیرا پشت سر میگذارد نکته قابل توجهی است.عملکرد متفاوت افراد در سنین مختلف همچون عملکرد مناسب بزرگسالان مسن در آزمونهای حافظه نهان[۱]، پرسشهایی را در مورد دوره های رشد مربوط به حافظه نهان و آشکار[۲] را برمیانگیزد.عملکرد در آزمونهای حافظه آشکار مثل یادآوری نشانه ها، یادآوری آزاد و…بعنوان عملکردی شناخته شده اند که بطور کلی از اوایل کودکی تا دوره نوجوانی قابل تغییر بوده و به تواناییهای شخص بستگی دارد ولی برای عملکرد حافظه نهان الگوی رشدی متفاوت پیشنهاد شده است بدین ترتیب که در طول دوران رشد عملکرد حافظه نهان تغییری نمیکند. البته در این زمینه نتایج همیشه تایید کننده این وضعیت نبوده،کوماتسو[۳] گزارش کرده است که در طی تحقیقات روی سنین مختلف به نتایج آشفته ای رسیده است.همچنین نتیجه تحقیق روی آزمودنیهای جوان و مسن حاکی از عملکرد پایین در حافظه نهان افراد مسن است.مساله دیگر در مورد حافظه نهان سن است که مورد بررسی قرار گرفته است.کوهن واستوارت[۴] (۱۹۸۲)هیچ تفاوت در عملکرد حافظه عملی بین بچه های سنین مختلف پیدا نکرده اند ولی برعکس در حافظه کلامی تفاوت مشاهده شده است.

 

۱۰۵صفحه فونت ۱۴ فایل ورد منابع فارسی و لاتین  دارد قیمت:۹۵۰۰تومان

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

 



در تبیین تاثیر متفاوت عوامل مختلف بردو حافظه آشکار وناآشکار به نظامهای متعدد حافظه متوسل میشوند.در این تبیین حافظه آشکار در سیستم قرار دارد و حافظه ناآشکار در یک سیستم دیگری قرار دارد.وهر کدام از آنها تاثیر متفاوتی می پذیرند و مستقل از یکدیگرند.تالوینگ، شاختر، گراف[۱] طرفداران این دیدگاه هستند.(ایزنک وکین ۲۰۰۵)

اختلالات اضطرابی[۲] نظیر دیگر بیماری های جدی به طور مشخص عملکرد روانی- اجتماعی و کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهند. یک چهارم جمعیت جهان از حداقل یکی از اختلالات اضطرابی رنج می برند. و شیوع[۳] آن در حدود ۱۰-۸% برای اطفال و ۱۵-۹% برای بالغین می باشد. همچنین شیوع آن برای تمام زندگی حدود ۲۵% تخمین زده شده است. این اختلالات با همدیگر[۴] و سایر اختلالات روانی نیز دیده می شوند. تعداد کثیری از افراد با اختلالات اضطرابی معمولا علائم افسردگی[۵] را نیز نشان می دهند که در اغلب موارد علت مراجعه بیماران به پزشک است. اغلب اختلالات اضطرابی مانند اختلال اضطراب منتشر[۶] و اضطراب اجتماعی[۷] معمولا مزمن هستند و در زمان کودکی یا جوانی شروع می شوند.

اختلالات اضطرابی شامل اضطراب منتشر، پانیک[۸]، اضطراب اجتماعی، وسواس جبری[۹] و اختلال اضطراب پس از سانحه[۱۰] می باشند. در اغلب موارد بیماران با علائم فیزیکی مراجعه می کنند تا با علائم روانپزشکی. این اختلالات علاوه بر ایجاد علائم فیزیکی باعث افزایش شدت این علائم نیز می گردند.

از آنجا که افراد به صورت انتخابی به پردازش اطلاعات می پردازند، معمولاً این پردازش دچار سوگیری شده و به عنوان عاملی در گسترش یک ناتوانی مزمن و با شرایط تهدیدکننده سلامت مطرح می شود(ولز[۱۱]،پینکوس[۱۲]و مک ویلیامز[۱۳]۲۰۰۳)

الگو های شناختی[۱۴] اختلالات اضطرابی بر این ایده مبتنی هستند که عامل های شناختی مانند (( باورهای نا کارآمد)) و (( افکار غیر منطقی)) نقش مهمی در علت و تداوم اختلالات اضطرابی ایفا می کنند. در سال های اخیر تاکید زیادی روی الگو های پردازش اطلاعات گردیده است،یعنی روشی که افراد محرک های محیطی را ادراک می کنند و اعتقاد بر این است که (( سو گیری)) در پردازش اطلاعات هیجانی زیر بنای اختلالات اضطراب است و این سوگیری در همه مراحل پردازش اطلاعات یعنی در توجه، تفسیر و حافظه وجود دارد (بک، کلارک، ۱۹۹۷؛ بک و همکاران ۱۹۸۵؛ متیوس و مک لئود[۱۵] ۱۹۹۴). یکی از فرضیه های اساسی رویکرد شناختی به اضطراب آن است که اضطراب به وسیله انتظار وقوع یک رویداد منفی یا زیان آور، یعنی بوسیله ادراک تهدید (بک، امری و گرینبرگ[۱۶]، ۱۹۸۵) فراخوانده می شود. ادراک افراد از تهدید به وسیله قضاوت های ذهنی شان از (( احتمال)) وقوع رویداد های منفی و (( شدت)) یا (( تنفر)) از آن رویداد تبیین می شود ( کار[۱۷]،۱۹۷۴). بنابر این افراد با اختلالات اضطرابی احتمال و شدت وقوع رویداد های منفی بالاتر از افراد بهنجار برآورده می کنند ( بوتلر و متیوس،۱۹۸۳؛ فوا، فرانکلین، پری و هربرت۱۹۹۶؛ لوکوک و سالکو سکیس۱۹۸۸؛ مک نالی و فوا[۱۸] ۱۹۸۷).

در پژوهش بانوس[۱۹]، مدینا[۲۰]، و پاسکال[۲۱](۲۰۰۱)، حافظه افراد مبتلا به اختلال افسردگی و اختلال آسیمگی[۲۲] در شرایط مختلف رمزگردانی مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش نشان داد که هر دو گروه در تکلیف یادآوری آزاد، کلمات دارای بار هیجانی منفی را بیشتر از کلمات خنثی و مثبت به یاد می آورند. پژوهش لی[۲۳] و شافران[۲۴](۲۰۰۴) نیز حاکی از آن است که تفاوت میان اختلالات هیجانی (نظیر افسردگی و اضطراب) و سوگیری های پردازش اطلاعات در حوزه توجه و حافظه معنادار است.

مطالعه ریدی[۲۵] (۲۰۰۴) و واتکینز[۲۶]، ویلیامسون[۲۷]، متیوز[۲۸]، فولر[۲۹](۱۹۹۳) هم نشان داد که در مکانیزم های بازیابی مرتبط با اختلالات افسردگی سوگیری وجود دارد.

یکی از جنبه های مهم پردازش هیجانی اطلاعات،پردازش داده ها در حافظه می باشد که بر اساس پژوهش های تجربی و دید گاه های نظری ( به طور مثال: باور؛۱۹۸۷؛ ویلیامز[۳۰]، وات، مک لود و متیوز،۱۹۹۷) تفاوت هایی در اختلالات مختلف هیجانی مثل اضطراب و افسردگی و گروه بهنجار وجود دارد. تقسیم بندی های متفاوتی از حافظه صورت گرفته است. یکی از تقسیم بندی های اخیر که محور پژوهش های زیادی بوده است تقسیم بندی حافظه به دو نوع صریح و ضمنی میباشد. حافظه برای وقایع روزمره و اطلاعات حافظه بیانی(اخباری) نامیده می شود. چیزی که ما معمولا تحت عنوان حافظه می‌نامیم همین حافظه بیانی است. به یاد آورن چیز های غیر از وقایع روزمره اشاره به حافظه غیر بیانی دارد. به طور مثال نواختن پیانو، عموما خاطرات حافظه بیانی از طریق یادآوری هشیارانه قابل دسترسی اند، با این وجود خاطرات غیربیانی چنین نیستند. حافظه غیر بیانی حافظه ضمنی نیز نامیده میشود(سادوک[۳۱]۲۰۰۰).

در پژوهش استوربک[۳۲]،و کلارک[۳۳] (۲۰۰۵) به مطالعه تأثیر خلق بر حافظه آزمودنی ها پرداختند. در مطالعه آنها دیده شد گروهی که تحت تأثیر موسیقی، خلق مثبت کسب کرده بودند در مقایسه با گروه شاهد، قادر به یاآوری بیشتر کلمات دارای بار عاطفی مثبت بودند.

(گیلبوا شکمتان[۳۴]، ویز[۳۵] و جستمایند [۳۶]،(۲۰۰۲)). بسیاری از مطالعات نیز نشان داده اند که افراد افسرده موضوعات دارای بار هیجانی را با سوگیری یادآوری می کنند

افراد افسرده به این دلیل در آزمون حافظه(یادآوری یا بازشناسی)کلمات هماهنگ با خلق را بهتر بازیابی می کنند که خویش طرح واره [۳۷] فعالی دارند. همه افراد از خود یک خویش طرح واره دارند که هنگام مواجهه با یک واژه هماهنگ با خلق، در واقع آن خویش طرح واره فعال می شود و نه آن واژه و در نتیجه فرد با سرنخ های موقعیتی زیادی روبرو می شود.در حالی که اگر آن واژه با خلق وئ هماهنگ نباشد، فقط یک سرنخ بیرونی وجود دارد که همان واژه است.

هیپوکامپ و آمیگدال دو جز متفاوت حافظه هیجانی اند که آمیگدال در حافظه ضمنی (ناآشکار) و هیپوکامپ در عملکرد حافظه آشکار نقش دارد. لنا به نظر شوارتز[۳۸](۲۰۰۰) در مدار عصبی پاپز ارتباطات آمیگدال و هیپوکامپ با مناطق حرکتی گفتار بیانگر تاثیر حافظه هیجانی بر روی برنامه ریزی حرکتی گفتار است. پردازش موازی حافظه ضمنی در آمیگدال و حافظه آشکار در هیپوکامپ اعمال حرکتی خاصی را با رنگ هیجانی همراه می کند

اصطلاح حافظه ضمنی برای اولین بار توسط شاختر و گراف[۳۹] در سال ۱۹۸۵ به کار برده شد. این نوع از حافظه به وسیله آزمون هایی مورد سنجش قرار می گیرد که در جریان پاسخ به آنها آزمودنی غالبا از یادآوری هشیارانه اطلاعات یا رویدادهایی که قبلا به انها ارائه شده است ناتوان است. در حافظه ضمنی فرایند مهمی به نام فرایند تسهیل سازی عملکرد شخص بر روی تکالیفی که قبلا با انها روبرو شده است را بهتر از مواردی که شخص با آنها روبرو نگردیده است , می نماید.

گروم[۴۰](۱۹۹۹) امیر،باوور،بریکز و فرشمن[۴۱](۲۰۰۳) از حافظه ضمنی تحت عناوین ظرفیت آزاد، اتوماتیک و ناهشیار نیز یاد میکنند. در مقابل حافظه بیانی اشاره به حافظه صریح دارد، زیرا نتیجه ای از تلاشهای هشیارانه است (سادوک ۲۰۰۰).

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

قیمت اختصاصی و استثنایی این پروژه در پایان نامه دات کام : تنها , ۹۵۰۰ تومان

 

 

 

 

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “بررسی تأثیر انگیختگی حافظه ضمنی بر ادراک تصویر در بیماران”

بررسی تأثیر انگیختگی حافظه ضمنی بر ادراک تصویر در بیماران

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 385

قیمت : تومان9,500