فروشگاه

توضیحات

 مقاله بررسی تاثیر فرهنگ قومی و محلی بر صنعت گردشگری

چکیده

کشورایران از دیربازشهره وسرامد فرهنگ وتمدن در گستره جهان بوده است ونیز با توجه به اینکه ایران از لحاظ جاذبه های گردشگری جزء ده کشور برتر جهان محسوب می شود ، متأسفانه نتوانسته است در این زمینه از پتانسیل های خود به طور مطلوب بهره مند شود. انسان محور بودن گردشگری موجب شده تا نقش عوامل انسانی در توسعه آن بسیار چشمگیرباشد. یکی از مهمترین ارزش ها و اثرات ناشی از صنعت توریسم، تبادل فرهنگی بین جوامع مختلف بشری است که موجب تکامل شخصیت فردی و رشد فرهنگ همگانی می گردد. مقاله حاضربا استفاده از ادبیات موضوع و با روشی تحلیلی- توصیفی  به بررسی اثرات متقابل فرهنگ و گردشگری پرداخته و از طرفی، آنها را با شرایط ایران ربط داده است تا شاید کمکی به درک بهتر روابط این متغییرها وتأثیر آنها بر توسعه صنعت گردشگری که از آن به عنوان صادرات نامرئی نیز یاد می شود؛نماید .

  واژگان کلیدی :گردشگری ، فرهنگ ، توریسم فرهنگی ، توسعه پایدار

 ۲۰صفحه فایل ورد منابع  و پاورقی دارد قیمت: ۴۰۰۰۰تومان

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 

 

 

 

 در سراسر جهان دولت های محلی و ایالتی برای بهبود توسعه صنعت جهانگردی به بررسی طرح های توسعه توریسم می پردازند اما کمتر به بررسی توانایی بالقوه مناطق به منظور ترویج هنرهای فرهنگی ومحلی می پردازند، در طول سه دهه گذشته دولت ها به طور فزاینده ای به سمت فعالیت های فرهنگی و هنری به عنوان ابزاری برای تجدید حیات توریسم فرهنگی و روستایی سوق پیدا کرده اند.امروزه استراتژی مرسوم و مشترک در جهانگردی توسعه و گسترش  پروژه ها ساختارمند فرهنگی است . این گونه پروژه ها توسط  طراحان مشهور با چشم اندازی همه جانبه ،چند منظوره و فراهم کردن تسهیلات هنری درمقیاس های بزرگ و به طور وسیع برای مناطقی که دارای جاذبه های گردشگری و دیدنی هستند طراحی می شوند.دولت ها در سرتاسر جهان در این پروژه ها سرمایه گذاری می کنند و معتقدند که حضور آنان در این پروژه ها باعث بهبود چهره های شهرها و شناسایی جاذبه های گردشگری و افزایش گردشگری و به تبع آن بالا بردن فعالیت های تجاری می شود[۱]. بنابراین حتی امروزه نیز می توان ادعا کرد که اصل تکامل فرهنگها از طریق صنعت توریسم باید ادامه یابد چرا که تنها راه آشنا شدن فرهنگ ها با یکدیگر و تبدیل شدن دشمنی ها به دوستی ها بوده و این هنر از توریسم به دست می آید. مقاله حاضربا استفاده از ادبیات موضوع و با روشی تحلیلی- توصیفی  به بررسی اثرات متقابل فرهنگ و گردشگری پرداخته و از طرفی، آنها را با شرایط ایران ربط داده است تا شاید کمکی به درک بهتر روابط این متغییرها وتأثیر آنها بر توسعه صنعت گردشگری که از آن به عنوان صادرات نامرئی نیز یاد می شود؛ نماید .

پیشینه تحقیق

کارل گوردچ(٢٠٠٨) به چگونگی جذب و حمایت فعالیت های هنری توسط نهادهای فرهنگی پرداخت و مشاهده کرد که طرح های فرهنگی شاخص دارند به صورت موفقیت آمیزی در ایجاد توسعه هنرهای پایه ای نقش ایفا می کنند و به این نتیجه رسید که می توان از طریق توجه و ایجاد تسهیلات و داشتن رویکردی حمایتی از سازمان های گردشگری این حوزه را بهبود بخشید.[۲]

سیپ (۲۰۱۰) به بررسی توریسم فرهنگی و بازآفرینی خلاقانه پرداخت و نتایج تحقیقات نشان داد که تاکتیک های خلاقانه می تواند جایگزینی برای استراتژی های بازآفرینی فرهنگی باشد و توانایی شهرها را درمتمایز ساختن خود از دیگرمکان های رقیب افزایش دهد.[۳]

مایتلند(۲۰۱۰)در پژوهشی با عنوان زندگی روزمره به عنوان تجربه ای خلاق در شهرها به بررسی تأثیرات فرهنگی گردشگری پرداخت و به این نتیجه رسید که گردشگری به مسافران این فرصت را می دهد که ازبه انتقال تجارب خود از سفر و ایجاد روابط متقابل با افراد بومی بپردازند و دراین بین سرمایه فرهنگی دوسویه ای ایجاد می شود.[۴]

راتز تامارا( ٢٠٠٢) درپژوهشی درموردتأثیرات فرهنگ درگردشگری مهمترین اثر تعامل فرهنگی گردشگران و جامعه میزبان را تقلید ساکنین محلی از رفتار گردشگران دانست. از پیامد ها ی این تقلید رفتاری می توان به تغییر درکاربرد زبان ،لباس و فرهنگ و یا کمک به فزونی ناهنجاری های اجتماعی ازجمله فحشا ، قمار و تغییرات اشکال مادی و غیر مادی فرهنگ محلی اشاره کرد.[۵]

میرستارصدری و کهنمویی درسال ١٣٨۶به ارزیابی تسهیلات گردشگری استان آذربایجان شرقی پرداخته و به این نتیجه رسیدند که امکانات زیر بنایی از جمله راه ارتباطی ،امکانات بهداشتی و …مطلوب نبوده و به دلیل ازدحام شدید جمعیت در روزهای تعطیل ،وضعیت محیطی مناطق نیازمند توجه جدی است؛تبلیغات و معرفی این مناطق می تواند درآینده گردشگری این مناطق مؤثر باشد.[۶]

مهدی تقوی و علی قلی پور(١٣٨٨) در رابطه با عوامل مؤثر بررشد صنعت گردشگری ایران تحقیق کردند و نتایج این تحقیق نشان داد که دریافتی های ارزی سالانه از صنعت گردشگری بعد از دو دوره خود موجب بهره وری رشد این عایدی ها می شود.[۷]

علی زنگی آبادی و جمال محمدی به بررسی بازار گردشگری اصفهان پرداختند و به این نتیجه رسیدند که رابطه معناداری بین شاخص های توسعه و میزان جمعیت استان های مجاور و تعداد گردشگران ورودی به اصفهان وجود دارد.[۸]

سید کمیل طیبی و امیر جباری به بررسی رابطه علی بین گردشگری و رشد اقتصادی مطالعه موردی ایران و کشورهای عضوOECD انجام شد و به این نتیجه رسید…….

 


۱٫ CARL GRODACH: Looking Beyond Image and Tourism: The Role of Flagship Cultural Projects in Local Arts DevelopmentP Practice & Research, Vol. 23, No. 4, pp. 495–۵۱۶, November 2008

۱٫ CARL GRODACH: Looking Beyond Image and Tourism: The Role of Flagship Cultural Projects in Local Arts DevelopmentP Practice & Research, Vol. 23, No. 4, pp. 495–۵۱۶, November 2008

۲٫ Sepe,M,(2010), ‘’Cultural  Tourism and  Creative  Regeneration ‘’international journal of culture tourism and hospitality , vol 4, No 3, pp:171-175

 

۳٫ Maitland , R,2010, ‘’Everyday  Life  Creative  Experience’’, ’international journal of culture tourism and hospitality , vol 4, No 3, pp:214-227

۱٫ Tamara  Ratz , 2002,’’The  Socio impacts of Tourism’’, Budpest  university of Economic-Sciences –Tourist  Research, PP19

۲٫میر ستار صدری ،جواد و دخیلی کهنموئی،۱۳۸۶،«ارزیابی وضعیت تسهیلات گردشگری انسان آذربایجان شرقی از دید گردشگران»،پژوهشهای جغرافیایی،شماره ۶۱،ص۱۴۳-۱۲۹

۳٫ تقوی ،مهدی و قلی پور ،علی (١٣٨٨)،«عوامل مؤثر بررشد صنعت گردشگری ایران»،پژوهشنامه اقتصادی ،شماره سوم

۴٫ زنگی آبادی،علی و محمدی،جمال وزیرک باش،دیبا،(۱۳۸۵)؛«تحلیل بازار گردشگری شهر اصفهان» ،مجله جغرافیا وتوسعه

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

قیمت اختصاصی و استثنایی این پروژه در پایان نامه دات کام : تنها , ۴۰۰۰ تومان

 

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “بررسی تاثیر فرهنگ قومی و محلی بر صنعت گردشگری”