فروشگاه

توضیحات

بررسی عوامل موثر بر بزهکاری اطفال و نوجوانان

بزهکاری نوجوانی که ریشه در ساختار جوامع صنعتی دارد یکی از چهره‌های منظم فعالیت اجتماعی است

که نتیجه‌ی نابسامانی‌ها و گسیختگی میان ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی بوده و معلول محیط پیرامون فرد از محیط بلافصل او تا کل ساختار جامعه می‌باشد.

بزهکاری در نوجوانی یک تجلی سو از رفتار نیست بلکه پدیده‌ پیچیده‌ای است که اشکال گوناگون بخود می‌گیرد  و علل مختلفی دارد.

بررسی حاضر پژوهشی است که در زمینه‌ی یکی از عوامل موثر در بزهکاری نوجوانان، عاطی آن کوشش شده است

که با بهره‌گیری از روش‌های تجربی و منابع و کتاب‌ها موجود در این زمین هبه بررسی تاثیر خانواده و محیط گروه‌ همسالان در بزهکاری نوجوانان (سرقت) پرداخته می‌شود و متعاقب آن با مجازات‌هایی روبرو می‌شود.

۷۰صفحه فونت ۱۴ فایل ورد منابع دارد

پس از پرداخت (از قسمت تبلیغات روش پرداخت را ببینید) میتوانید دانلود کنید

 

 

بررسی عوامل موثر بر بزهکاری اطفال و نوجوانان
بررسی عوامل موثر بر بزهکاری اطفال و نوجوانان

 

-۲ انواع جرائم ارتکابی اطفال:

تا قبل از انقلاب صنعتی قرن نوزدهم اینگونه جرائم بدرستی شناخته نشده بود. و آنچنان وسعت نیافته

بود که جنبه یک معضل اجتماعی را پیدا کند. و از این قرن بود که بزهکاری اطفال مورد توجه علمای

حقوق جزا قرار می‌گیرد. جرائم اطفال به علل و انگیزه و کیفیت اعمال ارتکابی با جرائم بزرگسالان

متفاوت می‌باشد. اطفال غالباً جرایم را با همدیگر و بصورت گروهی و تشکیل باند ترکیب می‌شوند، و در کل جرائم ارتکابی دختران نسبت به پسران کمتر بوده و شامل ۳ بخش زیر می‌باشد.

۱-۳-۲: جرائم بر علیه اشخاص.

الف. اعمال منافی عفت: کلاً به اعمالی نظیر لواط، زنا، مساحقه، قوادی، … اطلاق می‌شود که سر منشاء بسیاری از بدبختیهای اجتماعی و بیماری‌های جسمی است. و خود نتیجه عوامل چندی مثل شاهد بودن بر روابط جنسی مادر و پدر، عدم شناخت صحیح بلوغ، برخورد غلط والدین با فرزندان در رابطه با

مسائل جنسی و امور قاعدگی دختران، معاشرت با دوستان ناباب و هرزه، شرکت در مجالس شبانه تحت عنوان پارتی و میهمانی دوستانه و…،‌ مثلاً در محلات جمشید و قلعه نو تهران،‌خانم رئیس توسط واسطه‌ها دختران جوان را به پارتی شبانه دعوت کرده و پس از نوشانیدن مشروب به آنان در حالت مستی

آنها را برهنه کرده و از آنها به عنوان سند جهت سوء استفاده‌های دیگران تعدادی عکس گرفته

و با تحت فشار قرار دادن دختران اغفال شده، توسط این عکسها آنها را وادار به خودفروشی کرده و عملاً راه برگشت آنان را سد می‌کرد. و هزاران نمونه بارز چون این موارد …

ب: ضرب و جرح عمدی: اینگونه جرائم در سنین ۱۶ تا ۲۰ سالگی در میان نوجوانان دیده می‌شود

زیرا در این سن نوجوانان در اوج بلوغ سنی و بحرانهای جوانی هستند. و جزء جرائم اتفاقی می‌باشد. و اکثراً جنبه انتقام،‌ غرور نشان دادن ضربه شست، رقابتهای عشقی و تحصیلی داشته و معمولاً کمتر به فوت می‌انجامد.

۲-۳-۲جرائم بر علیه اموال:

شایع‌ترین جرائم ارتکای اطفال و نوجوانان جرایم بر علیه اموال می‌باشد. که شامل سرقت و خرابکاری می‌شود:‌

الف:‌ سرقت: تجربیات مربیان نشان می‌دهد که اگر در همان ابتدای امر که اولین سرقت طفلی

کشف می‌شود. و اولیای او بدون توجه به ارزش شی مسروقه در صدد برآیند که از راه منطق و با رأفت کافی زشتی این عمل را به او بفهمانند این کار غالباً به نتیجه مثبت رسیده و از تکرار عمل جلوگیری خواهد کرد. سرقت اغلب به صورت گروهی صورت گرفته و از موارد کوچک و جزیی شروع می‌کنند و بیشتر به دنبال رفع احتیاجات خود هستند.

ب: خرابکاری: امروزه به صورت یک مسآله حاد اجتماعی درآمده و بصورت شکستن برق، شکستن صندلی پارکها، کندن علائم رانندگی، پاره کردن صندلی اتوبوسها و قطار ظاهر می‌شود. دلیل بروز این جرائم در اطفال گرفتن انتقام از جامعه‌ایی است که آنان را در قید و بند مقررات قانونی قرار داده است ضمناً در این قبیل جرائم تفکیک اعمال عمدی از غیر عمدی بسیار مشکل می‌باشد.

۳-۳-۲جرائم بر علیه نظم عمومی جامعه:

در این قسمت جرائمی مورد بررسی قرار می‌گیرند که شاید مستقیماً باعث ایجاد ضرر و زیان برای اشخاص معین نشود. اما در کل برای عموم جامعه مضر بوده و جرم محسوب می‌گردند و شامل:

الف: اعتیاد به مواد مخدر و توزیع آنها: وجود اختلافات خانوادگی، عدم اطلاع از عواقب خطرناک اعتیاد، استفاده از مواد مخدر در جهت تفریح و خوشگذرانی، استفاده از مواد مخدر برای رهایی از ناراحتی و سختی‌های زندگی و آزادی بیش از حد نوجوانان و عدم راهنمایی آنان از جمله دلایلی است که سبب لغزیدن آنان در ورطه اعتیاد گشته و با نتیجه بعد از مدتی برای تأمین مخارج زیاد اعتیاد این نوجوانان به توزیع کنندگان و اشاعه‌دهندگان این بلای خانمانسوز بدن می‌شوند.

ب: ولگردی و گدایی: که سابقاً جرم نبوده ولی با توجه به تأثیر سوء آن در اقتصاد کشور و نیز آینده نوجوانان که شکارهای اصلی‌گرایان حرفه‌ای هستند این عمل طبق قانون جرم بوده و مرتکبین آن تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

۴ـ ۲عوامل بازدارنده از بزهکاری اطفال:

در این قسمت اقداماتی که جهت جلوگیری از وقوع بزهکاری اطفال باید صورت پذیرد توضیح داده می‌شود، کسانی که دوران طفولیت و جوانی را پشت سر گذاشته‌اند کمتر تحت تأثیر محیط اجتماعی قرار می‌گیرند، در صورتی که اطفال سریعتر تحت تأثیر محیط واقع می‌شوند. لذا باید محیطی سالم برای آنان بوجود آورد تا از بزهکاری آنان جلوگیری شود. و آینده جامعه که بدست همین اطفال و نوجوانان اداره خواهد شد دچار فساد و تباهی نگردد.

مسلماً عامل توارث و عوامل مادرزادی بر روحیه و رفتار طفل تاثیر دارد اما این عوامل در درجه دوم اهمیت هستند. زیرا با یک تربیت صحیح می‌توان اثرات منفی ذاتی را خنثی کرد.

۱-۴-۲ مقررات مربوط به قبل از تولد طفل:[۱]

از آنجا که مسئله مراقبت و پیشگیری از جرائم واجد اهمیت خاصی است هرگاه مسئولین

بخواهند برای پیشگیری از جرائم اطفال به نحو موثرتری اقدام نمایند. لازم است که مسئله مراقبت را به دوره قبل از تولد طفل سرایت دهند تا از ایجاد طفل غیر عادی و مستعد ارتکاب جرم جلوگیری شود.

اهم مقررات شامل موارد زیر می‌باشد:

الف: مبارزه جدی و قاطع علیه امراض عفونی مثل سل، سفلیس، سوزاک،‌ سرخک،‌ ایدز

ب: آموزش لازم در بُعد مصرف قرصهای ضد آبستنی که ترکیبات شیمیایی این قرصها مضر برای جنین است.

 


[۱] ـ بزهکاری اطفال و نوجوانان، دکتر شامبیاتی، ص

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

 

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “بررسی عوامل موثر بر بزهکاری اطفال و نوجوانان”