فروشگاه

توضیحات

 ادراک شنیداری کودکان نارسا نویس

پایان نامه حاضر به بررسی و مقایسه ادراک شنیداری دانش آموزان عادی

و دانش آموزان نارسا نویس در پایه های سوم تا پنجم ابتدائی شهر تهران پرداخت.

روش پژوهش حاضر، روش پس رویدادی یا علی ـ مقایسه ای است.

به همین منظور تعداد ۱۰ نفر از دانش آموزان دارای نارسا نویسی به

روش نمونه های در دسترس و ۱۵ نفر از دانش آموزان عادی به روش نمونه گیری

تصادفی خوشه از منطقه ۱ تهران انتخاب و توسط آزمون نوشتن سیف نراقی و نادری و آزمون تشخیص و ؟؟؟ مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج حاصل از روش آماری و آزمون + برای مقایسه میانگین دو گروه مستقل به دست آمد.

نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که ادراک شنیداری دانش آموزان نارسا نویس

به طور معناداری به لحاظ آماری از ادراک شنیداری دانش آموزان عادی کمتر است.

۵۰صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴منابع و جامعه آماری دارد

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 

 ادراک شنیداری کودکان نارسا نویس
ادراک شنیداری کودکان نارسا نویس
 ادراک شنیداری کودکان نارسا نویس

بیان مسئله

از سال ۱۹۵۰ روان شناسان، پزشکان و متخصصان آموزش و نیز به گروه

خاصی از دانش آموزان و آموزش آنان علاقه مند شدند. این گروه از دانش آموزان از

نطر جسمی و مغزی دچار هیچ گونه عارضه مشخصی نیستند ولی در

یادگیری اشکالاتی دارند گاهی این اشکالات در یادگیری با نابهنجاری رفتاری نیز

همراه است از این دانش آموزان با نام هایی گوناگون در کتاب هایی

روانشاسی و علوم تربیتی یاد شده است که تعداد لترین آنها عبارتند از ضایعات

مغزی، ضایعات خفیف مغزی و آسیب های عصبی دانش چندانی که

این اصطلاحات را به کار برده اند. ریشه اصلی نارسایی در یادگیری را عوامل بدنی

فرض کرده اند ولی امروزه این فرض آنان به اعترافات و انتقادات شدید

و هم چنین دشواریهای عصبی زیادی مواجه شده است (سیف نراقی، نادری  ص۲۱۱).

قبل از اینکه والدین، معلمی، روانشاناسان مدرسه و متخصصین نارسایی های آموزشی

بتوانند مشخص کنند که آیا کودک نارسایی های آموزشی دارد یا نه

آنها باید اصلاع یابند که کودک مورد نظر چه مطالبی را می داند و از کدام مطالب بی اطلاع است. (آیدین ۱۳ ۷۹، ترجمه مقیمی آذری ص۴۳)

آنچه کودک نارسا نویس را از دیگران متمایز می کند نوع اشتباه ها نبود

بلکه با برجاماندن آن علت در واقع مشکلات یادگیری، پایدار و نوسانی هستند.

هیچ چیز به خوبی یادگرفته نمی شود یک کلمه که به درستی خوانده

یا نوشته می شود می تواند ساعتی بعد چنین نباشد یک املای آماده و بدون غلط

در متون روز بعد پر از اشتباه است. یک کلمه که چندین بار در یک متن

تکرار شده است هر بار به صورت متفاوت خوانده یا نوشته می شود. چنین اوضاع و

احوالی باعث سردرگمی والدین و معلمان می شود که معمولاً بر

حسب حواس پرتی برای متمایز کردن این کودکان استفاده می شود اشتباه ها در قلمرو

 ادراک شنیداری کودکان نارسا نویس

خواندن و نوشتن و رونویسی و املا بروز می کنند و اگر پس از سال دوم

ابتدایی پا بر جا بمانند و متراکم شوند بیش از پیش معنادار می گردند.

اما باید غلط های ابتدایی را که معمولاً در خلال نخستین سال های یادگیری خواندن و تا سالهای دوم یا سوم دوره ابتدایی وجود دارند از مشکلات بعدی که

نشان دهنده فقدان خودکار شدن اکتسابها هستند متمایز کرد. هم چنین

باید گفت که اگر آزمایش در سنین بالاتر انجام شود ممکن است بسیاری از این

اشتباهها دیده نشوند پس سنین زیر ۹-۷ سالگی نارسا نویسی نیستند. عوامل زیادی در ایجاد نارسا نویسی مهم هستند از قبیل عوامل ارثی عوامل عصبی شناختی، عوامل عاطفی، عوامل فرهنگی ـ اجتماعی، عوامل آموزشی (دارستان ۱ ص ۱۹۴).

کودکانی که دارای نارسا نویسی هستند در هجی کردن هم دچار مشکل هستند چون برای هجی کردن کامل کودک به سه مهارت عمده نیازمند است. تمایز شنوایی، حافظه شنوایی و حافظه بینایی.

در مرحله اول کودک باید بتواند صداهای مختلفی را که حروف ایجاد می کنند تشخیص دهد.

این توانایی در تمایز صداهای مختلف علی الخصوص زمانی که کلمه از لحاظ فونتیل هجی می شود اهمیت دارد. (که به دنبال آن اصل مقرر شده در تلفظ و هجی آورده می شود)

 ادراک شنیداری کودکان نارسا نویس

کودکی نتواند اختلاف صدای کلمات را تشخیص دهد در هجی کردن

بسیاری از کلمات با اشکال مواجه خواهد شد. عامل دیگر در پیشرفت هجی کردن

توانایی حافظه شنوایی است. دانش آموزی که از او خواسته می شود تا کلمه را هجی کند باید ارتباط دو حرف را که این صدا ایجاد می کند به یاد داشته

باشد. دانش آموزانی که می توانند بخوبی هجی کنند شاید از قوانین

و اصول معرفت شناسی چندان اطلاعاتی نداشته باشند اما آنها این توانایی را

دارند که ارتباط صداهایی را که کلمه را ایجاد می کنند به صورت صحیح فوراً به یاد آورند. برای این کودکان فرآیند تشخیص بیاد آوردن،اصلاح و جبران ارتباط

دادن متدها و ؟؟؟ باشند به مختصر تلاش حاصل می شود. کودکانی که فاقد مهارتهای نوشتن هستند این فرآیندها را نوعی مبارزه بزرگ می دانند (آیدین ۱ آذری ص۹۸و ۹۹)

اختلالات ادراکی و ناتوانی در تشخیص تغییردادن و تعبیر و تفسیر حس ،

به ویژه اختلالات دیداری و شنیداری به طور سنتی توجه زیادی را به خود در حوزه اختلالات یادگیری جلب کرده است. برخی از اصلاحات این حوزه ، دریافت دیداری، تمییز دیداری، حافظه دیداری، تمییز دیداری ، حافظه شنیداری و یکپارچه سازی بین حواس است. (کریمی ۱۳ ص۲۸)

 ادراک شنیداری کودکان نارسا نویس

اختلال ادراک شنیداری یکی از عوامل ایجاد کننده نارسانویس است.

همچنین اختلال ادراک شنیداری مسئله ای است که در ظاهر هر فرد ایجاد اختلال نمی کند. زمانی که می توان به وجود این اختلال پی برد که فرد مورد آموزش مدرسه ای قرار گیرد.(؟؟؟؟؟ منبع ص۳۰)

بسیاری از معلمان، پدران، مادران، و مشاوران وقتی با چنین دانش آموزانی

برخورد می کنند به حیرت می افتند زیرا اغلب نمی دانند که چرا کودک با وجود داشتن هوش طبیعی و امکانات لازم،قادر به یادگیری در زمینه ای خاص نیست. (سیف نراقی، نادری  ص ۲۱۹)

 کودکی که در مدرسه موفق نمی شود و با عدم والدین و معلمانش مواجه می گردد

چرا که برای از دست دادن مسئولیتش میان دوستان همکلاسی خود نمی تواند

توجیهی ارائه کند. نه تنها والدین و معلمانش از او ناخشنودند. بلکه نگرانی آنها غالباً به شکل غیر قابل مهار در می آید.

نگرانی والدین از این است که نکند فرزند آنها عقب مانده یا کند ذهن باشد.

هرگاه مطمئن شود که هوش او عادی است حتی بر ؟؟؟؟ والدین نیز ؟؟؟ خود را از دست داده و از ناتوانی فرزندشان در یادگیری بیم ناک شده شروع به تنبیه سرزنش و تهدید و یا حتی با دادن جایزه در صدد تطمیع وی بر می آید با

بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین میتوانید با سرعت و امنیت فایل اصلی و کامل این پروژه را دانلود کنید

 

 

 

1 نقد وبررسی برای ادراک شنیداری کودکان نارسا نویس

  1. شهاب

    “ادراک شنیداری کودکان نارسا نویس پایان نامه بی نظیری بود

افزودن نقد و بررسی

ادراک شنیداری کودکان نارسا نویس

1 نقد و بررسی
 ادراک شنيداری كودكان نارسا نويس

قیمت : تومان32,000