فروشگاه

توضیحات

پایان نامه جهانگردی آذربایجان شرقی (تبریز)

جهانگردی  Tourism  عبارت  از فعالیتهای  افرادی  که برای استراحت، کار و دیگر  دلایل  به خارج  از محیط  خویش  سفر کرده و حداکثر  برای یکسال  متوالی  در آنجا اقامت  می کنند.

۱-۱) اشکال جهانگردی:

در مورد  هر کشور  مشخص اشکال  زیر از جهانگردی را می توان از هم  متمایز  ساخت:

الف)  جهانگردی  بومی:  افراد مقیم یک منطقه که تنها در داخل  همان منطقه  سفر می کنند. (domestic tourism)

ب) جهانگردی  دورن مرزی : افراد غیر  مقیم یک منطقه که در همان  منطقه سفر  می کنند. (inbound  tourism)

ج‌)  جهانگردی  برون مرزی  :  افراد مقیم  یک منطقه  که به منطقه ای دیگر سفر  می کنند. ( outbound tourism)

د) جهانگردان  داخلی:  جهانگردی  بومی  ودرون مرزی را در بر می گیرد (internal  touism)

 

 ۱۲۰ صفحه فونت ۱۴ فایل ورد منابع  و پاورقی دارد  

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 

 

 

مفاهیم و مطالعات اولیه
۱- مفاهیم و اشکال جهانگردی
جهانگردی Tourism عبارت از فعالیتهای افرادی که برای استراحت، کار و دیگر دلایل به خارج از محیط خویش سفر کرده و حداکثر برای یکسال متوالی در آنجا اقامت می کنند.
۱-۱) اشکال جهانگردی:
در مورد هر کشور مشخص اشکال زیر از جهانگردی را می توان از هم متمایز ساخت:
الف) جهانگردی بومی: افراد مقیم یک منطقه که تنها در داخل همان منطقه سفر می کنند. (domestic tourism)
ب) جهانگردی دورن مرزی : افراد غیر مقیم یک منطقه که در همان منطقه سفر می کنند. (inbound tourism)
ج‌) جهانگردی برون مرزی : افراد مقیم یک منطقه که به منطقه ای دیگر سفر می کنند. ( outbound tourism)
د) جهانگردان داخلی: جهانگردی بومی ودرون مرزی را در بر
می گیرد (internal touism)
هـ ) جهانگردی ملی: جهانگردی بومی و برون مرزی را شامل می شود. Natinal tourism))
و) جهانگردی بین المللی : شامل جهانگردی درون مرزی و برون مرزی (international tourism)
به بیانی دیگر تمام مسافرانی (travelers) که به جهان گردی
می پردازند دیدارگر visitorers اطلاق می شود. دیدارگر نیز بر حسب گذراندن حداقل یک شب دراقامتگاه خصوصی یا عمومی محل مورد بازدید به شرح زیر طبقه بندی میشود.
۲-۱) انواع جهانگردی و انگیزه جهانگردان
جهانگردی عموما باهدفی خاص صورت میگیرد و شناخت انواع جهانگردی بر اساس اهدافش در بحث انگیزش جهانگردی حائز اهمیت است. انگیزه جهانگردان را در شش نوع می توان طبقه بندی کرد:
الف – جهانگردان قومی: این نوع جهانگردی به منظور مشاهده سبک زندگی افراد بومی واقوام مختلف سفر می کنند و فعالیتهای رایج آن شامل دیدار از منازل افراد بومی، حضور در اعیاد و جشنها و یا شرکت در مراسم مذهبی آنهاست.
ب – جهانگردی هنری: آشنایی با هنر ملل دیگر مهمترین هدف این جهانگردی است . شناختن هنرهای دستی، موسیقی، تماشای تئاتر و نمایشهای ملل و اقوام مختلف از فعالیتهای مورد علاقه چنین جهانگردان است.
ج – جهانگردان تاریخی : بازدید از موزه ها ، مساجد، کلیساها و ابنیه تاریخی که خود یادآور شکوه و عظمت مناطق باستانی است از فعالیتهای ویژه این جهانگردان می باشد.
د – جهانگردان طبیعت گرا: سفر به نقاط دور دست تایافتن مکان مورد علاقه (مانند جهانگردان قومی) وتاکید بر جاذبه های طبیعی ومحیطی از فعالیتهای جهانگردان طبیعت گراست. این جهانگردان علاقمند به شگفتیهای جهان چون آبشارها، جنگلها، کوهستانها، دریاچه ها و سایر جاذبه های طبیعی هستند و فعالیتهای آنان شامل دیدار از چنین محیطها و لذت بردن از جلوه های طبیعت است.
هـ جهانگردان تفریحی : هدف اصلی این جهانگردان استراحت و تفریح است و سفر به مناطقی با تسهیلاتی برای بهره برداری مورد توجه آنان بشمار می رود.
و – جهانگردان کاری : مقصود اصلی چنین جهانگردانی انجام بخشی ازحرفه و کار خود در مقصد بوده و چنین جهانگردان می کوشند تا فرصتهای دیگری فراهم نمایند تا ضمن بهره گیری ازمسافرت به تفریح و تفنن و استراحت نیز بپردازند.

۲- جهانگردی و صنعت توریسم
فرهنگ ازنظر علم مردم شناسی مجموعه ای ازشناخت ها ، اعتقادات و ارزشها و تعلیمات اجتماعی را در بر می گیرد و همزمان شیوه های رفتاری مردم را نیز شامل می شود. جشنها و مراسم مردمی ، مطالعه ، دیدن فیلم ، ورزش و … همگی جزء رفتارهای مردمی اند . جملگی این رفتار ها کم و بیش به یک آموزش عمومی ونوعی ازصنعت تبدیل شده‌اند. جهانگردی نیز به نوبه خود یکی از شیوه های فرهنگی مربوط به رفتارهای مردم است و میدان فعالیت و حوزه عمل آن هر لحظه در حال گسترش و تکوین است. در حقیقت می توان ادعا نمود که تمامی فرهنگها به بخشی ازجهانگردی منتج می شوند.

۱-۲) علل و انگیزه های جهانگردی و اهداف آن
شیوه تازه زندگی تحمیلی، جهانگردی را بعنوان ضرورتی محسوس و حتمی برای حیات فیزیکی و روانی ارائه نموده است که از علت یابی و انگیزه های کلی آن ناشی…………………………………..

 

-۲) جهانگردی واوقات فراغت
جهانگردی به معنی اخص کلمه با در اختیار بودن «ایام فراغت» ارتباط مستقیم دارد. اوقات فراغت نمایانگر فضایی از فعالیت فردی و جمعی است که معمولا ازسایر فعالیتها برتر نمی باشد، بلکه مجموعه ای از تفرجهاست……………………..

 

-۲) جهانگردی روستایی
طی سالهای اخیر ، جهانگردی روستایی بعنوان یک پدیده قابل اعتنا در صنعت جهانگردی مطرح شده است . اما گسترش آن در کشورهای مخلف باید با درنظر گرفتن زمینه های مناسب و انجام کارهای تحقیقاتی صورت گیرد.
روستاهای کشور از نظر موقعیت و امکانات بالقوه و بالفعل درسه گروه به شرح زیر قابل تعریف هستند:
– گروه اول روستاهایی هستند که به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی مورد توجه هستند.
– گروه دوم روستاهایی هستند که دارای امتیازات قابل توجهی ازنظر جاذبه های سیاحتی هستند، اما به لحاظ موقعیت جغرافیایی در معرض بازدیدهای مستمر از سوی شهر نشینان قرار نمی گیرند.
– گروه سوم روستاهایی را تشکیل می دهند که خود و یا
منطقه ای که درآن قرار دارند دارای جاذبه سیاحتی بوده و از این رو بقولی مورد لطف جوامع شهری و به تعبیری درمعرض تخریب اجتماعی و زیر بنایی ناشی ازدادو ستد های تعریف نشده شهر نشینان قرار دارند.
۴-۲) جهانگردی و آب وهوا
– بدون شک کشورهایی که جاذب توریست هستند در فصول معینی برای جهانگردی مناسبند. درحقیقت آب و هوا باعث فصلی بودن پدیده جهانگردی است. آب وهوای درزندگی اقتصادی، اجتماعی وجهانگردی موثر می باشد و در فصولی که آب و هوا مناسب است جاذبه جهانگردی بیشتر است .
– کشور ایران با واقع شدن درعرض جغرافیایی میانه دارای آب و هوای معتدل و مناسب بوده و با داشتن جذابیت های متنوع از جمله کشورهای مهم در جذب توریست و جهانگرد بشمار می رود.
۵-۲) تاریخچه و بررسی ، صنعت توریسم در ایران
ایران از لحاظ صنعت توریسم به معنای اعم و جهانگردی در منطقه خاورمیانه به معنای اخص موقعیتی حساس و ممتاز را دارا بوده و از قدیم الایام همواره مورد توجه جهانگردان بوده ا ست.
اسناد و مدارک موجود نشان دهنده این مطلب است که از دوران پیش از اسلام بعضی ازی……………………

 

بررسی کالبدی آذربایجان
۱) ساختار طبیعی
۱-۱) جغرافیای آذربایجان
فلات آذربایجان به منزله کاسه فولادین مضر سی است که دیواره های آن را رشته جبال مرتفع و مستور از برف آرارات ازشمالغرب و رشته های……………….

-۲) جاذبه های توریستی استان آذربایجان شرقی
استان آذربایجان شرقی با قدمتی که به قرن هشتم قبل از میلاد می رسد و بر غم محدودیت جغرافیایی و اقلیم بسیار سرد زمستانی بعلت موقعیت های ممتاز و ویژه اش درای منابع و
جاذبه های توریستی بالفعل و بالقوه در خور توجهی است و همواره مورد توجه جهانگردان و کشور گشایان بوده است و همین امر اهمیت بخصوصی به این استان و مرکز آن شهر تبریز بخشیده است. جاذبه های طبیعی………………..

 

ب) جاذبه های تاریخی و فرهنگی
وجود جاذبه های متعدد تاریخی و فرهنگی درنقاط مختلف استان آذربایجان شرقی که دارای ارزشهای ملی و جهانی هستند مبین نوعی اهمیت توریستی می باشد که با ارزشمند کردن آنها می توان بر تعداد توریسم داخلی…………….

 

-۴) نقش توریسم در توسعه اقتصادی اجتماعی آذربایجان
با توجه به معنای منابع توریستی کشور صنعت توریسم هیچگاه به توازن مطلوب دست نیافته و همواره حجم توریسم و ارز خروجی بیش از ارقام مشابه ورودی بوده است . علت این امر عمدتا در اتخاذ هدفها و سیاستهای نادرست وتنگناهای اجتماعی – اقتصادی وعلوم توسعه ساخت اقتصادی…………….

 

-۱) ویژگی های طبیعی تبریز
تبریز، از شهرهای بزرگ ایران ، مرکز استان آذربایجان شرقی در دامنه جنوبی یک رشته بلندیهای سرخ فام به نام کوه سرخاب و در ۵۰ کیلومتری شمالغربی کوهستان سهند و در جلگه رسوبی گوشه شمالشرقی دریاچه ارومیه واقع شده است.
این شهر با مساحت ۹۸۷۰ هکتار و ارتفاع متوسط ۱۳۵۱ متر از سطح دریا در ۳۸ درجه………………

-۱) شناخت ویژگیهای شهر بستان آباد
الف) موقعیت و حدود
شهر بستان آباد تنها نقطه شهری درقلمرو شهرستان بستان آباد است که در مرکز جغرافیایی این شهرستان واقع شده ا ست که در ۵۵ کیلومتری شرق تبریز در مسیر جاده ترانزیتی تبریز به تهران و سراب……………..

) بررسی و شناخت منطقه قوریگل
۱-۲) مشخصات عمومی دریاچه قوریگل وحوزه آبخیز آن
آب راکد قوریگل در آذربایجان شرقی و در ۱۸ کیلومتری شمال باختری بستان آباد و ۴۲ کیلومتری جنوب باختری تبریز درانتهای ارتفاعات شرقی گردنه شبلی درمیان کوهها و در یک گودی قرار دارد که راه ارتباطی…………….

 

۳) توریستهای خارجی (غیربومی منطقه)
با ارائه تبلیغات مناسب برای جذب سیاحان در سطح منطقه و کشور، لذا در برنامه اولیه که برای طراحی مجموعه صورت می‌گیرد تعداد ۳۰ توریست بطور متوسط در هر دوره نیم سال مراجعه به منطقه در نظر گرفته می‌شود که در مرحله اول نیاز به ارائه هر چه بهتر خدمات اقامتی و رفاهی در منطقه می‌باشد.
بطور کلی فضاها را بصورت سرپوشیده، نیمه باز و باز در نظر می‌گیریم.
فضاهای سرپوشیده شامل مجموعه فضاهای اصلی، خدماتی، اداری و رفاهی می‌باشد.
فضاهای نیمه باز فضاهایی هستند نظیر چشم انداز‌ها و سکوهای منظر و اتاقهای موقت
فضاهای باز شامل مسیرهای ارتباطی و سکوهای تجمع و… می‌باشند.
فضاهای اصلی شامل فضاهای تفریحی و فرهنگی واقامتی می باشند که هر کدام از این قطبها عملکردهایی نظیر تفریحی (سالنهای ورزشی، بازی کودکان و…)، فرهنگی (گالری‌ها، سینما، سالن اجتماعات و نمایشگاهها……………..

 

منابع و مأخذ
فارسی
۱٫ جامعه‌ دهقانی در ایران / خسروی، خسرو/ انتشارات پیام / ۱۳۵۷ / چاپ دوم /
۲٫ فراغت حاصل از ماشین / پل فرانکل /
۳٫ علوم جهانگردی / دباغ، محمود /
۴٫ توصیه هایی در مورد آمار جهانگردی/ مرکز تحقیقات و مطالعات سیاحتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی /
۵٫ تبریز قدیم / خانلو، منصور /
۶٫ تاریخچه‌ فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی/ عالمپور رجبی، مسعود /
۷٫ جغرافیای طبیعی آذربایجان/ هویدا، رحیم /
۸٫ درباره‌ ف………………..

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

 

 

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “بررسی گردشگری استان آذربایجان شرقی”