فروشگاه

توضیحات

دیوارنگاری در دوره سلجوقی

سلجوقیان ساختمانهای خود را با طرح های برجسته و گچبری ها تزئین می کردند و دیوارهای اتاق ها را با کاشی های

رنگین درخشان می پوشانیدند. در ایران رنگ امیزی از ضروریات است زیرا که بیشتر این سرزمین ویران است و گل ها و گیاهان در بهار دورانی کوتاه دارند

و با فرا رسیدن فصل گما تنها زمین تشنه لب بر جی می ماند پی دیوارهای رنگین کاخ ها و محراب های مسجد ها می توانند جبران بی رنگی های

طبیعت را بکنند و در هر فصلی یادگاری از بهار باشند. کاشی ساان ایرانی در کاشان و ری در کار خویش استاد بودند و در سده دوازدهم برابر با قرن

ششم هجری کاشی های شگفتی می ساختند. این کاشی ها به شکل ستاره و صلیب با رنگهای برجسته و چشم گیر بودند که به شکل ها جلوه ای

خاص می بخشیدند. کاشی های مسجدها با گل و بته  به شیوه اسلیمی و عباراتی از قرآن  کریم پرداخته می شد. در کاخهایی که برآوردن  تصویرهای آدمیان و جانواران و درخت ها در ان مجاز بود این تصویرها را در کاشی های ستاره شکل می بینیم

 

۷۴ صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ 

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

دیوارنگاری در دوره سلجوقی
دیوارنگاری در دوره سلجوقی

 

دیوارنگاری در دوره سلجوقی

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                           ۱

دیوار نگاره                                                                                                                   ۱

فصل اول : دیوارنگاری پیش از تاریخ

سنگ نگاره های پیش از تاریخ                                                                         ۴

نقش برجسته های پیش از تاریخ                                                                                                                                                                       ۱۰

فصل دوم: دیوار نگاره های پیش از اسلام

ایلامی                                                                                                ۱۴

ماد                                                                                                      ۲۱

هخامنشی                                                                                             ۲۴

پارتی                                                                                                   ۲۶

های ساسانی                                                                                                ۳۵

فصل سوم: دیوارنگاری پس از اسلام

قرون اولیه                                                                                            ۴۳

 سلجوقی                                                                                      ۴۶

 مغول                                                                                           ۵۳

 تیموری                                                                                        ۵۸

 صفویه                                                                                         ۶۱

 تأثیر نقاشی غرب در ایران                                                                                            ۶۴

فصل چهارم: دیوارنگاری دوره زندیه در شیراز

تاریخ شهر شیراز                                                                                                           ۷۰

شیراز در عهد کریم خان زند                                                                                        ۷۱

هفت تنان                                                                                                                     ۷۳

دیوارنگاری در دوره سلجوقی

کاشی ها معمولاً در فرم های ذیل جای می گیرند:

۱٫ کاشی چلیپایی که معمولاض برای پر کردن فضای بین کاشیهای ستاره ای قرار می گیرند.

۲٫ کاشی چند ضلعی که شامل شش ضلعی( مسدس)  هشت ضلعی چهار ضلعی مربع، چهار ضلعی مربع مستطیل است.

۳٫ کاشی چند گوشه، چون کاشیهای دوازده گوش،

شش گوش، هشت گوش، هفت گوش،پنج گوشت

که اعداد فرد در این چند گوشه ها کمتر دیده می

شود و این سه فرم در کنار یکدیگر نیز قرار می گیرند و کتیبه ها و محراب ها را تشکیل می دهند…………….

علاوه بر  نقوش اسلیمی طرح های هندسی هم

سهم زیادی در اشغال سطوح محراب داشته اند

، یشتر نقش های هندسی در حاشیه ها و زواره ها

و قاب ها بکار رفته است. قدیمی ترین نقوش هنری در حاشیه محراب مسجد نایین به سکل اختر چلیپا  به کار رفته است.

دیوارنگاری در دوره سلجوقی

علاوه بر این باید از کتیبه های گچبری نام برد کهبه

صورت عنصر اصلی تزئئن محراب نمود پیدا کرده که

در متون تاریخی سابقه آن به قرن اول هجری نسبت

داده شده است ولی اولین نمونه باقی مانده در بالای پیشانی محراب مسجد نایین است که متعلق به ۳۵۰ هجری است.

هنرمندان کاشیکار با دستیابی به تکنیک های جدید

و توانایی در ساخت کاشی در ابعاد بزرگ موفق به

ساخت محراب های یکپارچه و یا تشکیل شده از

چندین قطعه بزرگ شدند. توسعه تدریجی ساخت

کاشی زیرن فام و استفاده از آن در معماری به ویژه

در بناهای مذهبی را از اواخر دوره سلجوقی می دانند

که در دوره های خوارزمشاهیان  و به خصوص  ایلخانیانی که به اوج ترقی خود رسیده اند.

اوج هنر کاشیکاری محراب را می توان در محراب های زرین فام حرم امام رضا (ع) مشاهده کرد.

برجهای خرقان:

نمونه های متعدددی از آجر کاری های دوره سلجوقی

وجود دارد که برجسته ترین آنها جهت تنوع در نقوش

برجهای دوگانه خرقان است. این برجها که ازبین راه

قزوین به همدان و در نزدیکی آبادی حصار قوشه امام

یا حصار ارمنی قرار دارد، در فاصله ۲۹ متر از یکدیگر

قرار دارند که برج شرقی قدیمی تر از بنای برج غربی

است که بسیار شبیه هم ساخته شده اند، اما بر اساس کتیبه آنها حدود ۲۶ سال اختلاف زمان در ساختمان دارند.

بنای مزبور دارای نقشه هشت ضلعی ……………………

دیوارنگاری در دوره سلجوقی

برروی حاشیه های مربوط به قاب سازی اطراف قوس

های مزبور، نقش های گل و بوته به رنگ آبی اجرا شده است

. در داخل کاربندی ها تنها در و قسمت آثاری از یک طرح

تزیینی به کمک خطوط کوفی دیده می شود که با رنگ سبز و آبی طرح شده است.

در برج جدیدتر که کتیبه آن تاریخ و سازنده بنا را مشخص می کند:

عمل ابولمعالی بن مکر الزنجانی

سنه سته و ثمانین و اربعمائه

ابی منصور السفی(؟) بن تکین

دیوارنگاری در دوره مغول:

بلافاصله بعد از پرداخت موفق لینک دانلود این پروژه فعال خواهد شد.

1 نقد وبررسی برای دیوارنگاری در دوره سلجوقی

  1. زهرا امیران

    مقاله عالی بود

افزودن نقد و بررسی

دیوارنگاری در دوره سلجوقی

1 نقد و بررسی

دیوارنگاری در دوره سلجوقی پایان نامه کاشی کاری قاجار معماری هخامنشی

قیمت : تومان19,900