فروشگاه

توضیحات

رابطه معماری با موسیقی

 

    مقایسه سرزمین‌های معماری و موسیقی که موضوع مورد بحث این تحقیق می‌باشد،

بدون گذر از مراحل روند آفرینش این دو هنر ارزشمند کاری بس دشوار می‌نماید.

در این گذر زمانی سخن از آفرینش مفاهیم و معانی معماری و موسیقی به میان می‌آید

که همچون موجی عظیم، چنگ در عمیق‌ترین لایه‌های دریای دل انسان می‌اندازد و امکاناتی

به میان می‌آید که آفرینندگان معماری و موسیقی به مدد آنها به شکل دادن به مفاهیم

اثرشان می‌پردازند و آن مفاهیم معنوی را به کالبد مادی در‌می‌آورند که این ابزارها و امکانات

چیزی نیست جز مبانی آفرینش کالبدی این دو هنر. مقایسه این مبانی با توجه به مفهوم

کاربردی آن‌ها گامی است کوچک که نویسنده مقاله در جهت بازشناسی روند آفرینش

کالبدی این دو هنر برداشته و امیدوار است که توانسته باشد ابزاری سودمند برای پژوهش

در این دو سرزمین پهناور هنری در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. برای مقایسه پایه‌ها و بنیان‌های آفرینش کالبدی معماری و موسیقی، سه موضوع زیر را دنبال می‌کنیم:

اول- جوهره کالبدی،

دوم- ابزارهای ارزیابی جوهره کالبدی،

سوم- تبدیل جوهره به کالبد دربرگیرنده ایده و گسترش آن.

 

۱۱۰ صفحه فونت ۱۵ فایل ورد منابع فارسی دارد  

  

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 

رابطه معماری با موسیقی
رابطه معماری با موسیقی

 

 

 

فهرست   
فصل اول : رابطه معماری با موسیقی

مبانی آفرینش کالبدی موسیقی و معماری …………………………………………. ۴

جوهره کالبدی …………………………………………………………………………. ۵

ابزارهای ارزیابی جوهره‌ کالبدی………………………………………………………. ۶

یکم- ارتفاع صوت و ابعاد علایم بصری…………………………………………….. ۷

دوم- شدت صوت و فاصله علایم بصری ……………………………………………. ۹

سوم- زمان دوام یا کشش …………………………………………………………… ۱۰

ویژگی‌های کیفی جوهره…………………………………………………………….. ۱۱

تبدیل جوهره به کالبد دربرگیرنده ایده و گسترش آن ……………………….. ۱۲

«رنگ، حالت و فضا» در موسیقی و معماری…………………………………………  ۱۴

آوایی از ستیغ وکوه تا بلندای هنر معماری………………………………………..  ۲۵

موضوع شکل و موسیقی…………………………………………………………….  ۳۱

فضای موسیقی امروز …………………………………………………………. ۳۵

آفرینش مفهوم در معماری………………………………………………………. ۳۸

بار زمانی- مکانی شکل در معماری و موسیقی……………………………………… ۴۰

فصل دوم : اثر فرم در هنرهای تجسمی

نقش و رابطه رنگ و فرم در معماری…………………………………………………….۴۳

فرم در آفرینش فضایی……………………………………………………………………..۴۶

مکان…………………………………………………………………………………………………۴۷

شکل………………………………………………………………………………………………..۴۸

  فرم و طرح…………………………………………………………………………………….. ۵۳

   فرم در موسیقی……………………………………………………………………………… ۵۶

  فرم در نقاشی و معماری………………………………………………………………….. ۵۷

فرم ها در طرح تماتیک(دو قسمتی)………………………………………………….. ۵۸

یک الگوی طبیعی برای معماری………………………………………………………  ۶۰

فصل سوم : شناخت زیبا شناسی فرم در معماری

صورت و ساختار……………………………………………………………………….. ۶۴

فرم های باقاعده………………………………………………………………………..  ۶۹

افقی و عمودی………………………………………………………………………….  ۷۰

خط………………………………………………………………………………………  ۷۰

سطح صاف………………………………………………………………………………  ۷۲

سطح خمیده و منحنی………………………………………………………………….  ۷۸

دایره…………………………………………………………………………………….  ۸۳

بیضی…………………………………………………………………………………….  ۸۵

کره………………………………………………………………………………………  ۸۶

مربع……………………………………………………………………………………..  ۸۸

مستطیل…………………………………………………………………………………  ۸۹

مثلث و هرم…………………………………………………………………………….  ۹۳

شش ضلعی و هشت ضلعی……………………………………………………………  ۹۶

انتخاب فرم:……………………………………………………………………………… ۹۹

رابطه معماری با موسیقی

حال، به صورت بلافصل یا بی‌واسطه با خود صوت‌های تدوین و ترکیب‌شده عرضه می‌شود و خود موسیقی را می‌نمایانند،

نه چنانکه در معماری وجهی از اجسام داده شده  و تدوین و ترکیب‌شده را. در مقابل صوت‌ها که بی‌هیچ

واسطه‌ای بنای موسیقی می‌کنند، در معماری مواد اولیه‌ای قرار می‌گیرند که پنداشته می‌شود همانند

صوت در موسیقی تعیین‌کننده شکل و مفهو‌م‌اند. پیش از اینکه به چگونگی آفرینش فرم در معماری نگاهی

بیافکنیم بی‌جا نمی دانیم جمله ای از «شومان» را نقل کنیم در تأیید وجود رابطه‌ای ریشه‌ای میان

فرم و محتوای موسیقی: « فقط هنگامی که فرم برای کاملاً آشکار شود روحیه ( محتوی) برایت آشکار خواهد شد.»

آفرینش مفهوم در معماری

     اگر بتوان گفت که هدف اصلی و اساسی آهنک‌سازان از تولید یک قطعه موسیقی ارائه و اشاعه مفهومی

خاص و معین است که باید محسوس افتد و کارآیی فرهنگی- اجتماعی پیدا کند، به سادگی نمی‌توان

گفت که معماران هدفی مشابه را دنبال می‌کنند، معماران دست‌اندرکارهایی دارند که از دو بابت آنان را در سرزمینی دگر جای می‌دهد: اول، جنس یا ذات مواد اولیه کارشان آنان را وا می‌دارد که به طیف متفاوتی از ویژگی

های شکلی مشغول شود، دوم، وجه کاربردی معماری است که معمولاً بار معنوی و مفهومی صریح یا بی‌واسطه‌ای

را نمی‌پذیرد. هر گاه از این دو سو به معماری بنگریم آن را مقوله‌ای جدا از موسیقی می‌یابیم و نیازی

به کنکاش در زمینه تشابهات و تقارن‌هایی نمی‌یابیم که میان این دو رشته وجود دارند.

و آن چه ما قصد کاوش و شناختش را داریم آن است که از همین دو به معماری بنگریم و آنچه

را می‌تواند وجوه مشترک این دو باشد در کلیات و اهداف و در چگونگی زاده شدن شکل یا فرم بنمایانیم جای یادآوری است که در این بخش تنها

از دیدگاه روند آفرینش فرم موضوع را پی می‌گیریم و گفتگوی بعدیمان را به روند شکل‌گیری این دو گونه

برآورده هنری اختصاص می‌دهیم. در میان معماران بسیارند پژوهشگرانی که به نقش زیبایی‌شناختی معماری

باور دارند و از این دیدگاه به فضای ساخته‌ شده می‌نگرند نزد آنان هم گزینش مواد یا مصالح اولیه و هم

شکلی که- در نهایت و در عالم عینیات- به اینها داده می‌شود، دارای بار ارزشی است ( و یا تواند بود).

و از سوی دیگر نیز در بسیاری از منابع قدیمی و امروزی می‌خوانیم که معماری در وجه کلی یا د

تمامیت کالبدی‌اش آنگاه که به مثابه موجودیتی که از هماهنگی و وحدت برخوردار است به قصدی معنوی ساخته

شده و خود نمایاننده و نقل‌کننده مفهومی ( یا مفهوم‌هایی) معین است که از راه شکل آن درک یا احساس

تواند شد. از دیدگاه ما نیازی به آن نیست که در تأیید وجود باورهای در دو موردی که گفتیم به ذکر مأخذ

بپردازیم و تنها این نکته را یادآور می‌شویم که نقد هنری، از اعصار بسیار دور تا امروز، معماری را به مثابه فرآورده

معنوی پرباری شناخته است، هم در کلیت یا جامعیت کالبدی‌اش و مهم در بخش‌هایی از این، هم از

برون و هم در فضاهای فرعی و اصلی درونش می‌تواند نقل معنا و مفهوم کند خواه به بیانی نمادین و

خواه به بیانی قراردادی. اما اینکه فرم فضای ساخته‌شده به مقیاس معماری چیست و چگونه تعریف می‌شود، موضوع دیگری است و می‌تواند در تقارن با آنچه درباره  موسیقی عرضه شده به اختصار مورد توجه قرار گیرد.

بار زمانی- مکانی شکل در معماری و موسیقی

      شکل فرآورده‌های معماری در موسیقی از آنجا حائز اهمیت بسیار است که سوای پاسخگویی به کاربردی معین، انتقال مفهوم می‌کند، حاوی پیام است و تضمین برقراری ارتباطی معنوی میان آفریننده و بهره‌گیری ( از معماری و از موسیقی) را عهده‌دار می‌شود.

    در دانش معماری، شکل به آزمون‌ها و بازی‌هایی پرشمار گرفته شده است و از آنجا که خواسته می‌شده که دارای معنا و مفهومی خاص شود، راهی جز آن نبوده که آن را محمل نمادی ویژه کند یا از خود آن، نمادی نو بسازند، و در دانش موسیقی، اگر شکل نمی‌خواسته احساس معینی را برانگیزد، دست‌کم دارای

ویژگی‌های فونتیک خاصی می‌شده که شنوندگان را در برابر آهنگی قرار می‌داده که جانشین آهنگ بس شناخته شده و ضربان قلب و حیات آنان میشده و می‌توانسته پس از چندین بار شنیده شدن در خاطره آنان بنشیند و هر چه بیشتر شنیده شود با سرعتی بیش جای زمان روزمره آنان را پر کند تا جایی که اندوخته تجربه آنان شود و جایگزین یافته‌های روزمره، چه هنری موسیقایی و چه فنی- کاربردی………….

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

 

 

 

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “رابطه معماری با موسیقی”

رابطه معماری با موسیقی

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 519

قیمت : تومان14,900