توضیحات
روش تحقیق – اوقات فراغت
یکی از عرصههایی که زندگی روزمره را بازنمایی میکند و قدرت و مقاومت را در زندگی انسانها به نمایش میگذارد عرصهی فراغت است.
فراغت عرصهای است که اختیار و آزادی انسانها در آن عرصه بیشتر قابل اعمال است. در نتیجه برخلاف کار که انضباط بیشتری را ایجاب میکند، فضای مناسبی برای مقاومت در برابر رویههای فرهنگی جا افتاده و برای پدید آوردن روالها و کردارهای جدید است. از این روست که گفتهاند فراغت میتواند فرهنگ ایجاد کند و هویت افراد را اشکار سازد.
۴۸صفحه ورد فونت ۱۶ منابع فارسی و انگلیسی داردقیمت:۵۰۰۰۰تومان
پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید
اوقات فراغت بخشی از ساعات زندگی روزمره ی انسانهاست که فارغ از کار و تعهدات شغلی به آن می پردازند. همچنین به زمانهایی اطلاق می شود که افراد کار ضروری برای انجام ندارند و معمولا در این مواقع جهت تفریح و سرگرمی و رفع خستگی تمایل به انجام فعالیت های فرحبخش و نشاط آور دارند. در تحقیق حاضر اوقات فراغت در محدوده ی جوانان مطرح می شود. چرا که نزدیک به ۲ میلیون نفر از جوانان آینده ساز کشور را قشر دانشجو تشکیل می دهند. و این دانشجویان در فردایی نه چندان دور به عنوان مدیر، پزشک ، معلم و … به کار و فعالیت می پردازند. پس طبیعیست که نحوه گذراندن اوقات فراغت این قشر نسبت به دیگر افراد جامعه حساسیت و اهمیتی مضاعف پیدا کند. به طور کلی می توان گفت که در عین حال که کار کرد اوقات فراغت در وجوه رفع خستگی و تفریح و سرگرمی اموری غیر قابل انکار هستند، عنایت به کارکرد دیگر آن که باعث پیشرفت تحصیلی نیز شود حائز اهمیت ویژه ای است. البته باید در نظر داشت که این کارکرد مورد انتظار اوقات فراغت است و چه بسا که گذران اوقات فراغت به گونه ای باشد که خلاف چنین انتظاری رخ نماید.
سوال های اساسی که در این پژوهش مطرح می شود بدین قرارند:
۱- انواع فعالیت های فوق برنامه ی دانشجویان در طول سال تحصیلی چیست؟
۲- نوع فعالیت ها چه تأثیری بر موفقیت تحصیلی دانشجویان دارد؟
۳- انگیزه ی دانشجو ازانجام فعالیت های فوق برنامه چیست؟
۴- میزان رضایت دانشجویان از این فعالیت ها به چه میزان است؟
۵- پایگاه اجتماعی دانشجویان چه تأثیری بر میزان و نوع این فعالیت ها دارد؟
۶- ۳-۱ اهمیت و ضرورت تحقیق
از آنجا که مقولهی فوق برنامه یک پدیدهی دوسویه است از یک طرف در نظر عدهای معمولاً زمانیکه به فعالیتهای فوق برنامه اختصاص داده میشود در برنامهی جوانان سهم عمدهای دارد و همچنین بازتابهای متفاوتی دارد. فعالیتهای فوق برنامه اعم ازآ موزشی و غیرآموزشی در برنامهی جوانان قرار میگیرد. بحث بر سرتأثیر این فعالیتها بر موفقیت تحصیلی است. یعنی اینکه چگونه این فعالیتها میتوانند منجر به موفقیت یا عدم موفقیت در تحصیل شوند. با توجه به اینکه رویکرد آموزش سنتی معمولاً به گونهای بود که فعالیتهای فوق برنامهها محدود و اصولاً زمانی بر آن قائل نمیشود و در سالهای اخیر توجه به این فعالیتها در برنامههای آموزشی بیشتر شده است، بررسی اصولی این فعالیتها و تأثیر آنها بر تحصیل راهگشا مینماید. عدهای معتقدند زمانیکه معمولاً به این کلاس ها اختصاص داده میشود. گاهاً سبب کمکاری در برنامههای آموزشی اصلی میشود و بنابراین به این فعالیتها به صورت معمولاً مکمل مینگرد بلکه حتی دلایلی هستند که در جای خود قابل بحث است و با ذکر این دلایل معتقد به تأثیر این فعالیتها بر عملکرد تحصیلی جوانان هستند. با توجه به ا ین جریان دو سویه سعی شده است تا در این پژوهش با تعبیراتی فعالیتها و نشان دادن آن با عملکرد تحصیلی به تأثیر آن بر موفقیت یاعدم موفقیت در تحصیل پیببریم.
اوقات فراغت در لغت
واژهی اوقات فراغت خود از دو کلمهی اوقات و فراغت ترکیب شده است و ضروریست که قبل از بیان تعریف مفهوم آن به معنای لغوی این دو کلمه اشارهای داشته باشیم.
۳-۵-۱ اوقات در لغت
وقات را در لغت به معنی جمع کلمهی وقت، هنگامها، روزهگارها، ساعات و ازمنه. (مین، محمد، فرهنگ فارسی، ج ۱، ص ۴۰۴)
و در فرهنگ عمید اوقات به معنی: جمع وقت، هنگامها، گاهها و زمانها آورده شده است. (۳) (عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، ص ۱۷۳)
دکتر محمد معین معانی بیشتر و دقیقتری برای وقت بیان نمود است که عبارتند از تعدادی از زمان که برای امری فرض شد.
ـ مقداری از زمان که برای امری فرض شد.
ـ هنگام
ـ عهد، عصر
ـ فصل
ـ موقع، مقام (معین، محمد فرهنگ فارسی، ج ۴، ص ۵۰ـ۴۴)
در میان معانی که برای وقت بیان شده است زمان بیشترین کاربرد و نزدیکترین مفهوم را به وقت دارد (نشان میدهد). در زمان پدیدهایست که همهی موجودات عالم هستی متأثر و نیازمند به آن هستند از خلقت و آفرینش آنها گرفته تا مرگ و نیستی.
۳-۵-۱ فراغت در لغت
فراغت در لغت به معنی آسودگی و آسایش است و معمولاً در مقابل اشتغالات و درگیریهای روزمره که نوعاً موجب خستگی میشود به کار میرود. (شریفیان، معسود چگونگی پرداختن فعالیتهای فراغت بین نوجوان و جوانان، ص ۳)
در تعریف دیگری آمده است که:
فراغ در لغت به معنی آسودگی و آسایش، آسوده شدن از کار و آزد بودن از کار روزانه معنی میشود(صافی،قاسم،تحقیقی درزمینه کاربردزمان فراغت دانشجویان دانشگاه تهران،صفحه۵).
در فرهنگ معین در مقابلهی کلمهی فراغت این معانی آمده است:
فراغ: ۱ـ پرداختن از فراغ ۲ـ آسایش، استراحت، آسودگی، آرامش ۳ـ بیاعتنایی وارستگی ۴ـ فرصت و مجال (معین محمد، فرهنگ فارسی، جلد ۲، صفحه ۲۵۰۴)……………………………
بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید
قیمت اختصاصی و استثنایی این پروژه در پایان نامه دات کام : تنها , ۵۰۰۰ تومان
نقد وبررسی
نقد بررسی یافت نشد...