فروشگاه

توضیحات

شبکه های حسگر بیسیم

 

چکیده:

شبکه های حسگر نسل جدیدی از شبکه ها هستند که به طور معمول، از تعداد زیادی گره ارزان قیمت تشکیل شده اند و ارتباط این گره ها به صورت بیسیم صورت می گیرد. هدف اصلی در این شبکه ها، جمع آوری اطلاعاتی در مورد محیط پیرامون حسگرهای شبکه است . نحوه عملکرد کلی این شبکه ها به این صورت است که گره ها اطاعات مور د نیاز را جمع آوری می کنند و سپس آنها را به سمت گیرنده ارسال می کنند. نحوه انتشار اطلاعات در ا ین شبکه ها، تا حد زیادی مشابه انتشار اطلاعات در شبکه های موردی (ad-hoc) است به ا ین معنی که انتقال اطلاعات به صورت گره به گره، صورت می پذیرد. تفاوت عمده شبکه های حسگر با شبکه های موردی، منابع انرژ ی محدود و قابلیت پردازشی نسبتا پایین آنهاست که این موارد باعث شده تا انتشار اطلاعات، یکی از مسائل عمده و قابل بحث در این شبکه­ها باشد.

شبکه های حسگر امروزه به عنوان یکی از مباحث بسیار داغ علمی مطرح است و تحقیقات بسیاری بر روی بهبود عملکرد این شبکه ها صورت می گیرد. تا کنون کارهای زیادی در جهت بهبود و افزایش کارایی در زمینه پخش اطلاعات در شبکه های حسکر، صورت گرفته است. یکی از روشهای مطرح در این زمینه، روش انتشار مستقیم (directed diffusion) است که در این روش از ایده نامگذاری سطح پایین اطلاعات استفاده شده است و کلیه داده ها در این روش به صورت زوجهای صفت –مقدار نامگذاری می شود.

۶۲صفحه فایل ورد قیمت:

  

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

انجام کلیه کارهای تحقیقاتی و پایان نامه برق و شبیه سازی در کوتاهترین زمان با موضوعات خاص شما. منتظر تماس شما هستیم

 

 

 

امروزه بحث سیستمهای کنترل و نظارت از راه دور یکی از مباحث پر چالش در زمینه علوم الکترونیک و کامپیوتر می باشد. لذا تحقیقات در هر زمانی به دنبال راه حلی می باشد تا شرایط خاص و انتظارات مدنظر را پاسخ دهد؛ در شرایط و کیفیت کاری یکسان هر چه نسبت هزینه به کارائی پائینتر باشد، همان قدرمحبوبیت آن شیوه بالاتر خواهد رفت.

برای اگاهی از تغییرات محیط اطراف و یا وضعیت هر مجموعه نیازمند یکسری تجهیزاتی هستیم که بعنوان حسگر شناخته می شوند و اینها تغییرات مدنظر (تغییرات فیزیکی یا شیمیائی ) را در قالب یک پاسخ ، به منظور اندازه گیری میزان تغییرات و یا وجود آن، ارائه می دهند. پس از جمع آوری اطلاعات مورد نیاز می توان سایر عملیات را بر اساس پاسخ ارائه شده انجام داد.

پیشرفتهای اخیر در زمینه الکترونیک و مخابرات بی سیم باعث شده بتوانیم گره های حسگر چند کاره ، با توان مصرفی پائین و هزینه کم داشته باشیم که از نظر اندازه خیلی کو چک هستند و برای مسافت های کوتاه می توانند با هم ارتباط برقرار کنند. این گره های حسگر کوچک طبق نظریه شبکه های حسگر، دارای تجهیزات حس کردن، پردازش داده ها و مخابره آنها می باشند. تفاوت اصلی شبکه های حسگر با سایر شبکه ها در ماهیت داده –محور (data-centric) و همچنین منابع انرژی و پردازشی بسیار محدود در آنهاست که موجب شده تا روش های مطرح شده جهت انتقال داده ها در سایر شبکه ها و حتی شبکه هایی که تا حد زیادی ساختاری مشابه شبک ههای حسگر دارند (مانند شبکه های موردی)، در این شبکه ها قابل استفاده نباشند. روند توسعه این شبکه ها در حدی است که مطمئنا این شبکه ها در آینده نزدیک، نقش مهمی را در زندگی روزمره ما ایفا خواهند کرد . از کاربردهایی که در حال حاضر برای شبکه حسگر مطرح می شود و روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود، می توان به کاربردهایی نظیر عمل ردیابی در محیط های گسترده جغرافیایی، سیستم های امنیتی، نظارت بر سازه های بزرگ، نظارت بر بیماران دارای وضعیت حساس، نظارت بر پارامترهای محیطی در مناطقی که حضور انسان در آنها خطرناک است و بسیاری کاربرد های دیگر اشاره کرد.

شبکه های حسگر در واقع تجمع تعداد زیادی از گره های حسگر می باشند که در محیط پراکنده شده اند و هر کدام به طور خودمختار و با همکاری سایر گره ها هدف خاصی را دنبال می کنند. گره ها به هم نزدیک هستند و هرگره ای با گره دیگری می تواند ارتباط برقرار کند و اطاعات خود را در اختیار گره دیگری قرار دهد و در نهایت وضعیت محیط تحت نظر، به یک گره مرکزی گزارش می شود.

تکنیک ها و شیوه های مورد استفاده در چنین شبکه های وابستگی شدیدی به ماهیت کاربرد شبکه دارد و ساختار توپولوژی شبکه، شرایط جوی و محیطی ، محدودیتها و … عوامل موثری در پارامترهای کارایی و هزینه شبکه می باشند. لذا امروزه در سرتاسر دانشگاه های معتبر و مراکز تحقیقاتی کامپیوتری ، الکترونیکی و بخصوص مخابراتی ، شبکه های حسگر بیسیم، یک زمینه تحقیقاتی بسیار جذاب و پرطرفدار محسوب می شود. تحقیقات و پیشنهادات زیادی در مباحث مختلف ارائه شده است و همچنان حجم تحقیقات در این زمینه سیر صعودی دارد.

هدف اصلی تمامی این تلاش ها و ارائه راهکارها، داشتن سیستمی با شیوه های کنترلی ساده ، آسان و با هزینه پائین می باشد که در نهایت با پاسخگویی به نیازمندیهای ما بتواند در مقابل محدودیتها (پهنای باند، انرژی، دخالت های محیطی، فیدینگ و … ) ایستادگی کند و شرایط کلی را طبق خواسته ها و تمایلات ما (انتقال حجم زیاد اطلاعات پر محتوا، بقاء پذیری و طول عمر بالا، هزینه پائین و …) را فراهم سازد . لذا محققین جنبه های مختلف را تحلیل و بررسی می نمایند و سعی می­کنند ایده های بهینه و کارا را استخراج کنند . این ا یده ها می توانند از محیط وحش اطرافمان الهام گرفته شده باشد و با استفاده از قوانین ریاضی و نظریات تئوری و آماری می­توان آنها را تحلیل نمود.

به دلایل ذکر شده در بالا، بحث شبکه­های حسگر در حال حاضر یکی از مباحث داغ در محافل علمی است و روز به روز بر تعداد مقاله­هایی که در این مورد منتشر می­شوند افزوده می­گردد. در سالهای اخیر نیز چند کنفرانس معتبر IEEE نیز در همین زمینه برگزار شده است.

یکی از چالش های مطرح در زمینه شبکه های حسگر، نحوه مسیریابی و انتقال اطلاعات جمع آوری شده، در گره های این شبکه هاست. از آنجایی که این شبکه ها از لحاظ میزان انرژی قابل دسترسی و منابع پردازشی موجود، محدودیت دارند، نمی توان از روش های مطرح شده برای سایر شبکه ها، در شبکه های حسگر استفاده کرد . در فصل بعد، ساختار کلی و خصوصیات شبکه های حسگر مطرح شده است و در قسمت بعدی خلاصه بعضی از روشهای مطرح شده جهت انتشار اطلاعات در شبکه های حسگر، به عنوان نمونه آورده شده است.

ساختارکلی شبکه های حسگر

کاربردها و مزایای استفادهازشبکه های حسگر:

همانطور که در بحث مقدمه مطرح شد، امروزه کاربردهای بسیاری برای شبکه های حسگر مطرح شده است و روز به روز هم بر تعداد آنها اضافه می شود. برخی از کاربردهایی که تا کنون بر روی این شبکه ها مورد ارزیابی قرار گرفته­اند، عبارتند از:

میدانهایجنگی: در میدان های جنگی ، می توان جهت شناسایی و بررسی آماری تجهیزات و نیروی دشمن و همینطور کلاس بندی و پیگردی نحوه آرایش و مسیر حرکت نیروهای دشمن یا نیروهای خودی ، از شبکه های حسگر استفاده کرد و در نهایت وضعیت نیروهای خودی را در قبال نیروهای دشمن بررسی نمود.

شناساییمحیطهایآلوده: در محیط های مختلف امکان وجود آلودگیهای مختلف وجود دارد . لذا با استفاده از چنین شبکه هایی، می توان وجود آلودگی های مشخصی را در سطح محیط تحت نظر ، بررسی کرد و حتی میزان غلظت آلودگی در قسمتهای مختلف را مشاهده نمود و در نهایت با استفاده از اطلاعات آماری بدست آمده ، در خروجی سیستم می توان نمودار سه بعدی وضعیت آلودگی در سطح محیط زیر نظر را بدست آورد . نوع آلودگی نیز می تواند یکتا نباشد و با توجه به امکانات ، هر گره در شبکه حسگر می تواند شناسایی چندین نمونه آلودگی را پشتیبانی کند.

مانیتور کردن محیط زیست: مجموعه ای از تحقیقات در زمینه محیط زیست نیازمند انجام مطالعات مکرر و متمرکز و صرف زمان زیادی جهت جمع آوری اطلاعات می­باشد که معمولا از حوصله و توانایی چشمان انسان خارج است و در چنین مواردی از دستگاه های مانیتورینگ ، تحلیلگر و ذخیره کننده نتایج استفاده می شود. از طرفی دیگر ، به خاطر وجود برخی شرایط محیط زیست ، اکثر کارهای تحقیقاتی بایستی در سکوت و آرامش صورت گیرد تا وجود انسان و تجهیزات در محیط اثر منفی در عملکرد غریزه­ای و واقعی موجودات نداشته باشد تا موجب کاهش کیفیت تحقیق گردد . از این رو معمولا تمام سیستم های مانیتورینگ ، قابلیت کنترل از راه دور را دارند . در عین حال این سیستم ها طوری انتخاب می گردند که وجود آن ها در محیط محسوس نباشد . با در نظر گرفتن تمام موارد فوق ، ملاحظه می­شود که شبکه­های حسگر، علاوه بر بحث هزینه پایین مصرفی ، درزمینه مانیتور کردن محیط زیست ، از توانایی بالایی برخودار می باشند. در مواردی همچون بررسی وضعیت آب وهوای جوی محیط و بررسی وضعیت ظاهری آن، بخصوص محیط سرسبز و جنگلی ، بررسی رشد و نمو گیاهان و موجودات و موقعیت یابی و پیگردی موجودات زنده در محیط زیست می­توان از قدرت بالای شبکه­های حسگر استفاده کرد.

بررسی وتحلیل وضعیت بناهای ساختمانی: بسیاری از سازمانها و موسسات تحقیقاتی در زمینه عمران و مسکن برای انجام مطالعات و تحقیقات خود از وضعیت بناهای مدنظر ، در طول زمان یا در هنگام بروز حوادث طبیعی بخصوص زلزله ، نیازمند استفاده از تجهیزات مانیتورینگ می باشند تا اطلاعاتی مانند میزان فشار و تحمل مصالح، وجود ترک ، میزان آسیب وارده ، وضعیت فرسودگی ، امنیت و حفاظت ساختمان و یا سایر جزئیات مرتبط با هدف تحقیقات در مورد بناهایی مثل ساختمان­های قدیمی ، پل ها، سدها، موز ه ها و … را جمع آوری کنند و با توجه به توانایهای شبکه­های حسگر، می­توان از این شبکه­ها برای دست یافتن به اهداف مطرح شده در بالا استفاده کرد……………………….

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

قیمت اختصاصی و استثنایی این پروژه در پایان نامه دات کام : تنها , تومان

 

 

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “شبکه های حسگر بیسیم”

شبکه های حسگر بیسیم

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 744

قیمت : تومان98,000