فروشگاه

توضیحات

مدیریت زمان

از آنجایی که تاسیس هر سازمان به منظور نیل به اهداف آن سازمان است،مدیر هر سازمان جهت رسیدن به اهداف سازمانی باید علاوه بر اعمال دقیق فرآیندهای پنجگانه تخصصی مدیریت که شامل:برنامه ریزی،سازماندهی،هدایت(رهبری)،نظارت و ارزیابی است ،در زمینه تخصیص بهینه منابع پنجگانه سازمانی که شامل:منابع سرمایه ای،کالبدی،انسانی،اطلاعاتی و زمانی است نیز از مهارت و توانایی لازم برخوردار باشد.چهار منبع از منابع اخیر را می توان از جهات متعد مورد بررسی قرار داد ولی زمان،این منبع نامرئی خصوصیتی منحصر به فرد دارد چرا که محدود است و هر کاری کنید بر مقدار آن افزوده نمی شود.در این میان لزوم استفاده از فنون مدیریت زمان امری ضروری است  که به نظر می رسد با سبک رهبری مدیران ارتباط داشته باشد.

واژه های کلیدی:  مدیر،مدیریت زمان،مهارت سازمانی مدیریت زمان

۲۲صفحه فایل وردمنابع فارسی دارد قیمت:۳۰۰۰۰ تومان

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 اگر مطلب مورد نظر خود را در این سایت پیدا نکردید میتوانید از قسمت سفارش پروژه جدید کار تحقیقی خود را به ما سفارش دهید

 

 

بیان مسئله

با عنایت به تحولات چشمگیر دانش مدیریت،جوامع بشری به طور جدی به دنبال دستیابی به روشها و وسایل مناسب جهت نیل به اهداف خویش می باشند،در این راستا صاحب نظران مدیریت تلاش فراوانی �می شود.در این میان لزوم استفاده از فنون مدیریت زمان امری ضروری است  که به نظر می رسد با سبک رهبری مدیران ارتباط داشته باشد.

 

جهت بهبود و تسریع در تحقق اهداف سازمانی به عمل آورده و سازوکارهای متعددی تدارک دیده اند که یکی از مهمترین آنها طراحی سازمانی مناسب و مطلوب جهت انجام امور سازمانی می باشد،تا بتوانند به بهترین شکل ممکن به اهداف تعیین شده دست یابند.

از آنجایی که تاسیس هر سازمان به منظور نیل به اهداف آن سازمان است،مدیر هر سازمان جهت رسیدن به اهداف سازمانی باید علاوه بر اعمال دقیق فرآیندهای پنجگانه تخصصی مدیریت که شامل:برنامه ریزی،سازماندهی،هدایت(رهبری)،نظارت و ارزیابی است ،در زمینه تخصیص بهینه منابع پنجگانه سازمانی که شامل:منابع سرمایه ای،کالبدی،انسانی،اطلاعاتی و زمانی است نیز از مهارت و توانایی لازم برخوردار باشد.چهار منبع از منابع اخیر را می توان از جهات متعد مورد بررسی قرار داد ولی زمان،این منبع نامرئی خصوصیتی منحصر به فرد دارد چرا که محدود است و هر کاری کنید بر مقدار آن افزوده نمی شود. (مک کنزی،ترجمه خاکی،۱۳۷۶)

مطالب ذکر شده این پرسش ها را در ذهن مطرح می کند که

–        مدیران  به عنوان اعضای مؤثر سازمان ها فعالیتهای این نظام را چگونه هدایت می کنند و در رهبری کارکنان  از چه شیوه هایی استفاده به عمل می آورند؟

–                   آیا بین متغیرهایی مانند هدفگذاری،اولویت بندی اهداف و فعالیتها،برنامه ریزی عملیاتی،تفویض اختیار،مدیریت ارتباطات و مدیریت جلسات با سبک رهبری مدیران در سازمان رابطه وجود دارد؟

بین سبک غالب رهبری مدیران و میزان استفاده آنان از مهارت سازمانی مدیریت زمان چه رابطه ای وجود دارد؟

لذا امیدواراست بتوان با یافتن پاسخ مناسبی برای پرسشهای ذکر شده و  ارائه راهکارهای مناسب جهت به کارگیری مدیریت زمان موجبات رشد،شکوفایی و بالندگی هر چه بیشتر سازمانهای دولتی را   فراهم آورد.

مدیریت زمان چیست؟

مدیریت زمان امروزه تحت عنوان زمان سنجی ، مطالعه کار ، ارزیابی زمان وحرکت به کار می رود وبرای اولین بار توسط «فردریک تیلور» ازسال ۱۸۸۳ ، با برخورد سیستماتیک به کار گرفته شده است.وی در آن سالها یک کار مشخص را به عناصری تقسیم نمود وتک تک این عناصر را مورد بررسی قرار داد. درهمان زمان «فرانگ گلیبرت» نیز تحقیقاتی انجام داد وعناصر اصلی حرکت راپایه ریزی نمود که بعدا به عنوان علم حرکت سنجی شهرت یافت . دراوایل قرن بیستم دانش ویژه ای دربخش مهندسی ومدیریت صنایع توسعه یافت که به بالابردن بازدهی یک سازمان وافرادشاغل درآن سازمان توجه داشت وبالاخره درسال ۱۹۳۰ روش ساده نمودن انجام کار ، با حذف حرکات زاید واندازه گیری زمان انجام کار به شکل مهندسی روشها توسط «مینارد» پایه ریزی شد. ارزیابی زمان فقط برای تعیین زمان استاندارد به کار می رود وارزیابی حرکت، عمدتا برای بهبود روشهای کارمورد استفاده قرار می گیرد. درواقع هردوجزءمکمل یکدیگر محسوب شده واصطلاح ارزیابی زمان وحرکت با هم ترکیب گردیده وبه صورت یک جا برای افزایش بازدهی وبهره وری به کار گرفته می شوند. ( آتش پور ، ۱۳۷۸)

مدیریت زمان ، یعنی استفاده بهینه ازمنبع زمان که یکی ازمنابع محدود ودردسترس هرفرد می باشد که برخلاف بسیاری ازمنابع دیگر به مقدار مشخص دراختیار وی گذاشته شده وامکان انتقال آن ازفردی به فرد دیگر یا خرید وفروش آن وجود ندارد. ( افجه ، ۱۳۷۶)

پیتر دراکر مشهور ترین مشاورمدیریت معتقد است که دواصل طلایی وجود دارد که درهمه زمان ها و موقعیت ها معتبر هستند. این دو اصل عبارتند از :

۱-               اصل تنظیم وقت یا استفاده صحیح ازوقت

۲-               اصل درستکاری .(زالی ،۱۳۷۵)

آلن لیکین ،ترجمه فارسی، ۱۹۹۴) هدفگذاری ، برنامه ریزی ، توجه به نظم وترتیب واولویت بندی امور ، تعیین وقت قبلی وتقریبی برای هرکار ، بازنگری امور ورعایت تعادل وتنوع درکارها را به منظور کسب موفقیت درمدیریت زمان لازم می داند.

          مهارتهای سازمانی مدیریت زمان

۱) هدفگذاری

هدف نتیجه مطلوبی است که رفتار سازمانی درجهت آن هدایت می شود،ومدیریت وسیله نیل به هدف است ، پس عنصر هدف درمدیریت هرفعالیتی، اهمیت دارد ومدیریت بدون هدف بی معناست ( علاقه بند، ۱۳۷۵)

۲)اولویت بندی اهداف وفعالیت ها

منظور ازاولویت بندی ، تنظیم اهداف وفعالیت ها برحسب اهمیت وارجحیتی است که یک فعالیت در مقابل سایر اهداف وفعالیت ها به منظور دستیابی به اهداف روزانه ، هفتگی وماهانه دارد.( مکنزی،ترجمه خاکی ، ۱۳۷۶) .

۳)برنامه ریزی عملیاتی

در برنامه ریزی عملیاتی اهداف جزئی به صورت برنامه عملیات در می آید و طرق رسیدن به اهداف،جزء به جزء بیان می گردد.برنامه ریزی عملیاتی را می توان پیش بینی عملیات برای نیل به هدف های معین، با توجه به امکانات و محدودیتها و خطوط کلی ترسیم شده در برنامه ریزی جامع تعریف کرد.(الوانی ،۱۳۷۵)

در این پژوهش برنامه ریزی عملیاتی عبارت است از تهیه و تنظیم فهرست فعالیتهای انجام شدنی و تفکر درباره نحوه انجام آنها در طی زمان در اختیار مدیر.به عبارت دیگر زمان بندی فعالیتها بر حسب اولویت و روش انجامشان به منظور استفاده بهینه از وقت.

۴)تفویض اختیار

تفویض اختیار در سازمان واگذاری اختیار از مافوق به مادون است.(دسلر گری، مدنی، ،۱۳۶۶)

در این پژوهش منظور،واگذاری انجام فعالیتها به دیگر همکارانی است که می توانند آن را انجام دهند و نیازی به انجام آنها توسط مدیر نیست

۵)مدیریت ارتباطات

ارتباط فراگرد ، تفهیم و تفهم یا انتقال معانی میان اشخاص و گروه هاست.فعالیت و همکاری در محیط سازمانی مستلزم روابط انسانی توام با اعتماد متقابل میان مدیر و کارکنان است و روابط انسانی در پرتو ارتباط پدید می آید.(علاقه بند،۱۳۷۸)

در این پژوهش منظور، مهارت مدیریت و کنترل زمان در ارتباط با برقراری هر نوع ارتباط (نوشتاری، گفتاری،شنیداری،تلفن زدن و …) با دیگران اعم از کارکنان، ارباب رجوع،رؤسا و… می باشد.

۶)مدیریت جلسات

در سازمانها بنا بر موارد مختلف مدیران،تصمیم به تشکیل جلسه می گیرند.به بیان دیگر جلسه برای تبادل نظر و همکاری گروهی از افراد با یکدیگر برای انجام یک ماموریت خاص تشکیل می شود.این ماموریت می تواند برای اخذ یک تصمیم،حل یک مشکل،تعیین خط مشی یا هر یک از هزاران مسئله دیگری باشد که سازمان های عمومی و خصوصی در اجرای فعالیت های خود با آن روبرو هستند.(کاظمی ،۱۳۷۳)

مدیریت جلسات در این پژوهش شامل مهارتهایی ازقبیل برنامه ریزی جلسات،دستور تهیه جلسه،جلب مشارکت همه اعضا در بحث های جلسه،تعیین زمان آغاز و پایان جلسه و ملزم بودن به آن،تقسیم بندی زمان جلسه برای پرداختن به کلیه موضوعات موجود در دستور جلسه و شرکت در جلسات صرفا ضروری می باشد.

رهبری

در رشته علمی  رفتار سازمانی واژه «رهبری» از جمله واژگانی است که درباره تعریف آن توافق  نظر چندان زیادی وجود ندارد. به گفته یک کارشناس:«تعریف هایی که از رهبری شده است، از نظر تعداد، معادل یا برابر تعداد کسانی است که درصد ارائه تعریفی از آن برآمده اند»(رابینز،ترجمه اعرابی و پارسائیان،۱۳۸۱  : ۶۳۹  )

رهبری جزء جدایی ناپذیر مدیریت است و نقش اساسی را در عملیات مدیر ایفا می کند.اگر فقط یک عامل وجود داشته باشد که وجوه افتراق بین سازمانهای موفق و ناموفق را معلوم می کند،بدون شک آن عامل رهبری پویا و موثر است.«پیتر دراکر» اشاره می کند که مدیران (یعنی رهبران سازمانها) منبع اصلی و نادر هر موسسه ای به شمار می روند.تمامی وظایفی که مدیر انجام می دهد به این منظور است که منابع مادی وانسانی را برای رسیدن به هدفهای سازمان تلفیق کند. اگر این نقش انجام نشود،در واقع کاری صورت نمی گیرد. (ایران نژاد پاریزی وساسان گهر ،۱۳۸۰: ۴۱۹)

امروزه نقش مدیر به عنوان رهبر، به قدری اهمیت پیدا کرده است که در همه زمینه ها برای یافتن اشخاصی که توانایی لازم را برای رهبری داشته باشند،کوشش مستمر به عمل می آید.کمبود رهبری، تنها به موسسات خصوصی محدود نمی شود و در سازمانهای دولتی نیز محسوس است.بنابراین وقتی که به کمبود استعداد رهبری در جامعه اشاره می شود،مراد فقدان افرادی نیست که مقامهای اجرایی و اداری را اشغال می کنند،بلکه کمبود افرادی است که آماده پذیرش نقش های رهبری در جامعه باشند و بتوانند وظیفه خود را به طور موثر انجام دهند.(ایران نژاد پاریزی و ساسان گهر،۱۳۸۰: ۴۱۹)

مراحل مدیریت زمان :

    توسعه و تقویت توان مدیریت کردن زمان شامل سه مرحله کلی زیر می باشد که به طور تدریجی و نسبی فرد در آن پیشرفت می کند. :

۱٫ حساس شدن ذهنی نسبت به یک سرمایه ی عادی شده ای به نام زمان .

۲٫ شناسایی آفات، راهزنان ، دام های زمان و دلایل اتلاف زمان .

۳٫ جست و جوی راه حل هایی برای جلوگیری از اتلاف زمان و به کارگیری تدریجی آن ها.(خاکی،۱۳۸۲،ص۷)

بهترین روشی که ما را قادر خواهد ساخت تا زمان موجود را سازماندهی کنیم و همچنین از زمان برای رسیدن به اهداف شخصی و حرفه ای استفاده مناسب و بهینه کنیم برنامه ریزی است . به عبارت دیگر برنامه ریزی ، آماده نمودن امکانات و منابع و وسایل جهت تحقق بخشیدن به اهداف می باشد. (خاکی،۱۳۸۲،ص۵۵).

مزایای استفاده از برنامه ریزی زمان :

۱٫ اهداف فردی و حرفه ای سریع تر و مطمئن تر بدست خواهند آمد.

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پژوهش را دانلود کنید

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “مدیریت زمان”

مدیریت زمان

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 720

قیمت : تومان30,000