فروشگاه

توضیحات

مفهوم ارزش افزوده اقتصادی پالایش شده (REVA)

یکی از عمد ترین انتقادات وارد شده بر EVA آن است که هزینه فرصت منابع بکار گرفته شده در شرکت را بر مبنای ارزش دفتری آنها محاسبه می کند در حالی که سرمایه گذاران انتظار بازده مبتنی بر ارزش بازار را دارند. اگر سرمایه گذاران شرکت را به ارزش بازار آن فروخته و وجوه حاصل از آن را در داراییهای با ریسک مساوی ریسک شرکت سرمایه گذاری کنند، در این صورت انها می توانند انتظار تحصیل بازدهی معادل هزینه سرمایه (WACC) بر مبنای ارزش کل بازار شرکت و نه صرفاً ارزش دفتری سرمایه گذاری نمایش داده شده در تراز نامه شرکت را داشته باشند. در نتیجه، هزینه سرمایه ناگزیر باید هزینه فرصت واقعی سرمایه گذران را نشان دهد. برای بر طرف ساختن این ایراد، Jeffrey M. Bacidore و همکاران وی (۱۹۹۷) پیشنهاد جایگزینی آن با معیار اندازه گیری که آنها REVA (ارزش افزوده اقتصادی پالیده) می نامند را مطرح کردند.

 ۳۲صفحه فایل ورد منابع فارسی و انگلیسی دارد قیمت:

  

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 اگر مطلب مورد نظر خود را در این سایت پیدا نکردید میتوانید از قسمت سفارش پروژه جدید کار تحقیقی خود را به ما سفارش دهید


 

آنها REVA را به عنوان سود خالص باقیمانده پس از کسر هزینه فرصت سرمایه گذاران به ارزش بازار از سود خالص عملیاتی پس از مالیات به صورت زیر تعریف می کنند:

REVAt=NOPATt-WACC(M Capitalt-1)

که در آن NOPATt = سود خالص عملیاتی پس از کسر مالیات در دوره t

WACC = میانگین موزون هزینه سرمایه

M Capitalt-1 = ارزش بازار شرکت در ابتدای دوره t (انتهای دوره t-1)

M Capital به صورت زیر قابل محاسبه است:

سرمایه به کار گرفته شه + ارزش علی EVA های آتی = MV=MVAtIBV

(بدهی های جاری بدون بهره – ارزش بازار کل بدهی + (تعداد سهام شرکت×قیمت بازار سهام در اول دورهt) = M

MV=Capita

حامیان EVA (برجسته ترین آنها Stem Stewrt) برای تعدیل ترازنامه حسابداری قبل از انجام برآورد از ارزش دارائیهای بکار گرفته شده در شرکت دقت می کنند. این تعدیلات عمدتاً شامل ارزش افزوده سرقفلی مستهلک شده انباشته به کل دارائیها، ارزش سرمایه ای شده اجاره های عملیاتی، R&D و هزینه بازاریابی و توسعه محولات جدید و سایر معدل های سرمایه می باشد. هدف، نمایش یک ترازنامه تعدیل شده است که ارزش اقتصادی دارائیهای بکار گرفته شده را بسیار دقیقتر از ترازنامه ذاتاً محافظه کارانه مبتنی بر بهای تمام شده تاریخی طبق اصلول پذیرفته شده حسابداری منعکس کند. بنابراین انتقاد دیگر وارد بر EVA آن است که تعدیلات انجام شده در ارزش دفتری دارائیهای موجود در ترازنامه حسابداری هنوز ارزش کل شرکت را که ارزش فرصتهای آینده را نیز در بر می گیرد، تعیین نمی کند.

ارزش کل شرکت عبارت است از مجموع دارائیهای بکار گرفته شده و ارزش فعلی خالص فرصتهای سرمایه گذاری جاری فزاینده که همچنین مساوی ارزش بازار حقوق صاحبان سهام به علاوه ازش بازار بدهی هاست. بنابراین تفاوت بین ارزش بازار شرکت و ارزش دفتری اقتصادی دارائیهای بکار گرفته شده ان نشان دهنده اغرزیابی بازار از ارزش فرصتهای سرمایه گذاری جاری و آینده شرکت است. این تفاوت ر می توان یک ارزیابی از ارزش استراتژی رقابتی شرکت و تخصیص منابع آن تلقی کرد.

ارزش بازار شرکت می تواند بالاتر یا پائین تر از ارزش دفتری اقتصادی دارائیهای بکار گرفته شده باشد. اگر شرکت به عقیده بازار استراتژی ضعیفی را تخاذ کند و یا فاقد منابع انسانی مورد نیاز برای اجرای یک استراتژی خوب به طور موفقیت آمیز باشد، اعرزش شرکت در بازار به میزان پایئن برآورد خواهد شد که ممکن است حتی زیر ارزش دفتری اقتصادی دارائیهای آن باشد.[۱]

– عملکرد عملیاتی در مقابل عملکرد تجاری

معیارهای اندازه گیری ثروت افرینی برای سهامداران روی عملکرد قیمت سهام شرکت تمرکز می کند و به دنبال تعیین میزان افزایش در ثروت سهامداران از یک دوره به دوره بعد بر مبنای سود سهام دریافتی آنها و افزایش قیمت در سهم شرکت هستند. اساساً چنین معیارهای اندازه گیری مبتنی بر عملکرد تجاری، ارزیابی می کند که اگر سرمایه گذار سهم را در آغاز دوره خریداری نمد و در پایان دوره آن بفروشد، چگونه عمل کرده است. این نوع “معیارهای اندازه گیری ثروت آفرینی برای سهامداران معیار اندازه گیری مبتنی بر عملکرد تجاری”[۲]نامیده می شود. در مقابل، معیارهای اندازه گیری (از قبیل EVA) که به عملکرد عملیات یشرکت از دیدگاه سرمایه گذاران تمرکز می کنند. “معیار اندازه گیری مبتنی بر عملکرد عملیاتی”[۳] نامیده می شوند.

به اعتقاد آقای Bacidore و همکارارن وی (۱۹۹۷)  یک معیار اندازه گیری مبتنی بر عملکرد عملیاتی منحصراً روی عملکرد شرکت در یک دوره معین تمرکز می کندف در حالی که یک معیار اندازه گیری مبتنی بر عملکرد تجاری تجدید نظرها در عقاید بازار درباره جریان کل عملکرد بر مبنای عملیات آتی شرکت را مد نظر قرار می دهد. اگر بازارهای سهام کارا باشند و ما یک افق زمانی طولانی مدت را بررسی کنیم، این دو نع میعار اندازه گیری در یک نقطه زمانی به هم می رسند. اما از آنجائی که معمولاً عملکرد را در طول یک افق زمانی کوتاه تر (مثلاً یک ساله، شش ماهه، سه ماهه و یا ماهانه) اندازه گیری می کنند، بنابراین هر میزان افق زمانی کوتاهتر باشد میزان واگرایی نتایج معیارهای اندازه گیری مبتنی بر عملکرد عملیاتی و عملکرد تجاری بیشتر خواهد بود. هدف این نیست که یک معیار اندازه گیری مبتنی بر عملکرد تجاری برای اعطای پاداش به کلیه سطوح مدیریت به ویژه در سطوح پائین زمانی که تصمیمات آنها تأثیر اندکی روی قیمت سهم دارد، بکار گرفته شود. بلکه هدف، ارائه یک معیار اندازه گیری عملکرد است که معیار ثروت آفرینی برای سهامداران بوده و مبنای ی برای قضاوت دباره کارآیی هر معیار اندازه گیری باشد. همان گونه که می دانیم سهامداران به دو طریق از سرمایه گذاریشان بازده کسب می کنند که عبارتند از سود سهام و سود سرمایه ای .

 


[۱] – Ibid.

[۲] – Trading – based Performance Maesures

[۳] – Operating – based PerforMance measures.

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “مفهوم ارزش افزوده اقتصادی پالایش شده (REVA)”

مفهوم ارزش افزوده اقتصادی پالایش شده (REVA)

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 672

قیمت : تومان75,000