توضیحات
مقایسه میزان حمایت اجتماعی و شادکامی در بین جوانان و نوجوانان بزهکار
مقایسه میزان حمایت اجتماعی و شادکامی در بین جوانان و نوجوانان بزهکار، مقیم کانون اصلاح و تربیت و دانش آموزان دبیرستانی اصفهان
چکیده
این پژوهش با رویکرد روانشناسی به بررسی مقایسه میزان حمایت اجتماعی و شادکامی در بین جوانان و نوجوانان بزهکار
، مقیم کانون اصلاح و تربیت و دانش آموزان دبیرستانی اصفهان پرداخته است. بزهکاری به عنون
مسئله ای آسیب زا برای فرد، خانواده و اجتماع اهمیت بسیار بالایی دارد، بنابراین مسائل و عوامل مرتبط با آن که به شناخت بیشتر مسئله بزهکاری و راهکارهای کاهش آن کمک می کند اهمیت پیدا می کنند. در این
پژوهش برای بررسی متغیرهای حمایت اجتماعی و شادکامی از پرسشنامه های حمایت اجتماعی خانواده و پرسشنامه
شادکامی آکسفورد استفاده شد.
جامعه آماری این پژوهش کلیه نوجوانان مقیم کانون اصلاح
تربیت اصفهان در سال ۱۳۹۰ است و جامعه گروه گواه کلیه دانش آموزان شهر اصفهان در سال ۱۳۹۹ می باشد. همچنین
برای انتخاب نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ساده ۵۰ نفر از نوجوانان بزهکار مقیم کانون
اصلاح تربیت و ۵۰ نفر از دانش آموزان دبیرستانی اصفهان انتخاب شدند. در این پژوهش از روش آماری مقایسه میانگین t
استفاده شد. نتایج نشان می دهد: الف) حمایت اجتماعی در نوجوانان بزهکار مقیم کانون اصلاح
و تربیت به صورت معنی داری نسب به دانش آموزان دبیرستانی پایین تر است. (ب) شادکامی در نوجوانان بزهکار مقیم کانون اصلاح و تربیت به صورت معنی داری نسب به دانش آموزان دبیرستانی پایین تر است.
واژگان کلیدی: بزهکاری، حمایت اجتماعی، شادکامی
۵۵صفحه فایل ورد منابع فارسی و انگلیسی (۶۸منبع) دارد
پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید
پرخاشگری دفاعی و مجرمانه
و بدون دلیل به فرد دیگر تعریف شده است. اگر چه تمایز بین این دو نوع پرخاشگری نیاز به پژوهشهای
بیشتری دارد، لیکن در یک بررسی مشخص شد که بیشترین پرخاشگری انسانها، پرخاشگری دفاعی در واکنش به
یک تهدید واقعی یا خیالی می باشد. پرخاشگری دفاعی که با ترس مشخص میشود، همراه با سطوح بالای کورتیزول[۱
] خون می باشد، اما پرخاشگری مجرمانه همراه با فعالیت پایین سیستم سروتونین، سطوح بالای تستوسترون و سطح پایین کورتیزول خون میباشد (ویلکویسکی و رابینسون، ۲۰۲۰).
جنسیت و بزهکاری
کاهنی، حسن آبادی و سعادت جو (۱۳۷۹)، در نوجوانان خانوادههای گسسته و پیوسته، پژوهشی انجام دادند.
نتایج نشان داد که رفتارهای نابهنجار در نوجوانان دختر و پسر متفاوت است؛ به طوری که میزان اضطراب و افسردگی در دخترهای خانوادههای گسسته بیشتر از پسرها و میزان پرخاشگری و بزهکاری در پسرهای خانوادههای گسسته بیشتر از دخترها بود. دو نوع پرخاشگری وجود دارد که در دو جنس به میزان متفاوت بروز
می کند. پرخاشگری خصمانه، به منظور ایجاد ضرب و جرح و درد در قربانی صورت میگیرد، بدون آنکه هیچ نتیجهای برای فرد پرخاشگر داشته باشد. هارتاپ[۲] (به نقل از کانر،) در یک مطالعه پرخاشگری ابزاری
(معطوف به شی) و پرخاشگری خصمانه (معطوف به شخص) را در تعامل بین همسالان قبل از دبستان، توضیح داد. پرخاشگری ابزاری به تدریج و با افزایش سن رو به کاهش رفت، در حالی که پرخاشگری خصمانه همراه با بالا رفتن سن، افزایش یافت. تفاوتهای جنسیتی بیانگر آن بود که پسرها پرخاشگری خصمانه بیشتری، نسبت به دخترها، نشان دادند، ولی پرخاشگری ابزاری بین دخترها و پسرها تفاوتی نداشت.
شادکامی
مقدمه
شادکامی چندین جزء اساسی را در بر می گیرد؛ جزء هیجانی؛ که فرد شادکام از نظر خلقی، شاد و خوشحال است، جزء اجتماعی، که فرد شادکام از روابط اجتماعی خوبی با دیگران برخوردار است و می تواند از آنها
حمایت اجتماعی دریافت کند و سرانجام جزء شناختی ، که باعث می شود فرد شادکام اطلاعات را به روش خاصی
پردازش کرده ، مورد تعبیر و تفسیر قراردهد که در نهایت ، باعث احساس شادی و خوش بینی در وی می گردد. از این رو، در شادکامی ، ارزشیابی افراد از خود و زندگی شان می تواند ، جنبه های شناختی ، مثل قضاوت در مورد خشنودی از زندگی و یا جنبه های هیجانی از جمله خلق یا عواطف ، در واکنش به
رویدادهای زندگی را در برگیرد (والویس[۳]،زولینگ[۴]، هوبنر[۵] و دران[۶]، ۲۰۰۴). رضایت از زندگی به عنوان سطحی از آگاهی فردی و یا به عبارت بهتر ، ارزیابی شناختی از کیفیت زندگی تعریف شده که ممکن است یک ارزیابی کلی و جامع را به همان خوبی یک ارزیابی در حوزه های اختصاصی زندگی (خانواده، خود،…) منعکس نماید. به علاوه ، رضایت از زندگی به عنوان نشانه ای بارز از سازگاری موفقیت آمیز فرد با تغییر در موقعیت
های گوناگون زندگی مورد توجه قرار می گیرد (دینر[۷]، امون[۸]، لارسِن[۹] و گیریفین[۱۰]، ۱۹۹۹). به همین واسطه است که سازگاری روان شناختی در رویکرد مثبت نگر دو مولفه مثبت و منفی را در برمی گیرد؛ داشتن
رضایت از زندگی و فقدان بیماری های روان شناختی (گیلمان[۱۱] و همکاران، ۲۰۰۵). کار (۲۰۰۳) اشاره می کند که
هر چه محیط زندگی لذت بخش تر باشد ، بطور قابل ملاحظه ای با شادکامی و رضایت از زندگی بیشتری نیز همراه است. این محیط می تواند هم کشور ، شهر و محله و هم محیط خانه و امکان دسترسی به اسباب شادی به عنوان نمونه موسیقی را در بر گیرد. مطالعه خانواده های سربازان جنگی نشان می دهد که به دنبال آسیب دیدگی های جسمانی و روانی سربازان در نتیجه مواجهه با رویدادهای ناشی از جنگ ، خانواده های آنان نیز دچار آسیب دیدگی های روان شناختی می گردند که فیگلی (۱۳) اصطلاح آسیب
دیدگی ثانویه را در معرفی این نظریه مطرح می نماید. از این رو، پژوهش های چندی حول این موضوع انجام گرفته است که همگی بر آشفتگی خانواده های این سربازان در حوزه های مختلف سلامت روان[۱۲] و از آن جمله شادکامی و رضایت از زندگی تاکید داشته اند (به نقل ازگلاوسکی[۱۳] و لیونز[۱۴]، ۲۰۰۳). از آنجایی که آسیب دیدگی پدر ، تعاملات و روابط زناشویی و خانوادگی او را نیز تحت تاثیر قرار می دهد همان طور که
نتایج تحقیقات نیز مؤید این مطلب است می توان احتمال جدایی و یا تعارضات شدید دراین گروه از والدین را نیز در نظر
گرفت. با توجه به این که تعارضات والدین می تواند جنبه ها و حوزه های متنوعی (تربیتی ، اقتصادی ، جنسی و…) را دربرگیرد
، تعیین شدت و نوع آن از طریق فرزندان معتبر نخواهد بود. از این رو ، در اینجا صرفاً به جدایی و یا زندگی مشترک والدین با یکدیگر اکتفا می گردد. در مطالعه ای جانسون[۱۵] و کروگر[۱۶] (۲) به بررسی تاثیر برخورداری مالی و سطح درآمد روی فرایندهای محیطی و رضایت از زندگی و شادکامی پرداختند آنان دریافتند برخورداری مالی و میزان درآمد فعلی با میزان رضایت از زندگی و شادکامی رابطه مثبت معنی
داری دارد. با توجه به یافته های پژوهشی در زمینه شادکامی و رضایت از زندگی در افراد آسیب دیده و خانواده های آنان ، اولین فرضیه در این مطالعه چنین طرح گردید که ” میزان شدت آسیب دیدگی پدر ، وضعیت اقتصادی و جدایی والدین ، میزان رضایت از زندگی و شادکامی را در فرزندان پیش بینی می نماید”.در اغلب تحقیقات انجام گرفته روی شادکامی و رضایت از زندگی تفاوت قابل اعتنایی بین دو جنس دیده نشده است.
مقایسه میزان حمایت اجتماعی و شادکامی در بین جوانان و نوجوانان بزهکار
دیدگاه سلیگمن
سلیگمن[۱۷] (به نقل از کار[۱۸]، بدون تاریخ، ترجمه پاشا شریفی و نجفی زند، ۱۳۸۵) معتقد است که پیام جنبش
روانشناسی مثبت یاد آور این نکته است که رشته روانشناسی در حال تغییر و تحول است؛ زیرا روانشناسی تنها متمرکز بر بیماریها، درمان و رفع کمبودها نیست، بلکه روانشناسی مثبت به دنبال افزایش شادی، سلامت و مطالعه علمی در مورد نقش توانمندیهای شخصی و سامانههای اجتماعی مثبت در ارتقای سلامت افراد و جوامع است. روانشناسی مثبت به جای بحث در باره اختلالها و آسیب شناسی روانی، به ویژگیهای انسان سالم، عوامل موثر بر سلامت روانی و راهبردهای استفاده از حداکثر قابلیتهای
ذاتی و محیطی برای برخورداری از حالت روانی سالم و زندگی سازنده میپردازد. روانشناسی مثبت به معنی استفاده کاربردی از تحقیقات روانشناسی در جهت تسهیل کارکرد بهینه انسانها است (جوزف[۱۹] و لیندلی[۲۰]، ۲۰۰۶). این رویکرد جدید بر این اساس است که افراد تمایل دارند خلاق باشند، خودشان انتخاب کنند و بر محیط و شرایط تسلط داشته باشند، زیرا هر انسانی تواناییهای ذاتی برای بهتر زیستن دارد. کار اصلی روانشناسی، اندازهگیری، فهمیدن و سپس بنا کردن این توانمندیها در انسانها و ایجاد فضیلتهای اجتماعی و در نهایت فرمول بندی برای هدایت شخص به سمت ایجاد یک زندگی بهتر است (سلیگمن و سیکزنت میهالی[۲۱]، ۲۰۰۰).
شادکامی و درمان بزهکاری
روانشناسی مثبت سه حوزه پیشگیری اولیه، پیشگیری نوع دوم و پیشگیری نوع سوم را پوشش میدهد و بر این اساس است که مهمترین اصل در روانشناسی مثبت، پیشگیری است؛ یعنی کشف توانمندیهای انسان و اینکه یک دسته از صفات متضاد با آسیب شناسی روانی، به نام خصیصههای مثبت انسانی، وجود دارد که هسته اصلی پیشگیری مثبت[۲۲] را تشکیل میدهد (استفن[۲۳] و الکس[۲۴]، ۲۰۰۶). پس، پیشگیری یعنی شناختن، وسعت دادن و تمرکز کردن بر این توانمندیها در افرادی که دارای ریسک بالا برای آسیبشناسی روانی هستند، مانند فرزندان طلاق، جوانان بزهکار و یا کسانی که گذشتهای آسیبزا داشتهاند (شلی[۲۵]، گیبل و جوناتان[۲۶]، ۲۰۰۵).
روانشناسان مثبت گرا معتقدند که آموزش خوشبینی به افراد و استفاده از آن، نسبت به درمان و اصلاح آسیبها، در پیشگیری از افسردگی و اضطراب سودمندتر میباشد. بر این اساس، هدفها و حوزههای روانشناسی مثبت از خانوادهها و مدارس، برای رشد و پرورش خوشبینی در کودکان، محل کار و حوزههای اجتماعی از طریق توسعه رضایتمندی، بهرهوری و ایجاد
تعاملات اجتماعی سالم، شروع میشود و تا استفاده توسط درمانگرانی که توانمندیهای بیماران خود را تشخیص داده و آن را پرورش میدهند، ادامه مییابد. هیجانهای مثبت، ویژگیهای مثبت افراد و جوامع سالم، همگی نوید و انتظار بهبود زندگی را میدهند که اینمسئله میتواند از آسیبشناسی شکل گرفته از زندگی بیحاصل و بیمعنی قرن بیست و یکم پیشگیری کند (سلیگمن و همکاران،
۲۰۰۵). روانشناسی مثبت، هر سه حوزه پیشگیری را مورد توجه قرار میدهد. در پیشگیری اولیه، سئوال روانشناسی مثبت
این است که چگونه شادکامی به عنوان یک سیاست عمومی در میآید و چگونه شاخصی ملی برای سنجش بهزیستی ذهنی تهیه میشود. در پیشگیری ثانویه، نقش درمانگران به طور ساده کاهش دادن پریشانی و رها کردن شخص بدون نشانههای بیماری نیست، بلکه تسهیل بهزیستی و شکوفایی میتواند به عنوان عاملی پیشگیری کننده و سپری در برابر آسیبشناسی آینده عمل کند. در پیشگیری نوع سوم، فهم تجارب مربوط به نوع توانمندیهای افراد ناتوان، به جای فهم ساده آنها به عنوان افرادی ناتوان و آموزش آنها به روشی که نیازها و تمایلاتشان فهمیده شود، مورد توجه قرار میگیرد (آنگلا[۲۷]، ۲۰۰۴).
روان درمانی مثبت
[۱]– cortisol
[۲]– Hartup
[۳]Valois
[۴]Zulling
[۵]Huebner
[۶]Drane
[۷]Diener
[۸]Emmon
[۹]Larsen
[۱۰]Griffin
[۱۱]Gilman
[۱۲] Mental health
[۱۳] Galovski
[۱۴] Lyons
[۱۵]Johnson
[۱۶]Krueger
[۱۷]– Seligman
[۱۸]– Carr
[۱۹]Joseph
[۲۰]Lindley
[۲۱] Csikszentmihalyi
[۲۲] positive prevention
[۲۳] Stephen
[۲۴] Alex
[۲۵] Shelly
[۲۶] Jonatan
[۲۷]Angla
در این فصل به شیوه و روش تحقیق، جامعه آماری، نمونه آماری، روش نمونهگیری، چگونگی برآورد حجم نمونه، ابزارهای
اندازهگیری، پایانی و روایی تحقیق، شاخصهای ابزار و روند گردآوری دادهها می پردازیم و. در پایان نیز به روشهای تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق پرداخته می شود.
۲-۳ روش شناسی تحقیق
پایه هر علمی شناخت روش آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناسی مبتنی است که در آن علم
بکار می رود. این پژوهش از لحاظ روش کاربردی ساختار کیفی را در نظر دارد و از جهت روش تحقیق یک مطالعه موردی
را مطرح می سازد و تحقیق حاضر از نظر شرایط پژوهش یک بررسی پیمایشی از نوع تحقیقات علمی کاربردی می باشد در واقع نتایج این پژوهش می تواند در کلینیک های مددکاری و سازمانها و مراکز اصلاح و تربیت مورد استفاده قرار گیرد . بنابراین در بررسی مقایسه
میزان حمایت اجتماعی و شادکامی در بین جوانان و نوجوانان بزهکار، مقیم کانون اصلاح و تربیت و دانش آموزان دبیرستانی
اصفهان علت استفاده از این روش بنا به ماهیت موضوع، خصلت جامعه شناسی و روان شناسی اجتماعی آن نوع جمعی
ت آماری و رویکردهای نظری و تجربی تحقیق که ضرورت استفاده از روش های توصیفی را ایجاب می کند خواهد بود
مزیت پیمایش به روشهای دیگر،این نوع مطالعات در کارآمدی و قدرت توصیف مناسب ویژگی های واحدهای تحلیل و مقایسه دقیق خصوصیات آنها به کمک استنباطات علی است (رحمانی، ۱۲۰).
۳-۳ جامعه آماری
به نظر والیس[۱] و روبرتز[۲] دو مفهوم اساسی در آمار اجتماعی نمونه و جامعه آماری می باشد(ساروخانی،: ۱۵۴).
و جامعه آماری را اینگونه می توان تعریف کرد: جامعه آماری عبارت است از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص دارای یک یا چند صفت مشترک باشند (حافظ نیا ،۱۸: ۱۲۰).
جامعه آماری این پژوهش کلیه نوجوانان مقیم کانون اصلاح تربیت اصفهان است………………….
بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید
اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “مقایسه میزان حمایت اجتماعی و شادکامی در بین جوانان و نوجوانان بزهکار”
مقایسه میزان حمایت اجتماعی و شادکامی در بین جوانان و نوجوانان بزهکار
مقایسه میزان حمایت اجتماعی و شادکامی در بین جوانان و نوجوانان بزهکار
قیمت : تومان125,000
نقد وبررسی
نقد بررسی یافت نشد...