فروشگاه

توضیحات

پایان نامه آزمون بالینی چند محوری MCMI-III میلون

نخستین گام در درمان بیماری های روانی تشخیص درست و پایا به منظور برنامه ریزی طرح درمان

مناسب می باشد و تصمیم گیری درباره‌ این که بهترین شیوه رفتار با بیمارانی روانی کدام است مستلزم ارزیابی عینی شخصیت وی است .

برای سنجش و تشخیص بیماری های روانی و اختلالات شخصیتی[۱] روشهای مختلفی از جمله مصاحبه

، مشاهده ، خود سنجی و غیره وجود دارد که این در میان روش های سنجش عینی به لحاظ دقت و عنیت به لحاظ رقت و غیبت آنها کاربرد بیشتری پیداکرده است.

آزمون بالینی چند محوری [۲](MCMI-III[3] ، میلون ،۱۹۹۴) یکی از ابزارهای عینی سنجش نشانگان [۴] عمده مطرح شده از محور یک واختلالات

شخصیت مطرح شده از محور دو راهنمای آماری و تشخیص اختلالات روانی [۵] (DSM-17 انجمن روانپزشکی آمریکا، ) ساخته شده و سه بار در

خلال بیست سال گذشته به موازات تغییرات در نظریه میلون و همچنین

راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی تجدید نظر شده است از این آزمون در موارد زیر می توان استفاده کرد:۱- ارزیابی اختلالات بالینی:

 

 

 ۹۰صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴منابع دارد

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

پایان نامه آزمون بالینی چند محوری MCMI-III میلون
پایان نامه آزمون بالینی چند محوری MCMI-III میلون

 

فصل اول: مقدمه وکلیات پژوهش

مقدمه

بیان مسئله

اهیمت و ارزش پژوهش

اهداف پژوهش

سئوال های پژوهش

تعریف اصلاحات

خلاصه فصل

فصل دوم : پیشینه تحقیق

مقدمه

پایانه های نظری MCMI-III

مفاهیم اساسی در نظریه میلون

مراحل ساختMCMI

 مفاهیم اساسی درنظریه میلون

مراحل ساختMCMI

هنجاریابی MCMI-II

هنجاریابی MCMI-III

ویژگی های روانسجی MCMI

ویژگی های روانسجی MCMI

پژوهش در انجام شده در خارج از کشور

پژوهش در انجام شده در داخل کشور

آینده MCMI-III

خلاصه فصل

پایان نامه آزمون بالینی چند محوری MCMI-III میلون

اهمیت و ارزش پژوهش:

اهمیت و ارزش این پژوهش حداقل از سه جنبه قابل توجه است:

۱-   معرفی آزمون MDMI-III به متخصصان و دانشجویان روان شناسی ، روان پزشکی و زمینه های وابسته همانطور که قبلا ذکر شد MCMI-III یک ابزار سنجش مهم و بسیار پرکاربرد نزد متخصصان در سطح جهان است

و متاسفانه علی رغم گذشت ۲۵ سال از زمان انتشار MCMI شناخت بسیار اندک و یا حتی نزدیک به صفر از این ابزار در ایران وجود دارد و زمان آن فرا رسیده است که متخصصان و روان شناسان با این ابزار پرکاربرد آشنا شوند.

۲-   لزوم هنجاریابی آزمونهای روانی معتبر در هر جامعه:

عدم وجود ابزارهای تشخیصی معتبر در کشور و همچنین نداشتن هنجارهای مناسب برای تشخیص بیماری های روانی و ازجمله اختلالات شخصیت و نشانگان بالینی ضرورت و اهمیت انجام پژوهش در این زمینه را آشکار می سازد،  زمانی ما می توانیم از یک مقیاس با اطمینان خاطر در یک جامعه

استفاده کنیم که متناسب با فرهنگ آن جامعه ویرایش شده باشد و در آن جامعه هنجاریابی شده باشد MCMI-III به عنوان یک ابزار تشخیص مکمل که

از جنبه های نظری و عملی بر ابزارهای مشابه دیگر برتری دارد برای آماده سازی بروی جمعیت مرضی در ایران بکار گرفته شد و سئوالات آزمون به گونه

ای ترجمه شده است که ضمن  حفظ اصل امانت داری قابل فهم برای ایرانیان فارسی زبان متناسب با بافت فرهنگی و اجتماعی آنها باشد.

۳-   راهگشایی برای پژوهش های آتی: این پژوهش می تواند راهگشای پژوهش های آتی در زمینه اختلالات شخصیت نشانگان بالینی و هنجاریابی و مطالعات بیشتر در زمینه بررسی پایانی این آزمون گردد.

دانشجویان ،‌ محققان و استادان می توانند با در اختیار داشتن ابزارهای مطمئن ،‌ اقدام به پژوهش در زمینه اختلالات شخصیت ، نشانگاه بالینی و هر پژوهش که نیازمند ابزاری برای سنجش اختلالات مطرح شده در محور یک و دوDSM-IV کنند .

هنجاریابی این آزمون گامی است به سوی پژوهش و به تبع آن شناخت بیشتر بیماری های روانی.

پایان نامه آزمون بالینی چند محوری MCMI-III میلون

اهداف پژوهش:

در این پژوهش یکی هدف کلی وسه هدف فرعی به دنیال می شود:

هدف کلی : هنجاریابی آزمون MCMI-IIIبرای جامعه مورد مطالعه

اهداف فرعی:۱- محاسبه ضرایب اعتبار و روایی آزمون

۲-   تهیه جداول هنجاری برا ی جامعه مورد مطالعه

سئوال های ویژه پژوهش:

۱-   چه گویه هایی از آزمون MCMI-III به اصلاح و تغییر نیاز دارد؟

۲-   اعتبار مقیاس های MCMI-III در نمونه مورد مطالعه چقدر است ؟

۳-   آیا مقیاس های آزمون MCMI-III معتبر و رواست ؟

۴-   توزیع نمرات نرخ پایه حاصل از هنجاریابی آزمون در نمونه مورد مطالعه چگونه است؟

تعریف اصطلاحات:

تعاریف نظری:

۱-   هنجاریابی عبارت است از همسان کردن روش کار برای اجرا و نمره گذاری آزمون ( کورسینی، ۱۹۹۹)

۲-    نرم یا هنجار: مقیاس ، ضابطه ،‌معیار یا داده های استاندارد و یکنواخت که تعبیر و تغسیر نمره ها  را ممکن می سازد( کورسینی ،۱۹۹۹)

۳-   اعتبار: اگر خصیصه مورد نظر را با همان وسیله یا وسیله مشابه قابل مقایسه با آن شرایط مشابه مورد سنجش قرار دهیم نتایج حاصل تاچه حد مشابه ، دقیق ، پیش بینی پذیر و قابل اعتماد است هلن، ۱۳۸۴)

۴-   روایی: میزان کارایی آزمون برای اندازه گیری خصیصه ای که به منظور اندازه گیری آن خصیصه ساخته شده است ( شریفی، ۱۳۷۷)

۵-   نرخ پایه(BR): نرخ شیوع[۱] یک پدیده معین در یک جامعه معین
( کورسینی،۱۹۹۹)

۶-   حساسیت [۲] : اشاره به این دارد که یک آزمون به وجود یک اختلال چقدر حساس است (ترنر لاف، ۱۹۹۶)

۷-    مثبتهای درست[۳]: تعداد مواردی که توسط یک آزمون بدرستی مبتلا به اختلال تشخیص داده می شوند.

۸-    مثبتهای نادرست[۴]: تعداد مواردی که توسط یک آزمون اشتباها ،‌مبتلا به اختلال تشخیص داده می شوند.

۹-    منفی درست[۵]: تعداد مواردی که بدرستی توسط یک آزمون ،‌فاقد اختلال تشخیص داده می شود.

۱۰-     منفی نادرست[۶]: تعداد مواردی که توسط یک آزمون ، اشتباها فاقد اختلال تشخیص داده می شود.

۱۱-     ویژگی[۷]: میزان استقلال یک آزمون در تشخیص یک اختلال و مستقل از سایر آسیب ها را ویژگی اختصاصی آزمون می گویند (ژنرلاف، ۱۹۹۶)

۱۲-     توان پیش بینی مثبت [۸]: احتمال وجود بیماری را باشرط مثبت بودن نتیجه آزمون نشان می دهد ( ترنرلاف، ۱۹۹۶)

۱۳-     توان پیش بینی منفی [۹]: احتمال نبود بیماری را با شرط منفی بودن آزمون نشان میدهد ( ترنرلاف۱۹۹۶)

۱۴-     توان تشخیص کل[۱۰]: عبارت است از نسبتی از آزمودنی که توسط یک آزمون به درستی طبقه بندی شده اند(  ترنرلاف، ۱۹۹۶)

۱۵-     اختلال شخصیت : گروهی از نابخنجاری های رفتاری مشخص با الگوهای نافذ ناسازگارانه در رفتار و تفکر در مورد محیط خود و دیگران که عملکرد بلندمدت فرد را مختل می سازند و محدود به دوره ای بحرانی جدا گانه نیستند( کورسینی، ۱۹۹)

۱۶-     نشانگان بالینی: مجموعه ای از علایم و نشانه های بالینی که با یکدیگر یک بیماری را قابل تشخیص می سازند ( کورسینی، ۱۹۹۹)

پایان نامه آزمون بالینی چند محوری MCMI-III میلون

تعاریف عملیاتی:

۱-   هنجاریابی: بدست آوردن هنجار و همسان کردن روش کار برای اجرا و نمره گذاری MCMI-III

۲-   نرم و هنجار: ضوابط ومعیارهایی که تعبیر و تفسیر نمره های خام MDMI-III را ممکن می سازد.

۳-   اعتبار: ثبات نمره های پاسخ دهندگان به MCMI-III در سنجش های کلی روی افراد واحد و همسانی درونی ماده سئوالات آزمون.

۴-   روایی: میزان کارایی MCMI-III برای اندازه گیری خصیصه هایی کهبه منظور اندازه گیری آن خصیصه ساخته شده است.

۵-   نرخ پایه (BR): حاصل تقسیم تعدادمثبت های درست بر حاصل جمع مثبت های درست و مثبت های نادرست.

۶-   حساسیت : حاصل تقسیم تعداد مثبت های درست به تعداد کل موارد دارای اختلال.

۷-    مثبت های درست: تعداد مواردی که بدرستی توسط MCMI-III مبتلا به اختلال تشخیص داده شده اند.

۸-   مثبت های نادرست: تعداد مواردی که اشتباها توسط MCMI-III مبتلا به اختلال تشخیص داده شده اند.

۹-   منفی درست: تعداد مواردی که بدرستی توسط MCMI-III، فاقد اختلال تشخیص داده شده اند.

۱۰-    منفی نادرست : تعداد موارد یکه اشتباها توسط MCMI-III فاقد اختلال تشخیص داده شده اند.

۱۱-     ویژگی : حاصل تقسیم تعداد منفی های درست به تعداد کل آزمودنی های بدون اختلال.

 توان پیش بینی مثبت : عبارت است از نسبتی از بیماران دارای نمرات بالاتر از ۸۴ در یک مقیاس MDMI-III در حالی که واقعا این اختلال را دارند و از

فصل دوم

پیشینه پژوهش

 

 

 

 

 

 

پایان نامه آزمون بالینی چند محوری MCMI-III میلون

 

 

 

 

مقدمه

MCMI-III در اگوست ۱۹۹۴ در گردهمایی انجمن روان شناسی امریکا معرفی شد

این آزمون نسخه تجدید نظر شده MCMI=II ( میلون ۱۹۸۷) است MCMI-III همانند

دو نسخه قبلی ، اختلالات شخصیت و اختلالات محوری کهDSM-IV را پوشش می دهد

چند دلیل عمده می توان برای تجدید نظر در MژMI مطرح کرد اول اینکه نظریه طبقه بندی میلون
( میلون ،۱۹۸۶) دستخوش تغییرو تحول شد.

درنتیجه دومقیاس جدید اختلال شخصیت در نسخه دوم معرفی شد و یک مقیاس

دیگر شخصیت در جدیدترین  نسخه (MCMI-III) اضافه گردید.

همینطور به واسطه اهمیت روز افزون آن در کار تشخیص ، یک مقیاس با نام

اختلال استرس پس از ضربه (PTSD)[1] به مقیاس های نشانگان بالینی (MCMI-III) اضافه شد .

پایان نامه آزمون بالینی چند محوری MCMI-III میلون

دوم اینکه پیشرفت مداومی در علاقه به بررسی شخصیت و اختلالات

آن وجود داشته است این موج پیشینه بالینی ،‌نظری و پژوهشی دراواخر دهه های ۹۰-۷۰ به عنوان زمان رنسانس درنظریه و ارزیابی شخصیت منعکس شد ( میلون۱۹۸۴ ؛‌و دیویس[۲] ،‌۱۹۷۷) به واسطه این دانش MCMI غنی شد و تا

او را به سوی مفصل بندی گسترده ملاکهای تشخیص و مفاهیم

شخصیت بسیار گسترده تر از آنهایی که در DSM های قبلی بود هدایت کرد و این بدنه درحال رشد پیشینه بالینی ،‌دانش پایه زیادی برای MCMI-III فراهم کرد ( میلون و دیویس، ۱۹۷۷).

تطابق هر چه بیشتر گویهای MCMF به ملاکهای DSM-IV و همچنین انعکاس مطالعات تعمیم و تضمین اعتبار ۹۵ گویه جدید جایگزین ۹۵ گویه قبلی MCMI شد.

پایان نامه آزمون بالینی چند محوری MCMI-III میلون

بد نیست چندجمله ای در مورد نسخه های اولیه و مراحل شکل

گیری فرمهای مختلف MCMF بیان شود یکی دو سال بعد از انتشار

کتاب آسیب شناسی روانی نوین ( میلون ،۱۹۶۹) تئودور میلون ( نویسنده ارشد ) مرتب نامه های دریافت می کرد و دانشجویان تحصیلات تکمیلی که این کتاب را

متاسفانه در آن زمان چنین ابزاری وجود نداشت با این وجود آنها تشویق ب

ه تعقیب علاقه شان به آن موضوع شدند و برخی از آنها آنقدر

تشویق شده بودند که اظهار داشتند که برای ساخت آزمون میلیون به عنوان بخشی از پایان نامه خود متهورانه تلاش خواهند کرد.

به هر حال در نتیجه این نیروی بالقوه نسخه های قبلی آزمون

میلون در مدت ۱۳ تا ۱۹ سال به موازات علاقه مندی بیشتر

به نظریه میلون رشد یافتند . به منظور انتشار مقیاس وحدت

یافته برای محققان وهمچنین برای اطمینان از

حداقل کیفیت روان سنجی ابزارهایی که ظاهرا سازه های

نظریه را منعکس میکنند میلون خو درا ملزم به ساخت یک ابزار سنجش دید.

پایان نامه آزمون بالینی چند محوری MCMI-III میلون

در آن زمان در اوایل ۱۹۷۱ میلون یک گروه پژوهش شامل روان شناسان وروان پزشکان دوره اینترنی ودوره های رزیدنتی را هدایت می کرد همه آنها کتاب

حدود ۱۱ یا ۱۲ نفر در این مرحله اولیه شرکت داشتند از عده ای از آنها خواسته شد امکان استخراج شاخص های جدید از آزمونهای فرافکن نظیر آزمون رور شاخ و آزمون اندریافت موضوع (TAT)[3] را بررسی کنند. عدهای دیگر به

بررسی این موضوع پرداختند که آیا می توان از آزمونهای عینی موجود نظیر پرسشنامه ۱۶ عاملی شخصیت (ISPF)[4] و آزمون چند وجهی شخصیت مینه سوتا (MMPI)[5] شاخص های جدید ساخته پرداخته کرد.

گروهی دیگر امکان بالقوه در ساخت یک مصاحبه با ساختار جدید و ناب را

بررسی کردند بعد از چهار یا پنج ماه بحث های هفتگی گروه به این نتیجه رسید که اگر بخواهند گسترده کامل نظریه به ویژه الگوهای جدید و ظهور آسیب شناختی

شخصیت را باز نمایی کنند نیاز به ساخت ابزاری کاملا جدید خواهد داشت. از این رو گروه تصمیم به ساخت یک پرسشنامه خود گزارش دهی و هم یک برنامه مصاحبه نیمه ساخت یافته گرفت.

درابتدا اعضای گروه تصور می کردند که هر دو وظیفه ساخت پرسشنامه

و مصاحبه نیمه ساخت یافته  را می توانند درحدود ۱۸ ماه کامل کنند. علی رغم این واقعیت که گروه ساخت مصاحبه نیمه ساخت یافته را بعد از مدت زمان کوتاهی به تعویق اند…………………..

پایان نامه آزمون بالینی چند محوری MCMI-III میلون

 


ب)مفهوم سازی در نظریه میلون:

با این تعریف ، شخصیت دیگر یک ماده [۱] و اختلال شخصیت یک بیماری[۲] نیست

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

1 نقد وبررسی برای پایان نامه آزمون بالینی چند محوری MCMI-III میلون

  1. زهرا امیران

    پایان نامه آزمون بالینی چند محوری MCMI-III میلون
    عالی بود این پروژه

افزودن نقد و بررسی

پایان نامه آزمون بالینی چند محوری MCMI-III میلون

1 نقد و بررسی

پایان نامه آزمون بالينی چند محوری MCMI-III ميلون پروپوزال مقاله پروژه

پایان نامه در مورد آزمون بالینی چند محوری

تز دکترا با موضوع آزمون بالینی چند محوری

قیمت : تومان129,900