فروشگاه

توضیحات

پایان نامه خانه مردم و معمار

پایان نامه کارشناسی ارشد خانه مردم و معمار

چکیده

عنوان پژوهشی که در پیش رو داریم «خانه مردم و معمار» می‌باشد،‌

خانه مردم و معمار پدیده‌ نوظهوری است و در دوران معاصر نیاز به چنین فضاهایی

به شدت احساس می‌شود. پس از انقلاب صنعتی و به ­ویژه در قرن بیستم دولت‌ها بر این باور بودند که کسب

و توسعه رفاه اجتماعی، ارتباط تنگاتنگی با گسترش مرزهای دانایی و

بهره‌گیری از آن­ها در بخش‌های مختلف زندگی و ارتقاء سطح معرفت عمومی دارد.

جایگاه خانه مردم و معمار در هر کشوری از ویژگی‌ خاصی برخوردار است

پایان نامه خانه مردم و معمار مقاله پروژه پروپوزال رساله مطالعات پاورپوینت

؛ و دولت‌ها نیز با ارج­ نهادن به مقام معماران و هنرمندان، تقویت ادب و هنر را در کشور فراهم می‌سازند.

از اهداف خانه مردم و معمار، ایجاد زمینه تحقیقاتی در مبانی نظری معماری

ایرانی و گردهم­آوردن سرمایه‌های انسانی در این زمینه، و مهیاساختن امکان ارتباط چهره به چهره مردم و معماران با یکدیگر در همایش‌های علمی است. شناسایی

و تقویت هنر معماری دینی و معنوی، مطالعه شاخص‌های توسعه معماری

،‌ تأکید به جایگاه معماری در جامعه و تکریم شخصیت برجسته معمار، تقویت

روح پژوهشی در زمینه هنر معماری ایجاد انگیزه مناسب برای به­روزرسانی خلاقیت‌ها و نمونه‌سازی آثار هنری و معماری، شناخت هویت ملی در هنر

و معماری، و ایجاد زمینه برای تأمل و تفکر و گفتگو و طرح پرسش در

پایان نامه خانه مردم و معمار

زمینه معماری از جمله اهداف و وظایف خانه مردم و معمار است.

این پژوهش در هفت فصل تهیه و تدوین شده است؛ در مقدمه که درآمدی

بر پژوهش است موضوع پژوهش معرفی می‌شود، در فصل اول سعی

شده تعریف مختصری از هنر و اثر هنری، ارتباط انسان و فضا و جایگاه هنر‌های

بصری در ایران ارائه، و همچنین ریشه­های معماری ایران بررسی ‌شود؛

در فصل دوم نمونه­های مشابه طرح در داخل و خارج از ایران بررسی شده است؛

فصل سوم به تدوین برنامه فیزیکی پرداخته شده است؛ در فصل چهارم

مکان­یابی و تحلیل سایت مورد بررسی قرار گرفته؛ در فصل پنجم معیارها

پایان نامه خانه مردم و معمار

و استانداردهای طراحی ارائه می شود؛ در فصل ششم به سازه و تأسیسات

پرداخته شده است؛ در فصل هفتم به مبانی نظری طرح؛ و در فصل آخر

معرفی موضوع ارائه شده است. در بخش هنری سنت‌های ارائه بر اساس مطالعات انجام­شده انتخاب و طراحی معماری اعمال شده است.

در بخش نظری سعی شده مباحث مرتبط با خانه مردم و معمار گردآوری

شود تا در قسمت طراحی لحاظ شود. طرح نهایی بر اساس مطالعات انجام­شده به چند بخش اصلی تقسیم­بندی شده که عبارت­اند از:

بخش خدماتی: گالری‌ها(نمایشگاه وقایع روز و بازنگری هنر و معماری)

– فروشگاه – کافی‌شاپ – فضاهای جمعی روباز و سرپوشیده(فضای گفتگو)  –  سالن چندمنظوره(سالن کنفرانس، سالن همایش، سالن نمایش، سالن اجتماعات).

بخش اطلاع­رسانی: کتابخانه – کافی نت، کامپیوتر و انفورماتیک  – مونوگرافی و آرشیو.

بخش‌اداری و بخش آموزشی: شامل آموزش نظری(کلاس‌های تئوری) :کلاس آتلیه– سناریو نویسی – اتاق سمینار.

آموزش عملی(کارگاه­ها وآتلیه­ ها) : آتلیه طراحی، آتلیه نقاشی، آتلیه معماری، آتلیه ترسیم فنی، آزمایشگاه‌های تجربه‌های معماری(کار با مواد و مصالح و ترتیب آن)، کارگاه ماکت­سازی، کارگاه نقاشی، کارگاه مجسمه­سازی، کارگاه سفال، کارگاه نجاری، کارگاه چوب، آتلیه طراحی، کارگاه چاپ، آتلیه عکاسی، آتلیه موسیقی، کارگاه ساخت و نگهداری.

 ۲۵۰ صفحه فونت ۱۴ فایل ورد منابع و پاورقی دارد 

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

پایان نامه خانه مردم و معمار
پایان نامه خانه مردم و معمار

 

 

فهرست مطالب    

فهرست شکل­ها

فهرست جدول­ها

فهرست پلان­ها

چکیده

مقدمه

درآمدی بر پژوهش

۱٫م – ماهیت و مقیاس موضوع

۲٫م – سوابق انجام موضوع در قالب زمان و مکان

۳٫م – ضرورت انجام موضوع

۴٫م اهداف پژوهش

فصل اول

 ریشه­های معماری ایران

۱٫۱  –   تعریف و خاستگاه هنر و معماری

۱٫۲  –  تعریف فرهنگ

۱٫۳  –   شناخت فرهنگ

۱٫۳٫۱ – هویت فرهنگی

 ۱٫۳٫۲  –  اهداف و سیاست­های توسعه فرهنگی

۱٫۴  –  توسعه و تکامل فرهنگ

 ۱٫۴٫۱ – بالا بردن رفاه عمومی

 ۱٫۴٫۲ – اوقات فراغت

 ۱٫۴٫۳ – اهداف گذراندن اوقات فراغت

  ۱٫۵   –  هنر معماری سرچشمه فرهنگ

 ۱٫۶  –  رابطه فرهنگ و معماری

 ۱٫۶٫۱ – تأثیر فرهنگ در شکل­گیری فضای معماری

پایان نامه خانه مردم و معمار

۱٫۶٫۲ – معماری به عنوان بستر فرهنگ

۱٫۷ –  فرهنگ و معماری ایران

۱٫۸ – فرهنگ و هویت

۱٫۹ – فرم

۱٫۱۰ – انسان و اثر هنری

۱٫۱۱ – ایران و جایگاه هنر و معماری

 ۱٫۱۱٫۱ – هنر و معماری در ایران قبل از اسلام

 ۱٫۱۱٫۲ – هنر و معماری در ایران پس از اسلام

۱٫۱۲ معماری دموکراتیک

۱٫۱۳معماری بدون مردم

۱٫۱۳٫۱ نیات خوب و پیامدهای عوام­فریبانه «معماری برای مردم»

۱٫۱۴ مفهوم شهروندی و تعامل اجتماعی

۱٫۱۵ ساختمان­های چهارسونگر

    نتیجه

    فصل دوم

  بررسی نمونه های داخلی و خارجی

۲٫۱ – نمونه داخلی

 ۲٫۱٫۱- خانه هنرمندان ایران

 ۲٫۲- نمونه خارجی

۲٫۲٫۱- مرکز هنری و خانه هنر از معماران جهان

  رنزو پیانو

  تادئو آندو

  ریچارد میر

  زاحا حدید

  فصل سوم

تدوین برنامه فیزیکی

۳٫۱-  برنامه­ریزی فیزیکی (مطالعات فیزیکی طرح)

۳٫۱٫۱-  لیست فضاهای پیش­بینی­شده در طبقات

۳٫۱٫۲ – لیست ریز فضاها و سرانه­ها با مساحت­های لازم

فصل چهارم

مکان یابی و تحلیل سایت

 موقعیت قرارگیری طرح (مطالعات پایه، مطالعات جغرافیایی، اراضی مورد نظر)

پایان نامه خانه مردم و معمار

۴٫۱- بررسی کالبدی کلان­شهری تهران

 ۴٫۱٫۱ – روند توسعه شهر تهران

 ۴٫۲ – ویژگی طبیعی و جغرافیایی تهران

 ۴٫۲٫۱ –  تقسیمات اقلیم

 ۴٫۲٫۲ – اقلیم

 ۴٫۲٫۳ – راهکارهای طراحی اقلیمی در تهران

     جمع­بندی راهکارهای طراحی اقلیمی

 ۴٫۳ نقد و بررسی آلترناتیوهای سایت

 ۴٫۴- نقد و بررسی محیطی و مکان­یابی سایت

 ۴٫۴٫۱ – تاریخچه سایت

 ۴٫۴٫۱٫۱  –  طرح جامع سابق تهران

 ۴٫۴٫۱٫۲-  حمل و نقل و شبکه راه­های سایت مورد نظر(اراضی عباس آباد)

 ۴٫۴٫۱٫۳ –  برنامه­ریزی کاربری زمین در عباس آباد

 ۴٫۴٫۱٫۳٫۱- شبکه معابر ارتباط شهری در عباس آباد

 ۴٫۴٫۱٫۳٫۲ – امکانات و تأسیسات زیربنایی پیش­بینی­شده

  الف – تأمین برق مصرفی

  ب –  شبکه تلفن

    ج –  شبکه آب­های سطحی

    د –  شبکه فاضلاب

     ه –  زمین ساخت و خطر زلزله

     نتیجه

پایان نامه خانه مردم و معمار

فصل پنجم

معیارها و استانداردهای طراحی

   پیش درآمد برنامه ریزی کالبدی(مطالعات طرح و تجزیه وتحلیل یافته­ها)

 ۵٫۱- استانداردهای فضاهای معماری

 ۵٫۱٫۱ – نمایشگاه (گالری، نگارخانه،…)

  ۵٫۱٫۱٫۱ –  خصوصیات سالن نمایشگاه

  ۵٫۱٫۱٫۲ – روش­های مختلف بازدید هدایت­شده

  ۵٫۱٫۱٫۳- مسیرهای حرکت

  ۵٫۱٫۱٫۴ – تابلوهای ثابت

  ۵٫۱٫۱٫۵ – نور نمایشگاه

  ۵٫۱٫۱٫۶ – کفپوش­ها

  ۵٫۱٫۱٫۷ – تجهیزات جنبی نمایشگاه

  ۵٫۱٫۲ –  طراحی سالن از دیدگاه آکوستیک

  ۵٫۱٫۲٫۱- قرارگیری در ساختمان

  ۵٫۱٫۲٫۲ – فرم

  ۵٫۱٫۲٫۳- شیب کف سالن

  ۵٫۱٫۲٫۴ – صندلی­ها

  ۵٫۱٫۲٫۵ – صحنه

  ۵٫۱٫۲٫۶ – مصالح

 ۵٫۱٫۲٫۷ – خروج از سالن

  ۵٫۱٫۲٫۸ – احکام مربوط به سطوح داخلی

پایان نامه خانه مردم و معمار

  ۵٫۱٫۲٫۹ – سیستم تقویت صوتی

  ۵٫۱٫۲٫۱۰ – فضای انتظار تماشاچیان

   ۵٫۱٫۳- سالن کنفرانس

۵٫۱٫۴ – سالن چندمنظوره (اجتماعات)

 ۵٫۱٫۵- بخش کامپیوتر و انفورماتیک

۵٫۱٫۶ – کافه تریا و رستوران

۵٫۱٫۷- بخش اداری

  ۵٫۱٫۷٫۱ – فضای کار مدیران و سرپرستان

۵٫۱٫۸ – بخش آموزشی

 ۵٫۱٫۸٫۱ – آموزش نظری

 ۵٫۱٫۸٫۱٫۱- کلاس درس

۵٫۱٫۸٫۱٫۲ – اتاق سمینار

  ۵٫۱٫۸٫۲- آموزش عملی

 آتلیه طراحی و نقاشی

  آتلیه عکاسی

  آتلیه موسیقی

  کارگاه ساخت و نگهداری

  آتلیه معماری و ترسیم

 آزمایشگاه تجربه­های معماری

 کارگاه ماکت­سازی

 کارگاه مجسمه­سازی

 کارگاه سفال

 کارگاه چوب

 کارگاه نجاری

 ۵٫۳٫۱- ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی جهت افراد معلول جسمی – حرکتی

  نتیجه

  فصل ششم

بررسی سازه و تاسیسات

۶٫۲ – بررسی سازه پروژه

 ۶٫۳ –  تأسیسات

 ۶٫۳٫۱ – تأسیسات مکانیکی

 ۶٫۳٫۱٫۱ – سیستم چیلر و هواساز

 ۶٫۳٫۱٫۲- سیستم ایرواشر

 ۶٫۳٫۱٫۳ – سیستم کولر آبی

 ۶٫۳٫۱٫۴ – سیستم­های هواساز گرم

۶٫۳٫۱٫۳ – سیستم تأمین آب گرم

 ۶٫۳٫۱٫۶- عایق­بندی تأسیسات

 ۶٫۳٫۱٫۷ – کانال­های انتقال­دهنده هوا

 ۶٫۳٫۱٫۸- آتش نشانی

 ۶٫۳٫۱٫۸٫۱ – طبقه­بندی نوع آتش­سوزی

 ۶٫۳٫۱٫۸٫۲ –  مواد خاموش­کننده

 ۶٫۳٫۱٫۸٫۳ –  کاربرد خاموش­کننده­ها

 ۶٫۳٫۱٫۸٫۴ – انتخاب سیستم­های خاموش­کننده

 ۶٫۳٫۲  – تأسیسات الکتریکی

۶٫۳٫۲٫۱ – شدت روشنایی

 ۶٫۳٫۲٫۲ – انواع چراغ­ها

 ۶٫۳٫۲٫۲٫۱ – لامپ­های رشته­ای

 ۶٫۳٫۲٫۲٫۲- لامپ­های تخلیه گازی

 ۶٫۳٫۲٫۳  – برق اضطراری

 ۶٫۳٫۲٫۴ – سیستم برق­گیر

۶٫۳٫۲٫۵- سیستم اعلام حریق

 ۶٫۳٫۲٫۶ – سیستم شبکه کامپیوتری

  نتیجه

فصل هفتم

  پیشگفتار

  نوشتاری بر مبانی نظری طرح

 ۷٫۱ – مبانی نظری طرح

۷٫۱٫۱ -اصول معماری سنتی ایران

۷٫۱٫۱٫۱ – درون­گرایی

۷٫۱٫۱٫۲ – مرکزیت

۷٫۱٫۱٫۳ – پیوند معماری با طبیعت

۷٫۱٫۱٫۴ – هندسه

۷٫۱٫۱٫۵– تقارن

۷٫۱٫۱٫۶ – شفافیت و تداوم

۷٫۱٫۱٫۷ – راز و ابهام

۷٫۱٫۱٫۸ – اصل سلسله مراتب

۷٫۱٫۱٫۹ – انعکاس

۷٫۱٫۱٫۱۰ – اصل تضاد

۷٫۱٫۲ – خصوصیات باغ ایرانی

۷٫۱٫۳- فضاهای اقلیمی معماری ایران

۷٫۱٫۳٫۱- گودال باغچه

۷٫۱٫۳٫۲– بام

  نتیجه

فصل هشتم

۸٫۱ تحلیل سایت وضع موجود

۸٫۱٫۱ جهت­گیری با توجه به اقلیم

۸٫۱٫۲ شیب و توپوگرافی

۸٫۱٫۳ ابعاد و اندازه و فرم زمین

۸٫۱٫۴ دسترسی

۸٫۱٫۵ کاربری­های اطراف

۸٫۱٫۶ چشم­اندازهای سایت

۸٫۲ روند شکل­گیری ایده

ض

غ

هـ

ک

ن

و

و

ی

ی

أأ

۱

۲

۴

۵

۶

۷

۷

۸

۸

۹

۱۰

۱۱

۱۱

۱۲

۱۳

۱۴

۱۶

۱۸

۱۹

۲۰

۲۲

۲۴

۲۵

۲۵

۲۹

۳۳

۴۰

۴۳

۴۳

۴۳

۵۳

۵۳

۵۳

۵۶

۶۶

۸۰

۹۶

۹۷

۹۸

۱۰۰

۱۱۷

۱۱۷

۱۱۷

۱۱۷

۱۱۷

۱۱۸

۱۱۸

۱۲۰

۱۲۱

۱۲۳

۱۲۵

۱۲۶

۱۲۶

۱۳۰

۱۳۱

۱۳۱

۱۳۵

۱۳۵

۱۳۵

۱۳۶

۱۳۶

۱۳۶

۱۴۱

۱۴۹

۱۴۹

۱۵۰

۱۵۱

۱۵۱

۱۵۳

۱۵۴

۱۵۴

۱۵۸

۱۶۰

۱۶۱

۱۶۲

۱۶۲

۱۶۲

۱۶۳

۱۶۴

۱۶۵

۱۶۶

۱۶۷

۱۶۷

۱۶۸

۱۶۹

۱۶۹

۱۷۰

۱۷۳

۱۷۵

۱۷۶

۱۷۶

۱۷۷

۱۷۸

۱۷۸

۱۷۹

۱۷۹

۱۸۰

۱۸۱

۱۸۴

۱۸۴

۱۸۴

۱۸۶

۱۸۶

۱۸۶

۱۸۷

۱۸۷

۱۸۷

۱۸۸

۱۹۰

۱۹۲

۱۹۲

۱۹۲

۱۹۲

۱۹۳

۱۹۳

۱۹۳

۱۹۴

۱۹۵

۱۹۵

۱۹۵

۱۹۶

۱۹۶

۱۹۷

۱۹۸

۱۹۸

۱۹۸

۱۹۹

۱۹۹

۱۹۹

۱۹۹

۲۰۰

۲۰۰

۲۰۰

۲۰۱

۲۰۳

۲۰۳

۲۰۶

۲۰۶

۲۰۶

۲۰۷

۲۰۸

۲۰۸

۲۰۹

۲۱۰

۲۱۰

۲۱۱

۲۱۱

۲۱۲

۲۱۲

۲۱۳

۲۱۴

۲۱۵

۲۱۶

۲۱۸

۲۱۹

۲۲۱

۲۲۲

۲۲۲

۲۲۳

۲۲۳

۲۲۴

۲۳۰

فهرست شکل ها

 

عنوان

صفحه

 

 

 
پیش درآمد
درآمدی بر پژوهش
۱٫م –  ماهیت و مقیاس موضوع
۲٫م –  سوابق انجام موضوع در قالب‌ زمان و مکان
۳٫م –  ضرورت انجام موضوع
۴٫م –  اهداف پژوهش

پیش­درآمد: این بخش که به عنوان نقطه شروع و مدخل بحث می‌باشد، چهارچوب پژوهش و طرح را تعیین نموده است. در این بخش موضوع مورد پژوهش خلاصه‌وار معرفی و مورد شناخت قرار می‌گیرد. پس از طرح مسئله و ابعاد مختلف آن، ماهیت و مقیاس موضوع و اهداف پژوهش موضوع نیز مشخص گردیده است.

۱٫م – ماهیت و مقیاس موضوع

پرداختن به موضوع هنر و هنرمند و مردم در کشوری که هنر جزئی از زندگی

روزانه بوده، در قالب این طرح می‌تواند به ایجاد پایگاهی بینجامد که به گسترش و پژوهش هنر و معماری در این مرز و بوم و احیای معماری ازیادرفته، در مقیاس شهر منطقه و کشور بپردازد، پایگاهی که ضمن برخورداری از

«گسترش مفاهیم هنر و هنرمند»، «گسترش مفاهیم معمار و معماری»، «توانایی ذاتی هنر و معماری اسلامی»، «برقراری ارتباط صحیح بین هنر

معماری مدرن و هنر معماری سنتی»، ‌«برقراری ارتباط صحیح بین هنرمند

مدرن و هنرمند سنتی»، «گسترش روزافزون هنر و هنرمندان» می‌تواند

فعالیت‌های هنری و معماری مربوط را متمرکز و هدایت کند. این پایگاه می‌تواند

کاربری‌های متنوعی از قبیل کانون‌ها و انجمن‌های مختلف معماری، هنر، کارگاه‌های مختلف معماری، سالن کنفرانس، نگارخانه،‌ مراکز اطلاع­رسانی اینترنت، فروشگاه آثار هنری و معماری، کافی شاپ و… را داشته باشد.

۲٫م – سوابق انجام موضوع در قالب زمان و مکان

تاکنون مکانی که صرفاً کاربری‌های متنوع طرح­شده را داشته باشد،

طراحی نشده است. در سال ۱۳۷۷ شهرداری تهران ساختمان نیمه

پایان نامه خانه مردم و معمار

متروک پادگان فیشرآباد – محل سابق سررشته­داری ارتش – واقع در خیابان

ایرانشهر را مناسب فعالیت تشکیلات گوناگون هنری دانسته و آن را خریداری کرد، و مشروط به بهره‌برداری فرهنگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده است. سپس این بنا را مرمت و تغییر کاربرد داده‌اند.

۳٫م – ضرورت انجام موضوع

روشنفکران دوره قاجار «مدرنیت» یا «سویلیزاسیون» را از طریق به­خدمت­گرفتن سه عنصر جوامع مدنی یعنی روزنامه، مدرسه، تئاتر، دست­یافتنی می‌پنداشتند؛ اما این سه عنصر ضروری بدون نیروی انسانی، تأسیسات،‌ ابزار و بودجه بی‌معنا و مفهوم­اند. با این وصف جامعه مدنی نیازمند فعالیت

هنری معماری و فعالیت‌ هنری معماری نیازمند تشکیلات است

و تشکیلات معماران و هنرمندان، ‌باید تقویت­کننده ابعاد گوناگون آماده­سازی بستر فعالیت تولید، عرضه و همچنین مدافع حقوق آنان در این جهات باشد.

بنابراین خانه مردم و معمار، گامی است در جهت تقویت جوانب گوناگون

فعالیت‌های معماری و هنری در رأس آنها، ایجاد و حمایت تشکیلات مردمی و معماری؛ با ایجاد کانون‌های معماری و هنری معماری، مردم و معماران می‌توانند

با یکدیگر ارتباط داشته باشند. در همین حال هم از امکانات دیگری همچون

کارگاه و مرکز اطلاع رسانی اینترنت و… استفاده کنند. در ضمن خانه مردم و معمار بستر مناسبی برای فعالیت‌های هنرمندان اعم از سنتی و مدرن

فراهم می‌کند و مکانی که بتوانند آثار خود را در آن به نمایش بگذارند، و چنانچه هنرمند یا معماری به مشکلی برخورد کند، خانه مردم و معمار او را در حل مشکلش یاری کرده و در همه حال مدافع اوست.