فروشگاه

توضیحات

پروژه تعمیرات و نگهداری

مهندسی صنایع www.tahghigh1.ir

هم اکنون اکثریت قریب به اتفاق مهندسین و مدیران ، توجه و علاقه فراوانی نسبت به   بهره گیری از دانش مهندسی نگهداری و تعمیرات، دارند. امروزه بخش مهندسی نگهداری و تعمیرات در واحدهای صنعتی پیش از پیش به استفاده از روشهای آمار و ریاضی در برنامه ریزی‎های خود روی آورده و شکل یک دانش به خود گرفته است.

وجود یک سیستم مجهز و برنامه ریزی شده نگهداری و تعمیرات از آنرو ضروری است که کنترل مستمر و اطلاع کامل از اوضاع و احوال و نحوه عملکرد واحد تولیدی، ابنیه، ماشین آلات و غیره …. را ممکن می سازد و لذا ارائه مطلوب ترین سرویسهای تعمیراتی و اتخاذ بهترین رو شها برای تداوم کار صنعت با حداکثر بازدهی و کاهش هزینه امکان پذیر می گردد.

از طرف دیگر افزایش سرمایه گذاریها در صنایع و محدودیت در منابع و مواد اولیه مورد نیاز سبب اهمیت کارائی و بهره وری از امکانات موجود نزد صاحبان صنایع و مدیران مسئول در صنعت گردیده است.این هدف زمانی مهمتر و در خور توجه بیشتر جلوه میکند که بحث رقابت های صنعتی شدید که در بازار های داخلی و جهانی وجود دارد مطرح می گردد.

۸۷صفحه فونت ۱۴ فایل ورد  قیمت:۸۹۰۰۰تومان

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 اگر مطلب مورد نظر خود را در این سایت پیدا نکردید میتوانید از قسمت سفارش پروژه جدید کار تحقیقی خود را به ما سفارش دهید

 

 

 

این پژوهش به بررسی مدیریتی در جهت شناسائی عوامل تاثیر گذار در اجرای سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه پرداخته وبراین اساس اهداف ذیل رابرای تحقیق دنبال خواهد نمود:

 

  1. بررسی استقبال مدیران برای اجرای سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه در شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه
  2. شناسائی سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و تطبیق آن با شرایط شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه
  3. شرایط فرهنگی مناسب سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و تطبیق آن با شرایط شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه
  4. شرایط تکنولوژی سیستم  نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه  و تطبیق آن با شرایط شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه
  5. ارائه الگوی مناسب

اهداف این پژوهش به این جهت قابل اهمیت است که تاکنون در سطح کشور به این عوامل بطور اختصاصی پرداخته نشده و بررسی های لازم از عدم مو فقیت در اجرای آن صورت نگرفته است. تاکنون در نقاطی از صنعت که این سیستم را مطالعه و مستقر نموده اند نتوانسته اند آن راندمان مناسب را در یافت نمایند وپس از مدتی بنا به عللی عملا در بکار گیری آن بی توجهی شده است.

 

سؤالات و فرضیه های پژوهش

در بررسی اهداف پژوهش سؤالات های ذیل مطرح می گردد:

سؤالات اصلی

۱-    آیا مدیران شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه استقبال می کنند؟

۲-    آیا اجرای سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه[۱] با ساختار فعلی شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه هماهنگی دارد؟

۳-    آیا شرایط فرهنگی مناسب برای استقراراین سیستم در شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه وجود دارد؟

۴-    آیا شرایط تکنولوژیکی مناسب برای دست یابی به الگوی مناسب  این سیستم در شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه وجود دارد؟

۵-    آیا زمینه و شرایط مساعد برای اجرای این سیستم در شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه وجود دارد؟

فرضیات :

در راستای سؤالات اصلی بیان شده فرضیه های این پژوهش بشرح ذیل قابل طرح است:

  1. اجرای سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه با ساختار فعلی شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه هماهنگی دارد.
  2. شرایط فرهنگی مناسب برای استقراراین سیستم در شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه وجود دارد.
  3. شرایط تکنولوژیکی مناسب برای دست یابی به الگوی مناسب  این سیستم در شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه وجود دارد.
  4.  مدیران شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه استقبال می کنند.
  5. زمینه و شرایط مساعد برای اجرای سیستم در شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه وجود دارد.
  6. بین عوامل موثر در اجرای سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه اولویت یکسانی وجود ندارد.

 

تعاریف اصطلاحات و تعاریف عملیاتی  متغیّرها

نگهداری                                                   (Maintenance)

مجموعه ای از فعالیت ها که بطور مشخص و معمولاً به صورت برنامه ریزی شده وبا هدف جلوگیری از خرابی ناگهانی ماشین آلات و تجهیزات و تأسیسات انجام گرفته و با این کار قابلیت اطمینان و در دسترس بودن آنها را افزایش می دهیم (حاج شیر محمدی علی، ۱۳۸۱).

تعمیرات                                                     (Repairs)

شامل مجموعه ای از فعالیت هائی است که برروی یک سیستم یا وسیله ای که دچار خرابی و یا از کار افتادگی گردیده ، انجام می دهیم تا آن را به حالت آماده و قابل بهره برداری باز گردانده ودر جهت انجام وظیفه ای که به آن محول گردیده است ، آماده سازد (حاج شیر محمدی علی ، ۱۳۸۱).

نگهداری و تعمیرات                                                            (نت)

منظور ازسیستم نگهداری و تعمیرات  مجموعه عملیاتی جهت نگهداری دارائیها ی فیزیکی و حفظ و صیانت از آنها در شرایط قابل قبول ویا تغییر آنها به شرایط قابل قبول اعمال شده تا زمینه حصول اقتصادی ترین راه صرف هزینه جهت بهره برداری  و بهسازی از تجهیزات را ایجاد نماید (حاج شیر محمدی علی ، ۱۳۸۱).

فرهنگ                                                                           (Culture)

در معنی فرهنگ تعاریف متعددی ودرعین حال متنوعی ارائه گردید که در اینجا صرفاً به دو تعریف اشاره میگردد.

۱- فرهنگ سازمانی عبارت است از ارزشهای غالبی که توسط اکثریت قریب به اتفاق اعضاء پذیرفته وحمایت میگردد و عامل انسجام اعضاء و همنوائی درونی میان آنها می باشد.

۲-     فرهنگ سازمانی عبارتست از مجموعه ای از ارزشها ،باورها، درک و استنباط و شیوه های تفکر یا اندیشیدن که اعضاء سازمان در آنها وجوه مشترک دارندو همان چیزی است که به عنوان یک پدیده درست به اعضای تازه وارد آموزش داده می شود. آن نماینگر بخش محسوس سازمان است (جی. ای. گل، ۱۳۸۲).

مدیریت                                                            (Management)

مدیریت مجوعه فعالیتهای برنامه ریزی ، سازماندهی ،هدایت و رهبری ، کنترل در یک سازمان را به عهده دارد. تصمیم گیری ، کنترل هزینه ها، ایجاد انگیزه، پاداش و تنبیه و تشویق از جمله فعالیتهای مدیریت به شمار می رود. مدیریت پایه و اساس یک سازمان می باشد (جی. ای. گل، ۱۳۸۲).

 

تکنولوژی                                                                         (Technology)

کلمه تکنولوژی به تازگی وارد ادبیات معاصر شده است و ریشه فارسی ندارد وجزء کلماتی است که بدون کوچکترین تغییری ، کاربردزیادی در زبان فارسی دارد. در حال حاضر این کلمه در فرهنگ صنعتی کشور به معنای ماشین آلات تولیدی و ویژگیهای فنی آن است. در بررسی دقیق تر هم تکنولوژی به عنوان روش تولید معرفی می شود.

این کلمه مرکب از دو واژه یونانی تکنو (فن و هنر و مهارت ، پیشه وهمچنین چیزی که وجود نداشته و توسط بشر ساخته شده است) ولوژی (در یونان قدیم به معنای علم ، دانش و خرد یا تعقل و تدبیر بکار می رفته است).

تکنولوژی در صنعت عبارت است از دانشی که از یک سری بررسی، تحقیقات، آزمایشات و بالاخره پیاده کردن نتایج در سطح اقتصادی و سپس اصلاح و توسعه نتایج آن در عمل برای کسب هدف مشخص بدست می آید (جی. ای. گل، ۱۳۸۲).

 

ساختار                                                                                      (structure)

ساختار سازمانی در نمودار سازمانی نمایان می شود. نمودار سازمانی یک نماد قابل رویت از کل فعالیت ها و فرآیند های سازمان است.

در تعریف ساختار سازمانی به سه رکن اصلی زیر اشاره می شود:

  • ساختار سازمانی تعیین کننده روابط رسمی گزارشگری در سازمان است و نشان دهنده سطوحی است که در سلسله مراتب اداری وجود دارد ونیز حیطه کنترل مدیران یا سرپرستان را مشخص می کند.
  • ساختار سازمانی تعیین کننده افرادی است که به صورت گروهی در دوایر کار می کنند و گروه بندی یا تقسیم بندی دوایر ی است که در کل سازمان وجود دارد.
  • ساختار سازمانی در برگیرنده سیستم‎های می شود که به وسیله آنها فعالیت های همه دوایر هماهنگ و یکپارچه می گردد و در نتیجه ارتباط مؤثر (در سازمان) تضمین خواهد شد ….

  نمونه آماری و روش نمونه برداری

نمونه آماری از کلیه جامعه آماری شامل  مدیران و کارشناسان و تکنسین های مرتبط با سیستم بهره برداری و اجرایی به لحاظ ارتباط با موضوع و داشتن تخصص انتخاب شد، با توجه به اینکه محل تحقیق در شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه و در حقیقت جامعه آماری را تشکیل می داد نمونه ها نیز در این جامعه آماری انتخاب شد.

در این پژوهش ، سؤالاتی در قالب پرسشنامه سه گزینه ای مطرح وبطور تصادفی ساده  در اختیار نمونه ها ی آماری که منتخبی از مدیران و کارشناسان مرتبط با سیستم نگهداری و تعمیرات در شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه می باشند قرار گرفت.

باتوجه به اینکه داوری و قضاوت در مورد این تحقیق نیاز به افراد خاص (متخصص در زمینه تحقیق) می باشد، لذا این نمونه گیری از نوع نظری یا قضاوتی می باشد.

حجم نمونه و روش تعیین آن

به لحاظ ضرورت اظهار نظرکلیه مدیران و کارشناسان و تکنسین های مرتبط با سیستم بهره برداری، میزان نمونه مطابق جدول تهیه شده توسط سه دانشمند به نامهای کهن، موردگان، کرجسای برابرشصت وشش (۶۶) نفر افراد در جامعه آماری خواهد بود.

ابزارهای اندازه گیری 

از طریق پرسشنامه می باشد که نمونه آن در پیوست آورده شده است.

برای کسب نتایج مناسب از نمونه ها برای هر یک از گروهها ی تخصصی (مدیران- کارشناسان – تکنسین ها) یک نمونه سؤال ارائه میگردد.

 

 

روایی و پایایی

الف : روایی[۱]    (اعتبار)                                   

منظور از روایی آن است که وسیله اندازه‌گیری، خصیصه واقعی مورد نظر را اندازه‌گیری نماید نه خصیصه دیگری را و به عبارت دیگر سؤالات پرسشنامه در مورد متغیّرهای تحقیق مطرح شده باشد. اعتبار یک تحقیق به جمع‌آوری اطلاعات درست بستگی دارد. جهت بالا بردن میزان روایی تحقیق سعی گردید تا سؤالات مرتبط با موضوع طراحی گردد و حتی‌الامکان سلیس و روان و قابل درک برای پاسخگویان باشد، از طرف دیگر سعی گردید تا از پرسشنامه‌های استاندارد قبلی که توسط محققان قبلی مورد استفاده قرار گرفته است استفاده گردد. همچنین به منظور دستیابی به محتوی، قبل از طراحی پرسشنامه مطالعه‌ای مقدماتی پیرامون موضوع پژوهش بعمل آمده و پرسشنامه‌ای در این راستا طراحی گردید. پس از طراحی پرسشنامه آن را در اختیار تعدادی از همکاران مجرب سازمان قرار داده تا آنان نظرات خود را در مورد ارتباط بین اهداف تحقیق و پرسشنامه ابراز نمایند، سپس نظرات اصلاحی آنان در پرسشنامه گنجانده ‌گردید  و پرسشنامه اصلاح شده در اختیار اساتید فن قرارگرفت و از نظرات اصلاحی آنان در مورد نحوه تدوین سؤالات و گزینه‌ها‌استفاده گردید.

ب: پایایی[۲] (اعتماد)

منظور از پایایی آن است که اگر یک قضیه مورد سنجش را با همان ابزار تحت شرایط مشابه دوباره اندازه‌گیری کنیم نتایج حاصله تا حدی مشابه، دقیق و قابل اعتماد باشد. اعتماد تحقیق و پرسشنامه‌ ارائه شده را با استفاده از نرم افزارSPSS و با استفاده از روش «آلفای کرونباخ» با طرح پرسشنامه دربین کارشناسان مرتبط با سیستم نت محاسبه نمودیم، که البته برای محاسبه آن از فرمول ذیل استفاده می‌کنیم.

که در آن

J   مقدار زیر مجموعه سؤالهای پرسشنامه یا آزمون است (‌تعداد زیر مجموعه سؤالهای پرسشنامه‌) ،

 Si واریانس زیرآزمونJ ام می‌باشد‌(واریانس نمرات هر زیر مجموعه‌) ،

S  واریانس کل آزمون می‌باشد.

طبق داده‌های حاصل شده از SPSS مقدار آلفای کرونباخ این پرسشنامه ۸۶۵۵/۰ می‌باشد که ضریب بسیار مناسبی برای اعتبار تحقیق می‌باشد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات باید «روایی» و «پایایی‌» داشته باشند (سرمدزهره، بازرگان عباس و حجازی الهه،۱۳۷۶).

 

 

روش تجزیه تحلیل داده ها

برای بررسی فرضیه‌های پژوهش تعدادی سؤال را مطرح کرده و از طیف سه درجه‌ای لیکرت برای پاسخ به هر سؤال استفاده می‌کنیم که پاسخ آنها گزینه‌های ذیل می‌باشند:

زیاد                    متوسط                     کم

و به ترتیب به هر گزینه نمره‌۵، ۳ و ۱ داده می‌شود، سپس میانگین نمره‌پاسخ به هر سؤال توسط افراد را محاسبه نموده و به عنوان نمره‌آن متغیّر پژوهشی در نظر گرفته می‌شود. البته در این بین سعی می‌شود که از آماره‌های میانگین، میانه، مد، انحراف معیار و واریانس و … برای توصیف این متغیّر استفاده گردد.

جهت بررسی و اجرای سیستم نت ضرورت داردضمن تعیین سؤالات  درارتباط با سؤالات  پژوهش ونظر خواهی از مدیران و کارشناسان مرتبط جایگاه آن در شرکت آبفای[۳] استان کرمانشاه تعیین سطح گردد.

برای انطباق وضعیت شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با سطح مورد نظر جهانی ،متوسط نمرات کسب شده در گزینه ها را می توان بصورت ذیل تقسیم بندی نمود:

متوسط نمرات کسب شده زیر عدد ۳ در حد زیر متوسط جهانی قرار دارد ونیاز به فعالیت گسترده است

متوسط نمرات کسب شده بین     ۵۰/۳-۳              حالت متوسط

متوسط نمرات کسب شده بین      ۴-۵۱/۳             بالای متوسط

متوسط نمرات کسب شده بین     ۵۰/۴-۱۰/۴           خیلی خوب

متوسط نمرات کسب شده بین      ۵-۵۱/۴               درجه بسیار بالای جهانی

  در تجزیه و تحلیل داده‌ها یک بعد کمی وجود دارد که آن محاسبات  آماری خاص است و یک بعد کیفی که آن تحلیل‌ها، استدلال‌ها و استنتاجهایی است که  بر نتایج محاسبات آماری صورت می‌پذیرد تا بتوان در نهایت آن را به جامعه آماری تعمیم‌داد(خاکی غلامرضا،۱۳۷۸).

از فنون آمار توصیفی به شکل ذیل استفاده می‌کنیم:

جداولی شامل میانگین، میانه، مد، واریانس، انحراف معیار، ماکزیمم و مینیمم تهیه می‌گردد. همچنین جداولی شامل فراوانی،‌درصد فراوانی، فراوانی تجمعی، درصد فراوانی تجمعی  برای تحلیل و نمایش داده‌ها استفاده می‌گردد و در ضمن نمودار میله‌ای نیز برای نشان دادن میانگین متغیّرها  تهیه خواهد گردید، که نمای کلی داده‌های بدست آمده از پرسشنامه را در یک نگاه نشان می‌دهد.

 با کمک این عوامل تا حدی می‌توان صحت یا عدم صحت سؤالات(فرضیات) را پیش‌بینی نمود (البته بررسی اصلی در این زمینه با آمار استنباطی می‌باشد).

 

 

 

از فنون آمار استنباطی به شکل ذیل استفاده می‌گردد:

استفاده از آزمون t استیودنت برای اثبات یا رد فرضیات.

استفاده از آزمون فریدمن برای طبقه‌بندی نمودن مؤلفه‌های اثرگذار بر MS

که شرح این آزمون در قسمت ذیل آمده است:

۱- آزمون t (آزمون فرض آماری میانگین یک جامعه(mx ) :

اگر فرضیه‌ای در خصوص میانگین یک جامعه آماری طراحی شود با استفاده از مراحل آزمون فرض آماری می‌توان صحت یا سقم فرضیه را در سطح معنی‌داری a تعیین کرد. مراحل چهار گانه آزمون فرض آماری برای mx  (در این آزمون ما سه مقدار مختلف ۱ و۳ و  ۵ را برای پاسخ به سؤالات در نظر می‌گیریم و تمام سؤالات را از نوع مستقیم طراحی کرده و میانگین نمره‌پاسخها۳  خواهد بود و چون نظر ما مبنی بر تأثیر متغییر مستقل بر متغییر وابسته است پس مقدار میانگین پاسخها باید بزرگتر از ۳ باشد) به شکل ذیل است:

۱- فرض آماری                                                                               

۲-آماره ازمون :

چون n>30 می‌باشد، توزیع `x بر اساس قضیه حد مرکزی از تقریب نرمال برخوردار است و

آماره‌آزمون آن عبارت است از :

۳- مقدار بحرانی Zx :که از نوع یک دنباله سمت راست می‌باشد.

۴- تصمیم‌گیری: مقدار آماره‌آزمون محاسبه شده با مقدار بحرانی مقایسه شده، اگر آماره آزمون در ناحیه پذیرش H0 قرارگیرد، فرضH0  در سطح اطمینان پذیرفته می‌شود، در غیر اینصورت داده‌های نمونه دلیل محکمی بر تأئید H0 ارائه نداده و آن را رد می‌کند (عادل آذر و مؤمنی منصور، ۱۳۷۹).

۲-آزمون فریدمن (آزمون H) :

در این آزمون می‌خواهیم فرض برابری میانگین‌های K جامعه را آزمون کنیم. این آزمون بر مجموع رتبه‌های مشاهدات مبتنی است. این آزمون  شبیه به تحلیل واریانس است با این تفاوت که نیازی به فرض نرمال بودن جوامع ندارد و به جای استفاده از خود داده‌ها از رتبه آنها استفاده می‌کند.

روش به این صورت است که ابتدا مجموع رتبه‌ها را برای نمونه iام (Ri) پیدا می کنیم و سپس آماره H  را که آزمون بر آن مبتنی است به این صورت حساب می‌کنیم …..

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

قیمت اختصاصی و استثنایی این پروژه در پایان نامه دات کام : تنها , ۸۹۰۰ تومان

 

 

 

 

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “پروژه تعمیرات و نگهداری”

پروژه تعمیرات و نگهداری

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 257

قیمت : تومان89,000