فروشگاه

توضیحات

پروژه معماری پردیس موسیقی اصفهان

 با توجه به غنای موسیقی ایرانی وجایگاه آن در ریشه های فرهنگی و با توجه به ضرورت پیشرفت روز افزون علم، فقدان مراکزی که به صورت علمی به

این هنر اختصاص یابد، در ایران محسوس است، تا با توجه به گرایش جامعه به این هنر والا، موسیقی ایرانی رو به نابودی نرفته و همچنین با ارتقا

سطح     زیبایی شناسی جامعه مانع از به انحراف رفتن هنر  شود تا شهر کهن اصفهان که در زمینه های معماری و موسیقی دارای سبک می باشد و

به حق شایسته پایتخت فرهنگی است بتواند باز عرصه ظهور هنرهای اصیل ایرانی شود.

موسیقی به عنوان محصولی فرهنگی تاثیر متقابل بر رفتار،

هویت و فرهنگ شهروندان دارد. حساسیت این موضوع هنگامی بیشتر از قبل مطرح می شود که گرایش جامعه به این سمت سوق داده می شود. از

این رو وجود دانشکده ای و یا ارگانی که به صورت علمی در سطح ملی به این گرایشات جهت دهد، از انحطاط فرهنگی و از هم گسیختگی هنر ناب جلوگیری می نماید.

به طور خلاصه در ادغام دو هنر، یکی صرفا انتزایی و دیگری ترکیبی از انتزاع و تجسم می توان به    گرایش هایی درخلق فضا رسید که تبلور آن در پردیس موسیقی سالن کنسرت جهت سوق دادن به ارتقاء سطح       زیبایی شناسی جامعه خواهد بود.[۱]

پروژه معماری پردیس موسیقی اصفهان

 ۳هدف کلی موضوع:

v    بررسی و شناخت عوامل هویت زا و روش تقویت آن در مبحث هنر

v    کشف ارتباطات والاتر معماری و موسیقی درخلق فضا.

v    ایجاد مکانی درسطح ملی، به جای هنرکده های کوچک شهری جهت سامان دهی و جلوگیری از هرج و مرجی که به انحطاط فرهنگی بینجامد.

v    ایجاد یک شهرک منسجم موسیقی، با اهداف علمی، آموزشی و تفریحی جهت ارتقا سطح زیبایی- شناسی جامعه و جهت بخشیدن بر هویت و فرهنگ شهروندان.

v    چگونگی خلق فضاهای منسجم با هویت منحصر به فرد در ارتباط با کاربری مربوطه در موسیقی(آموزشی، پژوهشی وتفریحی)

در صورت نیاز به پلان و فایلهای کد باید حضوری به موسسه مراجعه فرمایید

۱۵۹ صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴  منابع دارد 

 

پس از پرداخت آنلاین  فایل کامل این پروژه برای شما دانلود فوری میشود

 

پروژه معماری پردیس موسیقی اصفهان
پروژه معماری پردیس موسیقی اصفهان

 عکس تزیینی است و به پروژه فوق ارتباطی ندارد

 

[attachment=132]

 فهرست مطالب را از اینجا دانلود کنید

۱- شرح فرضیه:

۱ – آیا تقویت هویت جمعی و فرهنگی شهروندان با مبحث هنر امکان پذیر است؟

۲- آیا معماری به عنوان موسیقی منجمد در خلق فضا ، با فضای موسیقی تشابه دارد  ؟

۳- با ایجاد مکانی در سطح ملی، میتوان حرکت های کوچک هنری در سطح جامعه که گاه باعث انحطاط هنر نیز خواهد شد جهت بخشید؟

۴- عوامل موثر در افزایش سطح زیبایی شناسی جامعه  منجر به افزایش سطح فرهنگی شهروندان خواهد شود؟

۵- آیا می توان به فضاهایی با هویت منحصر به فرد در حیطه کاربری (آموزش موسیقی، پژوهش در موسیقی و موسیقی تفریحی ) دست یافت؟

۵– ۱-  تعریف واژه ها و اصطلاحات:

تالار[۱] : مجموعه‌ای معماری که برگزاری انواع اجراها، برنامه‌و همایش‌های هنری، فرهنگی، آیینی، ملی و مذهبی (و در نوع خاص آن کنسرت‌ها، تأترها و غیره) را می‌تواند شامل شود .[۲]

بدیهی است که در طول این پژوهش، تالارها بر حسب گنجایش، نوع استفاده کنندگان، فرم ظاهری وغیره دسته‌بندی و پیشنهاد می‌شوند. (مثل تالار بزرگ، تالار آوانگارد   [۳] تالار روباز)

واژه تالار درعرصه معماری ایرانی به فضاهای بزرگ و شاخص گفته می‌شود

که در قصرها و باغ‌ها و حتی مسکن، جهت استقرار و پذیرایی میهمان‌های خاص به کار می‌رود. (نظیر تالار چهلستون، تالار تیموری وغیره در اصفهان)

پروژه معماری پردیس موسیقی اصفهان

بدیهی است دراین پروژه منظور از واژه تالار، تعریف نخست یعنی معادل آمفی‌تأتر، سالن کنسرت یا سالن اجتماعات است.

موسیقی سنتی: موسیقی که ریشه در سنت قومی ملت‌ها، با فرهنگ‌های پیشرفته غنی دارد.

به عبارت دیگر منظورآن نوع از موسیقی است که از سنت‌ها پیروی کند. یعنی از نظر به کارگیری سازه‌ها، شیوه‌ی اجرا و آهنگسازی تا حد زیادی پایبند سنت‌های گذشتگان باشد. البته بدیهی است که منظور از سنت قانونمندیهایی است که در میان اهل فن، به این عنوان پذیرفته شده باشد. آنچه به سنت ما، اعتبار می‌بخشد، اجراها و آثار معتبر استادان درجه اول موسیقی است .[۴]

موسیقی اصیل: موسیقی که دارای اصالت باشد، حتی اگر در اجرای آن سنت‌ها، دقیقاً رعایت نشود»

گفتنی است که این عنوان با موسیقی سنتی ارتباط تنگاتنگی دارد وحتی گاه هر دو لفظ به یک معنا به کار می‌روند  .[۵]

موسیقی ملی: منظور آن نوع موسیقی ایرانی است که امکانات، پیشرفت‌ها و توانایی‌های موسیقی بین‌المللی

را به کارگرفته، در عین حفظ و رعایت نسبی اصالت و تاحدود کمتری سنت‌ها

، جامه‌ای نو می‌پوشد. به عنوان مثال، اجرای آهنگهای محلی یا اصیل با سازهای غربی (مثل پیانو یا ویولن) یا ارکستری که معمولاً تلفیق سازهای ایرانی، محلی و غربی است، در این حیطه می‌گنجد. [۶]

موسیقی ملی، با توجه به تنوع ابزارها و بسته به چگونگی استفاده

از سازهای ایرانی و محلی در کنار سازهای غربی (از نظر کمی و کیفی) چهره‌های متنوعی به خود می‌گیرد

پروژه معماری پردیس موسیقی اصفهان

موسیقی فوالکلوریک: [۷] نواهای مربوط به بخشی خاص از هرکشور

که در برگیرنده ویژگیهای خاص و تقریباً منحصر به فرد هستند و اصیل‌ترین

نوع آن، با سازهای محلی و به دست نوازندگان منطقه اجرا می‌شود. ترکیب‌های موسیقی نواحی، موسیقی مناطق و موسیقی مقامی نیز به همین معنی به کار می‌روند.

ریتم :[۸] نظر به اهمیت این رکن موسیقی و حضور و مصداق آن در همه

هنرها و حتی همه ارکان زندگی و آفرینش با اینکه در فصل‌های دیگر پروژه نیز به آن اشاره شده، تعریف مختصرو کامل از آن در ابتدای رساله، لازم می‌نماید:

«معادل وزن در فارسی؛ جلوه‌های آن درطبیعت، تنفس، تپش قلب، تکرار

شب و روز و فصلها و به طور کلی تناوب است در حرکت ریتم در هنرهایی

چون موسیقی،‌معماری، شعر، نقاشی  به معنای هماهنگی اجزا و عناصر

از نظر ساختاری به کار می‌رود. «در موسیقی، عنصری وابسته به زمان و

پایه واستخوان‌بندی موسیقی است» و عبارت است از: نظمی که از «به

پروژه معماری پردیس موسیقی اصفهان

کار بردن صداها و سکوت‌ها با امتدادهای گوناگون»  به دست آید.[۹]

پردیس:  ( پ َرَ دَ)  (اِ) لغتی است ما خوذ از زبان مادی (پارادئزا) به معنی باغ و بستان . و از همین لغت است پالیز فارسی و فردوسی (معرّب ) . کزنفون گوید: «در هر جا، که شاه (هخامنشی ) اقامت کند و به هرجا که رود، همیشه مراقب است ، در همه جا باغهائی باشد پر از چیزهای زیبا، که زمین میدهد. این باغها را پردیس می نامند. اگر هوا مانع نباشد، شاه اکثر اوقات خود را در اینگونه باغها بسر میبرد.» اردشیر دوّم در کتیبه ای در شوش این جمله را نقش

 


[۱] – تالار یا سالن Auditorium؛ اگرچه در فارسی، جایگزین دقیق این اصطلاحات فعلاً‌موجود نیست؛ واژگانی از قبیل زیر با وجود تفاوت معنایی و موضوعی، یکسان برداشت می‌شوند.

Chamber music-philhamonic hall-Symphony hall- Open house-concert hall

[۲]– فرهنگ یک جلدی انگلیسی _فارسی ،آریان پور کاشانی ،ع  وآریان پور  کاشانی ،م. ،تهران،انتشارات امیر کبیر،۱۳۸۷

[۳]– پیشتاز avant- garde، در عالم هنر و ادب، نوآوری که از همگنان گوی سبقت برباید یا با گامهای بلند از راه و رسم هنر روز پیشی بگیرد.

[۴]– تاریخ موسیقی ایران، ر. راهگانی ،. ،انتشارات پیشرو ،تهران ۱۳۷۷،صفحه۵۷

[۵]– فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی، ف ناصر . ، انتشارات روزنه   ،تهران ،۱۳۷۸   ،صفحه ۸۳

[۶] -ناصر ،۱۳۸۷،ص۵۸

[۷]– Folk- Lore _ واژه فولکور به معنای فرهنگ عامه می‌باشد.

[۸]– Rhythm

[۹] -راهگانی ،۱،ص۸۷

………………………..

 

………………………………………………

 

  ﻫﻤﺴﺎﻧﻲ ﻫﺎ و ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻫﺎی ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ و ﻣﻌﻤﺎری:

‫     وﺟﻮد ﻛﻴﻔﻴﺖ اﻧﺘﺰاع و ﺗﺠﺮﻳﺪ در ﻫﻨﺮ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ آن را از دﻳﮕﺮ ﻫﻨﺮﻫﺎ ﻣﺘﻤﺎﻳﺰ ﻣﻲ ﺳـﺎزد؛ ﺑﻴـﺎن ﺻـﺮﻳﺢ و ‫ﺑﺪون واﺳﻄﻪ ﺑﺎ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن، اﻧﺘﻘﺎل ﭘﻴﺎﻣﻬﺎ و

آرﻣﺎﻧﻬﺎی ذﻫﻨﻲ و ﻋﻮاﻃﻒ ﻫﻨﺮﻣﻨﺪ را آﺳﺎن ﺗﺮ ﻣـﻲ ﺳـﺎزد؛ و ﻣﻌﻤـﺎری ﻧﻴـﺰ،  ﭼﻮن دﻳﮕﺮ ﻫﻨﺮﻫﺎ ﻧﻬﺎﻳﺘﺎ˝ راﻫﻲ ﺑﻪ ﺳﻮی ﺗﺠﺮﻳﺪ و اﻧﺘﺰاع ﻣﻲ ﮔﺸﺎﻳﺪ.

ﺑﻪ اﺳﺘﻨﺎد ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎن ﻫﻨﺮ وﺧﺼﻮﺻﺎ˝ ﺑﺮاﺳﺎس ﺗﺌﻮری آزاد ﻛﺎﻧﺘﻴﻦ ﻣﺎﻛﺲ وﺑﺮ، ﻫﺮﮔﺎه       (دو ﻗﻠﻤـﺮو ‫ﻣﺴﺘﻘﻞ ازﻫﻢ وﻟﻲ از ﺟﻬﺎﺗﻲ ﻣﺸﺎﺑﻪ ) ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻣﻌﻤﺎری و ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ (ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای ﺗﺎرﻳﺨﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در ﻋﺮض و ﻃـﻮل ﺗﻜﻮﻳﻨﻲ) ﻫﻢ ﻗﺮارﮔﻴﺮﻧﺪ و اﻳﻦ اﺳﺘﻘﺮارﻗﺮﻧﻬﺎی ﻣﺘﻤﺎدی اداﻣﻪ ﻳﺎﺑﺪ، ﺑﻪ دﻻﻳﻞ و اﺷﻜﺎل ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ ﺑﻴﻦ آﻧﻬـﺎ ﺟﺎذﺑـﻪ ی  ‫دوﺳﻮﻳﻪ ﻳﺎ ﻗﺮاﺑﺖ اﻧﺘﺨﺎﺑﻲ ﭘﺪﻳﺪ ﻣﻲ آﻳﺪ.

ﺑﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻲ دﻳﮕﺮ، اﺟﺰاﻳﻲ از اﻳﻦ دو ﺳﭙﻬﺮﺑﻪ ﺳﻮی ﻫﻢ ﺟﺬب و درﻫﻢ آﻣﻴﺨﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ و ﺗﺒـﺪﻳﻞ ﺑـﻪ ﻗﻠﻤﺮوﻫـﺎی ‫ﻣﺨﺘﻠﻂ ………………..

 

  ﻓﻀﺎ در ﻣﻌﻤﺎری و ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ:

ﻓﻀﺎ، ﻫﻢ ﺑﻪ ﺟﺎﻳﮕﺎه و ﻣﻜﺎن، ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﺤﻴﻂ ﻋﺎﻃﻔﻲ و روﺣﻲ و ﻫﻢ ﺑﻪ اﺗﻤﺴﻔﺮ ﻳﺎ ﺟﻮ، و ﻳﺎ ﺟﺎﻳﮕﺎه اﺛﻴﺮی، اﻃﻼق ﻣﻲﮔﺮدد. در ﺗﻤﺎم ﻫﻨﺮﻫﺎ، اﻳﺠﺎد ﻧﻮﻋﻲ ﻓﻀﺎی ﻋﺎﻃﻔﻲ و روﺣﻲ، ﻳﻜﻲ از ﻫﺪﻓﻬﺎی آﻓﺮﻳﻨﻨﺪﮔﺎن ﻫﻨﺮﻣﻨﺪ اﺳﺖ.از ﻣﻴﺎن ﭘﺪﻳﺪه ﻫﺎی ﻫﻨﺮی و …………..

-۳- متدولوژی و شیوه مطالعاتی:

حوزه‌های پژوهش:

    طبیعی است که برای دسته‌بندی بهتر مطالعات و بهره‌گیری دقیق‌تر از پژوهش تقسیم‌بندی آن به حوزه‌های مختلف می‌تواند، نتیجه ‌بخش باشد. این پژوهش دردرجه اول به دوحوزه مهم و اصلی «معماری» و «موسیقی» تقسیم می‌شود، که برای دستیابی به نتیجه مطلوب باید شناخت کامل و درستی

از هر دو به دست آید. دراین رساله‌تلاش نگارنده، برآن بوده که در هر دوحوزه معماری و شهرسازی و موسیقی مطالب گزیده و ضروری بیان شده و در نهایت پیوند و نقطه مشترک همه مطالب ما را به طراحی برساند.

تحقیق از نوع علمی– کاربردی و راجع به فرهنگ در معماری و تشابه خلق فضای معماری و موسیقی می باشد.

پروژه معماری پردیس موسیقی اصفهان

روش‌ پژوهش

الف- مطالعات کتابخانه‌ایبخش عمده این پژوهش را تشکیل می‌دهد. جهت دستیابی به طرح مناسب برای «پردیس موسیقی اصفهان» بررسی سوابق امر در ایران و جهان و پژوهش پیرامون مواردی که درچکیده طرح (بخش پیشین) به آن اشاره شد. با رجوع به منابع موجود به عنوان پایه‌های مطالعاتی طرح انجام شد.

ب- پژوهش میدانی (مطالعاتی پیمایشی)

۱- حوزه معماری: قرار گرفتن در فضاهای معماری به هیچوجه قابل مقایسه با رویت نقشه‌ها و تصویرها یا مطالعه درباره‌ی آنها نیست. ازاین جهت، درحد مجال و فرصت و امکانات، نگارنده، مشاهده فضاهای معماری و بناهایی را که به هر ترتیبی با موضوع این پروژه یا بخشهایی از مطالعات ارتباط داشتند در برنامه پژوهشی خود داد.

۲- حوزه موسیقی: جدا از مطلاعات معماری، برای صورت پذیرفتن مطالعات تکمیلی در حیطه هنر موسیقی و نقش اجتماعی آن بررسی اوضا…………………………………

 

– ۳– دسته بندی تالارهای موسیقی و امکانات کالبدی در شهر اصفهان:

      در یک نگاه کلی، سالنهای موسیقی را میتوان در سه بخش تقسیم کرد:

۱- وابسته به وزارتخانه‌ها و مراکز دولتی

۲- وابسته به موسسات آموزش عالی

۳- متعلق به بخش خصوصی

درحال حاضراز سالنهای مزبور علاوه بر اجرای موسیقی در بعضی مراسم، در زمینه‌های دیگر همچون اجرای نمایش، برگزاری ……………….

 

 

-۳- تالار های موسیقی اصفهان  بر اساس ویژگی های کالبدی و جمعیتی:

امروزه اکثر سالن‌هایی که به عنوان سالن موسیقی و نمایش در اصفهان مورد استفاده قرار می‌گیرند، به دلیل عدم توان مالی و نقصان اعتبار از طرف اداره و یا سازمان‌های متبوع،  دارای کیفیت نامطلوب و بسیار پایینی هستند. همچنین به دلیل آنکه این سالنها به منظورهای مختلفی طراحی و سپس به منظورهای متفاوتی مورد استفاده واقع شده‌اند………………

 

ﻣﺼﺎﻟﺢ آﺑﺴﻮرﺑﻨﺖ:

‫    ﺑﺮای اﻳﺠﺎد آﻛﻮﺳﺘﻴﻚ ﻣﻄﻠﻮب درﺗﺎﻻر، ﺑﺎﻳﺪ واﺧﻨﺸﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و اﻳﻦ اﻣﺮ در ﺻـﻮرﺗﻲ ﻋﻤﻠـﻲ ‫اﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﻼوه ﺑﺮﻏﻴﺮﻗﺮﻳﻨﻪ وﻏﻴﺮﻫﻨﺪﺳﻲ ﺑﻮدن ﻓﺮم ﺗﺎﻻر، ﺳﻄﻮح ﺗﺎﻻرﻧﻴﺰﻧﺎﻫﻤﻮارﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه وﻣﺼﺎﻟﺢ آﺑﺴـﻮرﺑﻨﺖ ﺟﺬب ﻛﻨﻨﺪه  ﺑﻪ ﻃﻮر درﻫﻢ در ﺗﺎﻻر ﺑﻪ ﻛﺎرﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد.

ﻣﻮادی ﻛﻪ ﺑﺮای آﺑﺴﻮرﭘﺴﻴﻮن ……………….

_۴ _ بررسی سایت:

طراحی معماری، همچون هر فرایند طراحی و آفرینندگی دیگر، دارای مراحل مختلفی است که نخست با انجام درست هرمرحله و دوم با ایجاد پیوستگی میان آنها، می توان به خلق اثری قابل عرضه امیدوار بود. با یک دسته بندی کلی این مراحل، می توان عناوین زیر را نام برد:

۱- شناخت مسئله

۲- جمع آوری  و پردازش اطلاعات

۳- طراحی

۴- ارائه و اجرا

پروژه معماری پردیس موسیقی اصفهان

تحلیل سایت[۱]، یکی از مهمترین مراحل طراحی است. در مطلب پیش رو تلاش می گردد تا با معرفی     آیتم های مورد مطالعه در تحلیل سایت، به ماهیت آن ها و قلمرو اطلاعاتی هریک به اختصار پرداخته شود.

 اولویت ها (معیارهای امکان سنجی سایت)

زمین انتخاب شده برای  پردیس موسیقی اصفهان دارای ویژگی های خاصی می باشد که به صورت فهرست وار به مهمترین آنها اشاره می شود:

۱- قرارگیری درنقطه ای شاخص

 


[۱] .Site analaysis

………………………………………….

……………………

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق دانلود فوری فعال خواهد شد.

 

 

1 نقد وبررسی برای پروژه معماری پردیس موسیقی اصفهان

  1. سمیرا عادلی

    پروژه معماری پردیس موسیقی اصفهان
    پایان نامه عالی

افزودن نقد و بررسی

پروژه معماری پردیس موسیقی اصفهان

1 نقد و بررسی

پروژه معماری پردیس موسیقی اصفهان پایان نامه پروپوزال پروژه موضوع جدید

قیمت : تومان19,000