فروشگاه

توضیحات

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

دفاتر اسناد رسمی ازجمله نهادهای خصوصی موفق همسو با اصل ۴۴ قانون اساسی در کشور می باشند با توجه به هدف ثبت اسناد و نقش دفاتر اسناد رسمی در ثبت اسناد

متوجه این نکته می شویم که این نهاد به منظور یاری رسانی به سازمان ثبت اسناد و

املاک وقوه قضائیه، تأسیس گردیده است. شرایط واوضاع و احوال موجود گویای این واقعیت است که نگرش و روابط مراجع مافوق به دفاتر اسناد رسمی ، نگرش مطلوبی نبوده و ایجاد مصائب و تکالیف و وظایف سخت و دشوار برای دفاتر از یکسو و سلب اختیارات دفاتر از سوی دیگر موید این مطلب می باشد.

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

با توجه به نقش وجایگاهی که دفاتر اسناد رسمی در ارتقای امنیت اقتصادی ، اجتماعی و قضایی دارا می باشند ، وقوع تخلفات و جرائم دراین نهاد ، بویژه توسط سردفتران و

دفتریاران (بعنوان نمایندگان رسمی دولت) برای جامعه خطرناک و مضر تلقی می شود .

بی توجهی به دفاتر و نیازهای آنها و افزایش بی رویه دفاتر وعدم نظارت مناسب ومتناسب نبودن فعالیت دفاتر با پیشرفتهای دنیا وشیوه سنتی ثبت اسناد وغیره ، همگی در افزایش

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

جرائم وتخلفات در دفاتر اسناد رسمی تأثیر بسزایی دارد ، بنابراین بمنظور پیشگیری از جرائم وتخلفات سردفتران ودفتریاران ودستیابی به هدف والای ثبت لازم است دفاتر مورد

حمایت و نظارت بهتری قرارگرفته و شیوه ثبت اسناد به روز رسانی شود. حمایت ونظارت

مطلوب ودقیق واستفاده وبهرمندی از پیشرفتهای نوین در عرصه ثبت اسناد نه تنها به

امرپیشگیری از جرائم وتخلفات سردفتران ودفتریاران کمک می نماید بلکه به ارتقاء شأن و

جایگاه آنان و نیز سند رسمی می انجامد موضوعی که نهایت امر، خود به مساعدت و یاری رسانی به مراجع قضایی و ثبتی در رسیدن به اهداف متعالیشان منتهی می شود.

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

درخاتمه ارائه طرح و نظرات و پیشنهادات مختلف بمنظور پیشگیری از جرائم و تخلفات سردفتران و دفتریاران ما را در رسیدن به اهداف مذکور کمک خواهد نمود.
کلید واژگان : ثبت ، سند رسمی ، دفاتر اسناد رسمی ، پیشگیری ، جرائم وتخلفات .

 

 

 

۲۰۰صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع و پاورقی دارد 

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

را دانلود کنید

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی
پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

 

 

 

فهرست مطالب

عنوان صفحه

چکیده ۱
مقدمه ۲
بیان مسئله. ۴
سئوالات تحقیق ۵
فرضیات تحقیق ۵
سابقه تحقیق پیرامون پیشگیری از جرائم وتخلفات سردفتران ودفتریاران ۶
اهداف کلی تحقیق. ۶

روش تحقیق ۷
بخش اول : ساختار ،وظایف و مسئولیتهای دفاتر اسناد رسمی ۸

فصل اول : مفاهیم وتعاریف ۸
گفتاراول : تعریف دفترخانه ومختصات آن ۸
مبحث اول: تعریف دفترخانه ووظایف کلی آن ۸
مبحث دوم : تأسیس دفترخانه ومقدمات موردنیاز آن ۱۵

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

مبحث سوم : دفاتر، صلاحیت وامورمالی دفترخانه ۱۶
گفتاردوم: کارکنان دفترخانه و وظایف آنها ۲۰
مبحث اول : سردفترووظایف او ۲۰
مبحث دوم : دفتریارووظایف او ۲۶

مبحث سوم : سایرکارکنان ووظایف آنها ۲۹
مبحث چهارم : تکالیف ووظایف مشترک بین سردفترودفتریار ۳۲

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

فصل دوم : تاریخچه ثبت اسناد واملاک ودفاتر اسنادرسمی ۳۳
گفتاراول : تاریخچه ثبت اسناد واملاک ۳۳

مبحث اول : ثبت اسناد واملاک قبل از اسلام ۳۳
مبحث دوم : ثبت اسناد واملاک بعدازاسلام ۳۴

 

گفتاردوم : تاریخچه دفاتر اسنادرسمی ۳۸
بخش دوم : جرائم وتخلفات سردفتران ودفتریاران ، ضمانت اجراء و ونحوه پیشگیری آنها ۴۸

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

فصل اول : اقسام جرائم وتخلفات سردفتران ودفتریاران وضمانت اجرای آنها ۴۸
گفتاراول : اقسام جرائم سردفتران ودفتریاران ومجازاتهای آن ۵۲
مبحث اول- جعل. ۵۲

مبحث دوم- امتناع از تحویل دفاترواسنادو ۵۷
مبحث سوم- تنظیم وثبت عمدی سند بدون احراز هویت واهلیت اصحاب معامله ویا قابلیت موضوع معامله ۵۸

مبحث چهارم- ازاعتبارانداختن اسنادو تخریب ومعدوم شدن اسناد و اوراق و دفاتر ثبت ۵۹
مبحث پنجم- تصدیق امضاء خلاف واقع ۶۰

مبحث ششم- افشاءاسرار مردم ۶۰
مبحث هفتم – عدم رعایت ماده یک قانون معاملات زمین مصوب ۲۸/۰۲/۱۳۵۴ ۶۰
مبحث هشتم – خیانت درامانت ۶۱
گفتاردوم : اقسام تخلفات سردفتران ودفتریاران ومجازاتهای آن ۶۱

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

مبحث اول : تخلفات منجربه توبیخ کتبی ۶۳
مبحث دوم : تخلفات منجر به جریمه نقدی ۶۴
مبحث سوم : تخلفات منجر به انفصال سه ماه تا ششماه ۶۴
مبحث چهارم : تخلفات منجر به انفصال ششماه تا دو سال ۶۶

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

مبحث پنجم : تخلفات منجر به انفصال دائم ۶۷
گفتارسوم : مراجع تعقیب ورسیدگی کننده به جرائم وتخلفات سردفتران ودفتریاران ۶۹
مبحث اول : تشکیلات دادسرای انتظامی سردفتران ودفتریاران ۷۲
مبحث دوم : دادگاه انتظامی سردفتران ودفتریاران ۷۲

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

مبحث سوم : تشدیدوتخفیف مجازات انتظامی سردفتران ودفتریاران ۷۴
مبحث چهارم : رعایت تعددومرورزمان درتخلفات انتظامی ۷۵
فصل دوم: پیشگیری از جرائم وتخلفات سردفتران ودفتریاران ۷۵
گفتاراول : پیشگیری کیفری وغیر کیفری ۸۵
مبحث اول- پیشگیری کیفری ۸۸
مبحث دوم : پیشگیری غیرکیفری ۹۳
گفتاردوم: پیشگیری ازطریق نظارت بر فعالیت وعملکرد دفاتر اسنادرسمی ۱۱۷

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

مبحث اول: مراجع نظارت وبازرسی ۱۱۷
مبحث دوم: فرایند بازرسی دفاتر ۱۱۹
گفتارسوم: پیشگیری از طریق حمایت از دفاتراسنادرسمی ۱۲۳
مبحث اول: اعتماد هرچه بیشتر به دفاتراسنادرسمی واعطای مسئولیتها واختیارات بیشتر

باتوجه به توان بالای دفاتراسنادرسمی در قبول وظایف جدید ۱۲۴
مبحث دوم:حمایت مالی دفاتراسنادرسمی، بوسیله تخصیص سهمی عادلانه از حق الثبت

ومالیات بعنوان حق الزحمه وصول حقوق دولتی ، برای دفاتر ۱۲۶
مبحث سوم :تقسیم عادلانه استادمیان دفاتراسنادرسمی ۱۲۸

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

مبحث چهارم:حمایت های نرم افزاری وابزاری ۱۲۹
مبحث پنجم: بیمه مسئولیت ۱۳۰
مبحث ششم: لزوم افزایش تعامل دفاتراسنادرسمی ، ادارات ثبت و سازمان ثبت با سایر ادارات و نهادهابمنظورارتقاء شأن وجایگاه دفاتراسنادرسمی ۱۳۱

مبحث هفتم: آموزش ودرجه بندی دفاتر ۱۳۵
مبحث هشتم: امنیت شغلی ۱۳۸
مبحث نهم: اصلاح قوانین- نسخ وحذف قوانین ومقررات زائد- وضع مقررات لازم. ۱۳۹
نتیجه وپیشنهادات ۱۴۷
ضمائم ۱۷۷
منابع ومأخذ ۱۹۶

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

 

 

 

 

دفاتر اسناد رسمی سالیان سال ، قریب به یک قرن همسو با اصل ۴۴ قانون اساسی تاسیس شده اند و الگو و نمونه موفق از نهادهای خصوصی در ارائه خدمات به مردم

وجامعه وحکومت محسوب می شود. بمنظور تداوم وتحقق اصل مزبور، حمایت از نهادهای خصوصی لازم وضروری می باشد.

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

با توجه به مطالب فوق الذکر، و با عنایت به این امرکه با توسعه جوامع ، روابط میان اجزاءآن از پیچیدگی های فراوانی برخوردار می گردد وکنترل این روابط وعملکردها درهر جامعه با

پیش بینی و وضع قوانین و مقررات صورت می گیرد ، پیشرفت روزافزون در سطوح مختلف

ایجاب می نماید ، همواره این قوانین ومقررات با آن تحولات همگام شود تا خلل وآسیبی براین روابط پیچیده (بواسطه تضییع حقوق افراد) ایجاد نگردد . بطورحتم نادیده انگاشتن

برخی مسائل زمینه ساز وقوع ناهنجاریهایی درسطح جامعه بشکل خلاف وجرم می باشد . از سال ۱۳۰۸ که دفاتر اسناد رسمی تاسیس شده اند، قانونگذاران قوانین محکم و

دقیقی را برای فعالیت دفاتر وضع نمودند ، لیکن دفاتر اسناد رسمی بعنوان جزئی از جامعه

بوده ونمی توان آنهارا تافته جدا بافته تلقی نمود درواقع همسو با تحولات اجتماعی باید به ایجاد تحول وتغییراتی

در شکل قوانین ورویه مربوط به فعالیت دفاتر اقدام نمود به نحوی که

اختلالی دراین خصوص پیش نیاید ، پس درصورت نادیده انگاشتن مسائل مرتبط با دفاتر اسناد رسمی ، عوارض سوءآن جلوه گر خواهد گردید .

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

دفاتر موظفند درمسیری که قوانین ومقررات تعیین می کنند ، حرکت نمایند.خروج از این مسیر سبب اختلال در امنیت اقتصادی ، قضایی و… می گردد .دفاتر بعنوان نماینده رسمی

در امر تنظیم اسناد رسمی ، دراستقرار امنیت نقش مؤثری داراست . باتوجه به چنین جایگاهی ، نادیده گرفتن این نهاد اسباب خسران جامعه وحکومت را به دنبال خواهد

داشت. بنابراین دفاتر می بایستی مود توجه بیشتری قرار گیرند. توجه به دفاتر به اشکال مختلف قابل تحقق می باشد از وضع واصلاح قانون گرفته تا نظارت وحمایت همگی به تحقق سیاستهای پیشگیرانه قوه قضائیه کمک می نماید.

نتیجه ای که امروزه درخصوص تخلفات وجرائم سردفتران ودفتریاران دفاتر اسناد رسمی شاهدآن هستیم ، ثمره ی چیزی است که قبلاً آنرا کاشته ایم.

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

ما در این مجال قصد داریم میان جرم شناسی وحقوق ثبت و بویژه دفاتر اسناد رسمی نزدیکی و قرابت ایجاد کنیم واز اطلاعات ، معلومات ویافته های جرم شناسی به نحو

شایسته ای استفاده نمائیم و در نهایت زمینه را برای ارائه طرح وراهکار جهت پیشگیری از وقوع تخلفات وجرائم سردفتران و دفتریاران فراهم نمائیم .

قدمت وکهنگی قوانین ثبتی ، خوگرفتن به سیستم سنتی وقدیمی تنظیم وثبت اسناد ، ترس از هرگونه ریسک تغییر وآزمون طرحهای نو وقناعت به وضعیت موجود ، باتوجه به سیر پیشرفت وتوسعه درابعاد مختلف ، زمینه بروز نواقص ومعایب سیستم جاری را روزبه روز افزایش می دهد.

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

یکی از اهداف ثبت اعتبار بخشیدن به معاملات واسناد می باشد که منجربه اعتباربخشیدن به مالکیت و اراده مردم می گردد که درنهایت نقش تعیین کننده در حل و فصل دعاوی و

روند بهداشت حقوقی دارد . ثبات امنیت مالی ، اقتصادی وکاهش هزینه های قضایی ، جلوگیری از تداخل حقوق اشخاص ، حفظ حقوق سرزمینی و شاید تحصیل حقوق دولتی می تواند ازدلایل ضرورت ثبت اسناد ازمنظر حاکمیت باشد.

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

فواید ثبت اسناد به رسمیت وقابلیت اجرا واعتبار بخشیدنِ اسناد تنظیمی خلاصه نمی شود ،بلکه آثار مادی ، معنوی ، روانی ، اقتصادی ، قضایی واجتماعی آن بسیار با اهمیت و مورد توجه می باشد. روابط حقوقی مردم از مهمترین شاخه های روابط اجتماعی یک

جامعه محسوب می شود در صورت وجود رابطه حقوقی ثابت ومحکم ، جامعه از نظم وترتیب برخوردار شده از منازعات واختلافات به دورخواهد ماند. حکومتها ودولتها به دنبال

تثبیت روابط درونی جامعه خود وبه تبع آن ایجاد امنیت اجتماعی از طریق پیشگیری از

نیرنگها ، کلاهبرداری ها و… و تسهیل امردادرسی و تسریع جریان دادرسی اطمینان از احقاق حق به سمت وسوی حمایت ازروابط حقوقی احاد جامعه با کمک کتابت روی آورده

اند. اهمیت ثبت بقدری زیاد است که درقرآن ، آیات ۲۸۲ و۲۸۳ سوره بقره درخصوص لزوم کتابت اعمال حقوقی و اوصاف کاتب می باشد.

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

امید است درخاتمه طرح وراهکارهای پیشنهادی جهت پیشگیری ، مثمرثمر واقع افتد ودر دستیابی به اهداف بلندمرتبه و والای ثبت ، هرچند اندک ؛ به کارآید.
بیان مسئله :
دفاتر اسناد رسمی بعنوان نماینده رسمی دولت درتنظیم وثبت اسناد رسمی نقش بسزایی در پویایی ثبت و نیز توسعه دستگاه قضایی می توانند داشته باشند،بروز تخلفات وجرائم در دفاتر اسناد رسمی نه تنها به پویایی ثبت کمک نمی کند، بلکه برافزایش پرونده

های قضایی نیز دامن خواهد زد . نظارت اصولی بر دفاتر وحمایت وبه روز رسانی آنها با توجه به امکانات وپیشرفتهای امروزی به پیشگیری از جرائم وتخلفات مسئولین دفاتر کمک

خواهد نمود.عدم توجه به دفاتر اسناد رسمی نه تنها تضعیف واضمحلال آن رابه همراه خواهد داشت بلکه اصل ۴۴ قانون اساسی نیزبه دست فراموشی سپرده خواهد شد.ضعف

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

وایرادقوانین وهمچنین عدم تناسب شیوه ثبت اسناد با امکانات روز وبه روز نبودن شکل خدمات رسانی دردفاتر وعلل وعوامل دیگر ضریب وقوع تخلفات وجرائم دراین نهاد عمومی

خصوصی را می افزاید. دراین پایان نامه اهمّ جرائم وتخلفات سردفتران ودفتریاران مطرح وسعی شده است برای هریک اقدامات پیشگیرانه ارائه شود ، با این هدف که شأن دفاتر ارتقاء یابد و از طرفی سازمان ثبت به اهداف آرمانی ثبت دست پیدا کند.

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

 

سؤالات تحقیق:
۱- آیا به منظور پیشگیری از جرائم وتخلفات سردفتران ودفتریاران ، می توان از ابزارهایی همچون رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی وحتی رسانه ملی استفاده نمود ؟ دراینصورت وظایف قوه قضائیه و سازمان ثبت به چه نحوی نمود پیدا می کند؟

۲- با توجه به افزایش دفاتر اسناد رسمی وتلاش برخی مراجع در کاهش اختیارات و وظایف

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

دفاتر ، امنیت شغلی این قشر از جامعه را به مخاطره می افتد، دراینصورت برای پیشگیری ار تخلفات وجرائم سردفتران ودفتریاران وایجاد امنیت شغلی چه اقداماتی می توان انجام

داد ؟
۳- چه عواملی باعث می شودتا سردفتران ودفتریاران ؛ افرادی که ملقب به کاتبان عدل می باشند ، حین ارتکاب جرم ویا تخلف ، از مقام و شأن خود غافل شوند ؟
۴- آیا قوه قضائیه وبالتبع سازمان ثبت ، بمنظور پیشگیری از جرائم وتخلفات سردفتران

ودفتریاران ، اقدامات لازم از قبیل ایجاد دستورالعملهای مناسب وبازرسی های دوره ای واستفاده از ابزارهای الکترونیکی و نظارت برخط را انجام می دهند؟

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

فرضیات تحقیق :
۱- به نظرمی رسد اطلاع رسانی از سوی قوه قضائیه وسازمان ثبت درخصوص اهمیت اسناد رسمی با انگیزه پیشگیری از جرائم وتخلفات سردفتران ودفتریاران ، ناکافی و ناچیز باشد. با توجه به مسئولیت خطیر سردفتران و در درجه پائین تر دفتریاران واهمیت اسناد رسمی، بمنظور رشد وتوسعه قضایی ، اطلاع رسانی امری اجتناب ناپدیر باشد.

۲- باتوجه به تمایل برخی مراجع به کاهش واخذ بخشی از اختیارات و وظایف دفاتر اسناد رسمی و تأثیر مستقیم آن بر کاهش درآمد دفاتر، احتمال وقوع جرائم وتخلفات سردفتران و دفتریاران افزایش می یابد ؛ بنابراین آینده امیدوارکننده ای برای دفاتر اسناد رسمی قابل تصور نمی باشد.

۳- به نظر می رسد علت اصلی بروز بسیاری از جرائم وتخلفات ناشی از ضعف قوانین و مقررات و ناکارآمدی سیستمهای موجود ثبت اسناد باشد. با استفاده از فناوریهای نوین درامرثبت اسناد می توان جلوی وقوع بسیاری از تخلفات وجرائم راگرفت .

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

۴- به نظر می رسد یکی از علل اصلی ارتکاب جرائم وتخلفات در دفاتر اسناد رسمی عدم نظارت کامل قوه قضائیه وسازمان ثبت بردفاتر و عدم استفاده ازپتانسیل وظرفیت نهفته دفاتر اسناد رسمی ؛ مثل افزایش اختیارات دفاتر و واگذاری بعضی ازامور در راستای قضازدایی وهمچنین عدم وقوف سردفتران به جایگاه و شأن واقعی خود می باشد.

سابقه تحقیق پیرامون پیشگیری از جرائم وتخلفات سردفتران و دفتریاران :
با مراجعه به سایتهای مختلف دانشگاهی و کتابخانه ها وبررسی آثار بسیاری ازمولفان متوجه می شویم در خصوص موضوع این پایان نامه مطالب اندکی آنهم بصورت پراکنده یافت می شود . کتب متعددی در خصوص حقوق ثبت و دفاتر اسناد رسمی تألیف شده است که اکثرآنها جنبه توصیفی وتحلیلی داشته وکمتر به مقوله پیشگیری پرداخته اند . دراکثراین

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

کتابها به شرح وتوصیف مواد مختلف قانون ثبت یا دفاتر اسناد رسمی پرداخته شده است وکمتر به مسائل موجود و بیان واقعیات پرداخته شده است به همین جهت راهکار و پیشنهادات درخور توجه یافت نمی شود ؛ بطور مثال در گروه پایان نامه ها آثار متعددی راجع

به جرائم وتخلفات دفاتر اسناد رسمی ، سردفتران ، مسئولیت سردفتران و… وجود دارد ؛ بطور مثال پایان نامه جرائم وتخلفات ارتکاب سردفتران نوشته صابر پورعجم از دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکزی یکی از همین قسم تألیفات می باشد.

یکی از آثار اثر پرباروخلاق در زمینه ارائه راهکار وطرح « ماهنامه های کانون سردفتران ودفتریان » می باشد. علت این خلاقیتها اینست که اکثر نویسندگان مقالات ماهنامه های مختلف کانون ، سردفتران باتجربه ای هستند که از تمامی چندوچون دفاترآگاهی داشته واین امر سبب می شود تا در امر ارائه راهکار وطرح موفق باشند. در واقع باید گفت : جمله « تادلی آتش نگیردحرف جانسوزی نگوید» دراینخصوص مصداق پیدا می کند.

اهداف کلی تحقیق:

دراین پایان نامه باتوجه به اینکه خود یک سردفتر اسناد رسمی می باشم وبا توجه به علاقه فراوانی که به حرفه سردفتری دارم ، دوست داشتم با نگارش این پایان نامه ، گامی

هرچند کوتاه در خصوص ارتقاء شأن وپیشرفت دفاتر اسناد رسمی برداشته باشم . تمامی راهکارها وپیشنهادات مطروحه دراین پایان نامه باهدف پیشگیری از جرائم وتخلفات سردفتران و دفتریاران و با انگیزه ارتقاء شأن دفاتر ارائه شده اند و امید وارم که به کار آید و

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

یا تأثیر گذار باشد.
روش تحقیق :
از آنجا که ثبت اسناد واملاک ، مهمترین وظیفه سازمان ثبت ثبت اسناد واملاک می باشد ، دفاتر اسناد رسمی بعنوان نمایندگان رسمی مجری ثبت اسناد ، فعالیت چشمگیر در عرصه

اجتماع دارند . مقوله ثبت از علوم اجتماعی می باشد برهمین اساس بهتراست روش شناسی آن برگرفته از یافته های مکاتب جامعه شناسیِ علم باشد ، دراین شیوه نباید

یافته هایمان را منحصر به شیوه خاصی کنیم؛ چون ما می خواهیم فعالیتهای دفاتر اسناد رسمی را مورد نقد و بررسی قراردهیم وعلل وعوامل وقوع برخی از تخلفات وجرائم را بیابیم .علم ثبت اسناد را باید از علوم اجتماعی دانست ، چراکه فعالیتهای حول این علم برپایه قوانین پیش بینی شده ، می باشد ؛ قواعدی که مراجع ذیصلاح آنها را تعریف و ارائه می

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

کنند، از طرفی چون اعتباری هستند ، در مراحل مختلف زمانی تحت تأثیر شرایط زمانی خود متحول می شوند از همین سو باید گفت لازمه ارائه داوری و ارزیابی مفید واقعی

درخصوص علم ثبت اسناد ، فهم جمعی قواعد مربوطه می باشد. ضمناً از آنجا که نقد و انتقادهای سازنده می تواند سودمند واقع شود ، نقد فعالیتهای دفاتر اسناد رسمی بعنوان

جزئی از جامعه می تواند زمینه ومبنایی برای شکل گیری نظریه های ارزشمند قرارگیرد . بطورحتم فعالیتهای دفاتر اسناد رسمی برخاسته و متحول از علوم اجتماعی است و

ظرفیتهای موجود درجامعه در زمینه های مختلف اجتماعی اغلب بطور غیرمستقیم تأثیر فراوانی بر فعالیت دفاتر دارد. بنابراین مکتب ما در این پایان نامه استوارخواهد بود برمکاتب

استنباطی – دیالکتیکی و علوم اجتماعی وتا حدی که ممکن باشد از شیوه های دیگر

مکاتب استفاده خواهیم نمود و سعی براین بوده تا نوع تحقیق جنبه کاربردی هرچه بیشتری داشته باشد و روش ما در این تحقیق اساساً روش کتابخانه ای و تجربی می باشد.

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

 

بخش اول : ساختار، وظایف و مسئولیتهای دفاتر اسناد رسمی
بطور معمول در هرکتاب یا پایان نامه ای ، بخشی وجود دارد که در آنجا به بیان و توصیف واژگان و مسائل کلی پرداخته می شود. بخشی که بدون آن ، در واقع پرداختن به موضوع

اصلی تحقیق بدون ارائه توضیحات در مورد برخی مطالب و واژگان ، ما را با دشواریهای فراوان درانتقال اطلاعات و معلومات روبه رو خواهد ساخت و ما هم بر همین اساس مطالب

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

مربوطه را دراین بخش درطی دو فصل ارائه خواهیم نمود. بطور کلی در این بخش ما به

مباحثی می پردازیم تا بر خواننده روشن و مشخص گردد که دفترخانه چه مکانی است وچه خدماتی ارائه می دهد و ارزش و اهمیت کاری که ارائه می دهد تا چه اندازه می باشد و از

بُعدتاریخی ، ثبت اسناد از ابتدا بعهده چه کسانی بوده وبرای پیشگیری از جرائم آنها چه

تدابیری واقداماتی صورت گرفته است ، بنابراین لازم می گردد ما درفصل اول این بخش به تعاریف وشرحی در خصوص واژگانی چون دفترخانه اسناد رسمی و وظایف آنها ، تنظیم و

ثبت سند ، اسناد رسمی و آثار وشرایط آن ، نحوه تأسیس و مقدمات مورد نیاز دفترخانه و… ارائه نموده ودرفصل دوم به موضوع تاریخچه ثبت اسناد وپیشگیری از تخلفات سردفتران و دفتریاران بپردازیم.

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

فصل اول : مفاهیم و تعاریف
در این فصل ، در آغاز به تعریف دفترخانه اسناد رسمی ، وظایف کلی آن ، صلاحیت و دفاتر دفترخانه ، کارکنان و مسئولین آن و امورمالی وتأسیس و مسائل مربوط به آن و … در طی دو گفتار ضمن هفت مبحث ، خواهیم پرداخت.

گفتاراول : تعریف دفترخانه و مختصات آن
مبحث اول: تعریف دفترخانه و وظایف کلی آن
۱- تعریف دفترخانه
بموجب ماده ۱ ق.د.ا.ر.و…مصوب۱۳۵۴ « دفترخانه اسناد رسمی واحد وابسته به وزارت دادگستری (قوه قضائیه) است وبرای تنظیم وثبت اسناد رسمی طبق قوانین و مقررات مربوط تشکیل می شود.»

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

در این ماده تعریف دقیقی از دفترخانه ارائه نشده است و تنها به وابستگی و وظایف آن اشاره شده است. از نظر لغوی دفترخانه اسمی است مرکب ، که معنای محل نگهداری

دفتررا می رساند ، بنابراین از تلفیق ماده مزبور و تعریف لغوی دفترخانه باید گفت :
دفترخانه محلی است که درآنجا اسناد رسمی پس از تنظیم بر روی اوراق مخصوص، بر روی دفاتر ویژه ثبت شده و در آن محل آن دفاتر نگهداری می شود.

دفترخانه نهادی است خصوصی ، با ویژگیهای حقوق عمومی که به واسطه همین ویژگی ، نقشی پررنگ در میان سایر نهادها دارا می باشد . این نهاد بموجب ماده ۱ ق.د.ا.ر مصوب

۱۳۵۴ وابسته به دادگستری است اما اکنون ، این نهاد جزئی از زیر مجموعه های قوه قضائیه و وابسته به آن می- باشد . در واقع زنجیره ارتباطی دفاتر اسناد رسمی و قوه

قضائیه ، سازمان ثبت اسناد واملاک کشور می باشد که ریاست آن سمت معاونتِ رئیس قوه قضائیه را نیز دارا می باشد.

دفاتر اسناد رسمی از جمله واحدهای مهم و فعال سازمان ثبت اسناد واملاک کشور

هستند که با مسئولیت سردفتر و داشتن یک دفتریار و تعدادی کارمند برابر قانون در نقاط مختلف کشور تأسیس شده یا می شوند و بدون هیچگونه کمک مالی از طرف دولت اداره می شوند.

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

دفاتر مذکور براساس نظامات و مقررات و قوانین اداره شده و اجرای تکلیف می نمایند و در

مقابل ارائه خدمات ، طبق تعرفه معین دستمزد دریافت می دارند.

هدف از تاسیس وتشکیل دفاتر اسناد رسمی ، تنظیم اسناد معتبر وقابل اتکاء وتنظیم روابط حقوقی اشخاص واعتبار بخشیدن به انواع قراردادها ، معاهدات ، تعهدات اشخاص ازطریق

ثبت انواع اسناد به منظور جلوگیری از اختلافات و طرح دعاوی در مراجع قضایی یا تسهیل اثبات حقانیت که در نتیجه امنیت مالکیت در جامعه مستقر و زمینه مساعد سرمایه گذاری و رونق اقتصادی فراهم می گردد.

دفاتر اسناد رسمی به منظور تسهیل درانجام کارهای ثبتی تشکیل شده اند وحضوردر دفترخانه بسان حضور در ادارات ثبت می باشد.

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

 

۲- تنظیم و ثبت سند رسمی :
تنظیم از نظر لغوی به معنی تدوین و نگارش وتحریر می باشد و از بُعد فنّی تنظیم سند مقدمه ایست برای ثبت و اولین وظیفه اصلی دفاتر اسناد رسمی می باشد .دفاتر موظفند اسنادی را که تنظیم می- نمایند وفق مقررات بوده و از تنظیم اسناد مخالف قوانین و

مقررات و نظم عمومی و اخلاق حسنه خودداری نمایند. اصولاً شیوه ای که در تنظیم اسناد جاری است حاصل اندیشه ها وتجارب گذشتگان و مبتنی بر شناخت و تحصیلاتی است که از اعلام اراده متعاقدین متبادر شده و به رشته تحریر درآمده است و اساسی ترین شکل آن بیان مفاهیم متعارف موضوع با صورگوناگون و با درک معانی الفاظ ادبی است.

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

ثبت از نظر لغوی به معنای ثابت و پابرجا و تزلزل ناپذیر می باشد (اسم) .در واقع ثبت به معنی محکم و تزلزل ناپذیر نمودن سند به طریق دولتی می باشد. بموجب ماده ۸۲ قانون ثبت اسناد۱۳۰۲ شمسی مقصود ازثبت اسناد ، رسمی کردن اسناد ثبت شده است ؛

یعنی قطعی کردن تاریخ سند و ضبط خط و مهر و اقرار و حفظ مندرجات سند از تغییر و

تبدیل. ثبت سند عبارتست از وارد نمودن و نوشتن متن تنظیم شده بر روی اوراق مخصوص ارائه شده به دفاتر اسناد رسمی برروی سطور منظور شده در دفاتری چون جاری ، اتومبیل و…

دکترجعفری لنگرودی آنرا چنین تعریف نموده اند:
نوشتن قرارداد یایک عمل حقوقی یا احوال شخصیه یایک حق (مانندحق اختراع) و یا هرچیز دیگر (مانند علامات) در دفاتر مخصوصی که قانون معین می کند.

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

۳- تعریف سند رسمی
سند رسمی عبارتست از اسنادی که در اداره ثبت اسناد واملاک ویا دفاتر اسناد رسمی یا

نزد مأمورین رسمی ، درحدود صلاحیت آنها و برطبق مقررات قانونی ، تنظیم شده باشد (ماده ۱۲۸۷ ق.م.) وغیر از اسناد مذکوره در این تعریف سایر اسناد عادی محسوب می شود (ماده۱۲۸۹ق.م.).

این تعریف از سند رسمی که در قانون مدنی براساس فرد یا نهاد تنظیم کننده سند صورت گرفته است ، کلاً مدّ نظر ما نیست وآنچه در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شود مدّنظر ما است. برای اینکه سندی رسمی تلقی شود باید شرایط زیر را داشته باشد:

۱- توسط مأمور دولت ثبت شود.
۲- مأمور صلاحیت ثبت سند را داشته باشد ودرحدود صلاحیت خود عمل بکند.
۳- سند برطبق مقررات قانون ثبت شده باشد.

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

بموجب ماده ۱۲۸۹ق.م. غیراز اسناد مذکوره درماده ۱۲۸۷ سایراسناد عادی است.از نظر قانون ثبت ، سند رسمی اینطور تعریف شده است”سندی است که مطابق قوانین در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد “وازنظر قانون ثبت اخص است ازسند رسمی که درتعریف قانون مدنی آمده است ؛ چراکه بموجب ماده ۱۲۸۴ ق.م. “سند عبارتست از هر نوشته که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد”.

سند رسمی دارای جنبه ثبوتی و اثباتی است ؛ یعنی سند رسمی دلالت بر وجود حقی به نفع یک شخص می نماید (ثبوت حق) و از طرفی در صورت لزوم همین سند به تنهایی می تواند بعنوان حکم قاطع دعوا بوده وتکلیف را روشن نماید (جنبه اثباتی) در واقع باید سند رسمی را در عرض حکم قطعی دادگاه قرار داد.

۴- آثار ثبت اسناد رسمی
بر طبق قوانین جاری ازجمله قانون مدنی ، تجارت ، ثبت اسناد واملاک ، آئین دادرسی مدنی وآئین نامه اجرای مفاد اسنادرسمی لازم الاجراء می توان آثار ثبت اسناد را بشرح ذیل تقسیم نمود:
۱- معتبربودن تمام محتویات وامضاهای سند رسمی .

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

۲- معتبربودن تمام مندرجات سند رسمی .
۳- قابل اثبات بودن آن نسبت به اشخاص ثالث و طرفین و قائم مقام آنان .
۴- قابل اثبات نبودن دعوی مخالف مندرجات سندرسمی به وسیله امارات قضایی و اینکه مفاد سند رسمی بوسیله امارات قضایی ، شهادت و سوگند قابل انکار نمی باشد.

۵- لازم الاجراء بودن سندرسمی : شخص با در دست داشتن سند رسمی نیاز به مراجعه به دادگاه برای الزام طرف دیگر به منظور اجرای تعهد خود ندارد وبا درخواست صدور اجرائیه به خواسته خود می رسد.

۶- عدم احتیاج به سپردن خسارات احتمالی برای تأمین خواسته در دعاوی سند رسمی .
۷- عدم شمول مرور زمان نسبت به سند ثبت شده و امکان صدور اجرائیه در هر زمان.
۸- جنبه ثبوتی و اثباتی سند رسمی ؛ اسناد ثبت شده از حیث قدرت اثباتی در رأس دلایل ثبت حق قرار می گیرند و با وجود آنها ، شخص ذیحق غالبا……………………………

 

 

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

مبحث دوم : تأسیس دفترخانه و مقدمات مورد نیاز آن
۱- نحوه تاسیس دفترخانه و مقدمات مورد نیاز آن
در خصوص تأسیس دفترخانه ضوابطی مقرر می باشد که می بایست رعایت شود. ماده ۵ ق.د.ا.ر.و…. مصوب ۱۳۵۴ گویای این ضوابط است . متقاضیان تصدی سردفتری می بایستی در آزمون سردفتری…………………

 

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

 

مبحث سوم : دفاتر ،صلاحیت و امور مالی دفترخانه
۱- دفاتر دفترخانه :
دفاتر دفترخانه بموجب ماده ۱۱ آئین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و…مصوب ۱۳۵۴معین شده اند.این دفاتر باید مجلد…………………..

 

 

۲- صلاحیت دفترخانه :
در مورد صلاحیت دفاتر آنچه از قوانین و مقررات استنباط می شود ، اینست که دفاتر اسناد رسمی علاوه بر اینکه دارای «صلاحیت ذاتی» درخصوص تنظیم و ثبت اسناد رسمی می

باشند ، صلاحیت دیگری بنام «صلاحیت محلی» دارامی باشند . مراد از صلاحیت محلی عبارتست ازاینکه ؛ دفاتر اس%

پیشگیری از جرائم و تخلفات دفاتر اسناد رسمی

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 2781

قیمت : تومان29,000