توضیحات
بررسی حقوق شهروندی در دادرسی های کیفری
یکی از عوامل توسعه حقوق کیفری در عصر حاضر مفاهیم و معیارهای حقوق بشر است.
این مفاهیم و معیارها که در اسناد بین المللی و منطقه ای شناسایی شده و مورد
حمایت قرار گرفتهاند، به ویژه بر قوانین و مقررات ملی مربوط به آیین دادرسی کیفری تاثیر آشکار داشته اند.
بارزترین جنبه چنین تاثیری حقوق متهم در برابر دادگاه است. هرچند رعایت حقوق زیاندیده
و شهود طرفین نیز از اصول مهم حقوق شهروندی است، در
این تحقیق کمتر بدان پرداخته شده است و بیشتر سعی بر بررسی رعایت حقوق شهروندی
در مورد متهمینی شده است که در برابر دستگاه قضایی قرار میگیرد. بحث در مورد خصوصیت
چنین دستگاهی نیز به اجمال به میان آمده است.
بررسی حقوق شهروندی در دادرسی های کیفری
فهرست اجمالی حقوق مورد بحث بدین قرار است: تساوی افراد در برابر دادگاه، محاکمه
منصفانه و علنی در دادگاه صالح، مستقل و بی طرف، پیش فرض
برائت، تفهیم فوری و تفصیلی نوع و علت اتهام، محاکمه بدون تاخیر ضروری، حضور در
دادگاه و دفاع شخصی یا توسط وکیل، مواجهه با شهود مخالف،
کمک رایگان مترجم، منع اجبار به اقرار، جدایی آیین دادرسی اطفال از افراد بزرگسال،
درخواست تجدید نظر، جبران زیانهای وارد بر محکومان بیگناه و منع
تجدید محاکمه و مجازات. این نوشتار چنین حقوقی را براساس آنچه در اسناد بینالمللی
و قوانین داخلی مربوط به حقوق بشر آمده مورد مطالعه و بررسی قرار میدهد.
۵۵صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع و پارقی دارد
پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید
فهرست مطالب
چکیده ۱
مقدمه ۲
کلیات ۵
الف) تعریف ۵
ب) طرح بحث ۵
فصل اول ۱۰
تساوی افراد در برابر دادگاه، محاکمه منصفانه و علنی در دادگاه صالح، مستقل و بی طرف ۱۰
گفتار اول: تساوی افراد در برابر دادگاه ۱۰
گفتار دوم: منصفانه بودن محاکمه ۱۲
گفتار سوم: علنی بودن محاکمه ۱۵
گفتار چهارم: استقلال و بی طرفی دادگاه برای بهرهمندی از محاکمه عادلانه ۱۸
مبحث اول: مستقل و بیطرف بودن دادگاه ۱۸
مبحث دوم: حق بهره مندی از محاکمه عادلانه ۱۹
فصل دوم ۲۲
پیش فرض برائت ۲۲
گفتار اول: قلمرو اصل برائت ۲۲
گفتار دوم: آثار اصل برائت ۲۶
فصل سوم ۲۸
برخورداری از کمترین تضمینهای دفاع ۲۸
گفتار اول: تفهیم فوری و تفصیلی نوع و علت اتهام به زبانی که برای متهم قابل فهم باشد. ۲۸
گفتار دوم: برخورداری از وقت و تسهیلات مناسب به منظور آمادگی برای دفاع و ارتباط با وکیل منتخب ۳۰
بررسی حقوق شهروندی در دادرسی های کیفری
گفتار سوم: حق محاکمه بدون تاخیر ضروری ۳۱
گفتار چهارم: حق حضور در دادگاه و دفاع از خود شخصاً یا توسط وکیل ۳۲
گفتار پنجم: حق مواجهه با شهود مخالف و تسهیل ادای شهادت شهود موافق ۳۴
گفتار ششم: برخورداری از کمک رایگان مترجم ۳۶
گفتار هفتم: منع اجبار به اقرار به مجرمیت یا شهادت علیه خود ۳۸
فصل چهارم ۴۰
جدایی آئین دادرسی اطفال از افراد بزرگسال ۴۰
فصل پنجم ۴۲
حقوق ناشی از صدور حکم یا اجرای آن ۴۲
گفتار اول: حق درخواست تجدید نظر ۴۲
گفتار دوم: جبران زیانهای وارد بر محکوم در موارد فسخ حکم محکومیت به واسطه وقوع اشتباه در اجرای عدالت ۴۴
گفتار سوم: منع تجدید محاکمه و مجازات ۴۵
سخن آخر ۵۰
فهرست منابع ۵۲
مقدمه
بررسی تاریخی، جامعه شناسی و دینی نشان میدهد که اعتقاد ب
ه وجود پاره ای حقوق فطری و ضروری برای بشر که قانونگذار بشری نباید آن را نادیده
بگیرد از دیرباز وجود داشته است. در اسلام و مسیحیت اعتقاد به این
حقوق که ناشی از اراده الهی و لازمه کرامت انسانی است وجود دارد.
مکتب حقوق فطری در قرن هفدهم تحرک تازه ای به این فکر داد و همین
فکر در عصر انقلاب کبیر فرانسه در اعلامیه حقوق بشر و شهروند ۱۷۸۹ منعکس گردید. این
اعلامیه همانند انقلاب کبیر فرانسه متاثر از فلسفه فردگرائی بود که تاکید ب
ر شخصیت و ارزش فرد دارد و فرد را محور اندیشهها و قانونگذاریها به شمار میآورد
. برعکس فلسفه جامعه گرائی در طول قرنهای ۱۹ و ۲۰ برحقوق جامعه تاکید مینماید.
لیکن نفی حقوق افراد به نام حقوق جامعه یا نژاد موجب
تجاوزات بزرگ و خشونت های ناروا و اعمال وحشیانه نسبت به افراد در برخی
از کشورهای خود کامه میگردد و در نتیجه مسأله حقوق بشر در قرن
بیستم از نو مورد توجه خاص واقع میشود و بالاخره به تهیه و تصویب اعلامیه
جهانی حقوق بشر در سال ۱۹۴۸ به وسیله مجع عمومی سازمان ملل متحد منتهی میگردد.
بررسی حقوق شهروندی در دادرسی های کیفری
در واقع، همانطور که برخی از مولفان حقوق بشر گفته اند، به علت اعمال
وحشیانه پاره ای از کشورها در نیمه اول قرن بیستم که با بهره گیری از کلیه
وسائل علمی و فنی به شکنجه و نابودی انسانها برخاسته بودند وجدان
بشریت بیدار شده با صدای بلند تدوین یک اعلامیه بین المللی حقوق بشر را
مطالبه میکرد همچنین در دوره های دیگر ملتهایی که برضد طاغوتها و رژیم
های خودکامه شورش کرده بودند خواهان تضمین حقوق خود از طریق
مقررات یا منشورهای ملی یا بین المللی بودند. اعلان رسمی حقوق
بشر همواره ادعانامه های رسمی علیه رژیمهای خود کامه گذشته و وعده
بررسی حقوق شهروندی در دادرسی های کیفری
تضمین حقوق مزبور در برابر تجاوزات احتمالی آینده بوده است.
اعلامیه های جهانی حقوق بشر مبتکر حقوق بشر نبوده بلکه ادیان الهی
به ویژه اسلام نخستین اعلامیه های حقوق بشر را در برداشته و فلاسفه
و دانشمندان نیز به گونه ای از حقوق بشردفاع کرده اند و قبل از اعلامیه
جهانی حقوق بشر این حقوق در برخی از اعلامیهها و مقررات داخلی کشورها
مطرح شده است.
به دیگر سخن، حقوق و آزادیهای مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر
ترکیبی است از حقوق و آزادیهای بشری که قبل از تأسیس سازمان ملل
متحد وارد قوانین اساسی و دیگر قوانین کشورهای مختلف جهان گردیده بود.
همچنین تاریخ تمدن بشر شاهد کوشش پیامبران، فلاسفه و متفکران و انسان دوستان
مشرق و مغرب زمین در اعتلای شأن و کرامت انسان و دفاع از حقوق
و آزادیهای اساسی اوست. معهذا از قرن هجدهم به بعد با اعلامیه های
مختلف حقوق بشر که در امریکا و اروپا به تصویب رسید و با ذکر و تضمین حقوق
و آزادیهای اساسی در قوانین اساسی کشورها توجه جهانیان بیش از پیش به
بررسی حقوق شهروندی در دادرسی های کیفری
این حقوق معطوف شد و بویژه بعد از جنگ جهانی دوم نهضتی در این زمینه پدید آمد که
در اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقها و قراردادهای بین المللی متبلور گشت.
در مقدمه اعلامیه جهانی حقوق بشر به کرامت انسانی اشارت رفته است، گمان نمی رود
در هیچ دین و مکتبی به اندازه اسلام بر کرامت انسان تاکید شده باشد. در نظر اسلام انسان
دارای مقام و ارزش والائی است و خدا سروری موجودات زمین و آسمان را برای او فراهم ساخته است. روح خدا در آدم
دمیده شده و او شایسته تکریم و تعظیم گردیده و حتی فرشتگان مامور شده اند
که بر او سجده کنند. انسان در نظر اسلام دارای مقام خلیفه ا… است.
در این زمینه آیات و روایات فراوان است. بویژه آیه ۷۰ از سوره اسراء کرامت
انسانی را با وضوح هر چه تمامتر اعلام میدارد:
«ولقد کرمنا بنی آدم و حملنا هم فی البرو البحر ورزقناهم من الطیبات و فضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا».
قابل ذکر است که از نظر اسلام، همانطور که از پاره ای آیات از جمله آیه
۲۹ از سوره بقره، بر میآید همه انسانها صرفنظر از دین و مذهب و اعتقادات و
اعمال و رفتار آنها دارای کرامت هستند، هر چند که انسان با تقوی دارای
فضیلت و کرامتی بیشتر است. به دیگر سخن، هر انسان دارای کرامت ذاتی است.
بررسی حقوق شهروندی در دادرسی های کیفری
اما گروهی از انسانها علاوه بر کرامت ذاتی دارای کرامت ارزشی یا اکتسابی نیز هستند که با تقوی به دست میآید.
«ان اکرمکم عندالله اتقاکم» در اسلام این کرامت بویژه مورد تاکید واقع
شده در حالی که در اعلامیه جهانی حقوق بشر و قوانین موضوعه کشورها به این
کرامت توجه چندانی نشده است. هرچند که محدودیت آزادیها به موجب
قانون چه بسا مبتنی بر ارتکاب اعمال ناشایسته مجرمانه است که از کرامت ذاتی انسان میکاهد .
باید دانست موضوع حقوق بشر به دلیل گستردگی فراوان بسیاری از (به عبارتی تمامی) ابعاد زندگی بشر را دربر میگیر
که در این تحقیق مجال پرداختن به آن نیست. در این راستا سعی شده
است تنها به گوشهای از جنبههای رعایت حقوق شهروندی در دادرسیهای کیفری
(نه مرحله تحقیق مقدماتی و نه مرحله اجرای حکم) که در اسناد بینالمللی و قوانین داخلی ایران به آنها اشاره شده است، پرداخته شود.
کلیات
الف) تعریف
حقوق بشر که به زبان فرانسه droits lhomme و به انگلیسی Human Rights و ب
ه عربی حقوق الانسان نامیده شده است طبق نظریه مکاتب آزادیخواه عبارت است
از حقوقی که لازمه طبیعت انسان است، حقوقی که پیش از پیدایی دولت وجود داشته
و مافوق آن است و بدین جهت دولتها باید آنرا محترم بشمارند.
به تعبیر روشن تر، در مکاتب آرمان گرا نظر بر این است که پاره ای حقوق از لحاظ کرامت
و شرافت انسانی، بنیادی و برای اینکه انسان بتواند رسالت خود را انجام دهد ضروری هستند.
این حقوق که حقوق بشر نامیده شده اند خارج از حوزه اقتدار قانونگذار بشری میباشند و قانونگذار نمی تواند احدی را از آن
بررسی حقوق شهروندی در دادرسی های کیفری
محروم کند. وجود چنین حقوق و امتیازاتی مورد انکار مکاتب مادی واقع شده است.
مکتب مادیت تاریخی بر آن است که حقوق بشر همواره دستخوش تحول و تکامل است و بالنتیجه قابل تعریف نیست.
ب) طرح بحث
پس از تصویب منشور ملل متحد در سال ۱۹۴۵ و ورود پیروزمندانه فرد به عرصه حقوق
بین الملل، جامعه جهانی در زمینه بزرگداشت بشر و بسط حقوق و آزادیهای او
تحولی آشکار و توسعه ای روز افزون یافته است. از آن تاریخ تا به امروز انبوهی از
اسناد بین المللی و منطقه ای پیرامون مفاهیم و معیارهای حقوق بشر و آزادیهای
اساسی افراد به تصویب رسیده است. گامهای نخست بیشتر به دنبال دست یابی به یک توافق عمومی بر سر کمترین میزان
حقوق و آزادیهای مزبور، آن هم در قالب پاره ای مفاهیم حقوقی خام به شکل برخی
اسناد و ابزارهای غیر الزامی بود اما بعدها کوششهای دشوار در خور ستایشی…………………….
بررسی حقوق شهروندی در دادرسی های کیفری
فصل اول
تساوی افراد در برابر دادگاه، محاکمه منصفانه و علنی در دادگاه صالح، مستقل و بی طرف
گفتار اول: تساوی افراد در برابر دادگاه
بنابرآنچه در صدر ماده ۱۴ میثاق آمده: «افراد در برابر دادگاه مساویند».
قانونگذار ایران در بند ۱۴ اصل ۳ قانون اساسی،دولت جهوری اسلامی ایران را موظف نموده
که همه امکانات خود را برای «تأمین حقوق همه جانبه افراد از
زن و مرد و ایجاد امنیت قضائی برای همه وتساوی همه در برابر قانون بکار برد»
همچنین اصل ۱۹ قانون اساسی ضمن اشاره به برخورداری آحاد ملت ازحقوق مساوی
برخورداری از حقوق شهروندی را حق تمامی اقوام ونژادها و داری هر نوع زبان و سننی دانسته است .
و در اصل ۲۰ قانون اساسی تمامی آحاد ملت را بطور یکسان و مساوی در حمایت قانون
قرار داده تا با رعایت موازین اسلام از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار باشند .
این اصول که به صراحت اشاره به تساوی افراد در برابر قانون دارند پایه و اساس قوانین
مختلف مدنی و جزائی کشورمان را تشکیل میدهند و در لایحه
آئین دادرسی کیفری نیز در ماده ۲ـ۱۱۱ مورد توجه قانونگذار قرار گرفته است: «دادرسی کیفری باید منصفانه و عادلانه باشد،
حقوق طرفین دعوا را تضمین کند و قواعد آن نسبت به اشخاصی که در شرایط مساوی
به سبب ارتکاب جرم مشابه تحت تعقیب قرار میگیرند بصورت یکسان اعمال شود»
همچنین در ماده ۶ـ۱۱۱ لایحه مذکور آمه است: «متهم، بزه دیده، شاهدو سایر افراد
ذی ربط باید از حقوق خود در…………………….
بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید
اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “بررسی حقوق شهروندی در دادرسی های کیفری”
بررسی حقوق شهروندی در دادرسی های کیفری
قیمت : تومان9,000
نقد وبررسی
نقد بررسی یافت نشد...