توضیحات
طراحی یک سیستم انبار داری
مقدمه:
امروزه با پیشرفت علوم و تکنولوژی امکان تولید انبوره کالا فراهم شده است و این کار برنامهریزی دقیق جهت استفاده به موقع و حداکثر از امکانات را میطلبد. تقسیم کار و رشد جمعیت نیاز استفاده از فرآوردههای دیگران را بوجود آورده است و این خود زمینه پیدایش سازمانهای معظم گردیده که در این نظامهای پیچیده فنی ـ اجتماعی، انبار به عنوان واسطه موجبات گردش کالا از ثبات قیمت محصول، تعمیر و نگهداری ماشینها و … نقش مهمی را ایفا نماید بطوریکه نقش آن در تجارت غیر قابل انکار است.
ارزش ریالی موجودیهای انبار در صنایع مختلف متفاوت است و عوامل مختلفی در میزان نگهداری موجودی انبار واحدهای صنعتی ـ تجاری مؤثرند مثل روش تولید، دوره تولید، میزان بکارگیری ماشینآلات، نوع محصول ساخته شده، بازار مصرف، نوع مواد اولیه مورد احتیاج، نوسانات ارزی و قیمت در بازارهای جهانی، وضعیت واحد صنعتی در کل صنعت کشور و جهان و … و بالاخره سیستمهای تدارکاتی و
۱۲۲ صفحه فونت ۱۴ فایل ورد قیمت:۵۰۰۰ تومان
پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید
و سفارشات واحدهای تولیدی. اما انبار به دلایل متفاوتی برای مؤسسات و مراکز تجاری ـ صنعتی از اهمیت خاصی برخوردار میباشد که اهم آنها عبارتند از:
(۱) ارزش بالای سرمایه در گردش شرکت که به صورت کالا در انبار نگهداری میشود (گاهاً تا ۶۰ درصد سرمایه در گردش).
(۲) ارتباط مداوم و تنگاتنگ بخش انبار با بخشهایی نظیر تولید یا تعمیر و نگهداری و وقفه در تولید به علت نرسیدن نیازمندیها.
(۳) ارتباط نزدیک انبار با بخش برنامهریزی مواد باید به نحوی باشد که ضربههای حاصله در اثر کمبود محصول یا مواد را خنثی نماید و حکم ضربهگیر را در سازمان داشته باشد. پایان نامه دات کام
تعریف انبار:
امروزه انبار دیگر حالت یک محفظه را ندارد بلکه عملیات آن زمانی کافی و رضایتبخش است که از دو جهت اطلاعاتی و فیزیکی مورد توجه قرار گیرد بطور کلی انبار محل و فضایی است که یک یا چند نوع کالای بازرگانی ـ صنعتی یا مواد اولیه یا فرآوردههای مختلف در آن نگهداری میشود یا میتوان گفت محل و فضایی است که در آن مواد اولیه برای ساخت محصولات، کالای نیمه ساخته (کالای در جریان ساخت)، محصول ساخته شده، مواد و لوازم مصرفی، قطعات یدکی ماشینآلات، ابزار آلات و اجناس اسقاط نگهداری میشود آنهم براساس سیستم صحیح طبقهبندی.
جایگاه انبار:
سازماندهی سازمانهای ختلف بنابر نیازهای آنها متفاوت است. گاه در بعضی از مؤسسات انبار مستقیماً زیر نظر مدیر عامل قرار دارد و تحت نظر مدیر انبار نیز انبارهای مختلفی مانند انبار مواد، قطعات، محصولات، ضایعات و … قرار دارد. در سازمانهای دولتی و غیر انتفاعی معمولاً واحد انبار تحت نظر تدارکات و یا کارپردازی که خود نیز یکی از واحدهای تابعه امور اداری است انجام وظیفه مینماید.
اهداف و وظایف انبارها:
هدف از تشکیل و ایجاد انبارها چه در سازمانهای دولتی و چه بخش خصوصی، تأمین و نگهداری کالاهای مورد نیاز سازمان است. انبارداری عبارتست از کلیه فعالیتهای مربوط به تهیه و نگهداری و تحویل مواد و اقلام مورد نیاز در زمان مناسب و مدیریت انبارداری نیز برنامهریزی و سازماندهی و هماهنگی و هدایت و کنترل عملیات انبارداری است وظایف انبارها را میتوان به شرح زیر بازگو نمود:
به ایجاد رویه و سیستمی که هب وسیله آن اطلاعات و نشانههای مورد نیاز از شخصی به شخص دیگر یا از نقطهای به نقطه دیگر به صورت خلاصه منتقل گردد کدگذاری گویند. که به معنی رمز یا نشان خاص است و جهت سهولت در کار و تقلیل حجم گفتهها و نوشتهها بکار میرود در کدگذاری ممکن است از عوامل متعددی چون رنگها، نورها، اشکال، اعداد، الفبا و … یا ترکیبی از آنها بهره گرفت اما مهمترین فواید سیستم کدگذاری عبارتند از:
(۱) جلوگیری از نوشتن جملات طویل و توصیفی و شناسایی کردن ساده و دقیقتر کالاها.
(۲)استاندارد کردن کالاها و کمک به جمعآوری صحیح آمار و اطلاعات آماری و محاسباتی.
(۳)ثبت عملیات واردات و صادرات کالاها و نگهداری حساب دقیق موجودی انبار توسط ماشینهای الکترونیکی پیشرفته.
(۴)صدور سفارش خرید بطور ساده و مطمئن و دقیق و پیگیری سادهتر امور و سهولت برنامهریزی و کنترل.
انواع روشهای کدگذاری:
(۱) روش ساده با روش اعداد ترتیبی.
(۲) روش اعداد گروهی.
(۳) روش اعشاری یا روش دیوئی.
(۴) روش حروفی یا الفبایی.
(۵) روش نیمونیک یا روش استفاده اول نام کالاها.
(۶) روش مخفی.
(۷) روش کدینگ ویژه.
(۸) روش کدینگ استاندارد.
در روش ساده کالاها به ترتیب ورود سریال میخورند مثل ۱ و ۲ و ۳ … و برای انبارهایی تعداد اقلامشان محدود بود در قدیم استفاده میِشد عیب این روش عدم توانایی در کنار همگذاری کدهای دو کالای مشابه در صورت جدیدالورود بودن یکی از آنها بود که با فاصله باز این مشکل رفع شد مثل ۱ ـ ۵ ـ ۱۰ ـ ۱۵ ـ … یعنی اعداد بین آنها که کد کالای مشابه با شمارههای قبل و بعد از آن را نشان میدهد. در روش اعداد گروهی کلیه کالاها را به چند گروه کلی متناسب تقسم مینماییم. مثلاً350 قلم کالای مؤسسه را در ۵ گروه تقسیمبندی میکنند لذا تعداد کالاها در هر گروه عبارتست از 70= 5 ÷ 350.
یعنی ۷۰ قلم در یک رده قرار میگیرد با ۳۰% شماره اضافی هر رده شامل ۱۰۰ قلم کالا میگردد که از شماره ۷۰ تا ۱۰۰ جهت کالاهای جدیدالورود میباشد به همین ترتیب در هر رده ۳۰% شماره اضافی از کل تعداد موجودی در هر رده در نظر گرفته میشود و رده دوم از ۱۰۱ شمارش میشود و رده سوم از ۲۰۱ و رده چهارم از ۳۰۱ و رده پنجم از ۴۰۱ این روش نقص روش ساده را ندارد در هر گروه کدهای اضافی تعبیه شده است حسن دیگر آن این است که عدد اول از سمت چپ نشانگر گروه خاص آن موجودی است. در مثال بالا ۵۰۰ کد خواهیم داشت (برای ۵ گروه اصلی ئ ۳۵۰ موجودی واقعی و هر ۷۰ قلم در یک گروه قرار میگیرد). در روش اعشاری دیوئی از عدد و اعشار استفاده میشود و بیشتر در کتابخانهها متداول است مثلاً کد ۷/۱۵/۲۴ عدد ۲۴ بیانگر گروه کتاب و دو رقم دوم یعنی ۱۵ نمایانگر نام مؤلف و عدد ۷ نشانگر نام کتاب است.
در روش حروف الفبایی از حروف و یا اعداد و حروف مرکب استفاده میشود که گروه اصلی با یک حرف و گروه فرعی و اصل کالا از حروف دیگر یا اعداد مشخص میشود. در روش نیمونیک یا حروف اول نام کالاها که برای انبارها با موجودی کم بکار میرود نام کالا یا مشخصات چیزی را به اختصار بیاد ما میآورد مثل نزاجا = نیروی….
در سازماندهی نیروهای خرید عوامل متعددی دخالت دارند. اهم این عوامل عبارتند از میزان یا ارزش کالای مورد نیاز شرکت، تعداد نیازمندی و پرسنل یا کادر موجود و مورد نیاز در تدارکات و درجه تخصص مسئولیت واحد وکارکنان تدارکات و نحوه اداره امور قسمت تدارکات و . . .
ساختار سازمانی و جایگاه تدارکات در سازمانهای متعدد متفاوت است گاهاَ مدیر تدارکات زیر نظر مدیرعامل است و گاهی تدارکات زیر نظر یکی از اعضاء هیئت مدیره است و حتی در شرکتهای کوچک این امر توسط خود مدیرعامل تحقق مییابدو این کار با همکاری متخصصین امر بازرگانی و بازاریابی و بانک و بیمه و ترخیص صورت میگیرد.
خرید معمولاَ به صورت متمرکز به عمل میآید چرا که فواید زیر از آن ناشی میشود:
ـ ایجاد تخصص در انجام دادن خریدها.
ـ جمعآوری نیازها و افزایش نیاز و حجم و بالاخره امکان دریافت تخفیف مقداری.
ـ کنترل بهتر انبارها و در نتیجه کاهش هزینههای انبارداری.
ـ صرفهجویی در نیروی کار مربوط به خریدها.
ـ صرفهجویی در هزینههای مربوط به خرید.
به دلیل مزایای فوق حتی الامکان و در صورت دور و متفرق نبودن بخشها و کارخانجات متعدد نیازمند، خریدها به صورت متمرکز صورت میگیرد. اما دفتر مرکزی نسبت به خریدهای مشابه کارخانجات یا نیازمندان به کالا اقدام مینماید لذا خریدهای متمرکز در صورتی مفیدتر خواهد بود که نیازها مشابه باشد اما با این وجود در صورت پراکندگی جغرافیایی کارخانجات متعدد یک شرکت، یا غیر مشابه و یا تخصصی بودن هر قلم از نیازمندیها ممکن است خریدها به صورت غیر متمرکز انجام گیرد عدم تمرکز ممکن است دربعضی موارد خلاقیت و علاقه و تخصص و آموزش را در واحدهای متفرق و یا تابعه بالا ببرد لذا گاهاًَ نیز از خریدهای متمرکز مفیدتر و مؤثرتر واقع میگردد
منابع اطلاعاتی برون سازمانی تدارکات:
واحد تدارکات یا خرید جهت دستیابی به منابع خرید به روشهای متفاوتی متوسل میشود. اهم روشهایی که جهت شناسایی منابع عرضه کالا یا فروش آن وجود دارند به شرح زیر میباشد:………………………..
اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “طراحی یک سیستم انبار داری”
طراحی یک سیستم انبار داری
قیمت : تومان55,000
نقد وبررسی
نقد بررسی یافت نشد...