فروشگاه

توضیحات

مطالعات معماری مجموعه آموزشی فرهنگی تفریحی

مطالعات معماری مجموعه (آموزشی- فرهنگی- تفریحی) شهرداری منطقه ۲۲

امروز از سالیان دراز تجارب آموزش فرهنگی ممالک پیشرفته تقریباً این نتیجه حاصل شده

است که مراکز تربیتی سنتی مانند معمول هر جامعه نظیر مراکز

دانشگاهی و کانونهای خاص تربیتی امروز نمی‌توانند هم بار آموزشی فرزندان یک

جامعه را بر دوش بکشند. و یا اینکه از اصول فرهنگی آن دفاع لازم را به عمل آورند

و اینکه در تهاجمات فرهنگی مختلف و اجتماعی آسیب پذیر نباشند.

مطالعات معماری مجموعه آموزشی فرهنگی تفریحی

بنابراین نیاز به بازگشایی و احداث مراکز جدید آموزشی – فرهنگی – تربیتی، با شیوه‌های

نوین مدیریتی می‌باشد یکی از این مراکز علاوه بر احداث مرکز علمی و آموزشی

فعال ایجاد هسته‌ها و مراکز فرهنگی که تماماً زمینه‌های آموزشی – تربیتی را داشته در بر دارد.

مجموعه حاضر اگر چه بعنوان یک مجموعه فرهنگی خدماتی می‌تواند بطور مستقل

عمل نماید اما در واقع برای تکمیل سایت شهرداری منطقه ۲۲ طراحی

شده است و همین عامل سبب می‌شود که در تمام مراحل طراحی، طراح

نیم نگاهی هم به مجموعه شهرداری داشته باشد و تلاش کند تا نیازهای آنرا برآورده کند.

نیاز به وجود چنین مجموعه‌ای در کنار شهردای منطقه ۲۲ هنگامی محسوس

می‌شود که بدانیم روزانه ۴ نفر برای انجام کارهای خود به شهرداری مراجعه

می‌کنند و این مجموعه در سر راه این افراد قرار دارد و مردم باید برای رسیدن

به ساختمان شهرداری از یک مجتمع فرهنگی عبور کنند و این باعث می‌شود

که یکی از نیازهای مهم جامعه ما یعنی بالا بردن توسعه فرهنگی عموم مردم

از این طریق میسر گردد زیرا هنگام عبور از این مجموعه هنرجویان کارگاهها و

آتلیه‌های هنری را در رفت و آمد می‌بینند. هنرمندان آمفی تئاترها در حال اجرای برنامه‌های خود هستند و ..

 

۱۳۰صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۳ منابع  دارد

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

مطالعات معماری مجموعه آموزشی فرهنگی تفریحی
مطالعات معماری مجموعه آموزشی فرهنگی تفریحی

 

 

فهرست مطالب:

عنوان صفحه
فصل اول- درباره فرهنگ و هویت
مقدمه ۲
ویژگیهای طرح ۴
فرهنگ و هویت ۵

مطالعات معماری مجموعه آموزشی فرهنگی تفریحی

فرهنگ و طبیعت ۶
نتایج ۷
فصل دوم- درباره تهران و منطقه ۲۲
مقدمه ۱۰

مختصات جغرافیایی ۱۰
سابقه تاریخی شهر تهران ۱۱
بررسی های جمعیتی ۱۲
بررسی وضعیت اقتصادی ۱۲
شبکه و تاسیسات حمل و نقل و دسترسی های شهری ۱۳

بررسی آلودگی های زیست محیطی ۱۴

مطالعات معماری مجموعه آموزشی فرهنگی تفریحی

بررسی وضعیت فرهنگی تهران ۱۴
بررسی منطقه ۲۲ در تهران ۱۶
موقعیت قرار گیری منطقه ۱۶
وضعیت شبکه های دسترسی ۱۶
موقعیت جغرافیایی ۱۷
شیب و توپوگرافی ۱۸

 

وضعیت زلزله ۱۹
پوشش گیاهی ۲۰
بررسی های اجتماعی ۲۱
بررسی کاربردی ۲۳

فصل سوم- سایت، تحلیل سایت و روند طراحی
پانورامای سایت ۲۵
نقشه های مختلف تهران و منطقه ۲۲ ۲۶
روند طراحی ۲۹

تحلیل سیرکرلاسیون سایت ۳۰
فصل چهارم- بررسی شرایط اقلیمی
شرایط اقلیمی تهران ۳۳
نمودارهای اقلیمی ۳۴
تابش آفتاب ۳۹
دما ۴۰
رطوبت ۴۱
باد ۴۲
بارندگی ۴۳
عوامل فرعی ۴۳

معماری و اقلیم ۴۳
گیاهان و معماری ۴۵
نتیجه ۴۶
فصل پنجم- فضایابی، استانداردها و بررسی رابطه عملکردها

فضاهای موجود در سایت ۵۰
آمفی تئاتر و سالن نمایش ۵۰
مهمانسرا ۵۲
فضاهای آموزشی ۵۶
رستورانها ۵۸

مجموعه ورزشی ۶۰

کتابخانه ۶۱
موزه ۶۳
باغ ایرانی ۶۷
پارکینک ۷۳
فصل ششم- مبانی نظری طرح

مقدمه ۸۶
مبانی نظری معماری در عرصه صور مثالی ۸۸

فضا در معماری ایرانی ۹۰
ملاکهای قضاوت در مورد یک اثر معماری ۹۲
روند طراحی ۹۳
نور ۹۷
صدا ۱۰۰
مرور اهداف و سنجش آنها ۱۰۳

زیبایی و هنر ۱۰۴
حقوق بازدید کنندگان و آزادی حرکت در فضا ۱۰۷

خوانایی و معنادار بدون فضا ۱۱۰
انسجام معمارانه ۱۱۲

هویت ملی مجموعه ۱۱۳
وقار مدنی ۱۱۴
سنخیت عملکرد با مناسبتهای بصری ۱۱۴
رعایت سلسله مراتب ۱۱۵
ارائه یک نمونه ۱۱۶

فصل هفتم- تاسیسات
منابع و ماخذ ۱۲۴

 

 

ویژگیهای طرح:

بعد از مشخص شدن لزوم وجود چنین مجموعه‌ای این سئوال پیش می‌آید

که طرح باید چگونه باشد تا تمام نیازهای مخاطبین را پاسخ گوید و به یک طرح تمام عیار و معمارانه تبدیل گردد.
– طرح قبل از هر چیز بایستی ایرانی باشد.

– این مهمترین نکته‌ای است که شاید در چند دهه اخیر کمتر به آن توجه شده است این عامل هنگامی اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد که بدانیم مجوز مورد نظر کلمه “فرهنگ” را به عنوان خود به همراه دارد.

– زیبایی طرح در جذب افراد برای گزران اوقات خود در آن موثر است

زیرا ساختمانی کریه‌المنظر هرگز نمی‌تواند مخاطبین را به خود جلب کند.

– حق انتخاب و آزادی در دسترسی به بناهای مختلف موجود در سایت یکی دیگر از مشخصاتی است که باید رعایت شود زیرا مخاطب امروز را نمی‌توان

 

وادار کرد برای رسیدن به یک بنا از راهی طولانی و اجباری بگذرد بنابراین باید ملی شود. مسیرهای دسترسی کوتاه باشند مگر آنکه به دلیل خاصی راهها را از نقاط دیگری بگذرانیم.

– هر یک از ساختمانها باید شخصیت خود را داشته باشد شخصیت ساختمانی

شهرداری باید با یک هتل یا یک بیمارستان متفاوت باشد و هریک از بناها

بتوانند با شخصیتی که از خود ارائه می‌دهند نوعی خوانایی ایجاد کنند تا مخاطبین بتوانند ساختمان مورد نظر خود را حتی بدون علائم راهنما شناسایی کنند.

– اگر چه سایت مورد نظر بسیار گسترده و بر روی شیب نسبتاً تندی قرار دارد

ولی این نباید باعث شود که ساختمانها از هم جدا افتاده باشند بلکه باید

کاملاً بهم مرتبط و متصل باشند بطوریکه نتوانیم بعد از اتمام طرح هیچ ساختمانی راکم و یا زیاد کنیم.

این ارتباط حتماً نباید با مصالح بنایی انجام شود بلکه می‌تواند مانند دانه‌های تسبیح با نخی نامرئی بهم متصل شده باشند.

– بناهای تاسیس شده نباید بگونه‌ای باشند که ساختمان شهرداری را تحت

تاثیر قرار دهند. زیرا در هر صورت باید توجه داشت که این مجموعه باید تماماً سلطه ابهت ساختمان شهرداری باشد و هرگز در مقابل آن به خودنمایی نپردازد.

مطالعات معماری مجموعه آموزشی فرهنگی تفریحی

– البته نباید این سلطه تا حدی باشد که سایر ساختمانها کم اهمیت جلوه داده شوند.
– این مجموعه علاوه بر اینکه باید نیازهای ساختمان شهرداری را رفع کند باید بتواند خود بعنوان یک مرکز فرهنگی خدماتی مستقل هم عمل کند.

– هر بنایی باید مفهوم معنایی خاص خود را داشته باشد و باید در پس نمای خود حرفهایی برای گرفتن داشته باشد.

– باید از توپوگرافی و چشم اندازهای طبیعی سایت حداکثر استفاده به عمل آید

صد البته نباید هرگز خود را اسیر شیب و توپوگرافی کرد و در نقاط لازم باید

در سایت دخل و تصرف کرد. ولی همواره باید مسائل اجرایی و اقتصادی طرح را هم در نظر داشت.

– مجموعه باید به نحوی طراحی شود که توجه گذرندگان از مسیرهای اطراف (چه سواره و چه پیاده) راه خود جلب کند. تا حدی که حتی می‌تواند به یک لندمارک تبدیل شود.

فرهنگ و هویت
فرهنگ مرکب است از فر + هنگ
فر به معنی نیروی معنوی شکوه عظمت و جلال و بخشندگی
هنگ از ریشه ثنگ اوستایی به معنی کشیدن و تعلیم و تربیت

نخستین کسی که فرهنگ را تعریف کرد سر ادوارد برنت تایلر مردم شناس انگلیسی

بود وی حدود ۱۲۰ سال قبل فرهنگ

را مجموعه پیچیده‌ای از دین دانش اخلاق و قانون کسب شده معرفی کرد

از میان تعریف گرد آمد. آن مفاهیمی که به فرهنگ نزدیک‌ترند عبارتند از:
– فرهنگ خصوصیات قومی گروهی است که آنرا از گروه دیگر جدا می‌کند.

– فرهنگ تمام خصوصیات رفتاری و گفتاری نسلهای پیشین است.

– فرهنگ مجموعه میراثهای ادبی و هنری جامعه است.
– فرهنگ عبارت است از الگوهای مشترک زندگی و رفتارهای متقابلی که افراد از جامعه فرامی‌گیرند.

مطالعات معماری مجموعه آموزشی فرهنگی تفریحی

– فرهنگ فرآیند پویایی راه و رسم عرف و عادات مشترک گروهی انسان است.
– فرهنگ ماهیت اجتماعی فرهنگی یک قوم است.

– فرهنگ آن بخش از آداب زندگی است که همه اعضای یک گروه در آن مشترکند و …

فرهنگ دارای دو بخش مادی و غیر مادی (معنوی) است. که بخش مادی

آن عبارت است از اشیای قابل درک مثل وسایل منزل و البسه و ابزار و غیره …
بخش معنوی آن عبارت است از ابزارت معنوی انسان مانند علوم قوانین و ادیان، افکار و آرای مربوط به مادیات.
فرهنگ از چهار عنصر تشکیل شده است:
۱ – عنصر فرد
۲ – عنصر خانواده
۳ – عنصر اجتماع

۴– عنصر جامعه
فرهنگ از قالبهای متفاوتی تشکیل شده است.
۱ – قالب رفتاری، ۲- قالب گفتاری، ۳ – قالب کرداری، ۴ – قالب هنری، ۵ – قالب اقتصادی، ۶ – قالب اجتماعی، ۷ – قالب صنعتی

رابطه فرهنگ و طبیعت

مفهوم فرهنگ و طبیعت که جدای از هم و گاهی مغایر هم تفسیر می‌شوند

از نظر جغرافی‌دانان مردود تلقی می‌شود. زیرا این دو پدیده نه تنها از هم جدا نیستند بلکه در رابطه با هم عمل می‌کنند.

از نظر جغرافی‌دانان بشر بر این باور بوده است فرهنگ سمبلی از ارزشهای

معنوی است و محیط در برابر تلاش انسان تغییر پذیر است و بایستی بر

مشکلاتی که طبیعت برای او ایجاد می‌کند غلبه یابد و به هر حال طبیعت

و فرهنگ مکمل یکدیگرند و هویت فرهنگی افراد تحت تاثیر محیط پیرامون آنها

شکل می‌گیرد. و خیلی اوقات آثار و دست ساخته‌های بشر موجب زیبا و دلپذیر شدن محیط می‌شود و از این طریق طبیعت تحت تاثیر فرهنگ قرار می‌گیرد.
مجموعه عواملی که می‌تواند با توجه به عوامل زمان و مکان روش بهتر

زیستن و در کنار هم زیستن را بگونه‌ای مسالمت‌آمیز و با آرامش

خاطر و به دور از تبعیضها و برخوردها و تضادها مفهوم فرهنگ را توجیه می‌کند مطالعه انواع فرهنگها که در طول زمان پیدا می‌شود مورد توجه و اهمیت است.

 

از این رو در فرهنگ مفهوم زمان و تکامل با هم پیوند دارند و آنچه در این رابطه به نسلهای کنونی و در قید حیات می‌رسد میراث فرهنگی نامیده می‌شود.
هویت

۱ – تعریف لغوی هویت: هویت حقیقت شیی یا شخصی است که مشتمل

بر صفات جوهری او باشد. در فرهنگ لغات هویت به معنی شخصیت، ذات،

هستی و وجود نیز آمده است. واژه هویت را در زبان فارسی گاهاً همانی یا این همانی نیز معنی کرده‌اند. معادل این کلمه در زبان

انگلیسی واژه Identitiy است. و از بعد لغوی هویت در پاسخ به کیستی است یعنی وقتی که ما می‌گوییم چه کسی هستیم در واقع به نوعی ناظر بر تعیین هویت است. از نظر

 

لغوی برای اولین بار توسط اریکسون مطرح شد و سپس بتدریج وارد روانشناسی اجتماعی شد و در این حوزه مورد استفاده قرار گرفت و سپس وارد ادبیات سیاسی – اجتماعی شد.

مطالعات معماری مجموعه آموزشی فرهنگی تفریحی

نتایج
– فرهنگ حد فاصل طبیعت و جامعه انسانی است و انسان بوسیله فرهنگ است که از حیوان جدا می‌شود.
– مفهوم فرهنگ معادل مفهوم ارزشهاست.
• فرهنگ چکیده جوهر زندگی و نشان دهنده رفتار انسانی و فراز و نشیبهای زندگی اجتماعی است.

در جوامع در حال توسعه فرهنگ را حفظ ملیت و بالا بردن سطح تفکر و آشنا ساختن مردم خود با آنچه در جهان می‌گذرد می‌دانند.
• فرهنگ مجموعه‌ای از عقاید و اخلاقیات فردی، اجتماعی و ملی است.

• در فرهنگ دو زمینه وجود دارد یکی مادی و دیگری غیر مادی.
• عوامل مادی فرهنگ، مجموعه عناصر قابل لمس و اندازه‌گیری ومقایسه باشند

و عوامل معنوی فرهنگ، جنبه کیفی داشته و قابل لمس و اندازه گیری

نیستند.
• تمدن نظمی اجتماعی است که بر اثر تدابیر انسان ایجاد می‌شود تا

نیازهای مادی و گرایشهای درونی خود را پاسخ گوید و در پرتو آنست که خلاقیت فرهنگی امکان پذیر می‌گردد.

مطالعات معماری مجموعه آموزشی فرهنگی تفریحی

• فرهنگ به سوی ویژگی میل میکند و تمدن بسوی کلیت.
• تمدن بیرون‌‌ترین محیط فرهنگ است، آن چیزی است که در فرهنگ آنرا از همه محیطی‌تر و کلی‌تر می‌دانیم.

• فرهنگ هسته داخلی و زیر بنایی تمدن و ویژه‌ترین جنبه آن است.
• تمدن جنبه مادی فرهنگ و فرهنگ جنبه معنوی تمدن است.

• فرهنگ سازنده تمدن است و تمدن جلوه‌گاه فرهنگ
• هویت حقیقت شی یا شخص است که مشتمل بر صفات جوهری او باشد.

• هویت برآیند صورت و ماهیت است.
• در مفهوم فردی، هویت عبارتست از کشاکش تصور “من” از “او” و در مفهوم قومی و ملی عبارتست از کشمکش تصور “ما” از “دیگران”

• هویت تاریخی یا ایرانی دارای سابقه تاریخی است و ریشه در نژاد و مذهب ایرانی دارد.

مطالعات معماری مجموعه آموزشی فرهنگی تفریحی

• ملت یک واحد اجتماعی است که دارای سابقه تاریخی واحد و قانون و حکومت واحد و آمال و آرمانهای مشترک باشد.

• ملیت وجود احساس مشترک و یا “وجدان” و “شعور اجتماعی” در میان گروههای انسانی است که صرفنظر از رنگ و نژاد و آداب و سنن فردی در مسیر حرکت تاریخی خود منجر به تشکیل ملتها می گردد.

• ملیت شخصیت یک وجود جمعی است که در طول تاریخ تکوین یافته و رشد پیدا کرده و اکنون در رفتار، اندیشه و آفرینش

و زندگی و خلق و خوی چنان آشکار است که آنرا از دیگر وجودهای جمعی در جامعه بزرگ بشری مشخص

و ممتاز می‌سازد و بدان شناخته می‌شود.

• ملیت و ملت پرستی هیچ سنخیت و وجه مشترک مفهومی و عملکردی با هم ندارند.
• ملیت نه تنها هیچ تضادی با مذهب ندارد بلکه مذهب یکی از مهمترین زیر ساختهای ملیت است.

فرهنگ ایرانی برای تعریف ملیت اصل اندیشیدن را بجای اصل زاییدن و روح را جانشین خون کرده است.

مطالعات معماری مجموعه آموزشی فرهنگی تفریحی

• از دیدگاه جامعه شناسی و علوم اجتماعی عناصر ملیت عبارتند از دین

مشترک، زبان مشترک و آداب و رسوم مشترک.

• مذهب به عنوان آمیخته‌‌ای از عقیده و احساس خود زائیده فرهنگ است

و با رسالت و حرکتی که در سیر تاریخ دارد عامل ایجاد با تغییر تمدن می‌گردد.

• ملیت و مذهب دو واقعیتی هستند که از یک سو چنان به هم آمیخته‌اند

که امکان تفکیک میان آنها قابل تصور نیست و از روی دیگر اساساً دو مقوله جدا از هم هستند.

فصل دوم:
مطالعات پایه منطقه
درباره تهران و منطقه۲۲
الف) بررسی شهر تهران

مقدمه:
« تهران بزرگترین شهر ایران و یکی از کلان شهرهای جهان، و در زمره

بیست شهر دنیا محسوب می گردد. حدود ۹ میلیون نفر از جمعیت ۶۵ نفری کشور،

در شهر تهران و نقاط جمعیتی وابسته به آن سکونت دارند. از این جمعیت،۷/۶ میلیون نفردر محدوده قانونی شهر و مابقی در سایر شهرها، شهرک ها و

روستاهای اطراف ساکن گردیده اند. در حالی که، تا حدود ۲۱۰ سال قبل، جمعیت این شهر تنها ۱۵ هزار نفر بوده ، که نشان دهنده رشد و توسعه بسیار سریع شهر تهران می باشد.

گذشته از تمرکز بیش از حد جمعیت، وضعیت خاص جغرافیایی منطقه

که از سمت شرقی، شمال و غرب به رشته کوه البرز و از ناحیه جنوب به حاشیه کویر نمک محدود می گردد، نیز مشکلاتی را در زمینه خود پالایشی آلودگی شهری و محیطی بوجود آورده است.

مطالعات معماری مجموعه آموزشی فرهنگی تفریحی

عمده ترین دلایل تمرکز و رشد سریع جمعیت در تهران و منطقه اطراف آن،

واقع شدن بخش قابل توجهی از صنایع، تولیدات، امکان اشتغال، خدمات عمومی در سطح ملی و بالاخره خرمات آموزشی، بهداشتی و تفریحی در این منطقه می باشد.

دلیل آنکه تاکنون جمعیت متناسب با رشد اقتصادی در شهر تهران سکونت نیافته اند، مسایل و مشکلات گران قیمت بودن هزینه سکونت در این شهر به تناسب سایر شهرهای کشور می باشد.

و اما شهرداری تهران، قانونا به عنوان یک نهاد مدیریت شهری، عهده دار ارایه خدمات و عمران شهر تهران می باشد ولی در طول سالهای گذشته فاقد

امکانات و اختیارات لازم، جهت اداره مؤثر چند میلیونی تهران بوده است و از سوی دیگر، تداخل وظایف سایر نهادها و ارگانهای دولتی و غیر دولتی نیز، مانع انجام وظایف مربوط گردیده است.

مطالعات معماری مجموعه آموزشی فرهنگی تفریحی

۱- مختصات جغرافیایی
« شهر تهران در دامنه جنوبی ارتفاعات البرز و حاشیه شمالی کویر نمک، در منطقه

شمالی فلات ایران در ارتفاع حدود ۱۴۰۰ متر بالای سطح دریای آزاد از غرب شهر تهران در محاصره رشته کوه البرز واقع گردیده، و از جنوب به حاشیه های کویر نمک محدود می گردد.

شکل فیزیکی این منطقه و نفوذ بادهای کویری از سمت جنوب غربی به این محدوده، وضعیت جوی خاصی را بوجود آورده و منطقه بسیاری از روزهای سال، با هوای ساکن و ریزش غبار کویری مواجه می باشد.

دمای هوای تهران، حراکثر ۴۰ درجه سانتی گراد و حداقل ۵- درجه سانتیگراد ثبت گردیده و میزان متوسط بارندگی این منطقه، معادل ۲۱۹ میلی متر در سال می باشد و رطوبت هوا در فصول مختلف بین ۳۴ ………………..
……………………..

 

مطالعات معماری مجموعه آموزشی فرهنگی تفریحی

مجموعه فرهنگی تعداد

مسجد ۱۴۰۰
حسینه ۱۵۹
سینما ۷۹
کتابخانه ۴۱
موزه ۳۴
تئاتر ۱۸
نگارخانه ۱۸

کانون پروشی ۲۹
مجموعه فرهنگی ۸
سالن موسیقی استاندارد صفر
بناهای تاریخی و خاص ۸۴

بررسی منطقه ۲۲ و سایت طرح:
الف) بررسی منطقه ۲۲ در تهران

 

۱- موقعیت قرار گیری منطقه :
منطقه ۲۲ دارای مساحت حدودا۵۹۶۶ هکتار و محدوده آن از سمت شمال به منحنی

میزان ۱۴۰۰ متر، از جنوب به اتوبان تهران – کرج، از سمت غرب به محدوده ۲۵ ساله

طرح جامع] وردآورد[ و از سمت شرق به مسیل کن منتهی می باشد.(نقشه شماره ۱)

در تعیین محدوده ها و مرزهای منطقه۲۲ تهران صرفنظر از عوامل مجازی ناپایدار، به

موانع طبیعی و شرایط جغرافیایی توجه شده است، از جمله ارتفاعات شمالی و مسیل در شرق و اتوبان در جنوب آن.

منتهی شدن این منطقه از غرب به محدوده طرح۲۵ سال در زمینه عدم اتصال نامطلوب

تهران و کرج نقشی مهم داشته و سبب انسجام حد غربی تهران بزرگ در آینده خواهد بود.

مناطق حوزه غربی تهران ضمن برخورداری از وسیع ترین مراکز ورزشی، تفریحی و فضای

بین شهری مکان عملکردهای شهری عمده، از موقعیت کارکردی ویژه ای در سطح شهر تهران برخوردار خواهد بود.

حضور مجموعه ورزشی آزادی با استادیومی به گنجایش یکصد هزار نفر، به همراه

سالن های سر پوشیده و فضاهای باز ورزشی، در مجاورت پارک های وسیع جنگلی

و مراکز تفریحی متعدد، در منطقه۲۲، شرایط مناسبی را جهت گذران اوقات فراغت شهروندان فراهم آورده است.

 

مطالعات معماری مجموعه آموزشی فرهنگی تفریحی

۲- وضعیت شبکه های دسترسی:
در شرایط حاضر، این منطقه از طریق شبکه های موجود در اطراف ورزشگاه آزادی

و خیابانهای احداثی در داخل شهرک ها، به راستای شهری آیت الله کاشانی در شرق

منطقه و اتوبان تهران – کرج در جنوب آن متصل می شود.

همچنین دو مسیر دیگر شامل بزرگراه شمال عباس آباد در بخش شمالی – غربی

منطقه و نیز امتداد کمربندی تهران در شرق منطقه نیز دسترسی این منطقه را با

مرکز شهر تهران میسر خواهند ساخت.

متروی تهران نیز عاملی اساسی در سرویس دهی و ارتباطات شهروندان در منطقه

مذکور می باشد. امتدا خط شماره ۲ مترو

، از مرزهای جنوبی منطقه ۲۲ تهران و در جهت اتوبان تهران – کرج عبور نموده و

از این طریق به این منطقه سرویس دهی مناسبی را عرضه می کند.

منطقه۲۲ تهران که توسط بزرگراهها شکل پیرامونی خود را بدست آورده است،

دارای ۸ ناحیه شهری می باشد. ۳ ناحیه، در برگیرنده شهرک های موجود بوده و ۵ ناحیه دیگر،

در ارتباط با توسعه این منطقه در نظر گرفته شده است.

معابر شریانی درجه یک، نواحی فوق را که در مرحله تکمیلی خود می بایست به

حد نصاب جمعیتی برسند محدود می کند و معابر شریانی درجه دو، شبکه درون هر ناحیه را شکل می دهند.

مطالعات معماری مجموعه آموزشی فرهنگی تفریحی

بطور کلی پیش بینی شده است که منطقه۲۲ تهران، ب

ا جمعیت مورد۶۷۵۰۰۰ نفر بتواند با جذب بخش مهمی از سرزیر جمعیتی شهر تهران،

بعنوان مرکز غربی تهران بزرگ ایفای نقش نماید.

۳- بررسی ویژگیهای طبیعی
۱-۳- موقعیت جغرافیایی:

منطقه ۲۲ تهران یک دشت گسترده در دامنه سلسله جبال البرز واقع شده و

جبال مذکور آن را از شمال و غرب احاطه کرده نموده است. موقعیت جغرافیایی عبارتست از؛
– از جنوب، به اتوبان تهران – کرج
– از شمال، به ارتفاعات۱۴۰۰و۱۵۰۰

– از غرب، به محدوده استحفاطی تهران
– از شرق، به مسیل کن

شیب زمین در غالب مجموعه بجز مرزهای شمالی آن ملایم و جهت عمومی

آن از شمال به جنوب است. در مرزهای شمالی منطقه که سایت طرح در آن واقع است

شیب زمین بیشتر شده و به ارتفاعات ۱۴۰۰ و ۱۵۰۰ می رسد.

بخشهای طبیعی منطقه ۲۲ تهران عبارتند از؛

 

الف) محدوده کوهپایه ای:
منطقه کوهپایه ای که تقریبا اراضی بالاتر از رقوم توپوگرافی۱۳۰۰ را تشکیل داده است،

دارای ساختاری موفولوژیکی بصورت مخروط افکنه های کوپک می باشد که با شیب حدودا۲۰ درصد

وارد دشت نسبتا کوچکی می شود. ]منطقه قرارگیری سایت[
ب) بلندی های چیتگر

ارتفاعات چیتگر بصورت تپه هایی با راستای شمال غرب – جنوب شرق، موفولوژی

خاصی به منطقه داده است که در نتیجه آن، فرونشت شمالی این بخش بصورت حوضچه ای محدود دیده می شود.
ج) فورنشست شمال تپه های چیتگر
این بخش، رقوم توپوگرافی کمتر از ۱۳۰۰ متر را در بر می گیرد. این فرونشست از

طرف شمال و غرب با مخروط افکنه های کوچک منطقه کوهپایه ای و از طرف جنوب شرقی

با کاهش تدریجی شیب زمین به دشت تهران متصل می گردد.

 

۲-۳- شیب و توپوگرافی:
منطقه ۲۲ تهران در حدود(۵۹۶۶)هکتار بصورت یک دشت به دامنه های البرز متصل

شده است و شیب عمومی منطقه از شمال به جنوب می باشد. با این همه حضور

شیب های مزاحم، عاملی مهم در محدودیت استفاده از زمین در این منطقه می باشد.

 

– چنانکه در نقشه « وضعیت توپوگرافی و شیب اراضی » نیز مشخص شده است،

میزان شیب های شمالی و غربی در جبهه اول. ۵ تا ۱۰ درصد و در

جبهه دوم تا ۱۵ درصد و در نقاطی هم بالای ۱۵ درصد ]تا مرز۲۰درصد[ است که این

مطالعات معماری مجموعه آموزشی فرهنگی تفریحی

نواحی علیرغم داشتن شیب زیاد، غیر قابل استفاده نبوده و درصدد ساخته شدن هستند.

– قسمت اعظم سطح منطقه دارای شیبی کمتر از ۵ درصد است. و بدین لحاظ این

منطقه بطور کلی از شرایط زمینی مناسب برای ساخت و استقرار فضاهای مسکونی –

تجاری – خدماتی و اداری برخوردار می باشد.

در این اراضی، بخش اندکی از سطح زمین، در داخل پارک جنگلی چیتگر دارای ۱۰،۱۵

و یا حتی بالاتر می باشد که ضمن کم بودن وسعت آن، بر زیبایی چشم اندازهای طبیعی منطقه افزوده است.

۳-۳- وضعیت زلزله در منظقه۲۲
بطور کلی ناحیه شمالی مرکز ایران که تهران در میانه آن قرار دارد، یکی از نواحی مهم زلزله خیز در ایران…………………..

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “مطالعات معماری مجموعه آموزشی فرهنگی تفریحی”

مطالعات معماری مجموعه آموزشی فرهنگی تفریحی

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 2294

قیمت : تومان9,800