فروشگاه

توضیحات

آسیب های زنان سرپرست خانوار

با توجه به پیشرفت هایی که در عرصه ارتباطات و علوم فناوری شده است و تاثیراتی که این فناوری ها در عرصه جهانی گذارده است، اشتغال زنان بعنوان یکی از موضوعات مورد بحث مطرح می گردد. البته باید ریشه کار زنان را انقلاب صنعتی دانست زمانی که کار انسان را ماشین انجام می داد و برای کنترل

این ماشین نیاز به نیروی ارزان بود تا صرفا از دستگاه مربوطه مراقبت کند به این صورت زنان با مزد اندک در جامعه شروع به رشد و نمو کردند تا این که در

عصر حاضر موضوع کار زن یکی از موضوعات مهم در عرصه اجتماعی و حقوقی شده است. یکی از موارد مهمی که پرداختن به آن ایجاب کند مسئله کار

زن و ارتباط آن با حضانت می باشد و باید گفت موضوع سرپرستی و تربیت اطفال در زمره اموری است که به لحاظ اهمیت آن، همه جوامع انسانی فارغ از

هر نوع باور و منش و دین و روشی نسبت به آن توجه و اهتمام دارند و هر کدام بر اساس نوع فرهنگ و سلوک معین خویش، قوانین و مقرراتی را برای تعین نحوه نگهداری اطفال مقرر و به گونه‏ای مناسب با عرف و عادات خود، حقوق و تکالیفی را نسبت به امر حضانت فرزندان تدوین نموده‏اند.) گرجی ، ۱۳۸۲: ۲۴).

در کشور ما نیز با توجه به ماهیت اسلامی بودن قوانین و نگرش عمیق فرهنگ اسلامی به مسئله رشد و تربیت فرزندان، این موضوع کانون توجه است. اگر چه توجه به دل مشغولی و نگرانی خانواده‏ها و خصوصا مادران، موجب گردیده که تسهیلات قانونی و اجرایی خاصی در این زمینه فراهم شود ولی به

لحاظ اصل مفاد قانون مدنی، بعضا با مواردی از سوء استفاده و تحت فشار قرار دادن مادر برای بذل حقوق خویش در برابر پذیرش در خواست حضانت از سوی پدر مواجه می‏شویم که لزوم تجدید نظر در مفاد این قانون را ضروری می‏سازد.

  ۸۵ صفحه  فایل ورد فونت ۱۴ منابع دارد

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

آسیب های زنان سرپرست خانوار
آسیب های زنان سرپرست خانوار

 

 

 

 

هنگامی که اساس خانواده به هم می‏ریزد و کانون جوشان مهر و محبت به جایگاهی برای گروکشی و انتقام‏گیری از یکدیگر تبدیل می‏گردد، یا زمانی که مرگ گریبان یکی از والدین را می‏گیرد، مهمترین چالش پیش‏روی خانواده سرنوشت کودکان می‏باشد؛ کودکان را به چه کسی باید سپرد؟ سرپرست باید چه

شرایطی را دارا باشد؟ شکی نیست که قانون مدنی ایران بویژه در بخش احوال شخصیه از فقه امامیه الهام گرفته است و تردیدی وجود ندارد که علوم

آسیب های زنان سرپرست خانوار

اهل بیت علیهم‏السلام با تلاشهای پی‏گیر و مجدّانه فقهای شیعه همچون چراغی پر فروغ در میان نظامهای حقوقی جهان نور افشانی می‏کند. با این حال،

در اثر روند زمان و پیدایش فن‏آوری و موضوعات جدید که سست شدن بنیان خانواده‏ها و سرانجام جدایی بین زن و مرد را به دنبال داشته است، مسأله سرپرستی کودکان اهمیت ویژه‏ایی پیدا می‏کند. ( کاتوزیان ، ۱۳۷۴، ۸۶).

قانون تعریفی از «حضانت» ارائه نداده است، حتی قانون مدنی که بیشترین مباحث حضانت را مطرح کرده است

نیز از کنار آن گذشته است. باید گفت حضانت عبارت است از: «اقتداری که قانون به منظور نگهداری و تربیت اطفال به پدر و مادر آنان اعطا کرده است.»

بدین ترتیب ملاحظه می‏شود که در تعریف «حضانت» دو عنصر دیده می‏شود یکی نگهداری و دیگری تربیت. از این رو نباید گمان کرد که واژه «سرپرست» مترادف با «حضانت» نیست بلکه با مفهوم «نگهداری» نیز مطابقت دارد؛ چرا که «نگهداری» یکی از عناصر حضانت است نه تمام آن، عنصر دیگر حضانت،

«تربیت» است، به همین سبب عنوان «سرپرستی» در تمام ابعادش شامل هر دو عنصر حضانت می‏شود. چگونه می‏توان در مورد کسی که صرفا به «نگهداری» طفل مبادرت می‏کند و به مسائل «تربیتی» وی بی توجه است «حاضنه» اطلاق کرد؟ بحث حضانت در قانون مدنی نیز در «نگاهداری و تربیت اطفال» می‏باشد.

آیا حضانت حق است یا تکلیف و یا هر دو؟

اگر حضانت را مطلقا حق بدانیم در آن صورت والدین در اعمال آن مختار خواهند بود و تعهدی در قبال اطفال نخواهند داشت، البته برخی، حضانت را حقی نه برای والدین، بلکه برای صغیر قلمداد کرده‏اندکه در واقع، همان تکلیف برای والدین خواهد بود.

و اگر حضانت را مطلقا حکم قانونگذار یا تکالیف ناشی از این حکم بدانیم، حضانت در زمره احکام یا قوانین امری

قرار می‏گیرد و کسی که سرپرستی طفل بر او مقرر شده نمی‏تواند از این تکلیف، شانه خالی کند و یا اجرای آن را محدود سازد و یا به دیگری واگذارد.

با توجه به ماده ۱۱۶۸ ق.م باید گفت که:

«نگاهداری اطفال هم حق و هم تکلیف ابوین است»

با این رویکرد باید حضانت را دو وجهی دانست به این معنی که هم چهره‏ایی از حق دارد و هم چهره‏ایی‏ازتکلیف ؛

حق است به دلیل اختیاراتی که به سرپرست طفل می‏دهد و حق تقدمی را که برای او به وجود می‏آورد. از این رو ماده ۱۱۷۵ ق.م می‏گوید: «طفل را نمی‏توان از ابوین و یا از پدر و یا از مادری که حضانت با اوست گرفت مگر در صورت وجود علت قانونی.»

آسیب های زنان سرپرست خانوار

و تکلیف است به جهت این که هدف از ایجاد آن حفظ حقوق عمومی بویژه رعایت مصلحت کودک است. و در همین راستا ماده ۱۱۷۲ ق. م مقرر می‏دارد:

«هیچ یک از ابوین حق ندارند در مدتی که حضانت طفل به عهده آنهاست از نگهداری او امتناع کنند، در صورت امتناع یکی از ابوین حاکم باید به تقاضای دیگری یا تقاضای قیم یا یکی از اقربا و یا به تقاضای مدعی العموم نگهداری طفل را به هر یک از ابوین که حضانت به عهده اوست الزام کند و در صورتی که الزام ممکن یا مؤثر نباشد حضانت را به خرج پدر و هرگاه پدر فوت شده باشد به خرج مادر تأمین کند.»

سابقه تاریخی قانون مدنی و برخی از مواد آن (مواد ۱۱۶۸ و ۱۱۷۲ و ۱۱۸۴ تا ۱۱۸۸) به خوبی مبیّن آن است که قانونگذار در تنظیم روابط پدر و مادر و فرزندان که مصالح اجتماعی قوانین را اداره می‏کند به شکلی دست به تدوین مواد زده است که همه چیز رنگ «تکلیف» دارد و اگر بعضا از «حق» صحبت

می‏شود منظور توانایی است که قانون برای اجرای تکالیف خویش به پدر و مادر در برابر دیگران اعطا کرده است. به همین قیاس، آنچه در ماده ۱۱۶۸ ق.م.

آسیب های زنان سرپرست خانوار

آمده است نباید ما را به این تصور وا دارد که قانونگذار دچار تردید و تناقض‏گویی شده است بلکه باید گفت که نگاهداری از کودک در زمره تکالیف پدر و مادر است، ولی چون اجرای هر تکلیف مستلزم داشتن اختیار است، پدر و مادر حق دارند تا آنچه را به عهده دارند انجام دهند و از سایرین بخواهند تا مانع اجرای وظیفه آنان نشوند و به لوازم آن گردن نهند.

در قانون ایران به کار زن اهمیتی داده نشده است و آن را جزء مسائلی که بتوان از طریق آن حضانت طفل را به مادر سپرد، به شمار نیاورده اند. باید گفت که از طریق جامعه شناسی   می توان این نظریه را اثبات کرد که زنان می توانند سرپرستی فرزند خود را به عهده بگیرند و باید شرایط کنونی زنان را دید نه شرایط زمانی که قانون مدنی ایران به تصویب می رسید به همین علت براساس یافته های جامعه شناسی و حقوقی در صدد خواهیم بود تا از طریق جامعه شناسی کار زنان، قانون را به بوته نقد و توجیه بگذاریم.

۱ – ۲ –  اهمیت و ضرورت انجام تحقیق :

از آن جایی که قوانین ایران در ارتباط با زنان به بحث جامعه شناسی کنونی آن ها توجهی نکرده است لذا جامعه شناسی وظیفه خود می داند تا با نشان دادن واقعیت موجود در زمینه اشتغال زنان به روند قانونگذاری در این کشور کمک کند با توجه به این حضانت طفل از جمله مسائلی می باشد که در جامعه گریبان بسیاری از افراد را گرفته است و عده ای خود حاضر به قبول حضانت نیستند ولی با توجه به این که قانون این اختیار را برای آن قائل شده است

آسیب های زنان سرپرست خانوار

مجبور به تن دادن به این چنین قواعدی هستند در حالی که بسیاری از کسانی که شرایط حضانت و امکانات آن را دارند به علت باور غلط قانونگذار، از این نعمت محروم می شوند و در آینده شاهد کسانی هستیم که از دامن پدری بی مسئولیت، به فردی خطرناک و جانی تبدیل می شوند که ریشه بسیاری این موارد در حضانت فرزند می باشد همچنین کار زنان در بیرون از خانه و امکاناتی که به واسطه کار پیدا می کنند و از طرف دیگر ارتباط این دو است که انجام این تحقیق را ضروری می سازد. ( کشاورز ، ۱۳۷۶، ۴۳).

۱ – ۳ – پیشینه تحقیق :

در زمینه حضانت، تاکنون تحقیقات کمی صورت گرفته است و اکثر تحقیقات انجام شده نیز در رابطه با حضانت و بررسی حقوقی آن بوده است به عنوان مثال می توان به پایان نامه خانم لیلی کریمیان با عنوان «حضانت و بررسی آن در قانون مدنی» اشاره کرد که در رابطه با ماهیت حضانت و ارتباط آن با مواد

قانونی مدنی سخن گفته است ولی باید متذکر این نکته شد که حضانت یک مسئله اجتماعی است تا حقوقی، در حالی که اکثر اساتید و محققان به این امر واقف نیستند.

تحقیق حاضر از نوع تحقیقات علی و همبستگی (رابطه ای) است که برای اجرای آن از روش معمول در تحقیقات جامعه شناسی به نام روش پرسشنامه (پیمایش)  سود برده خواهد شد و در این روش به مصاحبه و درخواست همکاری در زمینه تکمیل نمودن پرسشنامه ها از زنان سرپرست خانوار پرداخته خواهد شد. داده های به دست آمده مربوط به زنان سرپرست خانوار است که داده ها لازم برای این تحقیق  با مصاحبه جداگانه هر یک از این افراد

آسیب های زنان سرپرست خانوار

استخراج خواهد شد. بعد از آن به تعیین متغیرها و شاخص ها  می پردازیم. پس از استخراج داده ها متغیر ها لازم در هر ستون به صورت جداگانه نوشته و هر ردیف به یک فرد اختصاص داده و اطلاعات جمع آوری خواهد شد و سپس مبادرت به کدگذاری آن اطلاعات و ورود آنها به کامپیوتر برای تجزیه و تحلیل می کنیم.

از نظر واحد تحلیل و مشاهد این تحقیق درصدد بررسی وضعیت اجتماعی و اقتصادی زنان سرپرست خانوار در استان تهران است و متغیرها درسطح فردی مورد سنجش قرار می گیرد بنابراین نتایج در همین سطح توصیف و تحلیل خواهد شد پس واحد تحلیل و واحد مشاهده در سطح (فرد) است ابزار مشاهده مصاحبه با زنان سرپرست خانوار می باشد.

جامعه آماری

این تحقیق شامل کلیه زنان سرپرست خانوار ۲۰تا۶۰ ساله در شهر تهران است. گروه هدف مورد نظر زنان سرپرست خانوار دارای فرزندانی با تعداد بالا و یا دارای شوهر از کارافتاده و بیوه یا مطلقه و دارای درآمد کم هستند.

محدود مکانی

این تحقیق در محدوده منطقه ۱۱ شهرداری شهر تهران که زنان سرپرست خانوار که در محدود مکانی شهر تهران و حاشیه آن زندگی می کنند را مورد مطالعه قرار می دهد.

 

محدود زمانی

این تحقیق در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ آغاز و در مرداد ماه ۱۳۹۱ پایان پذیرفت.

حجم نمونه

در مورد حجم نمونه ۱۰۰ زن سرپرست خانوار انتخاب شده است که در این زمینه روش گزینش آنها به صورت تصادفی است .

نحوه جمع آوری داده ها

در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات و داده ها با مراجعه و درخواست همکاری از زنان سرپرست خانوار ساکن در محدوده مکانی مورد نظر از ابزار پرسشنامه (پیمایش) استفاده شده است برای این مهم اطلاعات فردی و جمع آوری شده از هر فرد در پرسشنامه ای مجزا تهیه و سازماندهی می شود.

 

روش تجزیه و تحلیل داده ها

در تحقیق حاضر از نرم افزار  spss تحت سیستم عامل windows برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده خواهد شد و برای نمایش یافته های آن از روش آمار توصیفی و همبستگی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده می شود.

در بخش آمار توصیفی بااستفاده از جدول که در آن فراوانی و درصد داده ها آورده خواهد شد برای توصیف داده ها بهره گرفته خواهد شد.

در بخش آمار همبستگی برای سنجش روابط علی – همبستگی بین متغیر ها زنان سرپرست خانوار با توجه به یافته های تحقیق برای اثبات و یا رد فرضیه ها استفاده خواهد شد.

تعاریف نظری

ما در این تحقیق باچند نوع مفهوم اساسی روبرو هستیم که نیاز به تعریف دارند:

زنان سرپرست خانوار

حمایت اجتماعی واقتصادی

پایگاه اجتماعی و اقتصادی

 که این مفاهیم را به صورت نظری تعریف می کنیم:

زنان سرپرست خانوار به زنانی اطلاق می شود که بنابر عللی از قبیل فوت،مفقود شدن،اعتیاد ،محکومیت در زندان از کار افتادگی سرپرست خانوار بطور دائم یا موقت،اعزام به سربازی، بدون…………………………….

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پایان نامه را دانلود کنید

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “آسیب های زنان سرپرست خانوار”

آسیب های زنان سرپرست خانوار

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 999

قیمت : تومان9,500