توضیحات
اومانیسم واژه ای است که در طول تاریخ ، معانی گوناگونی به خود دیده است . تاریخ پیچیده آن در دنیای غرب دامنه معانی و تعاریفش را گسترده کرده است . با وجود این ، می بایست ضمن تأکید بر تکثر ، پیچیدگی و سیال بودن معانی اومانیسم ،تعریف امروزی آن را ارائه نماییم . ریشه این واژه humble (humilis) از واژه لاتین “humus” به معنای خاک یا زمین است . از این رو “homo” به معنای هستی زمینی و “humanus” به معنای خاکی یا انسان است .[۱] این واژه در آغاز در مقابل سایر موجودات خاکی یعنی حیوانات و گیاهان و همچنین مرتبه دیگری از مخلوقات یعنی ساکنان آسمان یا خدایان (divihnus , deusldivus) به کار می ر فت . در اواخر دوران باستان و قرون وسطای غرب ، محققان و روحانیان میان “divinitas” به معنی حوزه هایی از معرفت و فعالیت که از کتاب مقدس نشأت می گرفت و اومانیتاس (humanitas) یعنی حوزه هایی که به قضایی عملی زندگی دنیوی مربوط می شد ، فرق گذاشتند .از آنجا که این حوزه دوم بخش اعظم مواد خام خود را از نوشته های رومی و به طور فراینده یونان باستان می گرفت ، مترجمان و آموزگاران این آثار که معمولاً ایتالیایی بودند خود را “umanisti” یا «اومانیست ها » نامیدند .[۲] بر این اساس “humanity” به آن حوزه از معارف درسی اطلاق می شد که صنایع بیان ، منطق ، ریاضیات و مطالعه آثار نویسندگان یونانی و رومی را در بر می گرفت و«اومانیست » فردی بود که این مموضوعات را ترجمه یا تدریس نموده و یا امکانات تدریس آنها را فراهم می کرد .[۳]
۱۳۶صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع دارد قیمت ۷۹۰۰ تومان
پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید
انجام پروپوزال،مقاله و پایان نامه هنر در کوتاهترین زمان با موضوعات خاص شما. منتظر تماس شما هستیم
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………. ۳
فصل اول : اومانیسم چیست
۱-۱ تعریف اومانیسم …………………………………………………………………………………. ۴
۱-۲ تاریخچه اومانیسم ………………………………………………………………………………. ۶
۱-۳ اومانیسم یعنی …………………………………………………………………………………. ۱۲
۱-۴ اگر بخواهیم نگاهی داشته باشیم به تاریخچه اومانیسم باید به چه
دورهای برگردیم………………………………………………………………………………………. ۱۶
۱-۵ اومانیسم در غرب………………………………………………………………………………. ۱۹
۱-۵-۱ اومانیسم در سرودههای دانته و میلتون …………………………………………. ۲۰
۱-۶ انواع اومانیسم ………………………………………………………………………………….. ۲۴
فصل دوم :اومانیسم و دین شناسی
۲-۱ تاثیر اومانیسم بر دین ………………………………………………………………………. ۳۰
۲-۲ تاثیر اسلام و فرهنگ تئوکراتیل بر شکلگیری اومانیسم ………………………… ۳۲
۲-۳ دو وجه فرهنگ اومانیسم و بیان نظریههای متفاوت نسبت به تعریف دین .. ۳۳
۲-۴ فرهنگ زمینی از دیدگاه دین ………………………………………………………………. ۳۴
|
2-5 جوهره اصلی تفکر و فرهنگ معاصر غربی ………………………………………… ۳۵
۲-۶ تفاوت فرهنگ ما با فرهنگ غرب………………………………………………………….. ۳۶
۲-۷ ملاک سودمندی از نظر اومانیستها …………………………………………………… ۳۷
۲-۸ اومانیسم اسلامی در اندیشه شریعتی …………………………………………………. ۳۸
۲-۸-۱ شریعتی و ماهیت پویای انسان ………………………………………………………. ۳۹
۲-۸-۲ انسان جمعی از خدا و خاک …………………………………………………………… ۴۲
۲-۸-۳ مقایسهی دیدگاه اومانیسم غربی و اومانیسم شریعتی……………………….. ۴۴
۲-۸-۴ کاربرد اندیشهی شریعتی در جامعهی امروز …………………………………… ۴۵
۲-۹ اومانیسمها و پیامبران و اولیای الهی ………………………………………………….. ۴۷
۲-۱۰ اومانیست ها چگونه وارد مباحث دینی میشدند …………………………………. ۴۷
۲-۱۱ نظر اسلام درباره تفکر اومانیست …………………………………………………….. ۴۸
۲-۱۲ اومانیسم در اسلام با اومانیسم غربی چه تفاوتهایی دارد ………………….. ۵۱
۲-۱۳ اومانیسم در ایران ………………………………………………………………………….. ۵۱
فصل سوم : اومانیسم در دیدگاه جامعه شناختی
۳-۱ نظریه آگوست کنت و اومانیسم ………………………………………………………….. ۵۶
۳-۲ به فردیت رسیدن انسان تحت چه عواملی باعث رشد و تقویت انسان میشود ۵۷
۳-۳ نگاه انسان به خود در غرب ( جامعه جدید ) و در قرون وسطی …………….. ۵۹
فصل چهارم : اومانیسم در فلسفه
۴-۱ معنای فلسفی اومانیسم ……………………………………………………………………… ۶۱
|
۴-۲ جریان نقد اومانیسم …………………………………………………………………………. ۶۳
4-3 اومانیسم مکتب است یا گرایش …………………………………………………………. ۶۴
۴-۴ انسانگرایی و اومانیسم در مارکسیسم و پراگماتیسم واگزیستانسیالیسم …. ۶۵
۴-۵ آیا میتوان اومانیسم را یک مکتب فلسفی فرض کرد …………………………….. ۶۶
۴-۶ اومانیسم در قرن ۱۹-۲۰ و نظریه نیچه ………………………………………………. ۶۷
۴-۷ تحلیل انسان به خرد در غرب و فلسفه کانت…………………………………………. ۶۸
۴-۸ دیدگاه سقراط ، افلاطون و ارسطو نسبت به انسان ………………………………. ۶۹
۴-۹ اساس و اندیشه مارکس و بیگانگی از دیدگاه مارکس …………………………… ۷۰
۴-۱۰ مروری بر زندگی و اندیشه هگل ……………………………………………………… ۷۴
۴-۱۱ هگل و نظریهی تجلی روح و کتاب پدیدار شناسی ……………………………….. ۷۷
۴-۱۱-۱ پدیدار چیست …………………………………………………………………………….. ۷۸
۴-۱۱-۲ پدیدار شناسی هوسرل ……………………………………………………………….. ۷۹
۴-۱۱-۳ پدیدار شناسی براساس فلسفهی هایدگر ……………………………………….. ۸۰
۴-۱۱-۴ پدیدار شناسی براساس تعریف هگل …………………………………………….. ۸۱
۴-۱۱-۵ هگل و نظریهی او در تجلی روح و تعالی شعور در کتاب پدیدار شناسی ۸۲
۴-۱۱-۶ هگل و رابطهی بین جسم و چهره فرد با خصایص و ویژگیهای روح .. ۸۴
۴-۱۱-۷ هگل و تحلیل و برررسی عقل در حوزهی فلسفه پدیدار شناسی ……….. ۸۵
۴-۱۲ نگاهی به نامههایدگر در باب اومانیسم ……………………………………………… ۸۶
|
۴-۱۲-۱ نظریه هایدگر درباره سرچشمه اومانیسم ……………………………………… ۸۹
۴-۱۲-۲ نظریه هایدگر دربارهی نسبت بین متافیزیک و اومانیسم …………………. ۹۰
۴-۱۲-۳ تفکر آینده در فلسفه هایدگر ………………………………………………………… ۹۱
فصل پنجم : اومانیسم در دیدگاه روانشناختی
۵-۱ رفتار انسان منتج و متاثر از افکار اوست ……………………………………………. ۹۳………..
۵-۲ نظریهی کارل یونگ ………………………………………………………………………….. ۹۴
۵-۳ نظریهی آلفرد آدلر …………………………………………………………………………… ۹۷
۵-۴ نهضت انسان گرا از دید انجمن روانشناسان انسان گرای آمریکا ………….. ۹۸
۵-۵ شرح حال و بررسی عوامل موثر در اندیشهی کارل راجرز ………………….. ۹۹
۵-۵-۱ عقاید عمدهی راجرز …………………………………………………………………… ۱۰۰
۵-۶ شرح حال و بررسی عوامل موثر در اندیشهی ابراهام مزلو ………………… ۱۰۳
۵-۶-۱ عقاید عمدهی مزلو ……………………………………………………………………… ۱۰۴
۵-۷ هدف از فکر کردن چیست ……………………………………………………………….. ۱۰۷
۵-۸ فروید فیلسوف بود یا روانشناس ……………………………………………………… ۱۰۷
۵-۹ برداشت فروید از ماهیت انسان ……………………………………………………….. ۱۰۸
۵-۱۰ بیگانگی و توهم از دیدگاه فروید …………………………………………………….. ۱۱۱
۵-۱۱ ضمیر ناخودآگاه فروید………………………………………………………………….. ۱۱۶
۵-۱۱-۱ احساسات ناخودآگاه ………………………………………………………………… ۱۱۷
|
5-12 پیش درآمدی بر خود شیفتگی ………………………………………………………. ۱۲۲
نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………… ۱۳۱
گزارش کار عملی ………………………………………………………………………………….. ۱۳۲
|
فهرست منابع
-۵- اومانیسم در غرب
بورکهایت می گوید اومانیسم کشف جهان و کشف انسان است . وی اساس اومانیسم را در رنسانس می بیند و به دوران باستان قبل از مسیحیت بهایی نمی دهد . هرچند آن را به عنوان یکی از عوامل مؤثر در آن می پذیرد ولی اساس را در دوران رنسانس در ایتالیا می بیند او می گویند انسان رنسانسی ، انسانی است که بدنبال کشف جهان و کشف انسان است . کشف جهان در سه پدیده نمود می یابد . یکی در گرایش به علوم طبیعی است که در دوران رنسانس افزایش یافته است . دیگر سفرهای ایتالیایی ها به گوشه و کنار دنیاست که هم تجلی آن دنیا گرای است و هم باعث تقویت و تشدید کشف جهان و شناخت جهان می شود . سوم ، کشف زیبایی های طبیعت است در تقابل با نگرش مسیحی مبتنی بر تضاد زمین و آسمان که به عنوان مثال شهر خدای سن اگوستین ، شهر همه خوبی ها و نیکی ها و پاکی هاست و در مقابل شهر انسان ری ، تراکمی از پلیدی ها ، زشتی ها و خبائث ها می باشد و دنیای انسانی دنیای حقیر و پست تلقی می شود ، در رنسانس جهان زیبا دیده میشود . بورکهارت کشف انسان را بعد دیگری از اومانیسم غرب می داند که به پیدایش فردیت منجر شده است . او می گوید : انسان ایتالیایی دوران رنسانس یک فرد است . انسانی ایتالیایی دوران رنسانی یک فرد است . انسانی نیست که وقتی پرسیده شود : کی هستی ؟ بگوید من فلورانی ، ونیزی و یاحتی بگوید من مسیحی هستم ، این انسان یک هویت فردی یافته است ، از آن هویت اجتماعی ، تاریخی ، مذهبی و ملی فاصله گرفته است .
همراه با رشد فردیت در غرب دو پدیده دیگر بروز می یابد . یکی اینکه گرایش برای شناخت انسان علاوه بر توجه به ابعاد روحانی و معنوی که در قرون وسطی رواج داشت ، اکنون شامل ابعاد دنیوی و حتی صورت ظاهر و مشخصات فیزیکی انسان نیز شده است . دیگر اینکه در زندگی نامه هایی که در دوران قرون وسطی بیشتر متعلق به قدیسیان و زندگی روحانی ومعنوی آنها بوده و اکنون زندگی دنیوی غیر روحانیون را نیز در بر می گیرد.[۱]
۱-۵-۱- اومانیسم در سروده های دانته و میلتون
دردوره رنسانس ، نهضت اومانیسم یا همان انسان گرایی ، تأثیر عمیقی بر جامعه اروپا نهاد .این جنبش در نهایت سبب دگرگونی دیدگاه ها ، وضع زندگی و جایگاه اروپایی ها و همچنین فرایند فکری شان شد . ادبیات نگاشته شده در اوان رنسانس ، بیانگر تأثیر اومانیسم بر طبقات اجتماعی اروپاییان است .
در این میان دانته به عنوان یک نویستنده برجسته ، نگارش کتاب خود را در سال ۱۳۱۴ میلادی به اتمام رساند . اگرچه دانته قبل از گسترش این نهضت می زیسته اما سبک او نمایانگر کثیری از پیشگامان تفکر اومانیستی بعد از او شد . تأثیرات بعدی اومانیسم نیز در آثار «جان میلتون » نویسنده انگلیسی که آثارش به طور چشمگیری تحت تأثیر جو پرهیاهوی سیاسی قرن هفدهم ا نگلیس بود ، مشهود است . درحالی که کتاب دوزخ دانته نمایانگر کیفیت هایی است که از جنبه اومانیستی برآن تأکید شده است ، اما در کتاب بهشت گمشده که در سال ۱۶۶۷ منتشر شد ، بر تأثیرات والای اومانیسم در جامعه صحه گذاشته است . آثار این دو نویسنده محصول زمانه آنها است . میلتون تقریباً سه قرن و نیم بعد از دانته ، بهشت گمشده را نوشت و علاوه بر این او در جامعه ای متفاوت با دانته می زیسته است . به رغم چنین تفاوت هایی ، بهشت گمشده و دوزخ بیانگر جنبه های اومانیستی هستند . اگرچه ممکن است نحوه بیان آنها از این مفاهیم متفاوت باشد . از این رو برای درک این مطلب که چگونه اومانیسم به درون مایه ها واوصاف کتاب های دوزخ و بهشت گمشده راه یافته است ، در ابتدا بایست از مفهوم اومانیسم به درک درستی برسیم . اومانیسم را که معنای تحت الفظی اش «پژوهش در باره انسان» است می توان «بیدار سازی خویش » تعریف کرد . این مکتب هم بر مطالعه آثار کلاسیک و هم علوم انسانی ، که به عنوان علوم رهایی بخش ذهن است ، تأکید می ورزد . مطالعه فلسفه ، اخلاق ، تاریخ ، دستور زبان ، علم بیان و شعر
[۱] -پارسا،کی آْرش،اومانیسم اسلامی؛ نشر نافه،۱۳۸۰،ص ۷………………………
………………….
-۱- نظریه آگوست کنت و اومانیسم
“اگوست کنت که پدر جامعه شناسی جدید لقب گرفته و یکی از پایه گذاران پوزیتیویسم معاصر شناخته می شود . تئوری خودش را به این صورت مطرح کرد که تاریخ بشر سه مرحله و سه دوران دارد : دوران ربانی ، دوران فلسفی و دوران علمی . در دوره ربانی انسان چون به حقایق هستی علم نداشته و جاهل بوده است ، لذا همه چیز و همه پدیده ها را به خدا و علل ماورایی که در دین مطرح می شود نسبت می داده است ، مثلاً می گر فته است خداست که باران می فرستد ، خداست که زلزله ایجاد می کند ، خداست که سیل می آفریند و امثال اینها ، و اما در دوره فلسفی عقل بر رشد بیشتری کرد و بعضی از کلیات عقلی و اصول کلی فلسفی را فهمید . مثلاً به قاعده علیت پی برد که در این عالم پدیدها با همدیگر ارتباط علی و معلولی دارند . یعنی برخی علت برای پدیده های میسر می شوند و همین اندازه فهمید که مثلاً آمدن باران علتی دارد اما خود علت را نشناخت . در دوره سوم که دوره علم است .
اگوست کنتی می گوید که –دیگربشر با علم و دانش خویش ، اکثر این حقایق و مجهولات عالم را کشف کرده است و اکنون ما می دانیم علت آمدن باران چیست :یک سیکل خاصی از پدیده ها در عالم طبیعت رخ می دهند آفتاب به دریا می تابد آب دریا بخار می شود بخار سبکتر می شود و فاصله مولکولی آن زیادتر می شود و بخار می رود بالا و در آنجا ابر تشکیل می شود . سپس در اثر سرد شدن و برودت در یک درجه خاصی میعان رخ می دهد وقتی دوباره این بخار مایع می شود جاذبه زمین آن را جذب می کند و این همان باران است . با این تحلیل دیگر ما احتیاجی به خدا نداریم. وقتی باران مسأله اش از نظر علمی حل شد دیگر جایی برای خدا نیست !
این غرور علمی بشر در وران رنسا نس که پایان قرون وسطی است یعنی قرون شانزده و هفده که در دوران ر شد و شکوفایی علم و دانش بشر اروپایی است ، به اضافه کاتالیزور ا ین غرور……………………..
…………………
-۴- نهضت انسان گرا از دید روانشناسان انسان گرای آمریکا
“انجمن روانشناسان انسان گرای آمریکا ، این نهضت را چنین تعریف کرده است :
روانشناسی انسان گرا شیوه ای است که همه روانشناسی ، و نه حیطه خاصی از آن را در بر می گیرد و براصولی همچون احترام به ارزشهای فرد ، عدم تعصب به روشهای پذیرفته شده دیگر و علاقه مندی به کشف جنبه های جدید رفتار انسان تکیه دراد . این روانشناسی بیشتر متوجه موضوعاتی است که در نظامها ونظریه های موجود جای کمی را اشغال کرده است ، مانند : عشق ، خلاقیت ، مفهوم «خود» ، ارگانیسم ، خویشتن سازی ،[۱]خود جوشی[۲]یاصرافت طبع ، حالت طبیعی و غیر تصنعی انسان ، تعالی «من» [3]، ارزشهای متعالی شدن ،[۴] خود مختاری و استقلال احساس مسئولیت ، داشتن قصد در اعمال ، داشتن تجارب متعالی ، داشتن اوج ادراک،[۵]جرأت و بسیاری مفاهیم مهم دیگر .
بتدریج و بویژه از دهه ۱۹۶۰ انسان گرایی مورد توجه روانشناسان جوان ، دانشجویان ، استادان ، متفکران و برجستگان روانشناسی آمریکا قرار گرفت . مقالات و چکیده های روانشناسی در چند سال اخیر شاهدی بر این مدعاست . کتابها و مقالات در این زمینه ها هر روز بیش از پیش گسترش یافته است . علت این گرایش وضعی بود که روانشناسی ، سالها محکوم آن شده و با محدود کردن خویش در مطالعه رفتار ، خود انسان را مورد غفلت قرار داده بود و به جای آن ،عوامل پیرامونی همزیستی داشته و با تبادل نظر با آنها در جهت تکمیل روانشناسی گام بردارد . انجمن روانشناسی و روان درمانی انسان گرا ، در نشریه خود در این مورد چنین اعلام موضع می کنن
…………………………………………..
……………..
بلافاصله بعد از پرداخت موفق لینک دانلود این پروژه فعال خواهد شد.
قیمت اختصاصی و استثنایی این پروژه درپایان نامه دات کام : تنها , ۷۹۰۰ تومان
نقد وبررسی
نقد بررسی یافت نشد...