فروشگاه

توضیحات

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری استان اردبیل با تأکید بر جاذبه های طبیعی – ورزشی

دانلود پایان نامه و پروژه پایانی با موضوع جدید بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری استان اردبیل با تأکید بر جاذبه های طبیعی – ورزشی

پس از دیدن متن و فهرست پایان نامه ببررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری استان اردبیل با تأکید بر جاذبه های طبیعی – ورزشی میتوانید نسبت به خرید  آنلاین و دانلود فایل مورد نظر اقدام فرمایید میتوانید تغییراتی در متن پایان نامه ایجاد نمایید

و یا از بعضی از فصل های پایان نامه مثل روش تحقیق پیشینه تحقیق بیان مسئله و یا منابع پایان نامه گردشگری استفاده فرمایید با آرزوی موفیقت برای دانشجویان عزیز

صنعت مسافرت و گردشگری به عنوان بزرگترین و متنوع ترین صنعت در دنیا محسوب می شود.بسیاری از کشورها این صنعت پویا را به عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغال زایی، رشد

بخش خصوصی و توسعه زیر ساخت ها می دانند. صنعت گردشگری در سراسر دنیا به ویژه در کشورهای در حال توسعه که منابع اقتصادی دیگر مانند تولید یا استخراج منابع طبیعی

ندارند،بسیار مورد توجه است. با این وجود فرصت استفاده از این منبع درآمد زا برای تمام کشورها تقریبا مساوی است.

رشد فزاینده صنعت گردشگری به دلایل و عوامل زیادی مربوط می شود. بعضی از این

عوامل ریشه در تغییرات وپیشرفتهایی دارد که به طور تدریجی در جهان امروز به وقوع می پیوندد. از دید سازمان جهانی گردشگری(WTO) رشد فوق العاده صنعت جهانگردی به عوامل زیر بستگی دارد:

۱- افزایش توانمندی مالی جهانگردی.
۲- افزایش شمار بزرگسالان مجرد.
۳- فزونی مرخصی های با دستمزد و اوقات آزاد در محل کار.
۴- مجموعه مزایایی که بازنشستگی زود هنگام را امکان پذیر می سازد.
۵- افزاییش خانوارهای با درآمد بالا(۷۹).

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری

امروزه ورزش نیز یکی از صنایع بزرگ مولی در دنیاست و افراد بسیاری در سرتاسر دنیا در آن اشتغال دارند. همچنین ورزش یکی از متداولترین عوامل ایجاد انگیزه برای گردشگران است و گردشگری ورزشی، صنعتی است که از ترکیب دو صنعت جهانگردی وصنعت ورزش پدید آمده است. به عبارت دیگر، ورزش یکی از فعالیت های مهم گردشگران در حین

گردشگری است و گردشگری و مسافرت نیز با انواع مختلف ورزش همراه است(۲۱).
گردشگری ورزشی به مانند بسیاری از صنایع بزرگ دنیا مثل حمل و نقل، اتومبیل سازی و غیره در حال تبدیل شدن به صنعتی مجزا و مهم است به طوری که بررسی ها نشان می

دهد از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۹ تمایل گردشگران برای شرکت در ورزش ۱۳۰۰ درصد رشد داشته است(همان منبع). بررسی تعداد توریست ها در استرالیا و نیوزیلند در سال ۱۹۹۶ نشان داد که بیش از ۳ درصد از کل بازدید کنندگان را بازدید کنندگان ورزشی و تفریحی

تشکیل می دادند که میزان هزینه انجام شده توسط آنها نیز در استرالیا ۲۳۴ تا ۴۳۰ میلیون دلار بوده است(همان منبع).

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری استان اردبیل

سرزمین ایران با پتانسیل های طبیعی و جاذبه های سیاحتی و فرهنگی بسیار و داشتن آب وهوای به اصطلاح چهار فصل به عنوان کشوری توانمند در آماده سازی شرایطی مطلوب برای علاقه مندان به مسافرت های خارجی، می تواند قطبی مهم در صنعت توریسم به

معنای عام، و توریسم ورزشی در معنای خاص آن تلقی گردد. که در این بین استان اردبیل با داشتن پتانسیل های موجود، توانایی های لازم و موقعیتی استراتژیک می تواند نقشی اساسی در جذب انواع گردشگر بویژه گردشگر ورزشی داشته باشد.

۷۷صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع دارد +پرسشنامه  

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید 

انجام پروپوزال و پایان نامه گردشگری در کوتاهترین زمان با موضوعات خاص شما. منتظر تماس شما هستیم ۰۹۱۲۸۵۰۱۹۱۲

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری استان اردبیل با تأکید بر جاذبه های طبیعی – ورزشی
بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری استان اردبیل با تأکید بر جاذبه های طبیعی – ورزشی

 

فهرست مطالب:
فصل اول
طرح تحقیق
۱-۱: مقدمه ۲
۲-۱: بیان مسأله ۴
۳-۱: اهمیت و ضرورت تحقیق ۶
۴-۱: اهداف تحقیق ۸
۱-۴-۱: هدف کلی ۸
۲-۴-۱: اهداف ویژه ۸

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری

۵-۱: سئوالهای تحقیق ۹
۶-۱: محدودیت های تحقیق ۹
۷-۱: تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه های تحقیق ۹
فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق
۱-۲: مقدمه ۱۳
۲-۲: مفهوم گردشگری و گردشگر ۱۳
۳-۲: انواع گردشگری ۱۴
۴-۲: گردشگری ورزشی ۱۴
۵-۲: دیدگاههای گردشگری ورزشی ۱۵
۱-۵-۲: دیدگاه گامون و رابنسون ۱۵

 توسعۀ پایدار گردشگری استان اردبیل با تأکید بر جاذبه های طبیعی – ورزشی

۲-۵-۲: دیدگاه هال ۱۵
۳-۵-۲: دیدگاه گیبسون ۱۸
۵-۵-۲: دیدگاه دی ناپ و استاندیون ۲۰
۶-۵-۲: دیدگاه فالکنر و گتز ۲۲
۷-۵-۲: دیدگاه کورتزمان و زاهار ۲۳
۸-۵-۲: دیدگاه هینک و هیگا ۲۸
۶-۲: گردشگری ورزشی ماجراجویانه ۳۲

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری استان اردبیل با تأکید بر جاذبه های طبیعی – ورزشی

۱-۶-۲: ورزشهای ماجراجویانه ۳۲
۷-۲: ابعاد مهم توریسم ورزشی ۳۳
۸-۲: تاریخچه گردشگری ورزشی در جهان ۳۴
۹-۲: گردشگری ورزشی در جهان ۳۵ ۳۳
۱-۹-۲: الگوی یونان در تحقیقات توریسم ورزشی ۳۵ ۳۳
۱۰-۲: تاریخچه تشکیل گردشگری ورزشی در ایران ۳۶
۱۱-۲: جغرافیای طبیعی استان اردبیل ۳۹ ۳۹
۱-۱۱-۲: موقعیت جغرافیایی ۳۹

۲-۱۱-۲: نژاد، زبان، دین و مذهب ۳۹
۳-۱۱-۲: ناهمواریهای استان ۴۰
۴-۱۱-۲: جاذبه های طبیعی- ورزشی موجود در اردبیل ۴۰
۱۲-۲: پیشینه تحقیق ۴۰ ۳۹
۱-۱۲-۲: تحقیقات انجام شده در داخل کشور ۴۰
۲-۱۲-۲: تحقیقات انجام شده در خارج از کشور ۴۴
۱۳-۲: جمع بندی ۵۰

فصل سوم
روش تحقیق ۵۱
۱-۳: مقدمه ۵۲
۲-۳: روش تحقیق ۵۲

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری استان اردبیل با تأکید بر جاذبه های طبیعی – ورزشی

۳-۳: جامعه آماری ۵۲
۵-۳: ابزار اندازه گیری ۵۳
۶-۳: پایایی و روایی پرسشنامه ۵۴
۷-۳: روش جمع آوری اطلاعات ۵۴ ۵۵
۸-۳: متغیرهای تحقیق ۵۴ ۵۵
۹-۳: روشهای آماری تحقیق ۵۵
فصل چهارم
یافته های تحقیق ۵۶
۱-۴: مقدمه ۵۷
۲-۴: توصیف ویژگی های شخصیتی ۵۷
۳-۴: یافته های مربوط به آمار استنباطی ۶۱
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری ۶۵
۱-۵: مقدمه ۶۶
۲-۵: خلاصه تحقیق ۶۶

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری استان اردبیل با تأکید بر جاذبه های طبیعی – ورزشی

۱-۲-۵: خلاصه یافته های جمعیت شناختی تحقیق ۶۶
۲-۲-۵: خلاصه یافته های مربوط به آمار استنباطی ۶۷
۳-۵: بحث و نتیجه گیری ۶۸
۴-۵: پیشنهادات برخاسته از تحقیق ۷۰

۵-۵: پیشنهاداتی برای تحقیقات بعدی ۷۱
۶-۵: پیوستها ۷۲
۷-۵: منابع و مأخذ ۷۶
۸-۵: چکیده انگلیسی ۸۲

فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول ۱-۲- شکاف موجود به علت ناتوانی مدیریت فراهم کننده ۴۶
جدول ۱-۳- تعداد پرسشنامه های توزیع شده ۵۳
جدول ۲-۳- مقایسه جاذبه های طبیعی و ورزشی ۵۴
جدول ۳-۳- مشکلات گردشگری ورزشی ۵۵
جدول ۱-۴- سن نمونه ها ۵۷

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری

جدول ۲-۴- جنسیت نمونه ها ۵۸
جدول ۳-۴- میزان تحصیلات ۵۹
جدول ۴-۴ وضعیت تحصیلی ۶۰
جدول ۵-۴- عوامل موثر بر گردشگری ورزش از دیدگاه روسای هیئتهای ورزشی ۶۱

جدول ۶-۴- عوامل موثر بر گردشگری ورزش از دیدگاه کارکنان تربیت بدنی ۶۱
جدول ۷-۴ عوامل موثر بر گردشگری ورزش از دیدگاه مدیران آژانسهای گردشگری ۶۲
جدول ۸-۴ عوامل موثر بر گردشگری استان ۶۲

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری استان اردبیل با تأکید بر جاذبه های طبیعی – ورزشی

جدول ۹-۴- مشکلات گردشگری استان از دیدگاه روسای هیئت ورزشی استان ۶۳
جدول ۱۰-۴- مشکلات گردشگری از دیدگاه کارکنان اداره کل تربیت بدنی استان ۶۳
جدول ۱۱-۴- مشکلات گردشگری از دیدگاه مدیران آژانس های گردشگری ۶۴
جدول ۱۲-۴ – مشکلات گردشگری استان ۶۴

فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار ۱-۴- سن نمونه ها ۵۷
نمودار ۲-۴- جنسیت نمونه ها ۵۸
نمودار ۳-۴- وضعیت تحصیلی ۵۹
نمودار ۴-۴- سابقه فعالیت نمونه ها ۶۰

فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل ۱-۲- حوزه های مرتبط با گردشگری ورزشی از دیدگاه هال ۱۷
شکل ۲-۲- گردشگری ورزشی از دیدگاه دی ناپ ۲۱
شکل ۳-۲- ابعاد گردشگری ۲۸
شکل ۴-۲- الگوی شکاف در کیفیت خدمت گردشگری ۴۵

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری استان اردبیل با تأکید بر جاذبه های طبیعی – ورزشی

براساس برنامه چهارم توسعه، کشور ایران باید تا پایان سال ۱۳۸۸ سالانه میزبان حداقل ۵ میلیون گردشگر باشد، رقمی که باید تا پایان سال ۲۰۲۴ به رقمی معادل ۲۰ میلیون نفر در سال برسد و در این میان نمی توان از سهم و جایگاه ورزش و برگزاری تورنمنت های

ورزشی به سادگی گذشت. کافی است به درآمدهای نجومی که پس از برگزاری هر تورنمنت بین المللی نصیب کشورهای میزبان می شود، نگاه دوباره داشته باشیم تا بیشتر پی به اهمیت این موضوع ببریم. به عنوان مثال می توان به برگزاری جام جهانی ۲۰۰۶ در

آلمان اشاره کرد. با برپایی رقابت های جام جهانی ۲۰۰۶ در آلمان، میلیون ها توریست و هوادار راهی این کشور شدند که این امر سودی حدود ۸۶‎/۲ میلیارد یورو نصیب مردم این کشور کرد(۷۱). گفته می شود تأثیرات مثبت اقتصادی این میزبانی تا سال ۲۰۰۸ به طور

ناخالص حدود ۸۸/۳ میلیارد یورو برآورد شده است. اگر هزینه ای که دولت آلمان برای این بازی ها متقبل شده را از این مبلغ کسر کنیم باز هم به این نتیجه خواهیم رسید که

میزبانی جام هجدهم برای آلمان موفقیتی اقتصادی به حساب می آید، البته این رقم تنها در بخش گردشگری برای ژرمن ها محقق شده است و هنوز آمار مربوط به رونق صنایع و

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار

تجارت در این کشور به واسطه برگزاری رقابت های جام جهانی ۲۰۰۶ منتشر نشده است و کارشناسان اقتصادی این کشور ارقام اعجاب آوری را برای این بخش ها تخمین می زنند.

این در شرایطی است که درآمد کشورهای پیشرفته جهان از محل توریسم ورزشی سالانه چیزی بیش از ۲۰ میلیارد دلار است و کشور ما با وجود همه جاذبه های توریستی و

اکوتوریستی و قرار گرفتن در میان ۵ کشور اول جهان از نظر داشتن آثار باستانی و میراث فرهنگی چندین هزار ساله، بهره چندانی از توریسم ورزشی نبرده و نمی برد.

رشد ورواج روز افزون مسافرت های تفریحی مرتبط با ورزش و رواج شیوه زندگی فعال باعث شده است حتی مردم در مسافرت به ورزش علاقه مند شوند، لذا شهرهای مختلف جهان در به دست آوردن حق میزبانی بازیهای المپیک و مسابقات قهرمانی جهان در رشته های

 گردشگری استان اردبیل با تأکید بر جاذبه های طبیعی – ورزشی

ورزشی مختلف رقابت می کنند و رقابت شدیدی در برگزاری رویدادها بین کشورهای مختلف وجود دارد. کشور ما نیز به دلیل داشتن ظرفیت های فراوان می تواند از رهگذر این امر بهره های فراوانی ببرد.زیرا با توجه به بررسی های به عمل آمده، ایران یکی از ۱۰ کشور اول جهان از نظر جذابیت های گردشگری است(۷۹). همچنین ضرایب فزاینده تولید،

درآمد و اشتغال مربوط به بخش های مختلف اقتصادی نشان می دهد ه بخش گردشگری در ایران در مقایسه با سایر بخشهای اقتصادی از لحاظ تولید، درآمد و اشتغال زایی اهمیت بالایی دارد.

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری استان اردبیل با تأکید بر جاذبه های طبیعی – ورزشی

نظری کلی به سابقۀ تحقیقات انجام شده نشان می دهد که گردشگری ورزشی یکی از حوزه های جدید تحقیقی در طی ده سال گذشته است و از آنجا که تا به حال تحقیقات زیادی در زمینۀ گردشگری ورزشی در کشور انجام نشده است، لذا یکی از حیطه های نوین

پژوهش در علوم ورزشی کشور است، که لزوم توجه خاصی را از سوی محققان در این زمینه می طلبد. بنابراین با توجه به مطالب ذکر شده سئوال اصلی تحقیق این است که عوامل و راهکارهای توسعه پایدار گردشگری استان اردبیل با تأکید بر جاذبه های طبیعی- ورزشی کدامند؟

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری

۲-۱- بیان مسأله
در سال ۲۰۰۰ میلادی ، حدود ۷۰۰ میلیون نفر به کشورهای خارجی مسافرت کردند و برآورد می شود که بالغ بر ۴۷۶ میلیارد دلار هزینه کردند. تحقیقات جدید نشان می دهد که ایدۀ تعطیلات برای آسایش و استراحت به سمت تجارب مربوط به سلامتی بیشتر و کیفیت زندگی تغییر کرده است که بیشتر شامل مسافرتهای فعال و ورزشی است. در کشورهای

صنعتی، گردشگری ورزشی بین ۱ تا ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل می شود و خود گردشگری به عنوان یک مجموعۀ کل بین ۴ تا ۶ درصد تولید ناخالص داخلی را تولید می کند . اگر چه اندازه گیریهای تأثیر ورزش و گردشگری در کل جهان مشکل است، با این

وجود نرخ رشد صنعت گردشگری ورزشی حدود ۱۰ درصد در سال برآورد می شود(۷۰).
بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری تعداد گردشگران جهان سالیانه ۳/۴ درصد رشد دارد و در سال ۲۰۲۰ به ۶/۱ میلیارد نفر می رسد. در همین زمان هزینه های

بررسی عوامل و راهکارهای

گردشگران در سرتاسر جهان در هر سال ۷/۶ درصد رشد داشته و به ۲ تریلیون دلار می رسد(۷۷). موضوع مسافرت مردم برای شرکت یا تماشای ورزش به بازیهای المپیک باستان بر می گردد. کار رشد گردشگری به وسیلۀ ورزش بیشتر از یک قرن وجود داشته است.

مدیران فعالیتهای تفریحی سالهاست که به فرصتها و اثرات مربوط به مشارکت در ورزشهای غیر رقابتی پی برده اند. بنابراین گردشگری ورزشی به عنوان یک وسیله بازاریابی که دوباره طراحی شده است، به حساب می آید. در صنعت ورزش، گردشگری به عنوان راهی برای

تأثیر روی رشد و علاقه به ورزشهای رقابتی و غیر رقابتی به حساب می آید. برای مثال وقتی افراد بیشتری در فعالیتهای تفریحی شرکت می کنند تجهیزات ورزشی بیشتری خریداری می کنند و به احتمال بیشتری ورزش را تا سطح قهرمانی ادامه می دهند و تمایل آنها به تماشای ورزش نیز افزایش می یابد. در نهایت تمام این افزایشهای مربوط به

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری استان اردبیل با تأکید بر جاذبه های طبیعی – ورزشی

مشارکت، رقابت و تماشای ورزشها روی صنعت گردشگری تأثیر می گذارد(همان منبع).
یکی از رویدادهایی که توجه گردشگران را به خود جلب می کند، مسابقات و رویدادهای ورزشی است که با شرکت تیم های مختلف ورزشی از نقاط مختلف جهان برگزار می شود.

درحال حاضر یکی از دغدغه های بازاریابان و سازمان دهندگان رویدادهای ورزشی، بالا بردن میزان استقبال بازدید کنندگان و تماشاگران از رویدادهای ورزشی در حال برنامه ریزی و شناسایی علل و عواملی است که بر حضور آنها تأثیر گذار است. علل و عوامل مختلفی

وجود دارد که بر قصد و میل گردشگران برای حضور در یک رویداد ورزشی و انتخاب آن تأثیر گذار است. هر کشور و شهر و هر رویداد ورزشی، محصولات و خدمات گوناگونی را برای جلب گردشگر ارائه می دهد و هر گردشگر این امکان را دارد از میان مقصد ها و رویدادهای

مختلف، یکی را انتخاب کند.بعضی مطالعات نشان داده است که جذابیت رویداد ورزشی، محدودیت های امنیتی و سلامتی و محدودیت های مالی بر تمایل یا عدم تمایل شرکت کنندگان بالقوه و حضور آنها اثری تعیین کننده دارد(۵۱).

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری استان اردبیل با تأکید بر جاذبه های طبیعی – ورزشی

گردشگری و ورزش چه به صورت حرفه ای و چه به صورت آماتور و تفریحی، مسافرتهای قابل توجهی را به نقاط مختلف جهان در بر می گیرد برای تداوم رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و درآمدزایی باید ورزش و گردشگری همراه با هم حرکت کنند. پس با توجه به نقش و اهمیت موضوع ورزش و گردشگری، مسئولان هر منطقه و شهری باید در پی تلاش و

توسعه ورزش و به دنبال آن گردشگری ناشی از آن باشند که چه بسا بسیاری از مکانها فاقد پتانسیل و منابع اولیه لازم در این زمینه بوده ولی با اهتمام به نقش و تاثیر آن بر ابعاد مختلف زندگی بشر مسئولین و دستندرکاران آنجا با خلاقیت و ابتکار خود دراین زمینه موجبات بهرمندی از این صنعت را به نحو احسن فراهم کرده اند.

جاذبه های طبیعی – ورزشی

وجود مناظر طبیعی زیبا شامل : پارک های ملی ، حیات وحش ، مراکز کوهستانی و سایر جاذبه ها همانند آب و هوا ، چهار فصل بودن و وجود مراکز آب درمانی همچون چشمه های آب معدنی می تواند فرصت مناسبی را برای جذب گردشگر ورزشی فعال و در نتیجه توسعه گردشگری ورزشی برای هر منطقه ای را فراهم آورد. پس با توجه به مسائل فوق

استان اردبیل توانایی و استعداد سرمایه گذاری روی این بخش از صنعت توریسم را دارد که می تواند زمینه رشد وشکوفایی اقتصادی، فرهنگی و ورزشی این استان باشد. از این رو محقق قصد دارد ظرفیتهای بالقوۀ جاذبه های طبیعی ورزشی در توسعۀ گردشگری

ورزشی استان اردبیل و مشکلات موجود در این راه را از دیدگاه کارشناسان ورزشی اداره کل تربیت بدنی، روسای هیئت های ورزشی و کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری و مدیران آژانس ها و تورهای مسافرتی استان اردبیل مورد بررسی قرار دهد.

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری استان اردبیل با تأکید بر جاذبه های طبیعی – ورزشی

۳-۱- اهمیت و ضرورت تحقیق :
کشور ایران با توجه به بررسیهای صورت گرفته و انجام شده یکی از ده کشور اول جهان از نظر جذابیتهای گردشگری است( ). با این حال سهم کشور ما از صنعت گردشگری جهان بسیار ناچیز است چون سهم گردشگری کشور از تولید ناخالص ملی برابر ۱/۰ درصد است(۵۰). که در این بین احتمالا سهم گردشگری ورزشی به ۰۰۱/۰ درصد هم نرسد.

این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که بعضی شناخته شده و بعضی ناشناخته است. مطالعات در زمینه گردشگری ورزشی، به این مطلب اشاره دارد که انتخاب یک شهر برای مقصد گردشگری، همواره با فعالیت های ورزشی و تیم های ورزشی آن محل در ارتباط است(۲۵).

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری

مسأله گردشگری ورزشی به حدی مهم است که کمیته بین المللی المپیک و « سازمان جهانی جهانگردی » ، کنفرانسهای بین المللی را برای تجزیه و تحلیل مسائل مربوط به گردشگری ورزشی در خلال بازیهای المپیک برگزار و در جهت تفاهم نامه مشترک بین دو

سازمان تلاش می کنند. اهمیت گردشگری ورزشی به حدی است که اخیراً سند همکاری

متقابل نیز بین کمیته ملی المپیک ایران و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در راستای توسعه پایدار گردشگری ورزشی منعقد شده است و البته کمیسیونی در کمیته ملی المپیک ایران تشکیل شده که در این رابطه عمل می کند.

و با توجه به اینکه استان اردبیل در میان استانهای کشور یکی از مناطق خوش آب و هوا ، چهار فصله بودن و اکوسیستم خاص منطقه از لحاظ فراوانی بارش نزولات آسمانی و دارا بودن تالابهایی چون گنج گاه در ۸۰ کیلومتری جنوب اردبیل، تالاب نوشار در ۳۵ کیلومتری

جنوب اردبیل، تالاب قره گل، شورگل و … و رودها مانند رود گیلوان و رود ارس که پرآب ترین رود شمالی ایران می باشد از این استان می گذرد و دریاچه هایی مانند بند پیرالقیر در ۱۰ کیلومتری اردبیل، دریاچه شورابیل که دارای امکانات تفریحی و فرهنگی بسیاری از جمله

قایق رانی، پیست دوومیدانی، دوچرخه سواری، باغ وحش و غیره می باشد، کوهستان های زیبا مانند رشته کوه تالش، رشته کوه خروسلی داغ، پوشش گیاهی و چمنزارها ، شکارگاهها و غارها، چشمه ها و آبگرم های معدنی که مهمترین آن آب گرم سرعین می

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری استان اردبیل با تأکید بر جاذبه های طبیعی – ورزشی

باشد، که می توان با سرمایه گذاری و برنامه ریزی از این مکانهای طبیعی برای برگذاری مسابقات ورزشی داخلی و خارجی، رویدادهای ورزشی ملی- منطقه ای، اردوهای آمادگی و تمرینی تیمهای داخلی و خارجی و دیگر برنامه های ورزشی مختلف ضمن شناساندن ،

توسعه و جذب گردشگران ورزشی زمینه حضور آنان را در استان فراهم سازد. یکی دیگر از شاخص های استان اردبیل نسبت به سایر استانهای کشورمان هم مرز بودن با کشور

خارجی که از لحاظ آداب و فرهنگ با مردم استان شباهتهای زیادی دارند که می تواند در زمینه ورزشی بسیار مهم و استراتژیک باشد و به طور یقین در رشد و شکوفایی گردشگری ورزشی، همچنین به لحاظ ارز آوری و اقتصادی برای استان

مفید و موثر واقع شود. ابن موضوعات ضرورت تحقیق در همه جنبه های گردشگری از جمله گردشگری ورزشی را نشان می دهد.

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگر

همچنین دلایل دیگری که ضرورت انجام تحقیق در زمینه گردشگری ورزشی را آشکار می سازد عبارتند از:
۱- رشد سریع گردشگری ورزشی در ابعاد مختلف آن.
۲- وجود جوانان و علاقه مندان به ورزش و گردشگری ورزشی.
۳- نقش گردشگری ورزشی در ایجاد اشتغال دائم و فصلی.
۴- سرمایه گذاری کشورها و دولتها در این راستا برای کسب درآمد.

۵- نیاز به سرمایه گذاری و توسعه زیر ساخت ها در زمینه گردشگری ورزشی.
۶- نقش گردشگری ورزشی در شناسایی و معرفی شهر یا کشور میزبان به گردشگران.
۷- توجه بیشتر به ورزش و میزبانی مسابقات مختلف ورزشی.

همچنین نتایج این تحقیق موجب شکل گیری یک چارچوب و راهکار اولیه برای افزایش انگیزه و حضور گردشگران در رویدادهای ورزشی به میزبانی استان اردبیل می شود. بعلاوه این پژوهش در پیشبرد و تکمیل مطالعات، یافته ها و تحقیقات صورت گرفته در زمینه گردشگری ورزشی کمک خواهد نمود.

بررسی عوامل

۴-۱- اهداف تحقیق :
۱-۴-۱- هدف کلی : بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀپایدار گردشگری استان اردبیل با تأکید بر جاذبه های طبیعی – ورزشی
۲-۴-۱- اهداف ویژه :
۱ – تعیین اولویت بندی جاذبه های طبیعی – ورزشی مؤثر بر توسعۀ گردشگری ورزشی استان اردبیل

۲ – تعیین اولویت بندی مشکلات موجود در بخش گردشگری ورزشی استان اردبیل با توجه به جاذبه های طبیعی – ورزشی
۳ – تعیین راهکارهای مناسب در استفاده از جاذبه های طبیعی – ورزشی برای توسعۀ گردشگری ورزشی استان اردبیل

۵- ۱- سؤالهای ویژۀ تحقیق :
۱ – کدام دسته از جاذبه های طبیعی – ورزشی بر توسعه گردشگری ورزشی استان اردبیل مؤثر است ؟
۲ – مشکلات گردشگری ورزشی استان اردبیل با توجه با جاذبه های طبیعی – ورزشی کدام است ؟

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری استان اردبیل با تأکید بر جاذبه های طبیعی – ورزشی

۳ – راهکارهای مناسب در استفاده از جاذبه های طبیعی – ورزشی برای توسعه گردشگری ورزشی استان اردبیل کدام است ؟

۶- ۱ محدودیتهای تحقیق :
الف ) محدودیتهای تحت کنترل محقق :
* جامعۀ آماری این تحقیق را کارشناسان ورزشی اداره کل تربیت بدنی، روسای هیئت های ورزشی و کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری و مدیران آژانس ها و تورهای مسافرتی استان اردبیل تشکیل دادند .

* مراحل کار تحقیقی در تابستان و پاییز انجام شد .
ب ) محدودیتهایی که در کنترل محقق نیست :
* میزان تجارب شخصی یا اطلاعات افراد جامعه آماری در زمینه موضوع تحقیق.

* سطح فرهنگی، علاقه و انگیزه افراد در پاسخگویی به سوالات پرسشنامه .
* بعضی از نمونه های آماری تحقیق برای اولین بار پرسشنامه پر می کردند .
* میزان دقت علاقه و انگیزه نمونه های پژوهش در پاسخ به سئولات پرسشنامه.
۷- ۱- تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه های تحقیق :

بررسی عوامل و راهکارهای

* ورزش :
« هر گونه فعالیت ، تجربه ، فعالیتهای شرکتهای تجاری در جهت ایجاد تناسب اندام ، تفریح ، فعالیتهای قهرمانی یا اوقات فراغت »(۱۶) .
در این تحقیق منظور از ورزش، ورزشهای می باشند که در طبیعت و فضای باز برگذار می شوند .* گردشگری :

« به عمل فردی که به مسافرت رفته و در آن مکان که خارج از محیط زندگی وی است برای مدتی کمتر از یکسال جهت تفریح ، و دیگر اهداف اقامت نماید ، گفته می شود »(۱۳) .
در این تحقیق گردشگری از نوع ورزشی می باشد .

* گردشگری ورزشی :
« سفر کردن از خانه و محل کار برای ورزش کردن، تماشای رویداد ورزشی، تماشای جاذبه های ورزشی که شامل فعالیتهای رقابتی و غیر رقابتی است » .

گردشگری ورزشی در این تحقیق گردشگریی می باشد که با تأکید بر جاذبه های طبیعی ورزشی صورت پذیرد.

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری استان اردبیل با تأکید بر جاذبه های طبیعی – ورزشی

* گردشگر ورزشی :
« افراد یا گروههایی که به صورت فعال و یا غیر فعال در حین مسافرت یا اقامت در مکانی غیر از مکان زندگی خود به ورزشهای رقابتی یا تفریحی می پردازند ( ورزش انگیزه اصلی مسافرت است ) .

در این تحقیق گردشگر ورزشی به فردی گفته می شود که انگیزه اصلی وی از سفر به استان اردبیل در مرحله اول ورزش و فعالیتهای مرتبط با آن می باشد.

* مدیر ورزشی:
فردی که در هیأت های ورزشی استان مشغول به کار بوده و حداقل یک زیر دست دارد.(مثل رئیس، نائب رئیس، دبیر، مدیر روابط عمومی، مدیر بازاریابی و امور بین الملل و غیره).
* مدیر گردشگری:
فردی که در بخش گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مشغول کار بوده و حداقل یک زیر دست دارد.

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری استان اردبیل با تأکید بر جاذبه های طبیعی – ورزشی

* جاذبه ها:
جاذبه های گردشگری ورزشی جاذبه هایی است که توریست در رابطه با ورزش می بیند و انجام می دهد که می تواند طبیعی(مانند پارک ها، کوهها، حیات وحش) یا ساخت بشر (مانند موزه ها، استادیوم ها، فروشگاهها) باشد.

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری استان اردبیل با تأکید بر جاذبه های طبیعی – ورزشی

* مشکلات گردشگری ورزشی
در این پژوهش مشکلات مرتبط با سه عامل مشکلات مدیریتی ، فرهنگی و زیرساختاری می باشد که هر کدام دارای ریز عاملهایی می باشند و بواسطه سوالات ۲۶ تا ۴۵

پرسشنامه محقق ساخته مورد استفاده در این تحقیق سنجیده می شود .
* شهر یا کشور مبدأ :
شهر یا کشوری که فرد گردشگر مقیم یا ساکن آن است و مکان اصلی اقامت وی محسوب می شود .
* شهر یا کشور مقصد :

شهر یا کشوری که فرد گردشگر به آن مسافرت می کند و مدت معینی را در آن محل برای تفریح یا منظورهای دیگر اقامت می کند .
در این تحقیق مقصد مورد نظر استان اردبیل می باشد .

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق

 

 

 

۱-۲- مقدمه
این فصل از سه بخش تشکیل شده است. بخش اول شامل مبانی نظری می باشد که در آن پس از تشریح مفاهیم و انواع گردشگری، سطوح مختلف گردشگری بررسی شده

است. بخش دوم شامل سوابق تحقیق که به بررسی پژوهشها و تحقیقات مرتبط با عوامل موثر در توسعه گردشگری اختصاص یافته و نهایتا جایگاه گردشگری و گردشگری ورزشی در ایران بخش سوم این فصل می باشد.

۲-۲- مفهوم گردشگری و گردشگر:
مفهوم گردشگری و گردشگر از دیدگاه صاحب نظران دارای معانی مختلفی است و لذا با جستجو در متون مختلف می توان تعاریف متفاوتی از این دو مقوله استنباط کرد.سازمان جهانی جهانگردی، این تعریف را در زمینه¬ی گردشگری و گردشگر ارائه کرده است:

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری استان اردبیل با تأکید بر جاذبه های طبیعی – ورزشی

* گردشگری : به عمل فردی که به مسافرت رفته و در آن مکان که خارج از محیط زندگی وی است برای مدتی کمتر از یکسال جهت تفریح ، تجارت و دیگر اهداف اقامت نماید، گفته می شود(۷۹).

* گردشگر: کسی است که برای مدتی، دست کم یک شب و نه بیش از یکسال به کشوری غیر از وطن یا محل سکونت معمولی خود مسافرت می کند و هدف او کار کردن و پول درآوردن در آن کشور نیست . این تعریف شامل کسانی می شود که برای تفریح ،

گردش و گذراندن روزهای تعطیل ، دیدار از دوستان و بستگان ، کارهای تجاری و حرفه ای ، درمان ، زیارت و برای تأمین هدفهای دیگر به مسافرت می روند( همان منبع) .
* پروفسور هانزیکر و پروفسور کراف تعریف فنی از گردشگری بیان داشته اند: « گردشگری

کلیه روابط و پدیده هایی است که از اقامت افراد غریبه ناشی می شود. این اقامت به معنی ایجاد یک اقامت دائمی نبوده و ارتباطی با فعالیت متضمن پاداش ندارد »(۲۳).

* انجمن گردشگری بریتانیا نیز گردشگری را بدین صورت تعریف کرده است : « گردشگری حرکت کوتاه مدت و موقت مردم به مقصدهایی خارج از مکان معمولی زندگی و کار آنهاست و آنها در حین اقامت در آن مقصد فعالیتهایی با هر منظور و نیز بازدیدهای روزانه و گردش انجام می دهند »(همان منبع) .

 

بررسی عوامل و راهکارهای توسعۀ پایدار گردشگری استان اردبیل با تأکید بر جاذبه های طبیعی – ورزشی

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 2685
بررسی عوامل و راهكارهای توسعۀ پایدار گردشگری استان اردبیل با تأکید بر جاذبه های طبیعی – ورزشی

قیمت : تومان15,000