فروشگاه

توضیحات

پایان نامه خودکارآمدی تحصیلی  و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان

هدف ازانجام پژوهش حاضر بررسی امکان پیش­بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش ­آموزان دوره دبیرستان براساس اضطراب اجتماعی وجو روانی – اجتماعی کلاس بود.

نتایج نشان دادکه رابطه معنی­ داری بین اضطراب اجتماعی و ابعاد آن با خودکارآمدی تحصیلی وجود دارد همچنین نتایج نشان داد رابطه معنی­ داری بین

جو روانی اجتماعی کلاس و ابعاد آن با خودکارآمدی تحصیلی وجود دارد. تجزیه وتحلیل رگرسیون نشان داد متغیر اضطراب اجتماعی و ابعاد آن حدود۵۶ درصدو جو روانی اجتماعی کلاس حدود۳۵ درصد واریانس خودکارآمدی تحصیلی را پیش­بینی کردند (۰۱/۰٫(P<

 

واژگان کلیدی: خودکارآمدی تحصیلی،اضطراباجتماعی،جوروانی- اجتماعی کلاس، دانش­آموزان دوره دبیرستان.

 

 

 ۱۲۰صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع دارد+پرسشنامه 

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل را دانلود کنید

پایان نامه خودکارآمدی تحصیلی  و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان
پایان نامه خودکارآمدی تحصیلی  و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان

 

فهرست مطالب

ان

عنوان                                                                                                              صفحه

چکیده………………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………۱

فصل اول: کلیات تحقیق‌

مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………۳

بیان مسئله………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………….۹

اهمیت و ضرورت پژوهش……………………………………………………………………………………….. ……………………………………….۱۲

اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………….۱۴

فرضیه­های پژوهشی……………………………………………………………………………………………….. ……………………………………….۱۴

تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش………………………………………………………….. ……………………………………….۱۵

فصل دوم: مبانی نظری و پژوهشی ‌

بخش اول: مبانی نظری پژوهش……………………………………………………………………………… ……………………………………….۱۷

۱- خودکارآمدی تحصیلی……………………………………………………………………………………….. ……………………………………….۱۷

تعاریف و ویژگی­های خودکارآمدی…………………………………………………………………………. ……………………………………….۱۷

تعیین کننده­های خودکارآمدی………………………………………………………………………………. ……………………………………….۲۰

مراحل رشد خودکارآمدی……………………………………………………………………………………….. ……………………………………….۲۳

خودکارآمدی و اضطراب…………………………………………………………………………………………… ……………………………………….۲۶

۲- اختلال اضطراب اجتماعی………………………………………………………………………………….. ……………………………………….۲۶

تعریف اختلال اضطراب اجتماعی……………………………………………………………………………. ……………………………………….۲۹

ملاک­های تشخیصی اختلال اضطراب اجتماعی…………………………………………………….. ……………………………………….۳۱

شیوع اختلال اضطراب اجتماعی……………………………………………………………………………… ……………………………………….۳۲

دوره یا سن شروع اختلال اضطراب اجتماعی…………………………………………………………. ……………………………………….۳۳

نشانگان روانشناختی اختلال اضطراب اجتماعی…………………………………………………….. ……………………………………….۳۴

اختلال اضطراب اجتماعی در نوجوانان…………………………………………………………………… ……………………………………….۳۵

دیدگاه­های نظری در باره اضطراب………………………………………………………………………….. ……………………………………….۳۷

دیدگاه روان پویایی………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………….۳۷

دیدگاه رفتارگرایی……………………………………………………………………………………………………. ……………………………………….۳۹

دیدگاه شناختی……………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………….۴۰

دیدگاه زیست شناختی……………………………………………………………………………………………. ……………………………………….۴۲

دیدگاه انسان­گرایی………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………….۴۴

دیدگاه اجتماعی………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………….۴۵

سبب شناسی اضطراب اجتماعی…………………………………………………………………………….. ……………………………………….۴۵

پایان نامه خودکارآمدی تحصیلی  و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان

نظریه­های روانپویشی……………………………………………………………………………………………… ……………………………………….۴۵

نظریه­های رفتاری…………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………….۴۶

نظریه­های زیستی…………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………….۴۷

دستگاه عصبی خودمختار………………………………………………………………………………………… ……………………………………….۴۸

انتقال دهنده­های شیمیایی……………………………………………………………………………………… ……………………………………….۴۸

عوامل ارثی……………………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………….۴۹

الگوهای نظری اضطراب اجتماعی…………………………………………………………………………… ……………………………………….۵۰

نظریه طرحواره بک………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………….۵۰

نظریه شبکه متداعی باور…………………………………………………………………………………………. ……………………………………….۵۱

الگوی شناختی کلارک و ولز…………………………………………………………………………………… ……………………………………….۵۱

الگوی شناختی اضطراب اجتماعی راپی و هیمبرگ………………………………………………. ……………………………………….۵۲

مدل شناختی اضطراب اجتماعی بک،امری و گرینبرگ………………………………………… ……………………………………….۵۲

۳- جو­روانی-اجتماعی کلاس………………………………………………………………………………….. ……………………………………….۵۳

تعاریف………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………….۵۳

انواع جو ­روانی حاکم بر کلاس………………………………………………………………………………… ……………………………………….۵۳

ویژگی­های روابط انسانی مطلوب در مدرسه…………………………………………………………… ……………………………………….۵۴

دو بعد اساسی جو مدرسه……………………………………………………………………………………….. ……………………………………….۵۵

بخش دوم ادبیات پژوهش……………………………………………………………………………………….. ……………………………………….۵۶

تحقیقات انجام شده در خارج از کشور……………………………………………………………………. ……………………………………….۵۶

تحقیقات انجام شده در داخل کشور……………………………………………………………………….. ……………………………………….۵۹

جمع­بندی ادبیات پژوهش………………………………………………………………….. …………………. …………………………………………………………….۶۳

پایان نامه خودکارآمدی تحصیلی  و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان

فصل سوم: روش پژوهش

روش پژوهش……………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………….۶۵

جامعه آماری ……………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………….۶۵

نمونه و روش نمونه­ گیری ………………………………………………………………………………………… ……………………………………….۶۵

ابزارهای گردآوری اطلاعات……………………………………………………………………………………… ……………………………………….۶۶

مقیاس جو­روانی- اجتماعی کلاس………………………………………………………………………….. ……………………………………….۶۶

مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان………………………………………………………………. ……………………………………….۶۷

مقیاسخودکارآمدیتحصیلی………………………………………………………………………………… ……………………………………….۶۸

شیوه اجرا………………………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………….۶۸

روش تجزیه و تحلیل داده­ها……………………………………………………………………………………. ……………………………………….۶۹

ملاحظات اخلاقی……………………………………………………………………………………………………… ……………………………………….۶۹

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات

 

توصیف نمرات آزمودنی­ها بر حسب نمرات اضطراب اجتماعی………………………………. ……………………………………….۷۱

 

توصیف نمرات آزمودنی­ها بر حسب نمرات جو روانی-اجتماعی کلاس…………………. ……………………………………….۷۲

توصیف نمرات آزمودنی­ها بر حسب نمرات خودکارآمدی تحصیلی………………………. ……………………………………….۷۲

ماتریس همبستگی اضطراب اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی…………………………… ……………………………………….۷۳

تحلیل رگرسیون اضطراب اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی……………………………… ……………………………………….۷۴

ماتریس همبستگی جو روانی- اجتماعی کلاس و خودکارآمدی تحصیلی……………. ……………………………………….۷۶

تحلیل رگرسیون جو روانی- اجتماعی کلاس بر خودکارآمدی تحصیلی………………. ……………………………………….۷۷

فصل پنجم: بحث و نتیجه­گیری

پایان نامه خودکارآمدی تحصیلی  و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان

بحث و بررسی یافته­های پژوهش……………………………………………………………………………. ……………………………………….۷۹

فرضیه اول پژوهش………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………….۷۹

فرضیه دوم پژوهش………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………….۸۰

فرضیه سوم پژوهش…………………………………………………………………………………………………. ……………………………………….۸۱

فرضیه چهارم پژوهش……………………………………………………………………………………………… ……………………………………….۸۲

محدودیت­های پژوهش……………………………………………………………………………………………. ……………………………………….۸۵

پیشنهادهای پژوهشی………………………………………………………………………………………………. ……………………………………….۸۶

پیشنهادهای نظری پژوهش…………………………………………………………………………………….. ……………………………………….۸۷

پیشنهادهای کاربردی………………………………………………………………………………………………. ……………………………………….۸۹

منابع…………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………….۹۰

پیوست…………………………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………….۱۰۶

چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………… …………………………………………۱۱۴

پایان نامه خودکارآمدی تحصیلی  و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان

فهرست جداول

عنوان                                                                                                                    صفحه

جدول ۳-۱: توزیع خصوصیات نمونه بر اساس جنس…………………………………………… ……………………………………….۶۶

جدول ۴-۱: حداقل، حداکثر، میانگین و انحراف استاندارد نمرات در اضطراب اجتماعی……………………………….۷۱

جدول ۴-۲: حداقل، حداکثر، میانگین و انحراف استاندارد نمرات در جو روانی اجتماعی……………………………..۷۲

جدول ۴-۳: حداقل، حداکثر، میانگین و انحراف استاندارد نمرات در خودکارآمدی……………………………………..۷۳

جدول ۴-۴: ماتریس همبستگی اضطراب اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی……… ……………………………………….۷۴

جدول ۴-۵: رگرسیون خودکارآمدی تحصیلی بر اضطراب اجتماعی……………………. ……………………………………….۷۵

جدول ۴-۶: رگرسیون خودکارآمدی تحصیلی بر ابعاد اضطراب اجتماعی……………. ……………………………………….۷۵

جدول ۴-۷: ماتریس همبستگی جو روانی اجتماعی اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی……………………………….۷۶

جدول ۴-۸: رگرسیون خودکارآمدی تحصیلی بر جو روانی اجتماعی کلاس……….. ……………………………………….۷۷

 

پایان نامه خودکارآمدی تحصیلی  و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان

 

مقدمه

مفهوم خودکارآمدی اولین بار به‌‌طور رسمی به‌وسیله بندورا () به عنوان باوری که شخص می‌تواند به‌‌طور موفقیت‌آمیزی رفتار مورد نیاز برای ایجاد پیامدهایی اجرا کند، توصیف شده است. به عبارت دیگر، خودکارآمدی اطمینان شخص را نشان می‌‌‌دهدکه قادر است به‌‌طور موفقیت‌آمیزی رفتار خاصی را انجام دهد (گودییانو و هربرت، ).

مطابق با نظریه بندورا[۱](۱۶) اساسا” ناکارآمدی ادراک شده در مقابله با تهدید های بالقوه است که باعث هم اضطراب و هم رفتار اجتنابی می شود. اجتناب افراد از فعالیت ها و موقعیت های تهدید کننده به دلیل مقابله با اضطراب نیست بلکه به این دلیل است که آنها معتقدند که قادر به کنترل جنبه

های تهدید‌کننده محیط نخواهند بود. آنهایی که خودشان را در کنترل تهدید کننده های محیطی کارآمد قضاوت می‌کنند از تهدید کننده های موقعیتی نه

می‌ترسند و نه از آنها اجتناب می­کنند، اما آنهایی که خودشان را در اعمال کنترل بر تهدید کننده های محیطی ناکارآمد احساس می کنند با انواع پیامد های انزجاری مواجه می‌شوند.

پایان نامه خودکارآمدی تحصیلی  و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان

بندورا (۱) معتقد است که از طریق انعکاس شخصی، افراد قادر به ارزیابی تجارب و فرایند های شناختی خویش هستند. مطابق با این دیدگاه، آنچه مردم می­دانند، مهارت هایی که دارا هستند با آنچه قبلا” انجام داده اند همیشه پیش بینی کننده های خوبی از عملکرد های بعدی نیستند زیرا باورهایی که

افراد درباره توانایی هایشان دارند به طور قدرتمندی بر روش هایی که آنان رفتار خواهند کرد تاثیر می­گذارد. در نتیجه چگونگی رفتار افراد هم تحت تاثیر باورهای آنان در مورد توانایی هایشان است و هم به وسیله این باورها پیش بینی می شود تا نتایج عملکردهای قبلی آنان، این بدین معنی نیست که

افراد می توانند تکالیفی فراتر از توانایی هایشان انجام دهند. به دلیل اینکه آنها معتقدند که می توانند بلکه کارکرد شایسته مستلزم هماهنگی بین خودباوری ها از یک طرف و دارا بودن مهارت ها و دانش لازم از طرف دیگر است و چگونگی ادراک فرد از توانایی خویش به کاربرد مهارت هایی که دارد،

کمک می کند ( خیر و استوار، ۱).

یکیازمهمترینجنبه­هاو حوزه­هاییکهموفقیتدرآنتاحدزیادیمنوطبهداشتنخودکارآمدی بالااست،حوزهتحصیلی است. الیاس[۲](۲۸) خودکارآمدی تحصیلی را اعتماد دانش­آموز نسبتبه توانایی‌اش برای موفقیت در تکالیف مشکل می­داند.بندورا[۳](۱)متقاعدسازی را حاصل قضاوت­های کلامی دیگران در مورد شخص می­

داند که می­تواند نقش مهمی در رشد کارآمدی وی داشته باشد. متقاعدسازی کلامی، به متقاعد کردن شخص از طریق یادآوری و برجسته کردن نقاط مثبت و قابلیت­های موفق شدن در وی مربوط می­شود و معمولاً هم نتیجه بخش است. زیرا موفقیت­های یک شخص بیش از آن که به توانایی‌های ذاتی وی

بستگی داشته باشند، به میزان تلاش وی وابسته است.

پایان نامه خودکارآمدی تحصیلی  و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان

بندورا (۱) معتقد است افرادی که اضطراب اجتماعی بالایی دارند، اغلب احساس می کنند که فاقد مهارت های خاص، توانایی ها یا ویژگی های لازم برای رفتار بین فردی و چگونگی واکنش به موقعیت های تهدید کننده هستند و در نتیجه آنان اغلب انتظار پایینی از موفقیت در موقعیت های اجتماعی دارند.

به عبارت دیگر، بندورا (۱) معتقد است که سطح و قدرت کارآمدی افراد یا انتظاری که آنها می­توانند بطور موفقیت آمیزی رفتار مورد نیاز برای ایجاد پیامد

های مورد نیاز اجرا کنند تعیین می کنند که چگونه مقابله کنند، چه مقدار تلاش کنند و چه مدت این تلاش را در برخورد با موقعیت تهدید کننده ادامه دهند.

 

اسکلنکر و لیری () معتقدند که معمولا” افراد در موقعیت های اجتماعی تلاش می­کنند که خودشان را به لحاظ اجتماعی به روش­های مطلوبی نشان دهند. برای مثال آنها تمایل دارند خود را به صورت افرادی شایسته، جذاب، درستکار و ارزشمند به دیگران نشان دهند. واکنش­های ادراک شده یا مورد انتظار

توسط دیگران به عمل کننده بازخوردی در مورد اینکه آیا عمل کننده تاثیر مطلوب در دیگران ایجاد کرده است را فراهم می کند. اگر دیگران در یک سبک مناسب با تاثیر مورد نظر عمل کننده پاسخ دهند در این صورت عمل کننده در اجرای هدف خود موفق شده است. ولی اگر آنها چنین پاسخی را ندهند

نشان دهنده عدم موفقیت عمل کننده است.

افراد در موقعیت های اجتماعی زمانی احساس ایمنی خواهند کرد که (۱) آنها هدفی برای ایجاد تاثیر مطلوب روی دیگران نداشته باشند، بنابراین در این صورت در مورد واکنش های ارزیابی دیگران نگران نیستند یا (۲) آنها برای ایجاد تأثیر مطلوب روی دیگران تلاش می کنند و معتقدند که در انجام آن موفق خواهند شد. ولی در دامنه وسیعی از موقعیت های اجتماعی افراد چنین احساس امنیتی ندارند.

اگرچه آنها ممکن است، بخواهند چنین تأثیر مطلوبی ایجاد کنند. آنها ممکن است (۱) درباره چگونگی انجام آن مطمئن نباشند، (۲) باوری، که آنها قادر

نیستند واکنش های مطلوب از سوی دیگران دریافت کنند. برای مثال، آنان ممکن است بخواهند بصورت فردی شایسته در موقعیت توسط دیگران دیده شوند، اما تردید دارند که چنین اتفاقی رخ دهد. و (۳) باوری، که آنها نمی توانند آنطور که می خواهند بنظر برسند.

(برای مثال، آنها تصور می کنند تا حدودی شایسته بنظر می رسند در حالی که آنها می­خواهند که بصورت افراطی شایسته بنظر آیند). این شرایط منجر به ایجاد اضطراب اجتماعی می شود. به عبارت دیگر، اضطراب اجتماعی زمانی بروز می کند که افراد برای ایجاد تأثیر مطلوب روی دیگران برانگیخته می

شوند اما در مورد ایجاد این تأثیر تردید دارند. ناتوانی ادارک شده برای پیش بینی، کنترل و کسب پیامدهای مطلوب، پیشایندهای اصلی اضطراب در نظ

ر گرفته شده است (برای مثال ، سیلیگمن، ۱۵). همچنین اسکلنکر و لیری ( ۱۲) معتقد هستند که شرط ضروری اما نه کافی برای بروز اضطراب

اجتماعی آن است که افراد برای ایجاد یک تاثیر مطلوب روی دیگران بر انگیخته می شوند. افرادی که چنین اهدافی در موقعیت ندارند نگرانی خاصی در مورد ارزیابی دیگران نخواهند داشت و در نتیجه احساس اضطراب نخواهند کرد.

پایان نامه خودکارآمدی تحصیلی  و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان

طی چند دهه گذشته چندین الگوی نظری برای تبیین مکانیزم­های اضطراب اجتماعی ارائه گردیده که برخی از این الگوها بر فرآیند شناختی تأکید دارند.

الگوهای شناختی اضطراب اجتماعی بر این ایده مبتنی هستند که باورهای شناختی مانند «باورهای ناکارآمد» و «افکار غیرمنطقی» نقش مهمی در «علت» و «تداوم» اختلال اضطرابی ایفا می­کند.(بک[۴] و همکاران، ۱۵).

 

اختلال اضطراب اجتماعی یا فوبی اجتماعی به ترس آشکار و مستمر از موقعیت­های اجتماعی یا عملکردی اشاره دارد و از این باور فرد ناشی می­شود که او در این موقعیت­ها به گونه ای خجالت­آور یا یا تحقیرآمیز عمل خواهد کرد. افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بطور معمول از موقعیت­های ترس آور اجتناب

می­کنند و بندرت خود را مجبور به تحمل موقعیت­های اجتماعی یا عملکردی می­نمایند، اما اگر با این موقعیت­ها روبرو شوند اضطراب شدیدی را احساس خواهند

کرد. برای برخی از افراد تنها بخش کوچکی از موقعیت­های اجرایی از قبیل نوشتن یا صحبت کردن در جمع برای گروهی از شنوندگان ترس آور است، در حالی که برخی دیگر در دامنه گسترده­ای از عملکردهای عمومی یا موقعیت­های تعامل اجتماعی می­ترسند و طبیعی است که در هر کدام از موارد فوق

«اضطراب اجتماعی» هنگامی بعنوان تشخیص مطرح می­گردد که این گونه ترس­ها بطور معناداری با عملکرد شغلی، عملکرد تحصیلی یا اجتماعی فرد

تداخل پیدا کند. علاوه بر این شدت اختلال اضطرابی در کودکان و نوجوانان با افزایش مشکلات رفتاری مانند مدرسه­گریزی، فرار­از­خانه، افت­­ تحصیلی، اجتناب از بازی­های و فعالیت­های جمعی و دروغگویی همراه بوده است (رینگولد[۶] و همکاران،۲).

پایان نامه خودکارآمدی تحصیلی  و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان

یکی از متغیرهای موثر بر خودکارآمدی تحصیلی یادگیرندگان، جو روانی اجتماعی کلاس است. بررسی جو روانی – اجتماعی کلاس درس دانش­آموزان از

جمله موضوعاتی است که همواره مورد توجه معلمان، مدیران، دست اندرکاران آموزش و پرورش و همچنین والدین بوده است. تحقیقی علمی در این مورد می­تواند به فراهم ساختن جو روانی- اجتماعی مناسب و مطلوب کمک کند.

کلاس به عنوان جامعه کوچک و فرعی از افراد متفاوتی تشکیل شده است که از نظر تجارب، فرهنگ، شخصیت، و … با هم متفاوتند. این افراد خصوصیات خود را به درون کلاس می آورند و به همین دلیل جو روانی- اجتماعی متفاوتی بر کلاسها حاکم است. بنابراین، تشکیل دهندگان جو روانی- اجتماعی

کلاس معلم و دانش آموزانند که هدف عمده آنها آموزش و فراگیری است. پس برای آموزش و یادگیری لازم است که جو مطلوب و مناسبی درکلاسها دایر باشد. جو مطلوب و مناسب، روابط مثبت و هدفداری است که میان معلم و دانش آموزان درکلاس وجوددارد ودارای «کارآیی» است.

بنابراین، شناخت جو روانی- اجتماعی کلاس می تواند بازخورد با ارزشی برای معلمان فراهم کند؛ چون این عامل در ترک تحصیل، غیبت از کلاس، اندوه و

افسردگی، اضطراب، مقاومت دانش آموزان در مقابل معلم، عدم رفاقت بین دانش آموزان در کلاس، عدم رضایت و علاقه به درس و یادگیری اثردارد. بدیهی است که رهبری معلم در کلاس، نقش عمده ای در شکل گیری این واکنش ها دارد.

پایان نامه خودکارآمدی تحصیلی  و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان

رهبری معلم در کلاس را می توان به سه نوع یا روش تقسیم کرد: ۱) روش مبتنی بر دموکراسی، که بهترین روش اداره کلاس است و در آن دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی بالایی هستند. در این روش روابط معلم و دانش آموزان طوری است که نیازهای تعلق و وابستگی، دوست داشتن، به رسمیت

شناختن، ارزش داشتن، احترام و شکوفا شدن و استقلال آنها تأمین می شود؛ و دانش آموزان تحت راهنمایی معلم به آموزش و یادگیری می­پردازند و اعمال مثبت و مورد قبول برای آنان روشن و واضح است وهمین عامل باعث رضایت و خشنودی آنان شده و به سعی و تلاششان می­افزاید. ۲) روش بی­بند

و باری (بدون رهبری)، که در آن به علت مشخص نبودن هدف و عدم رهبری، به کمترین یادگیری می­انجامد و بنابراین، بدترین روش اداره کلاس است ۳)

روش استبدادی، که در آن نسبت به روش بی­بند و باری، دانش آموزان دارای یادگیری بیشتری هستند ولی به علت داشتن هیجان و اضطراب، عدم

احساس مسئولیت و هدف، دارای یادگیری کمتری نسبت به روش دموکراسی هستند و در حضور معلم به کار و کوشش ادامه می­دهند، ولی در غیاب او سعی به انجام کار ندارند؛ در حالی که در روش دموکراسی، در همه شرایط سعی دارند که کارشان را به انجام برسانند.

با توجه به موارد فوق، پژوهش حاضر در صدد پاسخگویی به این سوال است که آیا اضطراب اجتماعی و جو روانی-اجتماعی کلاس پیش­بینی­کننده

خودکارآمدی تحصیلی در دانش­آموزان می­باشند؟

بیان مسأله

باورهای خودکارآمدی پایه اصلی و محوری انگیزه انسان به شمار محسوب می­شوند و به میزان بهره‌مندی افراد از این باورها احتمال موفقیت آنها در انجام کارها بالا می­رود. بندورا(۱)نخستین بار در نظریه خود، مفهوم خودکارآمدی را مورد استفاده قرار داده است. وی بیان داشته، که باورهای خودکارآمدی

مهمترین عامل در تبیین رفتارهای انسانی اند، زیرا کلید اصلی فعالیت­های وی محسوب می­شوند. این باورها در جنبه­های مختلف زندگی نقش مهمی دارند و یکی از مهم­ترین جنبه­ها و حوزه­هایی که موفقیت در آن تا حد زیادی منوط به داشتن خودکارآمدی بالاست، حوزه تحصیلی است.

آلتونسوی[۷] و همکاران(۲۰) خودکارآمدی تحصیلی را از مفاهیم مرتبط با خودکارآمدی می­دانند، که به باور دانش­آموزان راجع به توانایی رسیدن به سطح

معینی از تکلیف اشاره دارد. آربونا[۸] ۰۰) سطوح بالای خودکارآمدی تحصیلی را با متغیرهایی مانند سازگاری و موفقیت در مدرسه، کمک خواستن از دیگران در مسائل تحصیلی مرتبط می­داند و معتقد است خودکارآمدی با راهبردهای یادگیری مؤثر، خودتنظیمی، عملکرد تحصیلی و مهارت در تعامل اجتماعی با همکلاسان در ارتباط است.

پایان نامه خودکارآمدی تحصیلی  و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان

مفهوم نوجوانی و تجارب مربوط به آن در فرهنگهای مختلف شکل های متفاوتی دارد. مثلاً در جوامع دور افتاده ورود به بزرگسالی با تشریفات خاص و گاه دردناکی همراه است.

در بررسی این دوره نظریه پردازان مختلف نظریه های متفاوتی ارائه کرده اند. استانلی هال با تاثیر از داروین، بر این باور بود که کودکی دوران بربریت و

نوجوانی، تولد دوباره است. مفهوم «بازیستی» او به این معنا است که در جریان کودکی انسان مراحلی مشابه تکامل داروینی را سپری می کند و با شروع نوجوانی دوره های از طوفان و فشار است (احدی، جمهری، ).

فروید عقیده داشت که کودکان مراحل مشابهی از رشد روانی- جنسی را سپری می­کنند که آخر آن، مصادف با دوران نوجوانی است. در این مرحله امیال

سرکوب شده، بویژه میل جنسی بیدار می­شود، به همین دلیل نوجوانان در مواجهه با موازین اخلاقی و اجتماعی دستخوش تعارض و اضطراب می­شوند

وبندرت اتفاق می‌افتد که در خلال فرایند نوجوانی، بحرانهای اضطرابی مشاهده نگردند. گاهی این اضطراب بطور ناگهانی و زمانی بصورت تدریجی ظاهر می­شود گاهی فراگیر است و زمانی بر احساس مبهم پراکنده‌ای محدود می‌گردد گاهی هفته‌ها طول می­کشد و زمانی بالعکس فقط در خلال چند ساعت

پایان می‌پذیرد. اما صرف­نظر از چگونگی بروز، شدت و مدت آن، اضطراب یک احساس بنیادی است که کمتر نوجوانی به آن بیگانه است. مسلماً‌ در بسیاری

از موارد، بحران اضطراب محدود باقی می‌ماند اما غالباً به منزله دریچه‌ای به سازمان یافتگی مرضی است یا قبل از استقرار رفتارهای نشانه‌ای دوام‌دار

ظاهر می گردد (احدی، جمهری، ۱۷

پایان نامه خودکارآمدی تحصیلی  و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان

در خلال نوجوانی می‌توان به سه نوع رویداد اضطرابی اشاره کرد: ۱- تحریک بدنی پراکنده که براساس تظاهرات بدنی متعدد نمایان می‌گردد. ۲- اضطراب

روانی فراگیر که به وسیله ترس مفرط روانی مشخص می شود. ۳- اضطراب به منزله (علامت محرک – نشانه) که در آن »من« در مقابل یک خطر بالقوه اضطراب را برانگیزد. به هنگ …………….

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

 

 

 

 

 

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “پایان نامه خودکارآمدی تحصیلی  و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان”

پایان نامه خودکارآمدی تحصیلی  و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان

0 نقد و بررسی
وضعیت کالا : موجود است.
شناسه محصول : 3153

پایان نامه خودکارآمدی تحصیلی  و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان

قیمت : تومان9,900