توضیحات
پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
چکیده
امروزه عصر نوین مدیریت، کلیه مسئولان و دستاندرکاران سازمانها را متوجه این واقعیت نموده است که برای دستیابی به حداکثر اثربخشی
سازمانی به فکر استفاده از اندیشههای خلاق باشند. کامینگز و اولدهام (۱۹۹۷) دریافتند که حمایت مدیریت از افکار
جدید با مشخصههای خلاقیت به ویژه در کارکنانی که مستعد خلاقیت میباشند، ارتباط
دارد. آمابیل و گریسکیویز (۱۹۸۷) بر این عقیدهاند که مدیران به عنوان عنصر مهمی از عوامل زمینهای در محیط کار میباشند که بر خلاقیت اثر میگذارند.
این پژوهش در پی پاسخ به این سوال است که آیا فرهنگ سازمانی و سبک رهبری در دانشکدهها و گروههای تربیت بدنی میتوانند از اجزاء پیشبینی کننده و عوامل مرتبط با
پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
خلاقیت اعضای هیأت علمی باشند؟ هدف کلی از انجام این تحقیق، بررسی وجود یا عدم وجود ارتباط معنیدار بین فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران با خلاقیت اعضای هیأت علمی گروههای تربیت بدنی در دانشگاههای منتخب کشور است تا از این طریق و پس از
مشخص شدن میزان خلاقیت و موارد پیشبین آن بتوان گام مؤثری در افزایش خلاقیت، در جامعه موردنظر برداشت. این پژوهش بر مبنای تئوری تریانیدز و سبک رهبری رابینز طراحی
شده است. جامعه مورد مطالعه، شامل کلیه ی اساتید رشته تربیت بدنی دانشگاههای
آزاد اسلامی منتخب کشور بودند. که تقریبا ۳۶۰ نفر می باشند. که از بین آنها تعداد ۱۸۶ نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند.
نتایج این پژوهش نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و خلاقیت در جامعه تحت بررسی رابطه معنی داری وجود دارد همچنین بین سبک رهبری، فرهنگ سازمانی و خلاقیت در جامعه تحت بررسی رابطه معنی داری وجود دارد اما بین فرهنگ سازمانی و سبک
پایان نامه فرهنگ سازمانی
رهبری رابطه معنی داری وجود نداشت. فرهنگ سازمانی و سبک رهبری آن پیش بینی کننده معنی داری برای خلاقیت در جامعه تحت مطالعه هستند که سهم عامل فرهنگ در
پیش بینی خلاقیت در سازمان ۴۰ درصد و سهم عامل فرهنگ سازمانی ۲۷ درصد می باشد.
کلمات کلیدی
فرهنگ سازمانی، سبک رهبری، خلاقیت، اساتید تربیت بدنی، اساتید دانشگاه آزاد
۱۸۵صفحه فایل ورد ( Word) فونت ۱۴ منابع و پاورقی دارد
پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل را دانلود کنید
فهرست مطالب پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
عنوان صفحه
چکیده
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱- مقدمه: ۲
۱-۲- بیان مسئله: ۶
پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
۱-۳- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق: ۱۰
۱-۴- اهداف تحقیق: ۱۲
۱-۴-۱- هدف کلی: ۱۲
۱-۴-۲- اهداف ویژه: ۱۳
۱-۵- فرضیههای تحقیق: ۱۳
۱-۶- پیشفرضهای تحقیق: ۱۴
۱-۷- محدودیتهای تحقیق: ۱۴
۱-۷-۱- محدودیتهایی که توسط محقق اعمال شده: ۱۴
فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
۱-۷-۲- محدودیتهای خارج از کنترل محقق: ۱۴
۱-۸- تعریف واژهها و اصطلاحات تخصصی: ۱۵
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
۲-۱- مبانی نظری تحقیق: ۱۹
۲-۲- فرهنگ سازمانی: ۲۰
۲-۲-۱- تعریف فرهنگ: ۲۰
۲-۳-۱- تعریف فرهنگ سازمانی: ۲۳
۲-۳-۲- اهمیت فرهنگ سازمانی: ۲۴
۲-۳-۳- سطح فرهنگ سازمان: ۲۶
۲-۳-۴- الگوی وظایف فرهنگ سازمانی: ۲۸
۲-۴- انواع فرهنگ سازمانی: ۲۹
۲-۴-۱- طبقهبندی هاریسون و هندی: ۲۹
۲-۴-۲- طبقهبندی جفری سانی فیلد: ۳۰
۲-۴-۳- طبقه بندی اقتضایی: ۳۱
۲-۴-۴- طبقهبندی کتز دوریس و میلر: ۳۲
۲-۵- فرهنگ حاکم و خرده فرهنگهای سازمانی: ۳۴
۲-۶– الگوهای اساسی فرهنگ سازمانی: ۳۶
۲-۶-۱- الگوی پارسونز: ۳۶
۲-۶-۲- الگوی اوشی: ۳۷
۲-۶-۳- الگوی لیت وین و استرینگر: ۳۸
۲-۶-۴- الگوی کرت لوین: ۳۹
پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری
۲-۶-۵- الگوی رابینز: ۳۹
۲-۶-۶- الگوی حسن زارعی متین: ۳۹
۲-۶-۷- الگوی منوچهر کیا: ۴۰
۲-۶-۸- الگوی مارشال ساشکین: ۴۱
۲-۷- فرهنگ و خلاقیت: ۴۳
۲-۸- سبکهای رهبری: ۴۵
۲-۸-۱- تعاریف رهبری: ۴۶
۲-۸-۲- شایستگیهای رهبری: ۴۷
۲-۸-۳- مکاتب رهبری: ۴۸
۲-۹- مکتب صفات شخصی: ۵۱
۲-۹-۱- نگرش ابرمرد: ۵۱
۲-۹-۲- نگرش ویژگیهای شخصی: ۵۱
۲-۱۰- مکتب رفتاری: ۵۳
۲-۱۱- مکتب اقتضایی: ۶۰
۲-۱۲- خلاقیت: ۷۰
۲-۱۲-۱- تعریف خلاقیت: ۷۱
۲-۱۲-۲- تفاوت خلاقیت و نوآوری: ۷۴
۲-۱۳- نظریههای خلاقیت: ۷۴
۲-۱۳-۱- نظریه کهن: ۷۵
۳
پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
۲-۱۳-۲- نظریهی تداعیگرایی و رفتارگرایی: ۷۵
۲-۱۳-۳- نظریه انسانگرایی: ۷۷
۲-۱۳-۴- نظریه عصبشناختی: ۷۷
۲-۱۴- فرآیند خلاقیت: ۷۸
۲-۱۴-۱- فرآیند خلاقیت از نظر مالاگا: ۸۰
۲-۱۴-۲- عوامل توسعه خلاقیت: ۸۰
۲-۱۴-۳- عوامل مؤثر بر خلاقیت سازمانی: ۸۱
۲-۱۴-۴- نقش مدیریت در خلاقیت: ۸۳
۲-۱۵- خلاصه و نتیجهگیری از مبانی نظری تحقیق: ۸۴
۲-۱۶- پیشینه تحقیق: ۸۶
۲-۱۶-۱- تحقیقات انجام شده در ارتباط با موضوع تحقیق: ۸۷
۲-۱۶-۱-۱- تحقیقات مربوط به فرهنگ سازمانی و سبک رهبری: ۸۷
پایان نامه
۲-۱۶-۱-۲- تحقیقات مربوط به خلاقیت، فرهنگ سازمانی و سبک رهبری: ۹۴
فصل سوم: روش تحقیق
۳-۱- روش تحقیق: ۱۲۱
۳-۲- روش تحقیق همبستگی دو متغیری: ۱۲۱
۳-۳- روش تحلیل رگرسیون ۱۲۲
۳-۳-روش اجرای تحقیق: ۱۲۲
۳-۴- جامعه آماری: ۱۲۳
۳-۵- روش نمونه گیری: ۱۲۳
۳-۶- روش برآورد حجم نمونه: ۱۲۳
۳-۷- جمع آوری داده ها: ۱۲۳
۳-۸- ابزار گردآوری دادهها: ۱۲۴
۳-۸-۱- پرسشنامه خلاقیت: ۱۲۴
۳-۸-۲- پرسشنامه فرهنگ سازمانی: ۱۲۵
۳-۹- روایی پرسشنامه : ۱۲۶
۳-۱۰- اعتبار پرسشنامه: ۱۲۶
۳-۱۱- روشهای تجزیه و تحلیل دادهها: ۱۲۶
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۲-۱- فرضیه اول : ۱۳۷
فرهنگ سازمانی و سبک رهبری
۴-۲-۲- فرضیه دوم : ۱۳۸
۴-۲- بررسی فرضیات : ۱۳۶
۴-۲-۳- فرضیه سوم : ۱۳۹
۴-۲-۴- فرضیه چهارم : ۱۴۰
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
۵-۱- مقدمه: ۱۴۲
۵-۲- خلاصه تحقیق: ۱۴۲
۵-۳- یافته های تحقیق: ۱۴۵
۵-۴- بحث و نتیجه گیری: ۱۴۷
۵-۶- پیشنهادهایی برای محققین دیگر: ۱۵۳
فهرست منابع و مآخذ ۱۵۴
منابع فارسی: ۱۵۴
منابع لاتین: ۱۶۳
چکیده لاتین
فهرست جداول
پایان نامه فرهنگ سازمانی
عنوان صفحه
جدول شماره ۲-۱- فرهنگهای سازمانی و انواع شخصیت ۳۴
جدول شماره ۲-۲- مقایسه ارزشهای فرهنگی در مؤسسات ژاپنی، آمریکایی نوع Z 38
جدول شماره ۲-۳- طبقهبندی تئوریهای رهبری ۵۰
جدول شماره ۲-۴- ویژگیهای شخصی و خصوصیات شخصیتی رهبری ۵۲
جدول شماره ۱-۴- گروه نمونه به تفکیک وضعیت تاهل ۱۲۸
جدول شماره ۲-۴ گروه نمونه به تفکیک جنسیت ۱۲۹
جدول شماره ۳-۴ گروه نمونه بر حسب مرتبه علمی ۱۳۰
جدول شماره ۴-۴ گروه نمونه به تفکیک تحصیلات ۱۳۱
جدول شماره ۵-۴ گروه نمونه بر حسب سابقه خدمت ۱۳۲
جدول شماره ۶-۴ گروه نمونه بر حسب سابقه تدریس ۱۳۳
جدول شماره ۷-۴ گروه نمونه به تفکیک سن ۱۳۴
جدول شماره ۸-۴ میانگین و انحراف معیار در گروه نمونه ۱۳۵
جدول شماره ۹-۴ آزمون کالموگروف اسمیرنف برای بررسی نرمال بودن داده ها با جامعه
پایان نامه سبک رهبری مدیران
نرمال ۱۳۶
جدول شماره ۱۰-۴ ضریب همبستگی پیرسون ۱۳۷
جدول شماره ۱۰-۴ ضریب همبستگی پیرسون ۱۳۸
فهرست اشکال پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
عنوان صفحه
شکل شماره۲-۳- مدل پنج عاملی فرهنگ سازمانی ۴۰
شکل شماره۲-۴- فرهنگ به عنوان زمینهای برای رفتارهای خلاق ۴۴
شکل شماره ۲-۱- سطوح فرهنگ سازمانی ۲۷
شکل شماره ۲-۲- وظایف فرهنگ سازمانی ۲۸
شکل شماره ۲-۴- شبکه مدیریت بلیک و موتون ۵۸
شکل شماره ۲-۵- زنجیره رهبری «تانن بام و اشمیت» ۶۱
شکل شماره ۲-۶- مدل رهبری وضعی هرسی و بلانچارد ۶۴
شکل شماره ۲-۷- رابطه سبکهای رهبری مطلوب و عوامل سهگانه موقعیت ۶۵
شکل شماره ۲-۸- اجزاء اصلی تئوری مسیر- هدف ۶۷
شکل شماره ۲-۹- افزودن بعد اثربخشی ۶۹
پایان نامه
شکل شماره ۲-۱۰- تأثیر فرهنگ سازمانی بر خلاقیت و نوآوری سازمانی ۸۳
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار شماره ۱-۴ گروه نمونه به تفکیک وضعیت تاهل ۱۲۸
نمودار شماره ۲-۴ گروه نمونه به تفکیک جنسیت ۱۲۹
نمودار شماره ۳-۴ گروه نمونه بر حسب مرتبه علمی ۱۳۰
نمودار شماره ۴-۴ گروه نمونه به تفکیک تحصیلات ۱۳۱
نمودار شماره ۵-۴ گروه نمونه بر حسب سابقه خدمت ۱۳۲
نمودار شماره ۶-۴ گروه نمونه بر حسب سابقه تدریس ۱۳۳
نمودار شماره ۷-۴ گروه نمونه به تفکیک سن ۱۳۴
پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
فصل اول
کلیات تحقیق
پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
۱-۱- مقدمه:
عصر کنونی دوره تحولات شتابنده و غیرقابل پیشبینی است.
وضعیت کنونی در جامعه بیانگر عدم توازن پیچیدگیهای روزافزون سازمانها و عدم توانایی این سازمانها در
پیشبینی و مقابله با این تحولات و پیچیدگیهاست. سازمانها برای مقابله با تهدیدات محیطی و استفاده از فرصتهای احتمالی ناچارند ظرفیتها و توانمندیهای درونی خود را بشناسند، نقاط ضعف را ترمیم و به تقویت نقاط قوت بپردازند. مسائل و مشکلات در
پایان نامه
سازمانها آنچنان پیچیده و در هم تنیده است که تشخیص مشکل به آسانی میسر نیست و ماهیت انسانی سازمانها و پیچیده بودن رفتارهای کارکنان این پیچیدگی را مضاعف
نموده است. با چنین اوصافی سازمانها نبایستی در انتظار موج باشند، بلکه باید خود منبع
موج و تحول گردند و در جهت بهبودی خود بکوشند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای جدید تمدن امروز باش……………….. پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
به دنبال رخ دادن تغییرات وسیع در جهان امروز و شدت یافتن رقابتها، توجه بسیاری به
طراحی استراتژی مناسب برای سازمانها و اجرای سریع و مؤثر آن شده است. از مهمترین عوامل موفقیت یا شکست در این حرکت، میتوان به فرهنگ سازمان یا سبک رهبری اشاره
پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
کرد. گاهی اعمال یک استراتژی تعیین دلیل مخالفت فرهنگ سازمان، که مجموعه اعتقادات و باورهای سازمان است، به تأخیر افتاده یا رد میشود و به دنبال آن سازمان رو به سقوط و
از هم گسیختگی میگذارد. تاریخ رهبری سازمانها نشان میدهد که تأکید بر روشهای ثابت و عدم پذیرش تغییر در سازمان به هیچ وجه با پیشرفت و حتی موجودیت سازمان
همخوانی ندارد. با توجه به اهمیت فرهنگ سازمانی و ارتباطی که اعمال استراتژیهای جدید و تغییر در ساختار سازمانها با فرهنگ سازمانی دارد، بجاست که شناخت کامل و
پایان نامه فرهنگ
دقیقی از فرهنگ سازمانی داشته باشیم و ویژگیهای آن و فنون و تدابیر تغییر و تقویت آن را فرا گیریم تا بهتر بتوانیم در مواقع نیاز به تغییر در سازمان یا تغییر در فرهنگ سازمانی، اعمال مدیریت صحیح نماییم (مشبکی، ۱۳۹۹).
از طرفی رفتار مدیر یا رئیس سازمان که باید نقش رهبری را بر عهده گیرد میتواند به افکار، احساسات و آرزوهای کارکنان تحت نظارت خود اثر بگذارد. این افکار، احساسات و آرزوها
موجب انگیزش و هدایت رفتار میگردد. بنابراین، سبک رهبری به عنوان یک عامل تسهیل کننده و برانگیزنده کارکنان، به طور مستقیم و غیرمستقیم بر بازده کاری سازمان اثر میگذارد (بحرالعلوم، ۱۳۹۸).
از طرف دیگر اگر با تأمل به مجموعه دستاوردهای فرهنگی بشر و اشیاء و وسایلی که لوازم زندگی ما را تشکیل دادهاند، بنگریم به آسانی متوجه میشویم که حتی سادهترین لوازم
پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
موجود در این مجموعه نیز محصول خلاقیت و نوآوری اندیشمندانی بوده است که در طول سالها با پردازش اندیشهها، نظریهها و ابتکارها به شکل امروزین خود درآمده است. بدین
صورت که در آغاز با ابتداییترین شکل خود در ذهن یک انسان خلاق به وجود آمده و سپس در مسیر گذشت زمان و پیشرفت دانش تکامل یافته است. در حال حاضر در کشورهای
توسعه یافته شکوفایی و پرورش خلاقیت از عالیترین و مهمترین اهداف سیستم آموزشی به شمار میرود. در این کشورها اهمیت پرورش خلاقیت به حدی است که در همه مقاطع
مختلف تحصیلی از دوره پیش از دبستان تا سطح دانشگاه، واحدها و مواد درسی ویژهای به این موضوع اختصاص داده شده است. این برنامهریزی و سرمایهگذاری به دلیل نقش
فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
اساسی خلاقیت در توسعه، پیشرفت و غلبه بر تغییر و تحولات اجتنابناپذیر زندگی میباشد. علیرغم اهمیت حیاتی این موضوع، به دلایل مختلف تاکنون کمتر به پژوهش و
مطالعه بنیادی و برنامهریزی برای پرورش خلاقیت در کشور ما پرداخته شده است و این در
حالی است که به شدت به نسلی خلاق و نوآور نیازمند بوده و هستیم (سلیمانی، ۱۳۹۹).
نیاز به افراد خلاق و نوآور در دانشگاهها در دیگر مراکز علمی آموزشی، اهمیت دو چندان
دارد، چرا که این مراکز نقش بسیار مهمی را از لحاظ تعلیم و تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص برای کلیه سازمانها و ادارات به عهده دارند.
شاتوک ۲۰۲۰) میگوید که دانشگاه آینده محل پرورش و نوآوری است. به همین مناسبت از آن به عنوان «دانشگاه پژوهشی» نام میبرد. کینگل (۱۹۹۵) نیز دانشگاه را نهاد خلاقیت
و نوآوری میداند. به اعتقاد او دانشگاه خلاق، مکانی آموزشی و پایه کارش تولید و ارتقای کیفیت دانش است (رحمانی، ۱۳۹۹). با این رویکرد جدید میتوان پیشبینی کرد که در
پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
دهههای آینده دانشگاه، برترین جایگاه و سازمان را برای پژوهش، خلاقیت و نوآوری خواهد داشت. بنابراین، طبیعی است که تصور کنیم چنین دانشگاهی باید با دانشگاههای سنتی
تفاوتهایی داشته باشد (حسیننژاد، ). حقیقت این است که در دهههای پایانی قرن
بیستم، در کشورهای صنعتی و حتی کشورهای در حال رشد، به دلیل نیاز وسیع مردم، دانشگاههای انبوهگ………………
دانشکدههای تربیت بدنی نیز که به عنوان بخشی از سیستم آموزشی
در دانشگاهها به تربیت نیروی انسانی متخصص در حیطه تربیت بدنی و علوم ورزش میپردازند، از این مقوله
مستثنی نمیباشند. اعضای هیأت علمی در دانشکدههای تربیت بدنی
از یک سو با آموزش تعداد کثیری از دانشجویان دختر و پسر با نیازهای متفاوت جسمی و روانی و استفاده صحیح و جهتدار از استعدادها و تواناییهای آنها
و از سوی دیگر با تغییرات و پیشرفت سریع در حوزه علوم ورزش روبرو هستند
. هماهنگی با این تغییرات نیازمند خلق اندیشههای نو و ایجاد محیطی بر پایه خلاقیت میباشد. بنابراین
در شرایط حساس کنونی و با توجه به تحولات سریع دنیا و نیاز اجتنابناپذیر به تطابق با پیشرفت و تغییرات علوم، پژوهش حاضر بر آن است تا به تعیین ارتباط بین فرهنگ سازمانی
پایان نامه ف
و سبک رهبری مدیران با خلاقیت اعضای هیأت علمی دانشکدهها و گروههای تربیت بدنی، به شناسایی ارتباط بین این متغیرها بپردازد.
۱-۲- بیان مسئله: پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
بسیاری از نخبگان علم مدیریت، دنیای کنونی را دنیایی در حال تغییر با شدتی غیرقابل تصور دانستهاند که این امر موجب میشود مدیران نیاز شدیدی در ارتباط با تواناییهای لازم
برای هماهنگی با این تغییرات را در خود احساس کنند (۱۴). مارتینز و بلانچ (۲۰۰۳) موفقیت سازمانهای امروزی را به نسبت زیاد متکی بر خلاقیت، نوآوری، کشف و اختراع میدانند.
پایان نامه
با توجه به نیازهای موجود، سازمانها جهت ادامهی حیات، به سوی تغییر در رفتار افراد و همچنین تغییرات کارامد در سازمانها تشویق میشوند، که به نظر میرسد انجام این
تغییرات به شکل پیدایش افکار نو و مفید به سرعت در حال افزایش است (مارتینز، ۲۰۰۳).
بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که اگر قرار است در یک سازمان تغییرات مؤثر و پایدار به وجود آید، فرهنگ آن سازمان باید دستخوش تغییر شود. محققینی چون احمد (۱۹۹۸)،
مارتل (۱۹۸۹)، فیزی (۱۹۹۳) و رابینز (۱۹۹۶) بر اهمیت فرهنگ سازمانی در ایجاد چارچوب آموزشی که در آن خلاقیت و نوآوری به عنوان متغیری اساسی پذیرفته شود، تأکید دارند.
جانسون (۱۹۹۶)، پینار (۱۹۹۷)، تسلاک (۱۹۹۷) و تاشمن (۱۹۹۷) بر این باورند که فرهنگ
هر سازمان ممکن است به عنوان عاملی در میزان خلاقیت و نوآوری موجود در سازمان مشارکت داشته باشد (مارتینز، ۲۰۰۳).
همچنین آمابیل، کونتی ، لازنبی و هرون (۱۹۹۶) معتقدند میزانی که افراد، افکار نو و مفیدی
در طول کار روزانه به وجود میآورند، نه تنها به ویژگیهای شخصیتی آنان، بلکه به محیط کاری که در اطراف خود حس میکنند بستگی دارد (آمابیل، ۱۹۹۶). از نظر گیل مارتین
سبک رهبری مدیران
(۱۹۹۹) یکی از چالشهای اصلی پیش روی مدیریت امروزی، توسعه فرهنگ سازمانی میباشد که در آن برای نوآوری، تغییر و خلاقیت ارزش قائل …………………. پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
……………………….
-۳- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق:
امروزه عوامل زیادی بر بقاء سازمانها و نیز رشد و پیشرفت کشورها تأثیر میگذارند که به نوبه خود به سرعت تغییر میکنند. از طرفی تمام کشورهای جهان در جهت افزایش
بهرهوری و اثربخشی و بهبود وضعیت اقتصادی، در پی خلاقیت و نوآوری هستند. بنابراین ایجاد رقابت بین کشورهای مختلف در حال توسعه و نیز تغییرات سریع نیازهای انسانی به
ویژه در کشورهای پیشرفته و حتی تغییرات سریع در تکنولوژی اهمیت خلاقیت و نوآوری را به مراتب بیشتر میکند (زارعی متین، ۱).
با توجه به این که موضوع خلاقیت مورد بحث و علاقه مدیران سازمانها میباشد، بنابراین درک بیشتر ارتباطات میان عوامل شخصی و زمینهای تأثیرگذار بر عملکرد خلاق در محیط کار و همچنین شناسایی نقش مدیر در این راستا، نیازی فراگیر میباشد (ترنی، ۱۹۹۹).
در جامعه ما علیرغم داشتن نیروهای مستعد، تواناییهای خلاق هرز میرود (انتظاری، ). علت اصلی این امر، نامشخص بودن جایگاه خلاقیت و فقدان بستر رشد آن است. این در حالی است که در جامعه رو به رشد و توسعه ما نیز توجه به این مسئله نقش
پسبک رهبری مدیران
حیاتی دارد، زیرا برای نائل شدن به پیشرفتهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی؛ به افراد مستعد و خلاق نیازمند هستیم (حسینی، ۱۳۹۹).
در دورههای آموزشی مقاطع مختلف تحصیلی، موضوع یا درسی به نام خلاقیت و تکیه و توجه به آن وجود نداشته است. از طرفی در فرهنگ سازمانی نیز توجه چندانی به این
موضوع نمیشود در صورتی که در حال حاضر سازمانها با توجه به محیط دگرگونی که در
آن قرار دارند، نیازمند اندیشههای نو و خلاق میباشند (داودآبادی ۱۳، بیات ۱۳۹۹ و قنبری ).
با توجه به موارد فوق، ضرورت دارد میزان خلاقیت اعضا هیأت علمی گروههای تربیت بدنی بررسی شود تا اگر خلاقیت موجود در حد دلخواه و مطلوب نباشد، به دنبال عوامل مرتبط با
آن از جمله فرهنگ سازمانی حاکم و سبک رهبری و در صورت وجود رابطه معنیدار بین این دو متغیر و خلاقیت، راهکار مناسبی را جهت برانگیختن و ارتقاء خلاقیت در سازمان ارائه داد.
همچنین با بررسی این روابط میتوان به شناسایی دیگر عوامل تأثیرگذار بر خلاقیت اقدام
پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
کرده و با شناخت آنها راه را برای رشد و توسعه خلاقیت که بیشک راه اصلی بهبود کیفی آموزشی در گروههای تربیت بدنی است، آماده ساخت.
با در نظر گرفتن چنین ویژگیهایی میتوان موارد ذیل را نشاندهنده اهمیت و ضرورت اجرای تحقیق حاضر دانست.
۱- با مشخص شدن ارتباط بین فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران با خلاقیت اعضاء
هیأت علمی میتوان گامی در جهت شناسایی عوامل ایجادکننده خلاقیت و عوامل اثرگذار
بر آن و در نتیجه بهبود کیفی آموزش در جامعه تحت بررسی داشت.
۲- شرایط و زمینههای سازمانی لازم برای فعالیت خلاق اعضاء هیأت علمی را فراهم خواهد کرد.
۳- از نظر گاردنر، فرهنگ سازمانی به طور عمیقی بر بیشتر جنبههای بنیادی عملکرد سازمانی تأثیر دارد. اگر فرهنگ سازمانی را به عنوان عاملی ضروری در عملکرد سازمانی
پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
بدانیم، در این صورت باید مدیریت شود و برای مدیریت آن نیاز به درک و شناختی روشن از
آن میباشد (گاردنر، ۱۹۹۹). بنابراین، تحقیق حاضر میتواند پشتوانهای برای درک فرهنگ
سازمانی و متعاقب آن مدیریت صحیح جهت بهبود محیطی مناسب در گروههای تربیت بدنی باشد.
۴- این پژوهش میتواند الگویی برای انجام پژوهشهای مشابه در سایر سازمانها به وجود آورد.
۱-۴- اهداف تحقیق:
۱-۴-۱- هدف کلی:
هدف کلی از انجام این تحقیق، بررسی وجود یا عدم وجود ارتباط معنیدار
بین فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران با خلاقیت اعضای هیأت علمی گروههای تربیت بدنی در
پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
دانشگاههای منتخب کشور است تا از این طریق و پس از مشخص شدن میزان خلاقیت و موارد پیشبین آن بتوان گام مؤثری در افزایش خلاقیت، در جامعه موردنظر برداشت.
۱-۴-۲- اهداف ویژه:
۱- توصیف آماری فرهنگ سازمانی در جامعه تحت بررسی.
۲- توصیف آماری سبک رهبری در جامعه تحت بررسی.
۳- همبستگی بین فرهنگ سازمانی با خلاقیت اعضای هیأت علمی در جامعه تحت بررسی
و تعیین معادله برای پیشبینی خلاقیت از روی فرهنگ سازمان.
۴- همبستگی بین سبک رهبری با خلاقیت اعضای هیأت علمی در
جامعه تحت بررسی و تعیین معادله برای پیشبینی خلاقیت از روی فرهنگ سازمانی.
۱-۵- فرضیههای تحقیق:
۱- بین فرهنگ سازمانی و خلاقیت در جامعه تحت بررسی رابطه معنیدار وجود ندارد.
۲- بین سبک رهبری و خلاقیت در جامعه تحت بررسی رابطه معنیدار وجود ندارد.
پایان نامه رهبری مدیران
۳- بین سبک رهبری و فرهنگ سازمانی رابطه معنی داری وجود ندارد.
۴- فرهنگ سازمانی و سبک رهبری پیشبین معنیدار خلاقیت در جامعه تحت بررسی نیستند.
۱-۶- پیشفرضهای تحقیق:
۱- سؤالهای پرسشنامهها برای پاسخدهندگان روشن بوده و آزمودنیها درک مشابهی از سؤالها دارند.
۲- آزمودنیها با دقت به سؤالها پاسخ خواهند داد.
۳- آزمودنیها با صداقت کامل پرسشنامهها را تکمیل خواهند کرد.
۴- آزمودنیها در امتیازگذاری سؤالات فرهنگ سازمانی و سبک رهبری، وضعیت موجود را ملاک قرار داده و نه وضعیت مطلوب را.
۵- سؤالهای پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق، اهداف تحقیق را به دقت میسنجد.
۱-۷- محدودیتهای تحقیق:
۱-۷-۱- محدودیتهایی که توسط محقق اعمال شده:
۱- جامعه آماری این تحقیق فقط اعضای هیأت علمی دانشکدهها و گروههای تربیت بدنی منتخب کشور میباشد.
پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
۲- یافتههای تحقیق محدود به آزمودنیهای تحت بررسی میباشد.
۱-۷-۲- محدودیتهای خارج از کنترل محقق:
۱- نظرات شخصی آزمودنیها …………………
۱- فرهنگ سازمانی: فرهنگ سازمانی نظامی از استنباط مشترک میباشد که اعضاء نسبت به یک سازمان دارند و همین ویژگی موجب تفکیک دو سازمان از یکدیگر میشود.
۲- هماهنگی با تغییر: میزان و قدرت سازمان در تطابق و برخورد با تغییر در محیط خود و باور افراد به این که چقدر قادر به ایجاد تغییر و تأثیر بر محیط هستند.
۳- همسویی اهداف فردی و گروهی: باورهایی که در یک سازمان میتوانند
در همسویی اهداف کمک نموده و در انجام و موفقیت سازمان راهگشا باشند.
۴- کار گروهی هماهنگ: میزانی که افراد و گروهها در داخل سازمانها با هم هماهنگ بوده و زنجیرهای به هم پیوسته را تشکیل داده باشند.
۵- مشتریگرایی: ارزشهایی در جهت شناسایی و دستیابی به نیازها و علایق مشتریان و ارباب رجوع وجود دارند.
پایان نامه
۶- قدرت فرهنگ سازمانی: میزانی که افراد با ارزشها و باورهای موجود در سازمان موافق باشند.
۷- سبک رهبری: الگوی رفتاری ثابتی که رهبران سازمانها به هنگام اجرای امور سازمانی با و به وسیلهی کارکنان خود و از روی برداشت خود کارکنان به کار میگیرند.
۸- رهبری عملگرا: فرآیندی که طی آن رهبران سعی در تأثیر بر پیروان خود از طریق مبادله دارند.
۹- مدیریت لایق: میزانی که رهبر وظایف مدیریتی و اجرایی روزمره و مورد نیاز برای عملکرد خوب گروه و سازمان را در کوتاهمدت انجام میدهد.
پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
۱۰- مدیریت پاداش: میزانی که رهبران عملگرا، پاداشهای قول داده شده را در مقابل عملکرد خوب و تحقق اهداف میپردازند.
۱۱- رهبری تحولگرا: فرآیند………………………
ن
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه تحقیق پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
۲-۱- مبانی نظری تحقیق: پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
مطالب این بخش تحت سه عنوان کلی مطرح میشود:
۱) فرهنگ سازمانی: تعریف فرهنگ- مفهوم و تعریف سازمان- تعریف فرهنگ سازمانی- اهمیت فرهنگ سازمانی- سطوح فرهنگ سازمانی- الگوی وظایف فرهنگ سازمانی- انواع
پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
فرهنگ سازمانی- فرهنگ حاکم و خردهفرهنگها- الگوهای اساسی تشریح فرهنگ سازمانی- فرهنگ و خلاقیت
۲) سبکهای رهبری: تعاریف رهبری- تفاوت رهبری و مدیریت- شایستگیهای رهبری- مکاتب رهبری
بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید
1 نقد وبررسی برای پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
افزودن نقد و بررسی
پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران
پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران پایان نامه فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران دانلود کارشناسی ارشد خلاقیت موضوع جدید
قیمت : تومان12,500
سکینه –
ارتباط بین فرهنگ سازمانی و سبک رهبری با خلاقیت اعضای هیأت علمی گروه های تربیت بدنی پایان نامه عالی بود مرسی