توضیحات
پایان نامه موسیقی (دی جی) dj
چکیده
در این پایان نامه ابتدا مطالب مقدماتی درباره دی جی و تاریخه آن بیان می شود. در فصل دوم معروف ترین دی جی های دنیا معرفی می شوند. در ادامه، در فصل سوم سبک های مختلف موسیقی که توسط دی جی ها کار می شو ند را مطالعه می کنیم. در فصل چهارم با تجهیزات و دستگاه های دی جی کردن آشنا می شویم. در پایان، در فصل پنجم تکنیک های میکس موزیک دی جی را بررسی می کنیم.
کلمات کلیدی:
دی جی، میکس، ترن تیبل، میکسر، سی دی، موزیک،
۶۲صفحه فایل ورد فونت ۱۴ منابع دارد
پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید
فهرست مطالب
۱- مقدمه. ۸
۱-۱- دی جی.. ۸
۱-۲- تاریخچه دی جی.. ۹
۲- دی جی های معروف جهان.. ۱۵
۲-۱- لیست برترین دی جی های دنیا ۱۵
۲-۲- بیوگرافی دی جی تیئستو DJ Tiesto.. 15
۲-۳- بیوگرافی آرمین ون بارن (دومین دی جی برتر دنیا) ۱۷
۳- سبکهای موسیقی دی جی.. ۲۱
۳-۱- موسیقی هاوس…. ۲۱
۳-۲- الکترو هاوس…. ۲۳
۳-۳- موسیقی اسیدهاوس…. ۲۳
۳-۴- موسیقی الکترونیک…. ۲۳
۳-۵- موسیقی ترنس…. ۲۴
۳-۶- موسیقی پاپ… ۲۹
۳-۷- موسیقی رپ… ۲۹
۳-۸- موسیقی هیپ هاپ… ۳۰
۳-۸-۱- ساختار آهنگین هیپ هاپ… ۳۱
۳-۸-۲- آلات موسیقی و نحوه ساخت موسیقی هیپ هاپ… ۳۲
۳-۹- موسیقی راک… ۳۳
۳-۹-۱- سبکهای موسیقی راک… ۳۴
۳-۹-۱-۱- راک اند رول.. ۳۴
۳-۹-۱-۲- پاپ/راک… ۳۴
۳-۹-۱-۳- سافت راک… ۳۴
۳-۹-۱-۴- هارد راک… ۳۵
۳-۹-۱-۵- گرانج.. ۳۵
۳-۹-۱-۶- آلترنیتیو راک… ۳۶
۳-۹-۱-۷- پانک راک… ۳۶
۳-۱۰- موسیقی دیسکو. ۳۶
۳-۱۱- موسیقی اسپیس دیسکو. ۳۷
۳-۱۲- موسیقی سول.. ۳۷
۳-۱۳- موسیقی تکنو. ۳۷
۴- تجهیزات دی جی.. ۳۸
۴-۱- انواع دی جی ها بر حسب تجهیزات… ۳۸
۴-۱-۱- دی جی های کامپیوتری.. ۳۸
۴-۱-۲- دی جی های کنترلر. ۳۸
۴-۱-۳- دی جی کردن با CD.. 38
۴-۱-۴- ترن تیبلیستها ۳۸
۴-۲- تجهیزات دی جی ها ۳۹
۴-۲-۱- سیستم نرم افزار تقلیدگر وینیل Vinil emulation software. 40
۴-۲-۲- کامپیوتر یا لپ تاپ دی جی.. ۴۰
۴-۲-۳- میکسر دی جی DJmixer. 40
۴-۲-۴- ترن تیبل دایرکت درایو. ۴۱
۴-۲-۵- کنسول میکس…. ۴۱
۴-۲-۶- کانکتور RCA.. 42
۴-۲-۷- مینوتولی.. ۴۲
۴-۲-۸- دستگاه کنترل گام صدا ۴۲
۴-۲-۹- اسلیپ مت… ۴۲
۴-۲-۱۰- سیستم ۲ ترن تیبل و یک میکروفون.. ۴۳
۴-۲-۱۱- دک پلاتر. ۴۴
۴-۲-۱۳- تون آرم Tonearm… 44
۴-۳- آماده سازی تجهیزات… ۴۴
۴-۳-۱- اتصال ترن تیبلها به میکسر. ۴۴
۴-۳-۲- اتصال دکهای CD به میکسر. ۴۴
۴-۳-۳- اتصال آیپاد و ام پی تری پلیر به یک میکسر. ۴۵
۴-۳-۴- اتصال کامپیوتر یا لپ تاپ بعنوان وسیله ورودی.. ۴۵
۴-۳-۵- چراغ استروب… ۴۵
۴-۳-۶- تنظیم وزنه تعادل.. ۴۶
۴-۳-۷- تنظیم ارتفاع تون آرم. ۴۶
۴-۳-۸- تنظیم آنتی اسکید. ۴۶
۵- روش های میکس موزیک دی جی.. ۴۷
۵-۱- میکس آماتوری.. ۴۷
۵-۲- تکنیکهای میکس…. ۴۸
۵-۲-۱- تکنیک ترکیب صدای زنده Live sound mixing. 48
۵-۲-۲- تکنیک Back spinning. 48
۵-۲-۳- تکنیک Beat juggling. 49
۵-۲-۴- تکنیک Beatmatching. 49
۵-۲-۵- تکنیک ترکیب ضربها Beatmixing. 51
۵-۲-۶- تکینک بر یک (شکستن آهنگ) ۵۱
۵-۲-۷- تکنیک چاپ و اسکرو Chopped and screwed.. 51
۵-۲-۸- روش چاپینگ (تکنیک نمونه گیری) ۵۱
۵-۲-۹- نسخه پوششی.. ۵۲
۵-۲-۱۰- تکنیک برش…. ۵۲
۵-۲-۱۱- تکنیک افت (دراپ) ۵۲
۵-۲-۱۲- تکنیک استیل همستر. ۵۲
۵-۲-۱۳- تکنیک ترکیب هارمونیک…. ۵۲
۵-۲-۱۴- تکنیک نیدل دراپ… ۵۳
۵-۲-۱۵- تکنیک لوپ… ۵۳
۵-۲-۱۶- تکنیک Phrasing (فراز بندی) ۵۳
۵-۲-۱۷- تکنیک نمونه گیری (سمپلینگ) ۵۳
۵-۲-۱۸- تکنیک اسکرچینگ…. ۵۴
۵-۲-۱۹- تکنیک اسلیپ کیویینگ…. ۵۴
۵-۲-۲۰- تکنیک پیچ کیویینگ…. ۵۴
۵-۳- نرم افزارهای میکس دی جی.. ۵۴
۵-۳-۱- نرم افزارVirtual DJ Professional 56
۵-۳-۱-۱- قابلیت های کلیدی نرم افزار Virtual DJ Professional 6.0.8 Full: 57
۵-۳-۲- نرم افزار UltraMixer Professional v.3.. 58
۵-۳-۳- نرم افزارMixxx v1.10.1.. 58
۵-۳-۴- نرم افزار Ableton Suite. 59
نتیجه گیری.. ۶۰
پیشنهادات… ۶۱
منابع.. ۶۲
– مقدمه
۱-۱- دی جی
دیجِی (DJ) (مخفف Disc Jockey) به کسی گفته میشود که آهنگهای پیشتر ضبط شده روی دیسک را انتخاب کرده و با شکل متفاوتی برای مخاطبان مورد نظر خود پخش کند. دی جیها برای پخش موسیقی از یک ست شامل دو پخشکننده دیسک و یک میکسر حداقل دوکاناله استفاده میکنند. در گذشته این پخش کنندهها فقط ترن تیبلها بودند و صفحههای آنالوگ موزیک را پخش میکردند. اما امروزه سیدیجیها نیز در کنار ترن تیبلهای آنالوگ کار پخش سی دیها را برای دیجیها میسر ساختهاند.
از دیجیها معمولاً انتظار میرود تا در شناخت، برگزیدن و هم آمیزی جالب آهنگها خبرگی کافی را داشته باشد.
نام دیجی کوتاه شده واژه انگلیسی دیسکجوکی است. دیسک در انگلیسی در آغاز به معنی صفحه گرامافون نیز بکار میرفت. کسانی که در رادیو به اعلام پخش صفحههای مختلف گرامافون میپرداختند را دیسکجوکی میگفتند زیرا جوکی از فعل to jockey انگلیسی به معنای آوازهخوانی نیز هست و بنابر این دیسکجوکی در آغاز به معنی “صفحهخوان” یا “صفحهگذار” بوده است. از معروفترین دی جیها میتوان به دیوید گوئتا، دی جی تیئستو، آرمین ون بورن، یاهل، و غیره اشاره کرد.
در حرفه دیجیگری به پخش ساده یک رشته آهنگهای آماده اصطلاحاً برنامهگذاری[۱] میگویند. دیجیهای کارآزموده، به تشکیل دادن یک فهرست آهنگ[۲] به انتخاب خود میپردازند. از کارهای دیگر آنها ایجاد تغییرات (دستکاری) در آهنگهای اصلی، و انجام فنونی مانند آمیزش صدا[۳] ، صفبندی آهنگها[۴] ، روانی اتصال آهنگها یا آهنگآمیزی[۵] ، برشکاری[۶] ، خراشکاری[۷] ، هماهنگ کردن ضربها یا همان ضربآمیزی[۸] و ابتکار در ایجاد آهنگهای جدید است.
دیجی خوب کسی است که سرعت ضرب آهنگها و نوع آهنگهای پشت سر هم را جوری تنظیم کند که شنوندهها قطع و وصل آنچنانیای در روند آهنگها حس نکنند. دیجی باید با تنظیمات خود یک «گذار نرم» را بین آهنگها ایجاد کند .
۱-۲- تاریخچه دی جی
امروزه در میان اعضای گروه های موسیقی نشانی از پدیده ای به نام «دی جی» یافت می شود. کارهای ترکیبی، ساخت قطعات موزیکال بدون وقفه[۹] ، فضاسازی و ایجاد اصوات گوناگون گوشه ای از فعالیت هنری و تخصصی آنها است.
منظور از دیسک همان صفحه موسیقی است و جاکی نیز به معنی چابک سوار است. این ترکیب، اصطلاحی است که اوایل دهه ی ۳۰ و توسط اهالی منطقه ی «برانکس» در نیویورک باب شد. سیر تحول و تاریخچه ی حدوداً ۷۰ ساله ی فعالیت دیجی ها را نمی توان منفک از تحول تِرن تِیبل[۱۰] و سازهای الکترونیک نظیر سینتی سایزر و پیانوالکتریک بررسی کرد.
در ادامه به چند تکنیک معمول دیجی ها و به تاریخچه مختصری از این روند اشاره می شود:
«کول هرک» را می توان اولین دی جی «هیپ هاپ»[۱۱] دانست که بانی تحولی در این زمینه بود. او با استفاده از یک میکسِر صدا[۱۲] و دو دستگاه پخش یکسان اصوات را با تکنیک «تغییر»[۱۳] از یک «دِک» به دِک دیگر منتقل می کرد و به وسیله میکسِر، اصوات «کوبه ای»[۱۴] را به صورت پس زمینه یا غالب بر موسیقی اضافه می کرد. تکنیک دیگری که به نام او ثبت شده «شکستن بیتها»[۱۵] است. در این تکنیک تکه هایی از موسیقیهای مختلف در کنار هم قرار می گیرند و در قالب ریتمیک یا ملودیک جدیدی ظاهر می شوند. این تکنیک میکسی از ترانه ها و آواهایی است که می توانند کنار هم قرارگیرند.
ایجاد غش در ریتم (Syncopation) در اوایل دهه ی ۶۰ توسط «کلمنت داد»، «دوک راید» و همکارانشان پدید آمد. این تکنیک همانطور که از نامش پیداست مجموعه ای از تغییر سرعتهای آنی در ریتم است.
درسال ۱۹۷۷ «تئودور» ۱۴ ساله، تکنیک «اِسکرچ»[۱۶] را به نام خود به ثبت رساند. هنگامی که او با دستگاه پخش خود در اتاقش مشغول بالا و پایین پریدن بود با صدای خشمگین مادرش به خود آمد و هنگامی که صدای پای مادرش را نزدیکتر شنید به سمت دستگاه رفت و به طور اتفاقی صفحه را در خلاف جهت حرکت داد و صدایی که از صفحه بیرون آمد میخکوبش کرد.
بارها این کار را تکرار کرد و پی برد که براساس سرعت تغییر جهت، اصوات مختلفی از دستگاه شنیده می شود. در حال حاضر این تکنیک یکی از معمولترین تکنیکها درمیان دی جی ها است.
پیشینه استفاده از تِرن تِیبل (به عنوان یک آلت موسیقایی و جزیی از موسیقی) به اواسط دهه۳۰ باز می گردد، زمانی که «جان کیج»[۱۷] موزیسین آوانگارد آمریکایی ایده هایی درباره استفاده از این دستگاه در موسیقی اش ارایه داد. ایده هایی که توسط «پیر شافر»[۱۸] فرانسوی در دهه ۴۰ تکامل یافت.
در خلال جنگ جهانی دوم به مراتب از تِرن تِیبل استفاده شد، بخصوص در هنگام استراحت و در سالن های غذاخوری سربازان و این پدیده باعث شد تا گروه ها و خوانندگانی چون «گلن میلر»، «اندروزسیسترز»[۱۹] و «بنیگودمن»[۲۰] ناچار نباشند مسافتهای طولانی را به خاطر تقویت روحیه سربازان طی کنند. با ورود صفحه های ۴۵ دور در سال ۱۹۵۰ گوش سپردن به موسیقی جنبه عمومی تری یافت.
هر جوانی به راحتی قادر بود که در سفرها و مهمانیها دستگاه ۴۵ دورش را با خود حمل کند و جدیدترین موسیقیها را در اختیار داشته باشد. به موازات این روند استفاده از سازهای الکترونیک رواج بیشتری یافت.
در سیر تحول موسیقی الکترونیک و همچنین تِرن تِیبل و ایجاد موجی جدید در این موسیقی (دهه های ۳۰ و۴۰) مخترعین، کاربرها و متخصصین دیگری نیز نقش داشتند، نیاز به شنیدن اصوات جدید بخصوص در صنعت سینما و حضور مخترعینی چون «اسکار سالا» و «لئون ترمین» و موزیسین هایی چون «اشتوکهاوزن»آلمانی و «پیر بولز» فرانسوی در روند این جریان بسیار موثر بود.
از «تراوتونیم»[۲۱] دستگاه ساخته شده توسط سالا در بسیاری از فیلمهای هیچکاک استفاده شد. همچنین در موسیقی متن چند اثر سینمایی«جک آرنولد» نشانه هایی از ساز الکترونیک ابدایی لئون ترمین روس (به نام ترمین) وجود دارد.
اما در دهه ۵۰ در جاماییکا داد و راید، نخستین تکنیسین هایی بودند که به طور متمرکز بر روی اصوات الکترونیک و افزایش قابلیت تِرن تِیبل کار کردند. از سال ۱۹۵۸ و با اختراع پیانو الکتریک موج جدیدی شکل گرفت که با ساخت سینتی سایزر «موگ» توسط «رابرت موگ» و پس از آن سینتی سایزرهای «اِی.آر.پی» و «رولند»، تکامل یافت.
[۱] (programming)
[۲] (playlist)
[۳] (audio mixing)
[۴] (cueing)
[۵] (phrasing)
[۶] (cutting)
[۷] (scratching)
[۸] (beatmatching)
[۹] (Non Stop)
[۱۰] Turntable
[۱۱] (Hip Hop)
[۱۲] (Audio Mixer)
[۱۳] (Switching)
[۱۴] (percussive)
[۱۵] (Break Beats)
[۱۶] (Scratch)
[۱۷] (John Cage)
[۱۸] (Pierre Schaeffer)
[۱۹] (Andrews Sisters)
[۲۰] (Benny Goodman)
[۲۱] (Trautonium)
بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید
اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “پایان نامه موسیقی (دی جی) dj”
پایان نامه موسیقی (دی جی) dj
قیمت : تومان98,000
نقد وبررسی
نقد بررسی یافت نشد...