توضیحات
امنیت شغلی با رویکرد ایمنی و سلامت و نقش آن در نگهداری کارکنان سازمان
این مقاله به بررسی یکی از عوامل مهم نگهداری کارکنان یعنی ایمنی و سلامت حرفهای میپردازد. در ابتدا تعریف و مفاهیم مربوط ارائه میشود و
سپس روشهای متداول بررسی و اقدام در زمینه بهداشت و ایمنی محیط کار نام برده شده و به قوانین ایمنی و سلامت حرفهای در ایران اشاره میگردد.
همچنین فرهنگ، سخت افزار و سیستمها که عوامل کلیدی در ایمنی و سلامت حرفهای هستند مورد بررسی قرار میگیرند
. مواردی راهنما به منظور
امنیت شغلی با رویکرد ایمنی و سلامت و نقش آن در نگهداری کارکنان سازمان
ارزیابی عملکرد ایمنی و سلامت ارائه میشود. انواع برنامههای ایمنی بر مبنای مشوق و برمبنای رفتار تحلیل میشوند. بعد از این مطالب استرس مرد
بررسی قرار میگیرد. پس از تعریف استرس و عوامل بوجود آورنده آن، عواملی که بر آن اثر گذاشته و از آن اثر میپذیرند، بررسی شده و سپس
راهکارهایی در چارچوب مدیریت استرس برای بهینه کردن آن ارائه میشود.
کلیدواژه : ایمنی و سلامت حرفه ای؛ امنیت شغلی؛ خطر بالقوه؛ بهداشت محیط کار؛ برنامه های ایمنی؛ استرس؛ فشار روانی؛ مدیریت استرس؛ ایمنی؛ شغل
۶۲صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع دارد
پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید
امنیت شغلی با رویکرد ایمنی و سلامت و نقش آن در نگهداری کارکنان سازمان
یکی از رسالتهای اساسی مدیریت منابع انسانی نگهداری کارکنان توانمند میباشد.
از آنجا که اقدامات نگهداری، مکملی بر سایر اقدامات و فرایندهای مدیریت منابع انسانی است،
حتی اگر عملیات کارمندیابی، انتخاب، انتصاب و سایر اقدامات پرسنلی به نحو بایسته انجام شود بدون توجه کافی به امر
نگهداری نتایج حاصل از اعمال مدیریت چندان چشمگیر نخواهد بود. نظام نگهداری
منابع انسانی ابعاد متعددی را شامل میشود که میتوان آنها را به دو دسته تقسیم نمود
امنیت شغلی ایمنی سلامت
: دسته اول در رابطه با حفظ و تقویت جسم کارکنان است مانند برقراری بهداشت و ایمنی در محیط کار، اجرای برانامههای ورزش و
تندرستی و بعضی خدمات مشابه. دسته دوم شامل مواردی است که تقویتکننده روحیه
علاقمندی کارکنان به کار و محیط کار میباشد مانند خدمات
بیمه و بازنشستگی و خدمات پرسنلی. در صورت داشتن توجه و بکارگیری این موارد امنیت
شغلی در کارکنان ایجاد شده و به رضایت شغلی آنها منتهی میشود که این امر خود از اهمیت بسزایی برخوردار است.
امنیت شغلی با رویکرد ایمنی و سلامت و نقش آن در نگهداری کارکنان سازمان
در مقاله حاضر تأکید اصلی بر روی موارد دسته اول است به این صورت که
در ابتدا در مورد اصطلاحات ایمنی و سلامت و جنبههای قانونی آن بحث
میشود و در ادامه به برنامهها و راهکارهای مدیریت ایمنی و سلامت
حرفهای پرداخته میشود. در قسمت دوم مقاله بحث سلامت کارکنان با توجه به
عامل کلیدی استرس در محیط کار با تمرکز بر روی شناخت و بهینه سازی
میزان استرس بررسی میشود. در پایان امید است که توجه و بکارگیری مطالب
و راهکارهای این مقاله در افزایش ایمنی و سلامت محیط کار، بهینه سازی
سطح استرس و ایجاد امنیت شغلی مناسب و در نهایت ایجاد رضایت شغلی
موثر باشد که این نیز یکی از عواملی است که در بهبود مستمر و تعالی
سازمانها باید در نظر گرفته شود.
۲- امنیت شغلی۱ در آینده
در آینده و در تجارت تغییرات سریع باعث کوچکتر شدن سازمانها میشود
و سازمانها به سمت مجازی شدن پیش میروند. سازمانها به صورت یک هسته
مرکزی در میآیند و سایر قسمتها و کارکنان به صورت موقت در اطراف آنها قرار میگیرند
و اکثر مردم برای خود کار خواهند کرد. پرداختها به صورت قسمتی از سود خواهد شد
و جای دستمزدهای ثابت را میگیرد. کارکنان خود را باید با قراردادهای نامعین و
مستقل وفق دهند. در این شرایط کارکنان مجبورند همواره در حال یادگیری
باشند که دلیل این وضعیت افزایش روزافزون رقابت است. در آینده امنیت استخدام
بر مبنای توانایی کارکنان در ایجاد ارزش افزوده میباشد.
با توجه به این عوامل میتوان نتیجه گرفت که در آینده عمده مسئولیت ایمنی
و سلامت به عهده کارکنان است (وارن ۱۹۹۶؛ یوسف ۱۹۹۸).
۳- تعاریف و مفاهیم ایمنی و بهداشت کار
ایمنی۲: ایمنی میزان دوری از خطر تعریف شده است. ایمنی یک موضوع حفاظت نسبی از برخورد با خطرات است و کمیتی نسبی میباشد.
امنیت شغلی با رویکرد ایمنی و سلامت و نقش آن در نگهداری کارکنان سازمان
خطر بالقوه۳: شرایطی که دارای پتانسیل صدمه به افراد، خسارت به تجهیزات و ساختمانها، از بین بردن مواد و … باشد.
خطر بالفعل۴: واژه خطر بالفعل بیان کننده قرارگرفتن نسبی در معرض یک خطر بالقوه میباشد
ولی وقتی که یک خطر بالقوه وجود داشته باشد الزاماً یک خطر بالفعل را به همراه نخواهد داشت.
حادثه ناشی از کار۵: حادثه یک رویداد یا واقعه برنامه ریزی نشده و بعضاً آسیبرسان
و خسارتآور است که انجام، پیشرفت، یا ادامه کار را به صورت طبیعی مختل ساخته و همواره در اثر یک عمل یا انجام یک کار غیرایمن یا در اثر شرایط غیرایمن یا در اثر ترکیبی از این دو به وقوع میپیوندد.
امنیت شغلی با رویکرد ایمنی و سلامت و نقش آن در نگهداری کارکنان سازمان
ریسک۶: ریسک عبارت است از امکان وارد آمدن آسیب به انسان یا دارائی او (حقیقی ۱۳۷۹، ۱۱۰).
۴- روشهای متداول بررسی و اقدام در زمینه بهداشت و ایمنی محیط کار
۱٫ روشهای تامین سلامت کارکنان در محل کار: شامل روشهای طبی، روشهای
کنترل محیط و روشهای روانشناسی است. در این مقاله بر روی این روشها صحبت میشود.
۲٫ ارگونومی: به مطالعاتی اطلاق میشود که در آن ساخت ترکیب و سازمان کار طراحی تجهیزات
شغل و محل کار در رابطه با عامل انسانی مورد بررسی قرار میگیرد
و در این روشها به مسائل فیزیولوژیکی، ادراکی و تاحدی رفتاری انسان توجه میگردد.
۳٫ روشهای بیومکانیکی: این روشها تعامل فیزیکی بین انسان و سیستم
مکانیکی اطراف او را مورد نظر داشته، ابزار، تجهیزات و تسهیلات محل کار را در این رابطه مورد مطالعه قرار میدهد.
۴٫ مهندسی سیستم ها: در این روش با توجه به اصول سیستمها تمامی
اجزای موجود شناسائی شده و با استفاده ار روشهای تجزیه و تحلیل کمی مسائل ایمنی را مورد مطالعه قرار میدهد.
۵٫ روشهای اکتشافی: در این روشها با مطاله در نحوه تو
زیع و تشخیص بیماریها و روشهای آماری و مقایسه میزان سلامت و ایمنی مورد تحلیل قرار میگیرد.
۶٫ روشهای رفتاری: در این روشها برای بررسی ایمنی و سلامت از متغیر
هایی نظیر رضایت از کار ، انگیزش، مشارکت و عواملی از این دست پرداخته میشود که در این مقاله از این روشها نیز استفاده میشود (میرسپاسی ۱۳۷۵، ۲۳۹-۲۴۰).
امنیت شغلی با رویکرد ایمنی و سلامت و نقش آن در نگهداری کارکنان سازمان
۵- قوانین دولتی و ایمنی و سلامت حرفهای
با توجه به اهمیت ایمنی و سلامت، کارفرمایان همواره از طرف افراد جامعه، کارگران
و کارمندان و گروهها و اتحادیههای کارگری به منظور پذیرفتن مسئولیت بیشتر در
مورد ایمنی و سلامت کارکنان تحت فشار بودهاند. این فشارها باعث شده تا
دولتها به ایجاد قوانین پوششدهنده ایمنی و سلامت
اقدام کنند که به دلیل عدم توجه کافی و وجود مشکلات بنیادی در اغلب موارد
منجر به پیچیدگی فرایند تولید و عدم شمول برخی افراد در بعضی زمینهها میشوند.
به علاوه این مشکل بوسیله تلاشهای غیر موثر و بدون برنامه بعضی از دولتها،
اتحادیهها و شرکتها حادتر میشود (استون ۲۰۰۴، ۶۴۶-۶۴۷).
۶- قوانین ایمنی و سلامت حرفهای در ایران
در هر یک از کشورها برای ایمنی و سلامت محیط کار قوانینی وجود دارد که البته
شدت و ضعف آن با توجه به میزان توسعه یافتگی کشورها متفاوت است. در کشور ایرا……………………………….
– موازین مربوط به ایمنی و بهداشت کار
موازین مربوط به مسائل ایمنی و بهداشت کار معمولا به سه دسته تقسیم میشوند:
۱٫ موازین یا استانداردهای مربوط به ضوابط کلی: این دسته از موازین شامل
اسنادی با عنوان کلی ایمنی و بهداشت کار، جلوگیری از حوادث ناشی از کار،
خدمات خدمات بهداشتی کار و نیز بازرسی خدمات بهداشتی است.
۲٫ موازین مربوط به خطرات معین: این دسته شامل موازینی است که در
جهت حمایت کارگران و به طور کلی کارکنان در مقابل نوع خاصی از مخاطره به تصویب رسیده است.
۳٫ موازین مربوط به ایمنی در بخشهای خاصی از فعالیت اقتصادی: این موازین
همانطور که از عنوان آن بر میآید، شامل ضوابط، راهنماییها و توصیههایی
برای پیشگیری از مخاطراتی میباشد که ممکن است در بعضی شاخههای فعالیت اقتصادی بروز کند (حقیقی ۱۳۷۹، ۱۱۲-۱۱۳).
۸- مدیریت ایمنی و سلامت محیط کار
در ابتدا ایمنی و سلامت به طور حاشیهای مورد توجه مدیران قرار میگرفت و گاهی
اوقات به صورت یک وظیفه تکمیلی از مسئولیتهای عمومی مدیران فرض میشد.
بعضی مدیران اعتقاد دارند که به کارگیری یک متخصص یا مسئول ایمنی و سلامت برای پاسخ به این مسئولیت و عمل به هر تعهدی در این زمینه کافی میباشد.
امنیت شغلی با رویکرد ایمنی و سلامت و نقش آن در نگهداری کارکنان سازمان
تحقیقات در استرالیا نشان داده است که بیشتر از ۸۰ درصد مدیران، آموزشی
در زمینه ایمنی و سلامت ندیدهاند و عدم آموزش و عدم تأمین منابع کافی توسط کارفرمایان به منظور پوشش قوانین ایمنی و سلامت، مهمترین مشکلات در استرالیا هستند. این ام……………………….
-۱- استرس شغلی
استرس شغلی را میتوان جمع شدن عاملهای استرس زا در وضعیتهای مرتبط با
شغل دانست که بیشتر افراد نسبت به استرس زا بودن آن اتفاق نظر دارند.
همچنین استرس شغلی به عنوان کنش متقابل بین شرایط کار و ویژگیهای فردی شاغل، میزان بیش از حد خواستهای محیط کار و در نتیجه فشارهای مرتبط با آن است که فرد…………………..
-۵-۱- بار زیاد کاری
انجام کار زیاد، بار اطلاعات زیاد کار کردن برای ساعتهای طولانی و داشتن
جلسات بدون وقفه از فراوانترین علل استرس هستند. اگر این عوامل در دورههای زمانی طولانی ادامه یابند میتوانند منجر به اتلاف انرژی در فرد شوند زیرا فشارهای اقتصادی……………..
مراجع
________________________________________
۱٫ رندال، آر راس و الیزابت ام آلتمایر.۱۳۷۷٫ استرس شغلی. ترجمه غلامرضا خواجه پور. تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
۲٫ حقیقی، محمد علی. ۱۳۷۹٫ نظام روابط کار در سازمان. تهران: ترمه……………………
بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید
اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “امنیت شغلی با رویکرد ایمنی و سلامت و نقش آن در نگهداری کارکنان سازمان”
امنیت شغلی با رویکرد ایمنی و سلامت و نقش آن در نگهداری کارکنان سازمان
قیمت : تومان9,800
نقد وبررسی
نقد بررسی یافت نشد...