توضیحات
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
هدف این پایان نامه بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با نقش واسطهگری جوسازمانی در دانشگاه آزاد بود. روش تحقیق
از نوع توصیفی- همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی نظاممند نمونهای به حجم ۲۴۸ نفر از
بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد انتخاب گردید. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش مقیاس فرهنگسازمانی، مقیاس رفتار شهروندی سازمانی و
مقیاس جوسازمانی بود، که روایی و پایایی آن نیز سنجیده شد که هریک از مقیاسها از روایی و پایایی خوبی برخوردار بودند.
نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که: ۱) اعضای هیئتعلمی دانشگاهآزاد میزان رفتار شهروندی خود را بالاتر از حد کفایت متوسط (Q2)
ارزیابی نمودهاند. ۲ ) بُعد غالب فرهنگسازمانی در دانشگاهآزاد از دیدگاه اعضای هیئتعلمی بُعد ویژگی های غالب میباشد. ۳) فرهنگسازمانی
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
رابطهای مثبت و معنادار با رفتار شهروندی سازمانی دارد. ۴) بین فرهنگسازمانی و جوسازمانی رابطه مثبت و معناداری مشاهده گردید. ۵) بین
جوسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد ، جوسازمانی نقش واسطهگری را بین فرهنگسازمانی و رفتار شهروندی
سازمانی ایفا مینماید. یافتههای بهدستآمده،کاربردهای مهمی برای برنامهریزان آموزش عالی و عمومی دارد که مهمترین آنها، توجه به نقش
جوسازمانی بهعنوان یک متغیر تأثیرگذار و میانجی میان فرهنگسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی و درنتیجه عملکرد بهتر اعضای هیئتعلمی است.
واژگان کلیدی: فرهنگسازمانی، جوسازمانی، رفتار شهروندی سازمانی. پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
۱۷۵صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع دارد+پرسشنامه
پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی را دانلود کنید
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
عنوان صفحه
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
۱-۶-تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها۱۹
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
۱-۶-۱-۳- رفتار شهروندی سازمانی:۲۰
۱-۶-۲- تعاریف عملیاتی متغیرها۲۱
۱-۶-۲-۳- رفتار شهروندی سازمانی:۲۱
فصل دوم: پیشینه پژوهش
۲-۱-۱-۱-تعاریف فرهنگسازمانی.. ۲۴
۲-۱-۱-۳- مدلهای فرهنگسازمانی.. ۲۷
۳) فرهنگسازمانی پرهیزکننده:۳۵
۵) فرهنگسازمانی دیوان سالارانه:۳۵
پایان نامه فرهنگ سازمانی
۲-۱-۱-۴- ابعاد فرهنگ سازمانی.. ۳۷
۲-۱-۱-۵- ویژگی فرهنگسازمانی.. ۳۸
۲-۱-۱-۶- عوامل مؤثر بر شکلگیری فرهنگسازمانی.. ۳۸
۱۰-۱-۱-۷- کارکردهای فرهنگسازمانی.. ۳۹
۲-۱-۲-۴- رویکردها و مدلهای جوسازمانی.. ۴۶
۲-۱-۳- رفتار شهروندی سازمانی.. ۵۰
۲-۱-۳-۱- سیر تحول مفهوم رفتار شهروندی سازمانی.. ۵۰
۲-۱-۳-۲- تعاریف رفتار شهروندی سازمانی:۵۲
۲-۱-۳-۳- ویژگیهای رفتار شهروندی سازمانی:۵۵
۲-۱-۳-۴- ابعاد رفتار شهروندی سازمانی.. ۵۶
پایان نامه رفتار شهروندی
۲-۱-۳-۵- عوامل تأثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی.. ۵۹
۲-۱-۳-۶- پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی:۶۱
۲-۲-۳- رفتار شهروندی سازمانی:۶۹
پایان نامه فرهنگ سازمانی شهروندی
۲-۳-آموزش عالی در افغانستان.. ۷۵
فصل سوم: روش شناسی
۳-۲- جامعه آماری، حجم نمونه و شیوه نمونهگیری:۸۵
۳-۳-۱- مقیاس سنجش فرهنگسازمانی:۸۶
۳-۳-۳- مقیاس رفتار شهروندی سازمانی:۸۷
۳-۵- روایی و پایایی ابزار پژوهش:۸۸
پایان نامه فرهنگ سازمانی
۳-۵-۱- روایی و پایایی مقیاس سنجش فرهنگسازمانی.. ۸۹
۳-۵-۲- روایی و پایایی مقیاس جوسازمانی.. ۸۹
جدول شماره (۳-۳) روایی و پایایی مقیاس سنجش جو سازمانی پلاس دلتا(۲۰۱۱).۸۹
۳-۵-۳- روایی و پایایی مقیاس رفتار شهروندی سازمانی.. ۹۰
۳-۷- روش تجزیهوتحلیل دادهها:۹۲
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل یافتهها
۴-۱-۱- تحلیل توصیفی ویژگیهای افراد موردبررسی.. ۹۵
۴-۱-۱-۱- توزیع فراوانی و درصد جنسیت افراد نمونه نسبت بهکل جامعه. ۹۵
۴-۱-۱-۲- توزیع فراوانی و درصد سطح تحصیلات افراد نمونه نسبت بهکل جامعه. ۹۶
۴-۱-۲- شاخصهای آمار توصیفی متغیرهای پژوهش…. ۹۷
۴-۲-۱-مدل معادلات ساختاری.. ۱۰۳
۴-۲-۱-۲- آیا بین فرهنگسازمانی و جوسازمانی دانشگاهآزاد رابطه معناداری وجود دارد؟۱۰۶
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
۴-۲-۲-۱- بعد غالب فرهنگسازمانی در دانشگاهآزاد کدام است؟۱۱۳
۴-۲-۲-۲- رفتار شهروندی سازمانی اعضای هیئتعلمی دانشگاهآزاد به چه میزان است؟۱۱۵
۴-۲-۲-۳- بعد غالب جوسازمانی در دانشگاهآزاد کدام است؟۱۱۷
فصل پنجم: جمعبندی و نتیجهگیری
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
۵-۵ – تعیین میزان رفتار شهروندی سازمانی اعضای هیئتعلمی دانشگاهآزاد. ۱۳۳
۶-۵ – بُعد غالب فرهنگسازمانی در دانشگاهآزاد بُعد ویژگی های غالب میباشد.۱۳۴
۱-۸-۵- محدودیتهای اجرایی.. ۱۳۸
۲-۸-۵- محدودیتهای پژوهشی.. ۱۳۸
۱-۹-۵- پیشنهادهای پژوهشی.. ۱۳۹
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
پا
پیوست ۱: مقیاس سنجش فرهنگسازمانی.. ۱۵۶
پیوست ۲: مقیاس سنجش رفتار شهروندی سازمانی.. ۱۵۹
پیوست ۳: مقیاس سنجش جوسازمانی پلاس دلتا(۲۰۱۱)۱۶۱
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
فهرست جداول
عنوان صفحه
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
جدول شماره (۲-۱) گامهای ثبات بیرونی و بقای سازمانها…………………………………………….. ۳۸
جدول شماره ( ۲-۲) گامهای ثبات درونی سازمانها………………………………………………………… ۳۹
جدول شماره(۳-۱) تفکیک جامعه آماری به تفکیک دانشکده و تعداد اعضای هیئت علمی. ۸۶
جدول شماره (۳-۲) روایی و پایایی مقیاس فرهنگسازمان……………………………………………… ۸۹
جدول شماره (۳-۳) روایی و پایایی مقیاس جوسازمانی…………………………………………………… ۸۹
جدول شماره (۳-۴) روایی و پایایی مقیاس رفتار شهروندی سازمانی……………………………… ۹۰
جدول شماره (۴-۱) فراوانی و درصد ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه آماری……………. ۹۶
جدول شماره (۴-۲) توزیع فراوانی درصد حجم نمونه اعضای هیئتعلمی برحسب
تحصیلات……………………………………………………………………………………………………………………………. ۹۷
جدول شماره (۴-۳) شاخص های آمار توصیفی متغیر های پژوهش……………………………….. ۹۸
جدول شماره (۴-۴)ماتریس ضریب همبستگی پیرسون ………………………………………………….. ۹۹
جدول شماره (۴-۵) سهم واسطه گری جوسازمانی در رابطه بین فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی ۱۱۲
جدول شماره (۴-۶) نتایج شاخصهای برازش مدل نهایی……………………………………………….. ۱۱۳
جدول شماره (۴-۷) نتایج آزمون تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر جهت تعین بُعد غالب فرهنگ سازمانی در دانشگاهآزاد……………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۴
جدول شماره (۴-۸) نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی …………………………………………………………. ۱۱۵
جدول شماره (۴-۹) مقایسه میانگین ابعاد رفتارشهروندی سازمانی اعضای هیئت علمی دانشگاهآزاد با سطوح کفایت قابل قبول و مطلوب………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۱۷
جدول شماره (۴-۱۰) نتایج آزمون تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر جهت تعیین بُعد غالب جوسازمانی ۱۱۸
جدول شماره (۴-۱۱) نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی برای بررسی نوع قالب جوسازمانی در دانشگاهآزاد ۱۱۹
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل شماره (۲-۱) مدل نظری پژوهش ………………………………………………………………………………………. ۸۳
شکل شماره (۴-۱) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت ………………………………………………. ۹۶
شکل شماره (۴-۲) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات …………………………………. ۹۷
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
شکل شماره(۴-۳) بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و فرهنگسازمانی……………………… ۱۰۵
شکل شماره (۴-۴) بررسی رابطه بین جوسازمانی و فرهنگسازمانی …………………………………………. ۱۰۷
شکل شماره (۴-۵) بررسی رابطه بین جو سازمانی و رفتارشهروندی سازمانی با کنترل فرهنگ سازمانی ۱۰۹
شکل شماره (۴-۶) مدل نهایی پژوهش رابطه بین فرهنگسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با نقش واسطه گری جوسازمانی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۱۱
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
۱-۱- کلیات
سازمان و سازمانیافتگی جزء جداناشدنی زندگی انسانها است و افراد بیشتر عمرشان را در سازمانها یا در رابطه با سازمانها سپری میکنند و این
موضوع نشاندهنده اهمیت و جایگاه سازمانها در دنیای کنونی است. بهعلاوه، عصر کنونی دوره تحولات شتابنده و غیرقابلپیشبینی است. وضعیت
کنونی در جامعه بیانگر عدم توازن، پیچیدگیهای روزافزون سازمانها و عدم توانایی این سازمانها در پیشبینی و مقابله با این تحولات و پیچیدگیها
است. سازمانها برای مقابله با تهدیدات محیطی و استفاده از فرصتهای احتمالی ناچارند ظرفیتها و توانمندیهای درونی خود را بشناسند، نقاط ضعف
را ترمیم و به تقویت نقاط قوت بپردازند. مسائل و مشکلات در سازمانها آنچنان پیچیده و درهمتنیده است که تشخیص مشکل بهآسانی میسر نیست.
سازمانهای آموزش عالی یکی از این سازمانهاست که در عصر جدید با چالشهای جدید و جدی روبهرو هستند. چراکه کار کردن در شرایط پیچیده و
رقابتی، ویژگی بنیادی سازمانهای آموزشی بهویژه سازمانهای آموزش عالی است(میلر[۱]به نقل از ویگودا و همکاران، ۲۰۰۷)، در این میان میتوان
گفت که؛ گرداننده اصلی این سازمانها انسانها است و انسانها است که به کالبد سازمانها جان و هویت میبخشند و یک سازمان را از سازمانی دیگر متمایز کرده و تحقق هدفها را میسر میسازند.
بدون انسان سازمان بیمعنی است و ماهیت انسانی سازمانها و پیچیده بودن رفتارهای کارکنان این پیچیدگی را مضاعف نموده است. با چنین اوصافی
سازمانها نباید در انتظار تحول باشند، بلکه باید خود منبع موج و تحول گردند و در جهت بهبودی خود بکوشند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای جدید تمدن
امروزی باشند (مرادی چالشتری و همکاران، ۱۳۹۷). یکی از اهداف اصلی هر سازمانی، دستیابی به موفقیت و تحقق اهداف و فلسفه وجودی خویش
است. برای رسیدن به این اهداف، همچنان حفظ و بقای معنادارشان در محیط پویا و متغیر امروزی ناچارند از خود عملکرد شایسته و بایستهای نشان
دهند. موفقیتهای چشمگیر دهه اخیر سازمانهای با حداقل امکانات از یکسو و شکست سازمانهای با بهترین تواناییهای مادی از سوی دیگر بیانگر
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
نقش قابلتوجه عوامل غیرمادی در موفقیت آنها بوده است که در این میان فرهنگسازمانی بهعنوان عامل مؤثر در عملکرد سازمانها تلقی میگردد (نصیرپور و همکاران، ۱۳۹۸).
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
فرهنگسازمانی[۲] سیستمی است متشکل از ارزشها و عقاید که در تعامل متقابل با نیروی انسانی، ساختار سازمانی، جوسازمانی، رفتار شهروندی
سازمانی و سیستم کنترل بوده و درنتیجه هنجارهای رفتاری را در سازمان شکل میدهد. ازآنجاکه؛ فرهنگسازمانی به سازمان هویت میدهد (زهیر و
همکاران[۳]، ۲۰۱۱) و به هماهنگی رفتار اعضاء کمک میکند (مکنتاش و دورتی[۴]، ۲۰۱۰). با توسعه فرهنگسازمانی قوی و مؤثر، سازمانها میتوانند عملکردی مؤثری به دست آورند (جاکوبس[۵] و همکاران، ۲۰۱۳). با توجه به اینکه فرهنگسازمانی بر عملکرد افراد تأثیر میگذارد (هنری[۶]، ۲۰۰۶)،
بهطورکلی گفته میشود که فرهنگسازمانی ادراکی است که افراد از سازمان خوددارند و چیزی است که نه در سازمان وجود دارد و نه در فرد و
ویژگیهای خاصی است که در یک سازمان وجود دارد نمایانگر خصوصیات معمول و ثابتی است که سازمانها را از یکدیگر متمایز میکند (مشبکی،
۱۳۸۰). فرهنگسازمانی بستری است بههمپیوسته که اجزا سازمان را به هم میچسباند (کوئین، ۱۹۹۹). (هافستد[۷]، ۱۹۹۱)، فرهنگسازمانی را
برنامهریزی جمعی ذهن بیان میکند که افراد یک سازمان را از سازمانهای دیگر متمایز کند (مرتضوی، ۱۳۷۹). فرهنگهای سازمانی شالوده تاریخی دارند
بدین معنی که نمیتوان رابطه بین فرهنگسازمانی و تاریخ را از هم جدا کرد و فرهنگسازمانی بهطور ناگهانی و اتفاقی به وجود نمیآید (تریس و بئر[۸]،
۱۹۹۳). بسیاری از صاحبنظران بر این عقیدهاند که فرهنگسازمانی، سیستمی از استنباط مشترک است که اعضاء نسبت به یک سازمان دارند و همین
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
ویژگی موجب تفکیک دو سازمان از یکدیگر میشود (رابینز، ۱۹۹۸). پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
شناخت فرهنگسازمانی بهعنوان یک ضرور
ت مهم در اولویت فعالیتهای مدیران سازمانها قرار دارد، چراکه با شناخت دقیق و درست فرهنگسازمانی و آشنایی با ویژگیهای آن، مدیران میتوانند
برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت خود را سامان دهد (فیاض، ۱۳۹۹).
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
ازاینرو شناخت فرهنگسازمانی برای مدیران و رهبران سازمانهای آموزش عالی و هدایت نیروی انسانی و تحقق اهداف سازمانی، اهمیت حیاتی دارد،
زیرا فرهنگ حاکم بر سازمان مبین بقا و رشد سازمان است. شناخت فرهنگسازمانی زمانی ملموس میگردد که بدانید اگر فرهنگ را هدایت نکنید،
فرهنگ سازمان شمارا هدایت میکند. بهبیاندیگر موفقیت سازمان، در ارتباط مستقیم با کارکنان و مدیران سازمان میباشد. ارتباط مدیران و کارکنان در
فرایند پیچیده فرهنگسازمانی را تشکیل میدهد. لذا سازمانها باید فرهنگی را حاکم کنند
که در آن، افراد انگیزه و توانایی لازم برای فعالیت را داشته
باشند و بااحساس تعلق نسبت به سازمان خود بتوانند موجبات اثربخشی سازمان را فراهم آورند و ضامن سلامت و بقاء سازمان باشند. فرهنگسازمانی
مجموعه از فرضیات اساسی است که افراد سازمان در مواجهه با مسائل، برای انطباق با محیط و دستیابی به وحدت و انسجام داخلی، کشف و ایجاد
کرده و ثابتشده که سودمند و باارزش است و درنتیجه بهعنوان روش صحیح ادراک، تفکر و احساس به اعضای جدید انتقال مییابد(شاین[۹]، ۲۰۲۰).
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
از سوی دیگر، هر سازمانی دارای فرهنگ، آدابورسوم، ارزشها و هنجارها و روشهای عمل مخصوص و نسبتاً پایداری است که شیوۀ رفتار آنها را بر اساس این ویژگیها میتواند پیشبینی کر
د. این فرهنگ یا خصوصیات که به ما اجازه میدهد یک سازمان را از سازمان دیگر متفاوت بدانیم، جوسازمانی[۱۰] نامگرفته است. نظر به اینکه
جوسازمانی در همۀ ابعاد و جایجای سازمان جریان دارد و ضمن تأثیرگذاری در سلوک و حالت اعضا، رفتار سازمانی ازجمله رفتار شهروندی سازمانی
آنها را نیز تحت تأثیر قرار میدهد، این تأثیرات میتواند موجب انگیزش یا ضعف آن شود که درهرصورت، در عملکرد نیروی انسانی نقش تعین کنندهای
دارد (علوی، ۱۳۸۱). درزمینه مفاهیم جو و فرهنگ دودسته از دیدگاه وجود دارد که یکی از این دیدگاه به این باور است که: جو غالباً بیانگر نگرشها،
ادراکات و رفتار اعضای سازمان میباشد،
درحالیکه فرهنگ شامل عقاید، هنجارها و ارزشهای مشترک میان کارمندان سازمان است (تاهاگلو[۱۱]، ۲۰۰۷). در حقیقت اگرچه این مفاهیم و معانی
در بسیاری از جهات با یکدیگر مرتبط و شبه هستند، اما هرکدام جایگاه، تعاریف و معانی متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند (گال[۱۲]، ۲۰۱۸). جو و
فرهنگسازمانی تا اندازۀ زیادی به هم شباهت دارند و هردو برای توصیف ویژگیهای درونی و پایدار یک سازمان به کار میروند، اما هرکدام دلالت بر
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
واقعیاتی متفاوت از دیگری دارند. نکتۀ حائز اهمیت در ارتباط جو و فرهنگ آن است که جو صرفاً منعکسکنندۀ فرهنگ سازمان نیست، بلکه بازتابدهندۀ مجموعهای از ویژگیها و متغیرهای نسبتاً
پایدار درون سازمان ازجمله فرهنگ است. بهعبارتدیگر، تعامل عوامل مختلف داخلی سازمان مانند روابط اجتماعی- انسانی، فرهنگ، محیط فیزیکی،
ساختار سازمانی، شیوه مدیرت و رهبری و…، بر ادراک کارکنان از جو و رفتار آنان تأثیرگذار است (حمزه لوییوهمکاران، ۱۳۹۱). پایان نامه فرهنگ سازمانی
و رفتار شهروندی
برخی از صاحبنظران فرهنگ، آدابورسوم و روشهای عملی انجام کارها را در هر سازمان بهعنوان جو آن سازمان در نظر گرفتهاند. دیویس[۱۳] (۱۹۹۵)،
جو را دربرگیرندۀ فرهنگسازمانی هم میداند. برخی از صاحبنظران، جو را با فرهنگسازمانی مترادف دانستهاند و بعضی، جوسازمانی را جزئی از
فرهنگسازمانی میدانند (میر کمالی،۱۳۸۸).جوسازمانی جلوهای از فرهنگسازمانی میباشد و از پایداری نسبتاً کمتری در مقایسه با فرهنگسازمانی
برخوردار میباشد (هالویی[۱۴]،۲۰۱۱). جوسازمانی به ادراکات اعضای سازمان از عناصر بنیادی سازمان اشاره دارد (وست و فار[۱۵]، ۱۹۸۹). ازآنجاکه جو
مبتنی بر چشمانداز فردی است، تغییرپذیری سریعی دارد ضمن اینکه بر روی رفتار افراد هم تأثیرگذار است (پاین و پاق[۱۶]، ۱۹۹۶).
جوسازمانی عبارت است از مجموعهای از حالات، خصوصیات یا ویژگیهای حاکم بر یک سازمان که آن را گرم، سرد، قابلاعتماد، غیرقابلاعتماد، ترسآور یا
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
اطمینانبخش، تسهیلکننده یا بازدارنده میسازد و از عواملی نظیر رضایت شغلی، شخصیت، رفتار، سوابق، نوع مدیریت، فرهنگسازمانی، روحیه، انگیزش، ساختار، فنّاوری و غیره به وجود م
یآید و سبب تمایز دو سازمان مشابه از هم میشود. (میر کمالی، ۱۳۹۸). نوعی رابطهای که انسانهای داخل یک سازمان دارند، ویژگیها و جو آن
سازمان را به وجود میآورد. جوسازمانی به ادراکات عمومی کارکنان از محیط کارشان برمیگردد که تحت تأثیر سازمان رسمی و غیررسمی، شخصیت
افراد و رهبری و فرهنگ سازمان حاصل میشود (میر کمالی، ۱۳۹۸).
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
مطالعات نشان دادهاند جوسازمانی یکی از عناصر اصلی دستیابی به رویکرد مطلوب کاری در کارکنان سازمان به همراه عناصر فرهنگی و روابط آنها
الگویی را خلق میکند که سازمان را از سایر سازمانها متمایز میسازد(گلیسون[۱۷]، ۲۰۰۲؛ گلیسون و هملگارن[۱۸]، ۱۹۹۸؛ گلیسون و همکاران ، ۲۰۱۰؛
گلیسون و گرین، ۲۰۰۶). همانگونه که شخصیت افراد منحصربهفرد است، فرهنگ و جوسازمانی سازمانها نیز شخصیت منحصربهفردی دارد و نوعی
احساس هویت و تعهد را در کارکنان سازمان ایجاد میکند (اعرابی، ۱۳۹۶) که درنهایت موجب بروز رفتار شهروندی سازمانی میشود ( شاهبندزاده،
محمدی و حسن پور، ۱۳۸۹). از طرف دیگر، بهکارگیری راهبردهای مناسب منابع انسانی که پشتیبان جوسازمانی مناسب بر مبنای فرهنگسازمانی
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
باشند و موجب تسهیل بهکارگیری نیروی انسانی و بروز رفتار مناسب شهروندی سازمانی میشود، جایگاه ویژهای دارد.
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروند
ی
سازمانهای که میکوشند، اثربخش، کارا و پاسخگوی نیازهای محیط خود باشند و در محیط پیچیده و رقابتی بقای خود را تضمین کنند؛ باید از طریق ایجاد
فرهنگ و جوسازمانی، محیطی را ایجاد کنند که نیروی انسانی به انجام رفتار شهروندی سازمانی تشویق شوند. رفتار شهروندی سازمانی، مجموعه
رفتارهای است که جزء الزامات رسمی سازمان و انجام شغل نیستند اما به اثربخشی کار و سازمان کمک میکنند. غالباً از سوی کارکنان این مجموعه
رفتارها بهعنوان یک امر اختیاری نگریسته میشود. پژوهش در مورد رفتارهای فرا شغلی در محیط کار بیشترین توجه را در سالهای اخیر به خود جلب
کرده است که تحت عنوان رفتار شهروندی سازمانی[۱۹] شناخته میشود.
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
اورگان[۲۰] (۱۹۹۸)، رفتار شهروندی کارکنان را بهعنوان اقدامات مثبت بخشی از کارکنان برای بهبود بهرهوری و همبستگی و انسجام محیط کاری میداند
که ورای الزامات سازمانی است. وی معتقد است رفتار شهروندی سازمانی، رفتاری فردی و داوطلبانه است که مستقیماً مشمول سیستمهای رسمی
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
پاداش در سازمان نمیشود، اما باعث ارتقای اثربخشی و کارایی عملکرد سازمان میشود (دنیکلیس برگر و همکاران[۲۱]، ۲۰۰۵). رفتار شهروندی سازمانی رفتاری خودجوش و آگاهانه است
که بهطور مستقیم یا صریح توسط سیستم رسمی پاداش سازمان پیشبینینشده است. ولی درمجموع عملکرد مؤثر سازمان را ارتقا میدهد. منظور از
خودجوش و آگاهانه این است که این رفتار ضرورت اجباری نقش یا شرح شغل نیست. این رفتار بیشتر یک انتخاب شخصی است و در صورت انجام ندادن
آن تنبیهی به دنبال ندارد (آلیسیا، ۲۰۰۸). اریک و همکاران (۲۰۰۸)، رفتار شهروندی سازمانی به فعالیتهایی اطلاق میشود که از فرد خواسته نشدهاند
ولی در کل از سازمان حمایت میکنند و به آن سود میرسانند. ویگودا[۲۲] (۲۰۰۷) رفتار شهروندی سازمانی کمکهای غیررسمیای را در برمیگیرد که کار
مند بهعنوان یک فرد، میتواند آزادانه آنها را انجام دهد و یا از انجامشان خودداری کند، بدون توجه به تحریمها و پاداشهای رسمی. ویگودا[۲۳] (۲۰۰۷) ر
فتار شهروندی سازمانی کمکهای غیررسمیای را در برمیگیرد که کارمند بهعنوان یک فرد، میتواند آزادانه آنها را انجام دهد و یا از انجامشان خودداری
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
کند، بدون توجه به تحریمها و پاداشهای رسمی.
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروند
ی
ماهیت این رفتار بهگونهای است که اختیاری، داوطلبانه و خودخواستهاند و نظام پاداش و تنبیه سازمانی تأثیر زیادی بر آنها ندارند (اورگان[۲۴] و همکاران،
۲۰۰۶). علیرغم آنکه وجود این رفتارها در کارکنان هر سازمانی ارزشمند است، اما شواهد موجود در خصوص مفهومسازی و پژوهش آن در سازمانهای
مختلف و جوامع مختلف بهویژه سازمانهای خدماتی ناچیز است (ارتورک[۲۵]، ۲۰۰۷). این در حالی است که اهمیت آن در نیروی انسانی سازمانهای آموزشی بهویژه در دانشگاهها بسیار زیاد است (زینآبادی و همکاران، ۲۰۱۰). پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
با توجه به اهمیت رفتار شهروندی سازمانی در بهرهوری و اثربخشی سازمانها، متأسفانه هنوز هم درک، توجه و شناخت درست از آن در کشور
افغانستان بهویژه در سازمانهای آموزش عالی که متولی تربیت نیروی انسانی در کشوراست، وجود ندارد و حتی میتواند گفت که رفتار شهروندی
سازمانی یک مفهوم ناشناخته در سازمانها بهویژه سازمانهای آموزش عالی میباشد.
با توجه به نقش این سه متغیر فرهنگسازمانی، جوسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در عملکرد، کارایی و اثربخشی سازمانها، در این پژوهش به
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
بررسی ارتباط بین این متغیرها و نقش واسطهگری جوسازمانی در پیشبینی تأثیر فرهنگسازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی، در سازمانی که یکی از سازمانهای مسئول در تربیت نیروی انسان
ی برای کشور میباشد، یعنی دانشگاهآزاد پرداختهشده است و رهنمودهای کاربردی برای علاقهمندان دانش مدیریت ارائه میدهد. پایان نامه فرهنگ
سازمانی و رفتار شهروندی
بیان مساله
نظام آموزش عالی یکی از نهادهای اصلی و اساسی جامعه است که عملکرد آن بر تمام جنبههای زندگی افراد آن جامعه تأثیر بسزای دارد، همچنین سیستم آموزش عالی وضعیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جامعه را ترسیم میکند. یکی از وظایف عمده آموزش عالی در کشورها و جوامع
مختلف تربیت نیروی انسانی متخصص موردنیاز جامعه، ترویج و ارتقا دانش، گسترش پژوهش و فراهم نمودن زمینهای مناسب برای توسعه کشور است،
به همین منظور سازمانها و رهبران سازمانها تلاش میکنند تا برای انجام رسالت خویش راهبردهای را در پیش گیرند که موجب بقا و سلامت سازمان و
درنهایت موجب توسعه کشور گردد (فرهنگی و حسینی، ۱۳۸۷) که در این میان، متغیرهایی نظیر فرهنگسازمانی، جوسازمانی، رفتار شهروندی
سازمانی نقشی انکارناپذیر را در پیشبرد اهداف سازمان دارا هستند. پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
یکی از راهبردهای نیل به تعالی و تفوق، از طریق ایجاد فرهنگسازمانی مطلوب است. فرهنگسازمانی آینهای تمام نمایی ویژگیها، خصلتها، قوتها و
ضعفهای هر سازمانی محسوب میشود؛ و میتواند چهرهای درون و برون آن را ازنظر پایبندی کارکنان به ارزشها، اصول، باورها و نگرشها و سایر
پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
اعتقادات مرتبط نشان دهد؛ و عنصر اصلی شخصیت یک سازمان همان فرهنگ یک سازمان است. (هیل و چارلز[۲۶]، ۲۰۰۲). پایان نامه فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی
دانشگاهها بهعنوان اصلیترین و کلیدیترین مرکز تربیت انسانی همچون دیگر سازمانها فرهنگ بخصوصی دارد که میتواند در تربیت افراد توانمند،
متخصص و متعهد اثرات بسزایی داشته باشد که این امر مهم درگرو موجود بودن فرهنگسازمانی مناسب در دانشگاهها میباشد. دانشگاهها بهعنوان
سازمانهای پرارزش برای پیشرفت جوامع بهحساب میآیند و این مراکز به لحاظ دارا بودن دانش و فن، در سطح جهان از اعتبار زیادی برخوردارند و
عامل%۲
بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با نقش واسطهگری جوسازمانی در دانشگاه آزاد
قیمت : تومان9,800