توضیحات
پایان نامه آثار داریوش مهرجویی
جایگاه و موقعیت زنان در رسانهها تحت عنوان مفهوم بازنمایی میتواند تبیین گردد. به لحاظ تاریخی، محتوای رسانهها با تصاویری از زنان پر شده که به تقویت هنجارهای اجتماعی و
فرهنگی از زنانگی و نقشهای سنتی زنان پرداختهاند. از این رو، بررسیهای
جامعه شناختی سینما، بستری را برای درک چگونگی بازتولید و بازتعریف الگوهای جنسیتی فراهم میآورند. مهرجویی کارگردان، نویسنده و مترجم ایرانی است که در شکلدهی به
جریان موج نوی سینمای ایران تأثیرگذار بوده است. او از پیشگامان طرح مسائل زنان در سینمای ایران میباشد.
هدف این پایان نامه ، توجه به چگونگی بازنمایی زن در فیلمهای سینمایی مهرجویی است. در این تحقیق، روش تحلیل محتوای کیفی و تکنیک مقولهیابی استقرایی مورد
استفاده قرار گرفته است. شخصیتهای زن نقش اول ۱۷ فیلم از آغاز تا پایان دههی
هشتاد مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج حاصل از تصاویر و دیالوگهای فیلمها در سه
پایان نامه آثار داریوش مهرجویی
سطح ساختاری، فردی و داستانی مقولهبندی شدهاند. نتایج نشان میدهند که زنان در
مؤلفههای ساختاری و در تمام دورهها، کلیشهها و طرحوارههای جنسیتی خود را بازتولید
کردهاند. در مؤلفههای فردی، تغییرات و دگرگونیهای آشکاری در بازتعریف هویت زنان با گذشت زمان وجود داشته است. در مؤلفههای داستانی همراه با افزایش آگاهی کارگردان
و موضوعیت یافتن مسألهی زنان، پایان دههی شصت و نیمهی اول دههی هفتاد دورهای طلایی در حضور پررنگ زنان و هم چنین بازتعریف موقعیت آنها بوده است.
واژگان کلیدی: بازنمایی، سینما، داریوش مهرجویی ، شخصیتهای زن، تحلیل محتوای کیفی.
۱۴۰صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع دارد
پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل پایان نامه آثار داریوش مهرجویی را دانلود کنید
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۲-۴- نقد و بررسی تحقیقات پیشین.. ۱۹
پایان نامه آثار داریوش مهرجویی
۳-۲-۲- نظریهی برجستهسازی.. ۲۲
۳-۲-۳- نظریهی مارپیچ سکوت.. ۲۲
۳-۲-۴- نظریهی قالببندی رسانهها۲۳
۳-۲-۵- نظریهی جامعهی تودهای.. ۲۳
پایان نامه آثار داریوش مهرجویی
۳-۲–۶- نظریهی بازنمایی.. ۲۴
۳-۳-۱- نظریهی تفاوت جنسی.. ۲۵
۳-۳-۲- نظریهی ستمگری جنسی.. ۲۵
۳-۳-۳- نظریهی نابرابری جنسی.. ۲۶
۳-۴- نظریههای کمکی در تعیین مفاهیم و مقولهها۲۶
۳-۴-۱- نظریهی نقش جنسیتی.. ۲۶
۳-۴-۲- نظریهی سرمایه پیر بوردیو. ۲۷
۳-۴-۳- نظریهی فمینیستی خشونت… ۲۸
۳-۴-۴- نظریهی ادبیات گفتاری زنانه. ۲۸
۳-۴-۶- نظریهی باورهای اعتقادی زنان.. ۳۰
۳-۴-۷- نظریهی فنای نمادین زنان در رسانه. ۳۰
۳-۴-۸- نظریهی تحقیق فمینیستی.. ۳۱
پایان نامه آثار داریوش مهرجویی
۴-۱۰- ابزار گردآوری اطلاعات.. ۴۰
۴-۱۱- روش جمعآوری دادهها و اطلاعات.. ۴۱
پایان نامه آثار داریوش مهرجویی
فصل پنجم: تجزیه و تحلیل دادهها
۵-۳-۴- ادبیات گفتاری زنان.. ۸۰
۵-۴-۱- مقولهی نوع شخصیتپردازی زنان.. ۸۸
۵-۴-۲- نوع رویکرد داستان به زن.. ۹۴
۵-۴-۳- تعیین فیلم فمینیستی.. ۱۰۱
پایان نامه آثار داریوش مهرجویی
۶-۲- بخش اول: مؤلفههای ساختاری.. ۱۰۴
۶-۳- بخش دوم: مؤلفههای فردی.. ۱۰۷
۶-۴- بخش سوم: مؤلفههای داستانی.. ۱۱۰
پایان نامه آثار داریوش مهرجویی
فهرست جدولها
عنوان
جدول ۵-۲- مقولهبندی سطح ساختاری.. ۴۶
جدول ۵-۳- نقش جنسیتی زنان نقش اول فیلمها۴۸
جدول ۵-۴ – نقش شغلی زنان نقش اول فیلمها۴۹
جدول ۵-۵- فعالیت خانهداری زنان نقش اول فیلمها۵۱
جدول ۵-۶- فعالیت مراقبت زنان نقش اول فیلمها۵۲
جدول ۵-۷– فضای کنش زنان نقش اول فیلمها۵۵
جدول ۵-۸- سرمایهیاقتصادی زنان نقش اول فیلمها۵۸
جدول ۵-۹- سرمایهی فرهنگی زنان نقش اول فیلمها۶۰
جدول ۵-۱۰- اعمال خشونت فیزیکی علیه زنان نقش اول فیلمها۶۳
جدول ۵-۱۱- اعمال خشونت فیزیکی توسط زنان نقش اول فیلمها۶۵
پایان نامه آثار داریوش مهرجویی
جدول ۵-۱۲- اعمال خشونت اجتماعی علیه زنان نقش اول فیلمها۶۶
جدول ۵-۱۳- اعمال خشونت روانی علیه زنان نقش اول فیلمها۶۷
جدول ۵-۱۴- اعمال خشونت روانی توسط زنان نقش اول فیلمها۶۹
جدول ۵-۱۵- مقولهبندی سطح فردی.. ۷۱
جدول ۵-۱۶- نوع پوشش زنان نقش اول فیلمها۷۵
جدول ۵-۱۷- نوع باور زنان نقش اول فیلمها۷۷
جدول ۵-۱۸-کاربرد واژگان همدردی توسط زنان نقش اول فیلمها۸۱
جدول ۵-۱۹- کاربرد واژگان تحسینآمیز توسط زنان نقش اول فیلمها۸۲
جدول ۵-۲۰- کاربرد اصطلاحات خاص توسط زنان نقش اول فیلمها۸۳
جدول ۵-۲۱- نوع مضامین گفتگوی زنان نقش اول فیلمها۸۴
جدول ۵-۲۲- مقولهبندی سطح داستانی.. ۸۸
جدول ۵-۲۳- نوع شخصیتپردازی زنان نقش اول فیلمها۹۰
فهرست شکلها
عنوان
شکل ۴-۱- مدل استقرایی تحلیل محتوای کیفی میرینگ… ۳۹
فصل اول
پایان نامه آثار داریوش مهرجویی
۱-کلیات
۱-۱- مقدمه
هنر سینما از ابعاد و زوایای گوناگون، تحت تأثیر جامعه است و این تأثیر در برخی ابعاد آشکار و در برخی دیگر پنهان است.
اما پنهان بودن آن نافی ضرورت شناخت و تبیین آن نیست (راودراد، ۱). بهطور کلی، جنسیت، ملیت، قومیت، سیاست و دیانت بر معنای
پایان نامه آثار داریوش مهرجویی
هنر تأثیر دارند. به اعتقاد دیویی[۴]، هنر بهترین راه فهمیدن فرهنگ است. بنابراین، هنر بخشی از معنای خود را از بستر یا مضمون اجتماعی آن اتخاذ میکند (فریلند[۵]، ۱۱: ۱۶۰). این نظر که هنر در وهلهی نخست نیرویی اجتماعی است و هنرمند مسئولیت
اجتماعی دارد، نخست در نزد جامعهشناسان سوسیالیست فرانسوی چون سنسیمون[۶] و کنت[۷] بهطور کامل پرورده شده است.
راسکین[۸] نیز در مقالهای در باب «ماهیت هنر گوتیک[۹]»بر شرایط اجتماعی و تأثیرات هنر تأکید گذاشته است (بیردزلی[۱۰] و هاسپرس[۱۱]، ۱۳۸۷: ۵۲).
سینما در چارچوبی بسیار گسترده یک رسانه است و به عنوان یک رسانه عمل میکند و در برخورد با اجتماع قادر است برخی از نابسامانیهای اجتماعی را علاج کند و نیز در برخی
موارد بدان بیفزاید. این کارکرد دوسویهی سینما، خصیصهی جداییناپذیر آن است (اکبرلو،
۱۳). در واقع، سینما در میان رسانههای ارتباطی جدید که در قرن بیستم به شکل یک
پایان نامه آثار داریوش مهرجویی
هنر به کمال رسیدهاند، مقام نخست را داشته است. به عبارتی دیگر، سینما شکل هنری کمال یافتهای است که هنرمند آن را به عنوان یک رسانه آگاهانه انتخاب میکند تا دیدگاه خود را در آن ارائه دهد (جاروی[۱۲]، ۱۳۷۹).
در این انگارهی ارتباطی از سینما، آثار سینمایی را میتوان وجه و سطحی از فرهنگ و هنر عمومی و یا شکلی از فرهنگ رایج در بین مردم دانست. ریل[۱۳] مفهوم فرهنگ در میان مردم را «بیانهایی از فرهنگ که از رسانههای همگانی دریافت میشود و ممکن است از
نخبگان، توده، مردم عادی یا روستاییان ناشی شده باشد» تعریف کرده است. بر اساس
این تعریف، مسائل فرهنگی زمانی که از طریق رسانههای همگانی انتقال یابند، به فرهنگ عمومی بدل میشوند.
پایان نامه آثار داریوش مهرجویی
بهعلاوه، آثار سینمایی پیامهایی خلق شده در درون یک نظام ارتباطی سینمایی است و برای فهم کامل ماهیت، کارکرد و تأثیرات آنها به رهیافتی نیاز است که در آن بر آثار سینمایی به عنوان فرایند «ارتباط» تأکید شود (جووت[۱۴] و لینتون[۱۵]، ۱۳۷۳).
بنابراین، انواع مختلف رسانه میتواند اشکال مختلف تأثیر را بر تباهی، دوام، شکوفایی هویت و تجربهی فرهنگی داشته باشد. در واقع رسانههای جمعی را باید تا حد زیادی عامل پدید آمدن فرهنگ تودهای یا فرهنگ عامه دانست. بیمعناست اگر تصور شود که میتوان
جلوی این حرکت سیلآسا را گرفت و یا آن را صرفاً نتیجهی دنیای تجارت دانست. مطالعهی رسانه با رویکرد مبتنی بر جنسیت، این سؤال را بهوجود میآورد که آیا انتخاب و تفسیر متون رسانهای در نهایت میتواند به بروز تغییرات اجتماعی و مقاومت بیشتر جامعهی زنان
پایان نامه آثار داریوش مهرجویی
در مقابل وضع نابرابر جنسی در جامعه منجر شود؟. رویهمرفته میتوان گفت که فرهنگ تمایز جنسی حاکم بر رسانهها، قادر است دریافتها و پاسخهای متفاوتی را توسط مخاطبان و بهویژه زنان بهوجود آورد (مککوئیل[۱۶]، ).
سینما در مقام پدیدهای همهگیر و به علت تصویری بودن و بهرهگیری از هنرهای پیشین، یکی از قویترین رسانهها به شمار میآید و به سبب داشتن این ویژگیها و جذابیتها از مخاطبان بیشتری برخوردار است و تأثیر آن بر ابعاد مختلف اجتماعی- فرهنگی بر کسی
پوشیده نیست (حدادپورخیابان،). بنیامین[۱۷] جایگاه ویژهای برای سینما قائل میشود و معتقد است،
برای انسان معاصر بازنمایی واقعیت بهوسیلهی فیلم به طور غیرقابل مقایسهای اهمیت بیشتری نسبت به نقاشی دارد؛ چرا که این ابزار تکنولوژیک
بهطور بسیار دقیقی در واقعیت نفوذ میکند و وجوهی از آن را برملا میسازد که هیچ ابزار دیگری چنین توانایی را ندارد (قاسمی و همکاران،).
پایان نامه مهرجویی
۱-۲- بیان مسأله
رسانهها میتوانند از طریق ارائهی هنجارهای اجتماعی، مخاطبان را با الگویی از روابط انسانی و اجتماعی آشنا کنند و جامعه و ارزشهای آن را دستخوش تغییر نمایند.
رسانههای همگانی از ارزشهای جامعه تأثیر میپذیرند و میتوانند به بازتولید آنها اقدام
کنند. در واقع، رابطهای بین پیامهای رسانهها و نظام ارزشی هر جامعه وجود دارد (حدادپورخیابان، ۱). این به آن معنی است که هر چند رسانههای گروهی هر جامعه
متأثر از فرهنگ جامعهاند، اما در روند بازتولید فرهنگی، قادر به گزینش نیز هستند؛ گزینش
اینکه چه عناصری از فرهنگ را به چه شیوهای انتقال دهند (کریمی، ۱).
مفهوم بازنمایی با تلاشهایی که برای ترسیم واقعیت صورت میگیرد، رابطهی تنگاتنگی دارد. بازنمایی را «تولید معنا از طریق چارچوبهای مفهومی و زبان» تعریف میکنند. جریان
مداوم و مکرر بازنمایی، به شدت بر ادراک و کنشهای مخاطبان تأثیر میگذارد، زیرا فرض بر این است که این بازنمایی همان واقعیت است (معینیفر، ).
در حقیقت، بازنمایی
داریوش مهرجویی
اجتماعی یک مفهوم چند وجهی است که بر سیستم ارزشها، ایدهها، تصاویر و شیوههای بازنمایی اجتماعی تمرکز دارد و از تجربهی روزمره و ارتباطات شکل میگیرد (فرحبیدجاری، ۱).
برقراری رابطه میان سینما و جامعه را در نظرات بسیاری از جامعهشناسان چون دووینیو[۱۸] میتوان دید. او نقطهی برخورد نگرشهای خلاقانه و کارکردهای هنر در ساختارهای
اجتماعی متفاوت را نقطهی آغاز جامعهشناسی آفرینش هنری میداند. به اعتقاد او از
طریق تحلیل نمادهای اجتماعی که در اثر هنری متبلورند، میتوان به درک این مسأله نایل
آمد که اثر تا چه اندازه در جامعه ریشه دارد (دووینیو،: ۷۵). بازنمایی در رسانهها بر
طرز تفکر، علایق و ایدئولوژی تأثیرگذار است. منطق درونی گزارهای که کار رسانهها را جامعهپذیری یا جامعهستیزی میداند،
این است که جامعهپذیری یعنی آموزش هنجارها و ارزشهای جاافتاده از طریق دادن پاداش
بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید
اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “بازنمایی زن در آثار سینمایی داریوش مهرجویی”
بازنمایی زن در آثار سینمایی داریوش مهرجویی
پایان نامه آثار داریوش مهرجویی
قیمت : تومان98,000
نقد وبررسی
نقد بررسی یافت نشد...