توضیحات
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
پایان نامه حاضر، با هدف بررسی عوامل مؤثر بر اصلاح بدن[۱]، رفتارهایی چون کنترل وزن، خدمات زیبایی، استفاده از داروها، کرمها و خدمات پزشکی
و آرایشی را به روش کمی مورد بررسی قرار داده است. دادههای پژوهش با استفاده از روش پیمایش، با استفاده از پرسشنامه با حجم نمونه ۳۸۴ نفر بر
اساس جدول لین[۲] (۱۹۷۶,) از زنان۲۰ تا ۴۴ ساله مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای
سنجش روایی و پایایی سؤالات پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و اعتبار صوری استفاده شده است.
نتایج پژوهش نشان داد که بین اصلاح بدن،
مصرفگرایی، مصرف رسانه، هویت شخصی، طبقه اجتماعی و سن رابطه معناداری وجود دارد. و ۴۷ درصد از تغییرات اصلاح بدن توسط مصرفگرایی قابل
تبیین است. همین طور حدود ۷ درصد از تغییرات توسط مصرف رسانه و ۱۲ درصد از تغییرات توسط هویت شخصی قابل تبیین میباشد. همچنین با
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
استفاده از تحلیل واریانس، اصلاح بدن در سنین مختلف نیز تفاوت معناداری وجود داشت. و آزمون توکی نشان دهندهی این بود که کمترین میانگین
اقدامات جهت اصلاح بدن را افراد بالای ۳۵ سال و بیشترین اقدامات را در سنین ۲۵ تا۳۵ سال انجام میدهند. بین طبقه اجتماعی پاسخگویان و اصلاح
بدن نیز رابطهی معناداری وجود داشت که با بالارفتن طبقه اجتماعی اقدامات جهت اصلاح بدن افزایش پیدا میکند.
واژگان کلیدی: اصلاح بدن، مصرفگرایی، مصرف رسانه، هویت شخصی، سرمایه فرهنگی، طبقه اجتماعی، زنان
۱۰۵صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع دارد
پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان را دانلود کنید
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
چکیده۱
فصل اول:کلیات تحقیق
۱-۱– مقدمه۳
۱-۲- بیان مسئله۴
۱-۳- اهمیت و ضرورت تحقیق۹
۱-۴- اهداف تحقیق۱۰
۱-۵- سوالات تحقیق۱۰
۱-۶- فرضیه های تحقیق۱۱
۱-۷- تعریف واژه ها۱۱
فصل دوم:مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق
۲-۱- پیشینه تحقیق۱۴
۲-۱-۱ تحقیقات داخلی۱۴
۲-۱-۲ تحقیقات خارجی۱۵
۲-۲- مباحث نظری۱۸
۲-۲-۱ اروینگ گافمن۱۸
۲-۲-۲ نوربرت الیاس۲۱
۲-۲-۳ پییر بوردیو۲۲
۲-۲-۴ آنتونیگیدنز۲۴
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
۲-۲-۵ برایانترنر۲۸
۲-۲-۶ میشل فوکو۳۱
۲-۲-۷ رویکردهای فمینیستی۳۳
۲-۳- چارچوب نظری۳۵
۲-۳-۱ آنتونی گیدنز۳۵
۲-۳-۲ پییر بوردیو۳۵
۲-۳-۳ برایان ترنر۳۶
۲-۴- مدل تجربی۳۸
فصل سوم:روش اجرای تحقیق
۳-۱- روش شناسی تحقیق۴۰
۳-۱-۱ تعیین روش و تکنیک های مورد استفاده۴۰
۳-۲- جامعه آماری۴۰
۳-۳- روش نمونه گیری۴۱
۳-۴- تعیین حجم نمونه۴۱
۳-۵- اعتبار و روایی۴۱
۳-۶- روش تجزیه و تحلیلی داده ها۴۲
۳-۷- معرف ها واقلام آماری۴۲
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق
۴-۱- یافته های تحقیق۴۵
۴-۲- نتایج توصیفی تحقیق۴۵
۴-۲-۱ سن۴۶
۴-۲-۲ وضعیت اشتغال۴۷
۴-۲-۳ طبقه اجتماعی۴۸
۴-۲-۴ بررسی شاخص های تحقیق۴۹
۴-۲-۵ بررسی سنجش شاخص اصلاح بدن۴۹
۴-۲-۶ بررسی گویه های سازنده شاخص اصلاح بدن۵۰
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
۴-۲-۷ بررسی سنجش شاخص مصرف گرایی۵۴
۴-۲-۸ بررسی گویه های سازنده شاخص مصرف گرایی۵۵
۴-۲-۹ بررسی سنجش شاخص میزان مصرف رسانه۵۷
۴-۲-۱۰ بررسی گویه های سازنده شاخص میزان مصرف رسانه۵۸
۴-۲-۱۱ بررسی سنجش شاخص هویت شخصی۵۹
۴-۲-۱۲ بررسی گویه های سازنده شاخص هویت شخصی۶۰
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
۴-۲-۱۳ بررسی سنجش شاخص سرمایه فرهنگی۶۲
۴-۲-۱۴ بررسی گویه های سازنده شاخص سرمایه فرهنگی۶۳
۴-۳- یافته های استنباطی۶۴
۴-۳-۱ بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها۶۴
۴-۳-۲ فرضیه اول۶۶
۴-۳-۳ فرضیه دوم۶۷
۴-۳-۴ فرضیه سوم۶۸
۴-۳-۵ فرضیه چهارم۶۹
۴-۳-۶ فرضیه پنجم۷۰
۴-۳-۷ فرضیه ششم۷۱
۴-۳-۸ فرضیه هفت۷۲
۴-۳-۹ رگرسیون چندمتغیره۷۳
فصل پنجم:نتیجه گیری
۵-۱- مقدمه۷۷
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
۵-۲- خلاصه ای از مهمترین مباحث نظری۷۷
۵-۳- نتیجه گیری۷۹
۵-۴- محدودیت های تحقیق۸۳
۵-۵- پیشنهادها و راهکارها۸۴
منابع و مآخذ۸۵
فهرست منابع فارسی۸۵
فهرست منابع انگلیسی۸۸
چکیده انگلیسی۹۰
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
فهرست جداول
عنوان شماره صفحه
جدول ۲-۱: متغیرها و نظریه پردازان۳۷
جدول ۳-۱: میزان آلفای بدست آمده برای هر یک از شاخصهای تحقیق۴۲
جدول ۴-۱: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن۴۶
جدول ۴-۲: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت اشتغال۴۷
جدول ۴-۳: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب طبقه اجتماعی۴۸
جدول ۴-۴: فراوانی پاسخگویان بر حسب شاخص اصلاح بدن۴۹
جدول ۴-۵: جدول توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب گویههای سازنده شاخص اصلاح بدن۵۰
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
جدول ۴-۶: فراوانی پاسخگویان بر حسب شاخص مصرف گرایی۵۴
جدول ۴-۷: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب گویه های سازنده شاخص مصرف گرایی۵۵
جدول ۴-۸: فراوانی پاسخگویان برحسب شاخص میزان مصرف رسانه۵۷
جدول ۴-۹: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب گویه های سازنده شاخص میزان مصرف رسانه۵۸
جدول ۴-۱۰: فراوانی پاسخگویان بر حسب شاخص هویت شخصی۵۹
جدول ۴-۱۱: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب گویه های سازنده شاخص هویت شخصی۶۰
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
جدول ۴-۱۲: فراوانی پاسخگویان بر حسب شاخص سرمایه فرهنگی۶۲
جدول ۴-۱۳: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب گویه های سازنده شاخص سرمایه فرهنگی۶۳
جدول ۴-۱۴: :بررسی نرمال بودن توزیع متغیرهای تحقیق به کمک آزمون کولموگرف اسمیرنف۶۴
جدول ۴-۱۵: ماتریس همبستگی بین متغیرهای تحقیق۶۵
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
جدول ۴-۱۶: مشخصکنندههای تحلیل رگرسیونی رابطه بین مصرف گرایی و اصلاح بدن۶۶
جدول ۴-۱۷: ضریب رگرسیونی رابطه بین مصرف گرایی و اصلاح بدن۶۶
جدول ۴-۱۸: مشخصکنندههای تحلیل رگرسیونی رابطه بین مصرف رسانه و اصلاح بدن۶۷
جدول ۴-۱۹: ضریب رگرسیونی رابطه بین مصرف رسانه و اصلاح بدن۶۷
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
جدول ۴-۲۰: مشخصکنندههای تحلیل رگرسیونی رابطه بین هویت شخصی و اصلاح بدن۶۸
جدول ۴-۲۱: ضریب رگرسیونی رابطه بین هویت شخصی و اصلاح بدن۶۸
جدول ۴-۲۲: مشخصکنندههای تحلیل رگرسیونی رابطه بین سرمایه فرهنگی و اصلاح بدن۶۹
جدول ۴-۲۳: ضریب رگرسیونی رابطه بین سرمایه فرهنگی و اصلاح بدن۶۹
جدول ۴-۲۴: بررسی رابطه بین طبقه اجتماعی و اصلاح بدن۷۰
جدول ۴-۲۵: بررسی رابطه بین وضعیت اشتغال و اصلاح بدن۷۱
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
جدول ۴-۲۶: نتایج حاصل از تحلیل واریانس در ارتباط با اصلاح بدن در سنین مختلف۷۲
جدول ۴-۲۷: نتایج حاصل از آزمون توکی در رابطه با اصلاح بدن۷۲
جدول ۴-۲۸: نتایج حاصل از تحلیل واریانس در ارتباط با نگرش به اصلاح بدن در سنین مختلف۷۳
جدول ۴-۲۹: مشخصکنندههای کلی تحلیل رگرسیونی متغیرهای مستقل بر اصلاح بدن۷۴
جدول ۴-۳۰: تأثیر تفکیکی متغیرهای مستقل بر اصلاح بدن۷۵
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
فهرست نمودارها
عنوان شماره صفحه
نمودار ۴-۱: نمودار سن پاسخگویان۴۶
نمودار ۴-۲: نمودار وضعیت اشتغال پاسخگویان۴۷
نمودار ۴-۳: نمودار طبقه اجتماعی۴۸
نمودار ۴-۴: نمودار شاخص اصلاح بدن۴۹
نمودار ۴-۵: نمودار شاخص مصرف گرایی۵۴
نمودار ۴-۶: نمودار شاخص میزان مصرف رسانه۵۷
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
نمودار ۴-۷: نمودار شاخص هویت شخصی۵۹
نمودار ۴-۸: نمودار شاخص سرمایه فرهنگی۶۲
نمودار ۴-۹: تأثیر رگرسیونی رابطه بین مصرف گرایی و اصلاح بدن۶۶
نمودار ۴-۱۰: تأثیر رگرسیونی رابطه بین مصرف رسانه و اصلاح بدن۶۷
نمودار ۴-۱۱: تأثیر رگرسیونی رابطه بین هویت شخصی و اصلاح بدن۶۸
پایان نامه
فصل اول:
کلیات تحقیق
عمل های زیبایی زنان
۱-۱- مقدمه
توجه به بدن، ظاهر و تناسب به عنوان مقولهای تأثیرگذار منجر به مطالعات اجتماعی و فرهنگی بسیاری جهت نظریه پردازی و مطالعات تجربی در دو
دهه اخیر شده است. رفتارهای افراطی، نارضایتی نسبت به بدن، علاقمندی در نزدیک بودن به شاخصهای استاندارد، ایدهآلها، هنجارهای غربی میل بر تسلط و کنترل بدن، در زنان و جوانان بیشتر دیده میشود.
در قرن بیستم مخصوصاً در چند دهه اخیر برداشتهای نو به نو شونده از زیبایی سرعت گرفته است. در یک رویکرد کلی، زیبایی امری دنیوی (در برابر
مقدس)، نسبی(در برابر مطلق)، جزئی (در برابر کلی) و از همه مهمتر ظاهری (در برابر باطنی) قلمداد شده و به عنوان مجموعهای از مؤلفههایی چون:
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
تناسب اندام، آرایش، پوشش و جذابیت تعریف میشود (سینوت ۱۰، ۴۰). این رویکرد برجنبههایی از زیبایی تأکید دارد که قابل کسب کردن، پروراندن و
خلق کردن بوده و براین اساس تأکید از زیبایی طبیعی برداشته میشود. در حقیقت این تغییر در تلقی از زیبایی همراه با دستاوردهای صنعتی و پزشکی
باعث شده است که زیبایی دیگر یک مشخصهی طبیعی و زیستی نباشد. و ویژگی اکتسابی پیدا کند(وبستر و دریسکل ۱۹، ۱۶۲).
در سالهای اخیر بدن انسان به عنوان یک موضوع مهم مورد مطالعه جامعه شناسان معاصر قرار گرفته است. اهمیت بدن نه تنها در تحقیق
ات تجربی بلکه در تئوری پردازیهای جامعه شناسی آشکار شده است (انگلس و هاوسن ۲۰۱، ۲۰۰).
در سطوح ساختاری و ارزشی، فرایندهای چندی را میتوان در اهمیت و جایگاه ارتقاء یافتهی بدن و بدنی شدن فرهنگ به خصوص با مخاطب قرار دادن
جوانان برشمرد، که از آن جمله میتوان به رشد فنآوریهای سلامت، تغذیه و ورزش، صنعت زیبایی و مد، افزایش علاقه به جوانی، اولویت یافتن مصرف،
فردگرایی فزاینده، توجه به تمایز وسبک زندگی، رسانهای شدن فرهنگ (به ویژه تأکید بر بدن زیبا و جوان) و اهمیت یافتن فرهنگ عامه پسند اشاره کرد.
فرایندهای فوق درتعامل با شرایط تاریخی، اقتصادی، ایدئولوژیک ومکانی خاص جلوههای متفاوتی مییابند و به مدد فرایند جهانی شدن و رسانهای شدن
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
فرهنگ از اشتراکات زیادی نیز برخوردار گردیدهاند. بدین سان، فرهنگ بدن را باید منظری دانست که به کمک آن میتوان تحولات فرهنگی و روند آنها را
مورد ارزیابی قرار داد. بدن عرصهای برای باز آفرینی فرهنگی و اجتماعی است و روشنگر روابط قدرت و نحوهی تأثیرگذاری آن بر تفاوتها و نابرابریهای اجتماعی است(ذکایی۱، ۱۷۰).
۱-۲- بیان مسئله
جامعه شناسان بدن را به عنوان یک پروژه مفهوم بندی کردهاند که به عنوان بخش مرکزی هویت “خود” کار میکند (شیلینگ ۲۳به نقل از گیملین
۲۰۰۶، ۴۰). در جامعه شناسی پذیرفته شده است که بدن تصویر مرکزی است که ما از خودمان داریم(فدرستون ۱۹۹۱ و گافمن ۱۹۶، ۱۰۱). شیوههای
مدیریت بدن را به عنوان یک پروژه در نظر میگیرد که با احساس توسعهی “خود” در یک خط قرار دارد (شیلینگ ۳، ۱۸۷).
رشد تکنولوژیهای تغذیه، سلامت و ورزش در کنار اهمیت یافتن عاملیت، استقلال عمل، مصرفگرایی شدید، اهمیت یافتن جوانی و افزایش علاقه به
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
بدنهای جوان و زیبا که خود از فرهنگ عامه پسند رسانههای نو تأثیر زیادی پذیرفته است، بدن و بدنی شدن را به موضوعی محوری در مطالعات
اجتماعی و فرهنگی جامعهی معاصر تبدیل کرده است. فرهنگ بدن تصویری از جامعه و تحولات کلان فرهنگی و نیز روند تغییرات آن را ارائه میکند (ذکایی، ۱، ۱۹۵).
برنامههای تلویزیون، مجلات، تبلیغات و فیلمها ارائه دهندهی ایدئولوژی عمومی زیبایی است. ترکیب و دائمیکردن این ایده که بدن فوقالعاده لاغر،
مطلوب و ایدهآل است. داشتن چنین تصوری احساس نارضایتی را در زنان نسبت به بدنشان ایجاد میکند و آنان را گرفتار کم کردن وزن میکند. به علاوه
رسانه با سعی در به دست آوردن چیزی که ممکن است ایدهآل و دست نیافتنی باشد، میتواند تأثیر آسیبزایی بر رضایت از بدن داشته باشد. تصویر
ارائه شده از خود بیشتر مواقع توسط رسانه به وسیلهی تجربیات اجتماعی ارائه میشود و مردم بسیار به رسانه برای اجتماعی شدن اعتماد میکنند،
رسانه ارتباط جمعی به طور فزایندهای نگهداشت مسئولیت برای تغییرات این مسیر از درک بدن است. در جامعه امروزی زنان و دختران به طور مداوم در
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
معرض بمباران پیامهای استاندارد اجتماعی برای شکل و سایز بدن هستند و این دائم در تمام دنیا در حال افزایش است. رسانهها برنامههایی از جذابیت،
جوانی و لاغری هنر پیشهها را به نمایش میگذارند. این صفات جسمانی اغلب به طور غیر واقع بینانهای با دستاوردهایی چون شهرت و موفقیت زنان
همراه است. این تصاویر احتمالاً بر دیدگاه، اجرا و نقش در شکل دادن ادراک زنان و رضایت از بدنشان تأثیر میگذارد (بوتا ۲۰۰۳، ۳۸۹-۴۰۰).
مطالعات بسیاری نشان میدهد که زنان بسیار بیشتر از مردان نارضایتی از بدن را تجربه میکنند. و این به واسطهی فشارهای هنجاری و نگاه شیء
گونه به بدن در جامعهی مصرفی و سرمایهداری به زنان است. در واقع فشار بر زنان به طور کیفی و کمی متفاوت از فشار بر مردان است. زنان اغلب
موضوع “نگاه خیره” هستند، تا برعکس و بیشتر احتمال دارد که زنان رژیم بگیرند، جراحی زیبایی انجام دهند و اختلالات تغذیهای داشته باشند(گروگن
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
۱، ۱۹) چرا که باید در نظر داشت زن بودن، کار پر مخاطرهای است(گیدنز ۱،۱۵۱). امروزه بدن و نگرانیها درمورد آن یکی از مهمترین نگرانیها و دل مشغولیها در زندگی دختران و زنان است همهی زنان احساس میکنند یک مشکلی (عیبی) در یکی از قسمتهای بدنشان وجود دارد(واتکینز
۱، ۱۴۱).
مشاهدات نشان داده است که مقایسههای اجتماعی نقش مهمی در شکل گیری، نگهداری و کاهش ارزش بدن داشته است(هدر ۲۰۰۴، ۵۰۰).
تحقیقات انجام شده نشان داده است برخی از زنان متأثر از استانداردهای فرهنگی زیبایی و مقایسهی جذابیت و زیبایی خود با دیگران هستند. در واقع
برخی تحقیقات به بررسی راههایی که در آن تفاوتهای فردی در ارتباط با تصاویر رسانهای و نارضایتی از بدن هستند، میپردازند. به طور مثال
(هندرسون ۱۹۹۷، ۷۴) زنانی که اعتماد به نفس پایینی نسبت به تجربهی جذابیت خود دارند، پس از مشاهدهی “ایدهآل” تصویر زنان در رسانهها رضایت
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
کمتری از بدن خود پیدا میکنند(هدر۲، ۵۰۰). پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
در چند دههی اخیر در ایران تناسب اندام به عنوان معیار زیبایی اندام مورد توجه دختران و زنان قرار گرفته است و اقدام برای رعایت رژیم لاغری جهت
دستیابی به تناسب اندام به دغدغهی برخی دختران و زنان ایرانی تبدیل شده است در حالیکه در مورد نسلهای پیشین چنین تأکید شدیدی بر لاغری
موجود نبوده است و حتی میتوان ادعا کرد که ادبیات عامیانه با کاربرد اصطلاحاتی چون ضرورت وجود یک”پرده گوشت” سلیقهی ایرانی را در مورد معیار
زیبایی اندام برای زنان تا حدی در تضاد با لاغری افراطی آنچنان که در کشورهای غربی در حال حاضر تبلیغ میشود، نشان میدهد. باید دانست همچنان
که در غرب نیز گروگن(۲۰۰) یادآور گردیده، تغییر سلیقهی عمومی مبنی بر………..
تأکید بر زیبایی و اندام متناسب در دنیای مدرن از پدیدههای غیر قابل انکار است که اغلب نیازهای اقتصادی سرمایهداری را پوشش میدهد و تولید را در
گرو مصرف میداند. جذابیت جسمانی از جمله موضوعاتی است که در دوران مدرن استانداردهای جدیدی پیدا کرده و از عوامل شکل دهندهی روابط افراد
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
محسوب میشود به طوری که رفتارهای گوناگون بهداشتی نظیر بدن سازی، رژیمهای غذایی، تجهیزات ورزشی و آرایشی مختلفی برای مراقبت از بدن پدیدار شده است(فاضلی ۱۳، ۱۵۰-۱۴۲).
نگرانیهایی که در انسان مدرن در خصوص رابطهی اجتماعیاش با دیگران و قضاوت آنها دربارهی خودش به وجود آورده از مهمترین عرصهی این نگرانیهاست(اینالو، رضایی و فکری ۱، ۷۸).
گیدنز(۲۰) معتقد است زنان به ویژه بر اساس ویژگیهای جسمانیشان مورد قضاوت قرار میگیرند، و احساس شرمساری نسبت به بدنشان رابطهی مستقیمی با انتظارات اجتماعی دارد. زنان در مقایسه با مردان بیشتر در معرض اختلالات تغذیهای قرار میگیرند که وی آن را ناشی از چند دلیل
پایان نامه جامعه شناسی
عمده میداند: اول این که هنجارهای اجتماعی ما در مورد زنان به نسبت بیشتری بر جذابیت جسمانی تأکید دارد. دوم این که، آنچه به لحاظ اجتماعی
تصویری م………….
در عصر حاضر زندگی روزمره به موضوع انتخاب شخصی تبدیل شدهاست، بدین معنا که مردم میتوانند کاری را انجام دهند که میخواهند و میتوانند
چیزی بشوند که خودشان میخواهند بشوند، رویهای که حاکی از فردی شدن است. امروزه مردم به طور فزایندهای بر مبنای علایق و منافع فردی دست به کنش میزنند(گیبینز و ریمر۱، ۱۱۰).
نکتهی مهم برای ما این است که تأکید فزاینده بر مدیریت بدن (رژیم غذایی، اهمیت ورزش در حفظ شادابی و تناسب اندام، آرایش و جراحی صورت و
بدن) و نیز مسئولیت اخلاقی در قبال حفاظت از بدن و نمایاندن بدن به مثابه یک تصویر، نشانگر شکلهای مدرن تمایز و تشخص اجتماعی است و دیگر
اینکه نظارت و تنظیم و تعدیل دقیق بدن را میتوان داستان یا روایتی دانست که فرد از چگونگی زیستن خود در چارچوبهای متفاوت زندگی جمعی نقل
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
میکند.”اگر فرد در مقام راوی نگریسته شود آنگاه روایت وی تا حد زیادی به خود وی به مثابه عامل بستگی خواهد داشت و از همین جاست که مفهوم
شیوه زندگی که تأکید بیشتری بر خلاقیت و آزادی کنشگر در ساختن هویت خود از طریق انتخابهای مصرفی دارد. از مفهوم روش زندگی که بیانگر
شیوههای رفتاری و الگوهای کنشی رایج در یک خرده فرهنگ یا قوم است متمایز میشود” (چاوشیان ۱۳، ۶۰).
نتایج تحقیقات متعدد در ایران (از جمله تحقیق ارزش و نگرشهای ایرانیان، موج دوم، که از سوی وزارت ارشاد به انجام رسیده و تحقیق احمدنیا و مهریار
۱۳۸۳) اهمیت معیار زیبایی ظاهری را در انتخاب همسر ایدهآل از سوی مردان ایرانی تأکید میکند، جای تعجب ندارد که زنان به زیباییهای ظاهری
اهمیت بسیاری داده و در صدد تأثیر گذاری بر بدن خویش برآیند و از روند همگانی توجه افراطی به وضعیت ظاهری خود در جهان تبعیت نمایند.
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
صحبتهای
یکی از زنان در روزنامه همشهری نشانگر برخی از این وا………….
در تحقیق دیگری که در شهرهای تهران، شیراز و استهبان توسط خواجه نوری و مقدس در ارتباط با فرایند جهانی شدن و تصور از بدن انجام شده
است، یافتههای تحقیق نشان داده است که تفاوت تصور از بدن در این سه شهر از لحاظ محل سکونت (به ترتیب تهران ، شیراز و استهبان) معنی دار بوده است.
سوزان براون میلر (۱۹، مورد ارجاع توسط گروگن۰۰، ۳۵۷) نشان میدهد که چگونه بدن زنان در طول تاریخ محدود و کنترل شده تا با معیارهایی
زیبایی شناختی از طریق پوشیدن گنهای مخصوص و اخیراً از طریق رژیمهای لاغری هماهنگ شود و چگونه این مراقبت فوق العاده موجب ضعف و ناتوانی جسمانی ایشان میشود.
تأکید بر رژیمهای غذایی، استفاده از داروها و وسایل بدنسازی و مسئولیت در قبال سلامتی و نمایاندن بدن و دیگر نظارتها و تنظیم دقیق بدن به عنوان
شکلهای مدرن تمایز و تشخص اجتماعی میباشد اعتقاد به رابطهی مصرف و متغیرهای ساختاری در دیدگاه کلاسیک و در نظریهی پسامدرن رد می
شود. از نظر پسامدرنها اولاً رفتار مصرفی کنش استراتژیک به مثابه نماد پایگاه و معطوف به حفظ انسجام گروهی نیست و به علاوه این کنش غیر
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
استراتژیک بیش از هر زمان دیگری حول محور بدن سامان میگیرد (بوکوک ۱۳، ۱۴۴ به نقل از فاضلی ۱۳، ۵۴). از پی طرح، نظریهی مصرف مدار
بودن هویت در جامعهی کنونی، ایدهی “پروژه بدن” مطرح میشود که بر اساس آن بدن به مثابه وسیلهای برای تحقق بخشیدن به هویت فرد قلمداد میگردد (شیلینگ ۱۳ به نقل از کیوانآرا ۱۳، ۶۱).
در این عصر زنان و جوانان هویت خود را در ارتباط با ظاهر خود تعریف میکنند، آن چنان که ظاهر بدن و هویت با مصرفگرایی قرن بیست و یک پیوند
خوردهاست. به عبارت دیگر ظاهر به منبع هویت و مصرفگرایی به نمایشگاه منزلت و پرستیژ تبدیل شدهاست (رفعت جاه ۱۳، ۱۶۹).
دستکاری در نمای ظاهری بدن بر اساس ارزشهای جهانی شده اتفاق میافتد. بدن به عنوان مکانی برای مصرف محصولات جهان سرمایهداری متأثر از ابزارهایی چون ماهواره، اینترنت، تبلیغات تجاری و غیره میباشد و در اشاعهی این ارزشهای خاص به عنوان جهانی شدن ایران هم از این قاعده
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
مستثنی نیست، مخصوصاً کلان شهر تهران به شدت تحت تأثیر این عوامل قرار دارد که در نتیجهی آن بسیاری از ارزشهای ارائه شده مربوط به زیبایی و دستکاری در بدن به خصوص میان زنان به ارزشهایی بدیهی تبدیل شده است.
احمدنیا (۱۳۸۰) یادآور میشود که هنگامیکه لاغری به عنوان شرایط مطلوب بدنی در رسانهها تبلیغ میشود، دختران و پسران جوان در طلب
رسیدن به وزن ایدهآل، خود را در معرض رژیمهای سخت غذایی قرار میدهند و در واقع خود را در حساسترین دوران رشد بدنی، از شرایط تغذیه سالم و
پایان نامه عمل های زیبایی زنان
متعادل محروم میسازند.و از آن جا که بسیاری از این اقدامها بدون مشورت با پزشک انجام میگیرد این افراد با عوارض جانبی گوناگونی مواجه میشوند.
رژیمهای بدنی افراد بیاشتها اغلب افراط آمیز است. برای مثال ممکن است شخصی چند کیلومتر بدود، در یک کلاس تأدیبی و تمرینهای طولانی شرکت کند و بعد برود مدتی هم ورزشهای بدنی کار کند(گیدنز ۱،۱۵۵).
در ریاضت کشی ارادی مرتبط با رژیم غذایی مورد بحث نوعی ” اضطرار و سرسختی” دیده میشود که فقط از سر هوس یا صرفاً برای باریک اندامی نیست. موضوع در ذات خود نوعی نفی خویشتن است. چنان که جان سورز مینویسد “از گرسنگی مردن در دریایی از وفور و نعمت نوعی نفی خویشتن
است که با تناقضی ظاهری داعیهی اثبات بازتاب هویت شخصی و عرضهی پیکری مطلوب دارد (گیدنز ۱۸، ۱۵۵). با وجود این، ریاضت کشی اجباری
کاملاً متفاوت از نظارت بازتابی بر جسم خویش است، و بنابراین شگفت انگیز نیست که فرد مبتلا به بیاشتهایی عصبی اغلب احساس میکند که عملاً
تحت سلطهی همان رژیمی قرار گرفته است که شخصاً به بدن خویش تحمیل کرده است. به گفته وینیکات و لینگ، بدن جزئی از یک “خود” کاذب می
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
شود که، در عین بیاعتنایی به خواهشهای نفسانی فرد، دقیقاً تحت سلطه و فرماندهی آنها قرار میگیرد. احساس ویرانگری ناشی از شرمساری
ناخودآگاهانه بر رژیمهای بدنی متمرکز میگردد. شدت خارقالعادهای که ریاضت کشی رژیمگرایانه میتواند تحمل کند در بردارنده انگ و عیار نوعی
پیشکش سنگدلانه درونی است که فرد از سرچشمهی آن در طرح کلی هویت شخصی آگاهی درستی ندارد. “بیگانگی” بدنی- که “خود” نمیتواند آن
جا را خانه خویش احساس کند- بیانگر این نکته است که چرا رژیمهای غذایی در پارهای موارد ممکن است به “روزه داری تا سرحد مرگ” پیش برود. در
چنین وضع و حالی، فرد فقط هنگامی خود را “ارزشمند” احساس میکند که بتواند براساس رژیمی چنان کامل به زندگی ادامه دهد که کمترین انحراف از
آن خطرناک باشد. بی اشتهایی عصبی در حقیقت تلاشی برای کسب امنیت خاطر در دنیای آکنده از گزینشهای متعدد، ولی ابهام آمیز است (گیدنز ۱۳،۱۵۵-۱۵۶).
بدن نیز در جریان فردی شدن اختصاصیتر و تابع استانداردهای جدیدی شده اس
و افراد سعی در تنظیم یا انضباط بدن خود یا با بیان ترنر “بدن، خود
به منزله پروژه” به عنوان یک بازآفرینی دارند. این تحقیق سعی خواهد کرد عوامل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تأثیرگذار بر روی اصلاح بدن در شهر
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
تهران به عنوان مدرنترین منطقه کشور و عواملی که بر این گونه شیوههای رفتاری، انتخاب مصرفی، تأکید فزاینده بر رژیمهای غذایی و مسئولیت در قبال تناسب اندام در این شهر را برعهده دارند بررسی کند.
بدن و چهره مطلوبتر میتواند فرصتهای بهتر و بیشتری در اختیار زنان و دختران قرار دهد و دستیابی به ایدهآلهای آنان در زمینه ازدواج، توجه همسر و
احراز ، ترقی یا حتی حفظ و دوام شغل، و نظایر آن را فراهم سازد. از آنجا که بدن به عنوان جلوهگاه فردی نشان دهندهی تفکرات و نظامهای ارزشی و
هنجاری به شمار میرود، فقدان تحقیقات در ارتباط با مسائل فوق در حوزه جامعه شناسی بدن در ایران، بسیاری از سؤالات در این زمینه را در حد حدس
و گمان باقی گذاشته است. مسأله محوری پژوهش حاضر این است که چه عواملی میتواند در شکل دادن به الگوهای تغییر و اصلاح بدن مؤثر باشد.
۱-۳- اهمیت و ضرورت تحقیق
از جمله معیارهایی که نشانگر اهمیت و ضرورت یک پژوهش است میتوان به چند مورد اشاره کرد. یکی مربوط بودن به مسئلهای عملی، مربوط بودن به جمعیتی بزرگ، یا جمعیتی پر نفوذ و سرنوشت ساز و پر کردن شکاف پژوهش (میلر ۱۳، ۲۰).
جمعیت زنان نیمی از جمعیت جامعه را شکل میدهند و به لحاظ کارکردشان بسیار پرنفوذ و سرنوشت ساز هستند.
بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید
اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “بررسی جامعه شناختی و عوامل مؤثر بر خدمات زیبایی در بین زنان ۲۰ تا ۴۴ ساله شهر تهران”
بررسی جامعه شناختی و عوامل مؤثر بر خدمات زیبایی در بین زنان ۲۰ تا ۴۴ ساله شهر تهران
پایان نامه جامعه شناسی عمل های زیبایی زنان
قیمت : تومان95,000
نقد وبررسی
نقد بررسی یافت نشد...