فروشگاه

توضیحات

بررسی  میزان استفاده از مدیریت مشارکتی در میان مدیران دبیرستان

مشارکت از جمله مقولاتی است که در دوره معاصر مورد توجه بسیاری از صاحب‌نظران

و رهبران جوامع مختلف قرار گرفته است. گستره موضوعی آن به

نوعی است که آن‌ را بعنوان موضوعی میان رشته‌ای جای داده است.

آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد پیچیده اجتماعی ایجاب می کند تا افراد با

دانش، تخصص و نگرش های مختلف با یکدیگر همکاری نمایند، این امر مستلزم استقرار نظام مدیریت مشارکتی است. استفاده از مدیریت مشارکتی

یکی از عمده ترین عوامل افزایش اثر بخشی و رضایت شغلی کارکنان یک سازمان می باشد.

با توجه به اینکه نقش دبیران در مدارس بسیار می تواند سازنده باشد این رساله

فقط از منظر دبیران بررسی شده است. هدف کلی این تحقیق تعیین

میزان استفاده از مدیریت مشارکتی در بین مدیران زن و مرد دبیرستان های شهر تهران می باشد.

پژوهش حاضر از نوع غیرآزمایشی است و از لحاظ

هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها پژوهش از نوع تحقیقات کیفی به شمار می رود

روش به کار گرفته شده در این تحقیق گراندد تئوری می

باشد. به منظور بررسی سئوالات پژوهشی در این تحقیقات از مصاحبه

نیمه ساختار یافته وضعیت مدیریت مشارکتی و چالشها و موانع ان از دیدگاه

دبیران استفاده شده است. جامعه آماری یا گروه کلی مورد مطالعه

در این تحقیق را دبیران دبیرستان های دخترانه و پسرانه در

منطقه ۱۸ و ۱ آموزش و پرورش شهر تهران تشکیل می دهند.

بررسی تطبیقی میزان استفاده از مدیریت مشارکتی در میان مدیران

دبیرستان های شهر تهران روش گرداوری اطلاعات در این تحقیق

مشاهده مستقیم و مصاحبه عمیق با دبیران دبیرستانهای منتخب می باشد.

روش تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات در این تحقیق اکتشافی می باشد.

بررسی تطبیقی میزان استفاده از مدیریت مشارکتی در میان مدیران دبیرستان های شهر تهران

 

پس از انجام مصاحبه های لازم با دبیران و اخذ نقطه نظرات انها ، برای

پاسخها کد گذاری گردیده و تجزیه و تحلیل لازم به عمل آمد. نتایج این

پژوهش نشان داد که دبیران تمایل و علاقه چندانی به مشارکت در امور مدرسه

نداشته اند. میزان و نگرش دبیران به مشارکت در امور مدرسه

به نحوه رفتار مدیران ارتباط داشت . یعنی مدارسی که مدیریت مشارکتی اعمال می شد ،

دبیران امادگی و تمایل بیشتری برای مشارکت داشتند.

همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که دبیران زن مشارکت بیشتری در امور مدرسه در مقایسه

با دبیران مرد داشته اند.
کلید واژه ها: مشارکت ، مدیریت مشارکتی ، دبیران ، اموزش و پرورش ، نظام مشارکتی

 

 

۱۴۰صفحه فایل ورد (Word) فونت ۱۴ منابع و پاورقی دارد+جامعه آماری

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

بررسی  میزان استفاده از مدیریت مشارکتی در میان مدیران دبیرستان 
بررسی  میزان استفاده از مدیریت مشارکتی در میان مدیران دبیرستان

 

فصل اول
کلیات تحقیق

 

 

مقدمه:
لزوم مشارکت از آغاز حیات بشر روی کره خاکی با انسان پیوند دیرینه دارد؛ ولی علیرغم این شناخت، با او همگام و همراه نبوده است. از دویست سال

پیش مشارکت به نظام سیاسی کشورهای باختری راه یافت و آرام آرام مراحل تحول و دگرگونی کارساز را پیمود. مشارکت در نظام سیاسی با آنکه بگونه

فراگردی تکاملی پدید نیامد ولی با گذر زمان در رویاروئی با انبوهی از دشواریها،

چنان رشد و بالندگی یافت که مردمان حق آن را یافتند تا در تعیین سرنوشت

خویش مختار باشند و در طراحی آینده خود مشارکت جویند (طوسی،
به‌عبارتی دیگر، مشارکت از جمله مقولاتی است که در دوره معاصر مورد

توجه بسیاری از صاحب‌نظران و رهبران جوامع مختلف قرار گرفته است. گستره

موضوعی آن به نوعی است که آن‌ را بعنوان موضوعی میان رشته‌ای

جای داده است؛ لذا اندیشمندان حوزه‌های مختلف علمی هر یک با رویکردی خاص و

از منظری متفاوت به موضوع نگریسته و دیدگاه‌های خود را تنظیم نموده‌اند و هر یک در تلاش بوده‌اند تا بتوانند راهبرد‌های سودمندی را برای بیشتر و بهتر و سریعتر امور خود ارائه نمایند (ساروخانی،
به مرور، مشارکت در تمام زمینه‌ها به نحو زیربنایی، الزامی گردید

بررسی  میزان استفاده از مدیریت مشارکتی در میان مدیران دبیرستان

و رفته رفته پژوهش‌های متعددی در جهت واضح‌سازی موضوع آغاز گردید، که از جمله می‌توان به لوین اشاره نمود. کرت لوین دانشمند برجسته آلمانی در یک رشته آزمایشهای پژوهشی پی برد، هرگاه مردم در کارگردانی کارها مشارکت

داده شوند، اندازه مقاومت و ایستادگی آنان در برابر دگرگونی و نوسازی و نوآفرینی کاهش می‌پذیرد و راه سازگاری در پیش می‌گیرند. در فضای سازمانی‌

که مشارکت روان، است تعارض، ستیزه، و رقابت کاذب سهمگین کاهش می‌یابد

و درجه بردباری و شکیبایی مردمان نسبت به یکدیگر افزایش می‌یابد. مشارکت در مدیریت سازمان نیز حائز اهمیت است و سبب می‌شود تا میزان سرپرستی و نظارت بر کارکنان و افراد کاهش یابد و آنان خود برای بالا بردن

بهره‌وری، دلسوزی نشان دهند، دلبستگی خود را به هدف‌های گروه بیافزایند،

بررسی

به احساس مشترک دست یابند و به پدید آمدن فضای سازمانی دلپذیر

یاری و کوشش کنند. بررسی‌های روان‌شناختی نشان می‌دهد، هرگاه مردم فرصت بیان اندیشه‌های خود را بیابند و در تصمیمی که بر سرنوشت آنان اثر می‌گذارد شریک شوند، نوآفرینی و آفرینندگی بیشتری از خود نشان داده و مسئولیت بیشتری را می‌پذیرند (طوسی،

این درحالی است که مشارکت و شور و مشورت در کارها و قرآن کریم

بر روی آن در بیش از ۱۴۰۰ سال پیش،در قرآن کریم آنجا که می‌فرماید “و امرهم

شوری بینهم” مورد تاکید قرار گرفته است. بعد از انقلاب و به گفته بنیانگذار

بررسی  میزان استفاده از مدیریت مشارکتی در میان مدیران دبیرستان

انقلاب اسلامی که فرمودند، «مردم را در همه کارها مشارکت دهید» شعله‌های امید فروزان شد و اصلی‌ترین هدف نظام مدیریت الهی

، قرآنی و اسلامی، (نظام مشارکت) کرامت بخشیدن به متقین، مؤمنین، مسلمین و تمامی انسانهای عالم معطوف گردید که این امر توسط ایجاد نظام الهی فراگیر شد. به موجب این نظام باید از مردم در قبال پیشنهادات خیر و مفید

ی که ارائه می‌دادند، تشکر و سپاسگزاری متناسب به عمل آمد و این نظام مشارکت، جامعه و مردم را در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و صنعتی حساس نموده و فعال‌تر شد (باتمانقلیچ، ۱

تغییر و تحولات نظام هاى ادارى چنان با سرعت انجام شده است که در کمتر از یک دهه از رنسانس

مدیریت مطلق رؤسا گذشته و به دوران طلایى و باشکوه «مدیریت مشارکتى» رسیده ایم که کارشناسان و متخصصان زبده از این شیوه مدیریت به عنوان نهایت و اوج تفکر سیستم مدیریت نام مى برند.گروهى از استادان و کارشناسان برجسته مدیریت نوین از سال ۱۳۷۷ به فکر آغاز اجراى نظام مدیریت مشارکتى در دستگاههاى دولتى ایران افتادند.

هرچند که در آن سال ها مانند امروز به اهمیت و جایگاه این نوع مدیریت درنظام مدیریت کشور

پى نبرده بودیم. اما به مرور زمان شأن چنین مدیریتى بر همگان تجلى یافت. هرچه بیشتر براى مطالعات «مدیریت تغییر» تأمل و تعمق کردیم، جایگاه و

نقش «مدیریت مشارکتى» به عنوان راهکارى علمى، مفید و سازنده بیشتر هویدا شد تا جایى که امروز در بیشتر دستگاه ها و نهادهاى دولتى و برخى از نهادهاى خصوصى نظام مشارکت وجود دارد.

در نظام آموزش و پرورش ایران از صدر اسلام به این طرف، مردم از طریق وقف و اوقاف در آموزش و پرورش مشارکت داشته‌اند. از قرن چهارم بتدریج،

مدارسی ایجاد شد که این مدارس عموماً از درآمد موقوفاتی که بانی مدرسه یا نیکوکاران دیگر برای تامین مخارج و تعمیرات مدرسه اختصاص داده بودند، اداره می‌شد؛ ولی بعد از آغاز حکومت مشروطه و طبق اصل نوزدهم متمم قانون

اساسی، اداره آموزش و پرورش بصورت متمرکز و با مسئولیت دولت

 مدیران دبیرستان

صورت گرفت و هزینه هنگفتی که باید از طریق درآمد ملی یا بودجه عمومی

برای اداره آموزش و پرورش پرداخته شود، همچنین برنامه‌ها و روشهای معمول در مدارس که باید با مقتضیات و نیازمندیهای منطقه‌ای منطبق و سازگار شود ، بسیاری از کشورها را به سوی اداره غیر متمرکز آموزش و پرورش هدایت کرد (محمدبیگی،

به‌صورت کلی مطرح می‌شود که نظام آموزشی کشور، نیازمند به کسب اعتماد مردم در ارتباط با فعالیت‌های خودشان هستند. مسئله جلب اعتماد عمومی نسبت به تعلیم و تربیت و روشی که در کشور به کار گرفته می‌شود،

اگر به خوبی حاصل شود، بسیاری از برنامه‌ها با تمهیدات و امکانات بهتری به مورد اجرا گذاشته می‌شود. یکی از لوازم کسب اعتماد عمومی نسبت به آموزش و پرورش این مطلب است که مردم در جریان برنامه‌ها و فعالیتهای آموزش و پرورش کشور قرار گیرند و در موارد مشخصی در تصمیم‌گیری‌ها نقش داشته باشند.

به‌عبارتی دیگر، بستر رشد و توسعه کشور از جمیع جهات، آموزش و پرورش است و آموزش و پرورش به عنوان چشمه، حیات ملت و انقلاب تلقی می‌شود که برای تقویت و تداوم جریان این چشمه، درونی‌نمودن مشارکت و بسیج عمومی مردم ضروری و غیر قابل انکار است و باید راه را برای

مشارکت هموار کرد. لذا برای تحقق این مسئله ابتدا باید زمینه این مشارکت را مهیا ساخت و مسایل و عواملی که می‌تواند در جلب مشارکت افراد با توجه به فرهنگ کشور موثر باشد، از جمله نهادینه کردن مدیریت مشارکتی، مورد بررسی قرار گیرد.

بررسی  میزان استفاده از مدیریت مشارکتی در میان مدیران دبیرستان

مدیریت مشارکتی یکی از روش‌های کامیاب اداره کردن کار گروهی است که در پنجاه سال گذشته نخست در قلمرو سازمان‌های صنعتی و بازرگانی و سپس در دیگر مؤسسات فرهنگی – اجتماعی به کار گرفته شده است. پی‌آمدهای این روش مدیریت چنان نمایان و برجسته بوده‌اند که پیش‌بینی

می‌شود در آینده تنها روش کارگردانی کارآمد سازمان‌ها باشد (طوسی، ). در این پایان نامه به بررسی تطبیقی میزان استفاده از مدیریت مشارکتی در میان مدیران زن و مرد دبیرستان های مناطق ۱ و ۱۸ شهرتهران پرداخته شده است.

 

بیان مساله:

 

نظام آموزش و پرورش ایران به دلیل ساختار متمرکز خود باعث شده که تصمیم گیری ها در سطوح بالای سازمان و با کمترین مشارکت سایر افراد سازمان انجام گیرد، و این موجب شده که مقدار خلاقیت و نوآوری و ایده های جدید

افراد که به منظور پیشرفت و بهره وری هرچه بیشتر سازمان لازم است کاهش یابد

و سازمان آموزش و پرورش تهران نیز چون زیر مجموعه ای از آموزش و پرورش کل کشور، همان خصوصیات و معایب را داراست،در این میان روش های نوین مدیریتی همچون مدیریت مشارکتی به منظور افزایش بهره وری افراد و در نهایت سازمان ضروری است.

در ساختار فعلی سازمان های موجود در کشور ما اینکه آیا مردان از شیوه مدیریت مشارکتی بیشتر استفاده می کنند یا زنان امر بارزی نیست و در این راستا پژوهش های چندانی صورت نگرفته است تا میزان استفاده از مدیریت مشارکتی

را در بین مدیران زن و مرد مقایسه کند. در این تحقیق بر آنیم تا میزان استفاده از مدیریت مشارکتی در بین مدیران زن و مرد را با یکدیگر مقایسه کنیم.

مورگان () اعتقاد دارد که از طریق مشارکت دبیران در روند امور مدرسه در زمینه

تصمیم گیری در امور جاری ، کنترل و نظارت مطلوبتر و نیز ارتقای سطح کارایی مدرسه افزایش می یابد. مورگان بر این باور است که بین سبک مدیریت مدرسه و میزان استقبال از نظرات و پیشنهادات دبیران در قالب برنامه های مشارکتی رابطه معناداری وجود دارد.

علاوه بر این در دیدگاه مورگان به این موضوع تاکید شده است که مدیران

بررسی  میزان استفاده از مدیریت مشارکتی در میان مدیران دبیرستان

با سبک مدیریت امرانه تمایل چندانی به بهره گیری از دیدگاههای مشارکتی دبیران ندارند. ولی مدیران با سبک مدیریت مشارکتی و تعامل گرا تمایل بیشتری برای جذب نقطه نظرات مشارکت دبیران دارند. با توجه به اینکه نقش

دبیران در مدارس بسیار می تواند سازنده باشد این رساله فقط از منظر دبیران بررسی شده است. لذا سوال آغازین و اصلی که در این تحقیق مطرح می باشد این است که اساسا میزان استفاده از مدیریت مشارکتی در میان مدیران زن و مرد دبیرستان های مناطق ۱ و ۱۸ شهرتهران چگونه است و چه موانع و چالشهایی برای اعمال مدیریت مشارکتی دبیران وجود دارد؟

اهمیت و ضرورت انجام تحقیق:

آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد پیچیده اجتماعی ایجاب می کند تا افراد با دانش، تخصص و نگرش های مختلف با یکدیگر همکاری نمایند، این امر مستلزم استقرار نظام مدیریت مشارکتی است.

استفاده از مدیریت مشارکتی یکی از عمده ترین عوامل افزایش اثر بخشی و رضایت شغلی کارکنان یک

سازمان می باشد. این امر در سازمان ها و مراکز آموزشی که با انسان ها سرو کار دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

همانطور که نتایج برخی از تحقیقات روانشناختی نشان می دهد که هر گاه انسان ها فرصت بیان اندیشه های خود را داشته باشند و در اتخاذ تصمیماتی که مربوط به زندگی آنها نیز می شود مشارکت داده شوند خلاقیت و نوآوری بیشتری را از خود نشان خواهند داد و مسئولیت بیشتری را می پذیرند.

از یافته های پژوهش حاضر انتظار می رود، ضمن یاری رساندن به مدیران در تصمیم گیری هوشمندانه و بخردانه نسبت به استقرار نظام مدیریت

مشارکتی، در تدوین برنامه های آموزشی جهت توانمند سازی مدیران در راستای بهبود مستمر

و مشارکت فعالانه تر راهگشا باشد و نیز مشخص کند که کدام مدیران و با چه ویژگی هایی از مدیریت مشارکتی در تصمیم گیری خود استفاده می کنند. از این رو می تـوان مدیران مـدارس و موسـسات آموزشی را با ویژگـی ها و مزیت های استفاده از این نوع مدیریت آشنا کرد تا بخشی از…………………

 

 

اهداف تحقیق:

هدف ارمانی این تحقیق دستیابی به نقطه نظرات و دیدگاههای دبیران برای اعمال حداکثری مشارکت در امور مدارس متوسطه می باشد.

هدف کلی این تحقیق تعیین میزان استفاده از مدیریت مشارکتی در بین مدیران زن و مرد دبیرستان های شهر تهران می باشد.
اهداف ویژه:

۱- شناخت دیدگاه دبیران پیرامون فعالیتهایی که در امور مدرسه به صورت مشارکتی انجام می پذیرد.
۲- بررسی و مطالعه موانعی که برای مشارکت دبیران در امور مدرسه وجود دارد.
۳- شناخت دیدگاه دبیران در مورد راهکارهای تقویت مدیریت مشارکتی در مدارس مورد مطالعه

۴- شناخت نظر دبیران در مورد فوایدی که اعمال مدیریت مشارکتی می تواند به همراه داشته باشد.
۵- مطالعه پیشنهادات دبیران برای ارتقای سطح مدیریت مشارکت در مدارس

سؤالات تحقیق:
۱- دیدگاه دبیران دبیرستانهای مورد مطالعه پیرامون اهمیت و ضرورت کاربرد مدیریت مشارکتی در اداره مدارس متوسطه چگونه است ؟

۲- دیدگاه دبیران دبیرستانهای مورد مطالعه پیرامون میزان استفاده از نظرات انها توسط مدیریت در اداره مدارس متوسطه چگونه است ؟
۳- دیدگاه دبیران دبیرستانهای مورد مطالعه پیرامون موانع کاربرد مدیریت مشارکتی در اداره مدارس متوسطه چگونه است ؟

۴- دیدگاه دبیران دبیرستانهای مورد مطالعه پیرامون فواید کاربرد مدیریت مشارکتی در اداره مدارس متوسطه چگونه است ؟
۵- پیشنهادات دبیران دبیرستانهای مورد مطالعه پیرامون روشهای کارامد توسعه مدیریت مشارکتی در ادراه مدارس متوسطه چگونه است ؟

تعریف واژه‏ها و اصطلاحات (به صورت مفهومی و عملیاتی):

تعریف مفهومی مدیریت مشارکتی

مدیریت مشارکتی فرآیندی است که تمام کارکنان و زیردستان یک سازمان را در روند

تصمیم گیری های مربوط به آن سازمان دخالت می دهد و شریک می سازد و می خواهد از نظرات و ابتکارات افراد در حل مشکلات و مسائل سازمان استفاده کند (طوسی،(
تعریف عملیاتی:
به منظور سنجش و اندازه گیری مقوله مدیریت مشارکت در این تحقیق از ۱۰ سوال

باز پاسخ استفاده شده است. نظرات دبیران پیرامون وضعیت مدیریت

مشارکت از انها به طور شفاهی سوال شده و سپس با استفاده از کد گذاری پاسخها به تجزیه و تحلیل انها پرداخته می شود.
دبیر: (تعریف نظری )
به فردی اطلاق می گردد که در یک رشته تحصیلی مشخص حداقل دارای مدرک کارشناسی و بالاتر بوده و به امر تدریس در دبیرستان بپردازد.

(اقازاده،
دبیر: منظور از دبیر در این تحقیق به کلیه مردان و زنانی اطلاق می گردد که

در مقطع متوسطه در سال تحصیلی در یکی از دبیرستانهای دخترانه یا پسرانه منطقه ۱و ۱۸ اموزش و پرورش شهر تهران به تدریس اشتغال داشته باشند.

 

 

 

 

 

 

فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه تحقیق

 

 

۲-۱- مقدمه
مشارکت از سالهای بسیار دور در گیتی رواج داشته است. در چندصد سال پیش روش های مشارکت جویانه و سهیم نمودن مردم در امور، در کشورهایی همچون یونان مورد استفاده قرار گرفته است. در یونان باستان شهروندان را آزادمردان و خود شهر را کانون زندگی آزاد می نامیدند. هرچند،

دموکراسی یونان گروههای خاصی را در بر می گرفت (زنان، خارجیان و بردگان را شامل نمی شد) اما در مقام مقایسه با کشورهای اروپایی آن زمان، صاحب دیدگاه های آزادمنشانه و مشارکت جویانه در خود بود. خاستگاه مشارکت سیاسی به صورت جلوه های قانونی از کشورهای اروپایی در حدود

سیصد سال پیش آغاز شده است. زمزمه های مشارکت سیاسی در غرب از کشور انگلستان آغاز شد. ایجاد لایحه حقوق شهروندی و انتقال قدرت

حاکمه از سوی شاهان به سمت مجلس، سرآغازی برای مشارکت شهروندی در غرب می توان نامید. در سالهای بعد انقلاب کبیر فرانسه به سال ۱۷۸۹ رونقی در راه مشارکت هرچه بیشتر مردم در امور را ایجاد نمود.

بعد از جنگ جهانی دوم کشورهای اروپایی برای سامان بخشیدن به ویرانی های خود حرکت به سوی سهیم نمودن مردم در امور صنعتی و بازرگانی را آغاز نمودند، به طوری که تیتو رئیس جمهور وقت یوگسلاوی بهترین روش برای ساماندهی ویرانی های بعد از جنگ، ایجاد انگیزش در کارکنان، افزایش

بهره وری در تولید، پاسخگو نمودن مدیران در قبال کارگران را شیوه مشارکتی دانست. از نمونه های موفق دیگر مدیریت مشارکتی می توان کشور آلمان را نام برد. در اصل بیست و یکم قانون اساسی آلمان غربی سابق حق مشارکت کارکنان را تضم……………………

 

– سیر تکوین مدیریت مشارکتی

مشارکت یک مفهوم قدیمی است که ریشه در اداره امور عمومی و افکار مذهبی دارد. به عنوان مثال، مشارکت بر مبنای مشورت در اسلام تحت عنوان

«شورا» مورد توجه قرار گرفته است. قرآن کریم به طور صریح مدیران را مکلف می کند در اموری که نیاز به تحقیق و تفحص دارد بر مبنای مشورت به تصمیم گیری بپردازند.
به هر حال، مدیریت مشارکتی علیرغم قدمت تاریخی خود، بعد از انقلاب صنعتی به صورت علمی مورد بررسی قرار گرفت. پیدایش نظریه های کلاسیک، ساختار، تخصص گرایی، عقلایی بودن، و نظم و ترتیب را در سازمان ها……………..

 

– ویژگی های مدیریت مشارکتی
برخی از ویژگیهای مدیریت مشارکتی به شرح ذیل می باشد:

۱- مدیریت مشارکتی از ویژگی های عصر انقلاب صنعتی است.

۲- در جریان مدیریت مشارکتی تمام نظام به عنوان گیرنده آزادانه اطلاعات را می گیرند و حتی جریان تبدیل نظری اطلاعات و آگاهی را در بخش هایی از خود انجام می دهد و ضمن تبادل نظر در درون سیستم به هسته ی مدیریتی آن می رساند.

۳- هسته مدیریتی به دلیل ارتباط متقابل و دو سویه اطلاعات، اطلاعات پردازش نشده، پردازش شده و به آگاهی تبدیل شده را به آگاهی های ثانویه و نهایی تبدیل کرده و دوباره به نظام بر می گردانند.
۴- تنظیم یک جریان……………….

 

۲-۲۳- تاثیر مشارکت بر قدرت و نفوذ مدیران

بسیاری از مدیران بر این باورند که سبک مدیریت مشارکتی قدرت و نفوذ آنان را در اداره امو و سرپرستی زیر دستان کاهش می دهد. بدین ترتیب آنان احساس می کنند که در صورت اعمال این شیوه کنترل به زیر دستان دشوار خواهد شد. ولی در صورتی که مدیران خویش را در تصمیم گیری ها تسهیم

نموده و شیوه مدیریت مشارکتی را به صورت واقعی به کار ببندند

این امر به معنای تحلیل رفتن قدرت انان نخواهد بود زیرا قدرت نه مقدار ثابتی دارد و نه می توان محدودیتی برای آن قائل شد و به گفته «لوندزتت» قدرت اجتماعی کمیت ثابتی نیست که اگر به طرز گسترده ای توزیع شود به کاهش قدرت

موجود در سطوح بالاتر سازمان منجر گردد. در واقع مدیران با تسهیم قدرت با زیر دستان نه تنها با کاهش قدرت مواجه نمی شوند بلکه با استفاده از تأثیر «هم افزایی متقابل» قدرت بیشتری نسبت به زمانی که بصورت مجزا فعالیت داشته اند پیدا خواهند کرد. (والایی شریف

فعالیت های همکارانه مدیر و زیر دستان و قشر ماعی آنان برای تسهیم قدرت مشترک قدرت بیشتری را نسبت به زمان تنهایی مدیریت برای او در پی

خواهد داشت. بنابراین بخاطر تأثیر «هم افزایی» کل قدرت در سازمان افزایش می یابد و قدرت گروه در سازمان نسبت به دیگران بیشتر خواهد بود. زیرا

مدیران و زیر دستانی که به صورت گروهی کار می کنند از

دیگر واحدهای سازمانی قدرت بیشتری خواهند داشت و اگر تمام مدیران و زیر دستان سازمان

بررسی  میزان استفاده از مدیریت مشارکتی در میان مدیران دبیرستان

به عنوان یک گروه کار کنند این موضوع در قبال سایر سازمانها مصداق پیدا خواهد کرد. لذا بر خلاف اعتقاد برخی از مدیران مشارکت واقعا قدرت و نفوذ و

گروه ها را افزایش می دهد و ارتباطی با تضعیف آن ندارد. بنابراین می توان گفت: «مشارکت هم قدرت مدیران و هم قدرت کارکنان را افزایش می دهد.»

اینکه کارکنان در مشارکت قدرت بیشتری بدست می آورند

امری بدیهی است اما در مورد مدیران از آنجایی که با داشتن اختیار بیشتر کارکنان، قابلیت ها

و توانمندی های آنان افزایش می یابد و قدرت در کل مجموعه سازمانی بیشتر می گردد، لذا در مجموع قدرت مدیران نیز به خاطر داشتن زیر دستان و

کارکنانی توانمند افزایش می یابد. (والایی شریف،  ۷۴)
به لحاظ کلیدی بودن نقش رهبری در استقرار نظام مدیریت مشارکتی مدیران باید

در سبک رهبری خود تجدید نظر نمایند. بوش و همکاران وی در رابطه با ایجاد تیم های کاری مواردی را ذکر کرده اند که می تواند قابل تعمیم به کلیه مدیرانی باشد……………….

 

فصل سوم
روش شناسی تحقیق

 

 

 

 

مقدمه:
پژوهش و کنجکاوی از تمایلات طبیعی بشر است و میل به شناخت و ارضاء این حس،

موجب دست یافتن به مجهولات زیادی شده است. اصول و قوانین علمی عمدتاً حاصل پژوهش‏های دانشمندانی است که روش‏های علمی را به کار گرفته و پژوهش‏های ارزنده‏ای را انجام داده‏اند. باید توجه داشت آنچه

موجب شده تا جوهر علمی رشد یابد شناخت و درک عمیق روش‏ها و شیوه‏هایی است که بشر از آن استفاده نموده تا به هدف نهایی تحقیق که روشن

ساختن حقیقت یک موضوع است، دست یابد. پس باید روش مناسبی را انتخاب نموده تا بتوان دقیق‏تر و سریع‏تر و با حداقل خطا به مقصد رسید. هدف از

انتخاب روش تحقیق این است که مشخص کند چه شیوه و روشی را اتخاذ کند، تا او را هر چه سریعتر در دستیابی به پاسخ‏های پرسش تحقیقی مورد

نظر کمک کند. در این فصل به بررسی روش اجرای تحقیق، طرح تحقیق، جامعه آماری و روش نمونه‏گیری، ابزار جمع‏آوری داده‏ها و روش تجزیه و تحلیل داده پرداخته می‏شود.

روش و نوع تحقیق:

پژوهش حاضر از نوع غیرآزمایشی است و از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری

داده ها پژوهش از نوع تحقیقات کیفی به شمار می رود. روش به کار گرفته شده در این تحقیق گراندد تئوری می باشد.

ابزار گرد آوری داد ه ها

به منظور بررسی سئوالات پژوهشی در این تحقیقات از مصاحبه نیمه ساختار یافته وضعیت مدیریت مشارکتی و چالشها و موانع ان از دیدگاه دبیران استفاده شده است. سوالات این مصاحبه باز پاسخ و تا حدی از قبل تعیین شده است اما روند مصاحبه می تواند با توجه به جهت گیری پاسخگویان تا حدی تغییر یابد.

مهمترین ایتم های این مصاحبه عبارتند از :
۱-معرفی دبیر و ارایه سوابق اموزشی و مدیریتی
۲-بررسی دیدگاه دبیر پیرامون روش مدیریت موجود در دبیرستان
۱- بررسی نقطه نظر دبیران در مورد ویژگیهای شخصیتی مدیران و رابطه ان با نوع مدیریت مشارکت دبیرستان

۲- بررسی میزان استفاده از نظرات دبیران توسط مدیریت دبیرستان در روند اداره مدرسه

۳- بررسی موانع مشارکت دبیران در اداره دبیرستان
۴- بررسی راه کارهای تشویق دبیران به مشارکت در اداره دبیرستان

۵- بررسی دیدگاههای دبیران پیرامون روشهای انگیزه مند شاختن دبیران به مشارکت
۶- بررسی چالشهای قانونی موجود برای مشارکت دبیران در اداره دبیرستانهای مورد مطالعه

۷- بررسی تجربه دبیران مورد مطالعه در گذشته در موضوع مشارکت انها در اداره دبیرستان
۸- سایر بحثهای مرتبط با موضوع مدیریت مشارکت در دبیرستان

 

روایی و پایایی ابزار تحقیق :

در پژوهش حاضر به منظور اطمینان از روایی پرسشنامه ،پس از آنکه

از طریق روش مطالعه کتابخانه ای و جستجو در شبکه اطلاع رسانی اینترنتی

،ابعاد مدیریت مشارکتی شناسایی شد.سئوالات پرسشنامه بر اساس

مبانی نظری و با توجه به تعریف متغیر های مورد اندازه گیری (روایی محتوایی) و دقت نظر استاد راهنما (روایی صوری) طراحی و تدوین گردیده است .
– جامعه آماری
جامعه آماری یا گروه کلی مورد مطالعه در این تحقیق را دبیران دبیرستان های

دخترانه و پسرانه در منطقه ۱۸ و ۱ آموزش و پرورش شهر تهران تشکیل می دهند.
– روش نمونه گیری:
نمونه گیری به روش خوشه ای خواهد بود. یعنی ابتدا از میان مناطق اموزش و

پرورش شهر تهران دو منطقه ۱ و ۱۸ انتخاب می گردند. سپس از میان دبیرستانهای دخترانه و پسرانه این دو منطقه اموزش و پرورش تعداد ۵ دبیرستان دخترانه و ۵ دبیرستان پسرانه به طور تصادفی انتخاب می شوند…………………..

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

 

 

1 نقد وبررسی برای بررسی  میزان استفاده از مدیریت مشارکتی در میان مدیران دبیرستان 

  1. اصغر فرهادی نیا

    بررسی میزان استفاده از مدیریت مشارکتی در میان مدیران دبیرستان

افزودن نقد و بررسی

بررسی  میزان استفاده از مدیریت مشارکتی در میان مدیران دبیرستان 

1 نقد و بررسی
بررسی  میزان استفاده از مدیریت مشارکتی در میان مدیران دبیرستان

قیمت : تومان99,000