فروشگاه

توضیحات

پایا نامه عملکرد ضعیف معلم در کلاس درس (ضعف مدیریت معلم)

معلم محور اصلی تعلیم و تربیت است که دلسوزانه فعالیت می‏کند تا مطلبی را به نحو احسن و قابل فهم به فراگیران منتقل کند. بدیهی است که در این مسیر مهم‎‎ترین  کار توانایی مدیریت واداره کلاس و ایجاد رفتار مطلوب در سایه ارتباط خوب و مؤثر با دانش‎آموز می‎باشد.

هدف از روش‎های اداره کلاس، فراهم کردن جوی است که در آن تدریس راحت‎تر صورت پذیرد. آنچه در اداره مؤثرکلاس درس همواره باید مد نظر باشد، اولویت تأکید بر پیشگیری از بدرفتاری نسبت به مقیاس‎های تسکین دهنده مانند تنبیه است. مشکلات بالقوه رفتاری باید شناخته شود تا با اعمال روش‎های صحیح در کلاس از پیشروی آنها جلوگیری گردد.[۱]

برای مدیریت کلاس، ابتدا یک ارتباط مؤثر و مناسب باید بین معلم و دانش‎آموز برقرار باشد و برای بی قراری این ارتباط مهارت‎هایی برای معلم مورد نیاز است. یک معلم توانا با بهره‎گیری از شیوه‎های متفاوت می‎تواند پل ارتباطی بین خود و دانش‎آموز را ساخته و استحکام بخشد. مهارت‎هایی نظیر: اجتناب از تنبیه شدید و مکرر، اجتناب از شوخی، پرهیز از پیش داوریهای غیر منصفانه، ابراز علاقه و توجه به دانش‎آموز، احترام به آنها، دوستانه رفتار کردن، اهمیت دادن به نظرات آنها و…

آنچه که مهم‎تر جلوه می‏کند نقشی است که خود دانش‎آموزان در برقراری یک ارتباط خوب با معلم خود دارا هستند. وقتی دانش‎آموزان بتوانند با معلمشان ارتباط برقرار کنند، خواهند توانست مشکلات آموزشی، یادگیری، رفتاری و ….. خود را در کلاس به حداقل برسانند و محیط کلاس، محیطی دلپذیر جهت امر آموزش خواهد شد.

واژه های کلیدی: عملکرد معلم ، رهبری توزیع شده، بهسازی آموزش، عملکرد ضعیم معلم , تاثیرات مدیریت معلم در کلاس درس

 

  ۷۲ صفحه فایل ورد فونت ۱۴ منابع و پرسشنامه دارد قیمت:۱۳۰۰۰۰ تومان

 

پس از پرداخت آنلاین میتوانید فایل کامل این پروژه را دانلود کنید

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                             

فصل اول :  طرح تحقیق

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………..

بیان مسئله تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………

اهمیت و ضرورت تحقیق ……………………………………………………………………………………………….

اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………….

نمونه و جامعه آماری تحقیق ………………………………………………………………………………………..

روشهای آماری تحقیق ………………………………………………………………………………………………

فرضیه های  تحقیق ……………………………………………………………………………………………………

تعاریف اصطلاحات و متغییرها  ……………………………………………………………………………….

فصل دوم : مبانی نظری و ادبیات تحقیق

مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………….

مدیریت معلم ………………………………………………………………………………………………….

تعریف معلم ………………………………………………………………………………………………………

تحقیقات داخلی ………………………………………………………………………………………………………………..

تحقیقات خارجی …………………………………………………………………………………………………………..

فصل سوم : روش تحقیق و جمع آوری اطلاعات

مقدمه …………………………………………………………………………………………………………..

روش تحقیق ( روش اجرای تحقیق ) ……………………………………………………………………….

روشهای جمع آوری اطلاعات و داده های تحقیق ………………………………………………………………………….

جامعه آماری تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………

برآورد حجم نمونه تحقیق ……………………………………………………………………………………………

متغییرهای تحقیق ………………………………………………………………………………………………………

ابزارهای اندازه گیری تحقیق ( مشخصات پرسشنامه ها ) ……………………………………………..

روایی ابزارهای اندازه گیری تحقیق …………………………………………………………………………..

پایائی ایزارهای اندازه گیری تحقیق ……………………………………………………………………………..

روشهای آماری تجزیه و تحلیل داده های تحقیق ……………………………………………………………….

فصل چهارم : یافته های تحقیق و تجزیه وتحلیل داده ها

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………

یافته های توصیفی تحقیق……………………………………………………………………………………………

یافته های استنباطی تحقیق …….……………………………………………………………………………………….

 

 

فصل پنجم : بحث ونتیجه گیری

مقدمه ……………………………………………………….……………………………………………

نتیجه گیری تحقیق ………………………………………………………………………………………………..

یافته های تحقیق …………………………………………………………………………………………………..

پیشنهادات تحقیق  …………………………………………………………………………………………………………

محدودیت ها ، مشکلات و موانع تحقیق ……………………………………………………………………………

فهرست منابع فارسی ………………………………………………………………………………………………………….

فهرست منابع انگلیسی ……………………………………………………………………………………………………..

 

 

 

 

پیشینه تحقیق

تحقیقات ریچاردسان[۱] نشان داده است که معلمان رفتار خود را در کلاس ناشی از تجارب بدست آمده در طول سال‎ها آموزش و پرورش دانش‎آموزان می‎دانند. اما معلمان جدید و کسانی که تجارب اندکی دارند، کجا باید چنین آموزشی را ببینند و مهارت کسب کنند؟ هر چند برای آموزش مهارت‎های مدیریت کلاس کتاب‎هایی وجود دارد، اما کافی نیست. یکی از دلایل سردرگمی معلمان در برابر حل مشکلات مربوط به انضباط، نداشتن اطلاعات و آگاهی کافی است. بسیاری از معلمان یا آموزش اندک دیده‎اند یا با استفاده ازتئوری، تحقیق و تمرین در مورد ایجاد انضباط در مدارس را آموخته اند.

پلاکس[۲]، کیرنی[۳]و توکر[۴] با بررسی مطالبی که طی سال‎ها در این باره نگاشته شده است، نتیجه می‎گیرند که «برای معلمان دوره‎ی ابتدایی  و متوسطه، بزرگترین مشکل دوران تحصیلی، یادگیری شیوه‎ی مدیریت کلاس است. به گفته‎ی جانز[۵]برای چنین معلمانی جای تعجب نیست که رفتارهای گسیخته‎ی دانش‎آموزان، بزرگترین عامل فشار روانی بر معلم و احساس نارضایتی شغل باشد. [۶]

بنابراین هم دست اندرکاران آموزش معلمان باید امکانات جدیدی را تدارک ببینند و هم معلمان به طور منظم دانش خود را پیرامون مدیریت کلاس ارزیابی کنند و به طور پیوسته به اطلاعات جدید مجهز گردند و از کتب و نظریات علمی جدید بهره ببرند.

اهمیت موضوع

مطالعات نشان می‎دهد که متغیرهای کلاسی خاصی بررفتار دانش‎آموز در کلاس درس و پیشرفت تحصیل آنان به طور محدود و مداوم تأثیر دارد. [۷]

سازماندهی کلاس به نظم و ترتیب درسی و اجتماعی دانش‎آموزان در کلاس درس اشاره می‏کند. در کلاس درس با دانش‎آموزانی مواجه هستیم که توانایی‎ها و میزان پیشرفت آنها با یکدیگر مشابه و یا کاملا متفاوت است. در مقابل، مدیریت کلاس به روش‎هایی مربوط است که معلمان با کمک آنها رفتار دانش‎آموزان را بهبود می‎بخشند و راه را برای یادگیری مطلوب دانش‎آموزان هموار می‎کنند.

بنابراین می‎توان گفت معلم باید با مدیریت صحیح کلاس و تکیه بر روشهای گوناگون و با تحکیم روابط مثبت خود با دانش‎آموز به امر تدریس و آموزش بپردازد. در واقع اعمال مدیریت در کلاس برای ایجاد یک محیط مناسب یادگیری امری ضروری وحیاتی است.

اهداف تحقیق

هدف کلی:

  در این مقاله سعی شده است تا به شیوه‎های مدیریت کلاس درس پرداخته و مهارت‎هایی که به برقراری یک ارتباط مؤثر و مثبت بین معلم و دانش‎آموز منجر می‎شود، بیان گردد.

اهداف جزئی:

شناسایی چگونگی مدیریت معلم بر کلاس درس.

تعیین چگونگی ایجاد روابط مثبت با دانش‎آموز.

تبیین نقش دانش‎آموز در برقراری ارتباط با معلم.

پرسش های پژوهش

  1. عملکرد معلم در کلاس درس چیست؟
  2. تاثیرات عملکرد ضعیف معلم در کلاس درس چیست؟

تعاریف عملیاتی

وزارت آموزش و پرورش: وزارتخانه، بنابر تعریف عبارت است از یک واحد سازمانی مشخصی که به موجب قانون به وسیله دولت ایجاد و اداره می شود . وزارت آموزش و پرورش، وزارتخانه ای است که به دستور دولت امور مربوط به تعلیم و تربیت و آموزش عمومی کشور را بر عهده دارد.

ساختار و  تشکیلات: ساختار به عنوان یکی از اجزای سازمان تعریف می شور که به میزان رسمیت، تخصص گرایی، تقسیم کار، پیچیدگی، تعداد سطح ها در سلسله مراتب، تمرکز وداشتن استانداردها اشاره می کند.(کونتر و اودانل، ۱۹۸۶) در این بررسی، ساختار و تشکیلات آموزش و پرورش در نظامهای مختلف آموزشی(متمرکز، نامتمرکز و نیمه متمرکز) مد نظر است که تعیین کننده روابط رسمی در سازمان و نشان دهنده سطوح سلسله مراتب تصمیم گیری و اداری و میزان حیطه نظارت می باشد و نیز نشانگر افرادی است که به صورت گروهی حرفه ای در بخش های مشخص با تقسیم کار در ارتباط با یکدیگر می با شند و بر اساس روشهای یکسان و استاندارد کار می کنند.

نمودار سازمانی: نمودار سازمانی[۸] ، به نمایش گرافیکی ساختار و سلسله مراتب یک سازمان گقته می شود.

تفویض اختیار: تفویض اختیار فرایندی است که در آن اقتدار از یک سطح مدیریتی به سطح دیگر انتقال می یابد، به عبارتی دیگر مدیر بخشی از اختیارخود را به زیر دستان انتقال می دهد تا ماموریتی را که برای سازمان تعریف شده است به انجام برسانند( اقتداری، ۱۳۶۲) گفتنی است که تفویض اختیار رافع مسئولیت نیست. در این بررسی تفویض اختیار به معنای میزان واگذاری اختیارو فرصت ها و روشن بودن  مسئولیت ها  در آموزش و پرورش کشورهای گوناگون است.

مدرسه:  مدرسه را جائی گویند که در آن درس دهنده و به مدرسه آموزشگاه نیز گویند. در آئین نامه مربوط به سازمان در درجه بندی مدارس ( مصوبه مجلس، سال ۱۳۶۲ ) در تعریف مدرسه آمده است که : مدرسه سازمانی است که بر مبنای معیارهای رسمی تأسیس می شود و با نظارت ادارات آموزش و پرورش مسئولیت اجرای برنامه های مصوب آموزش و پرورش کشور را در سطح تحصیلی معین عهده دار می گردد. ( صافی ؛ ۱۳۷۸، ص ۱۲ )

 


۱٫ Richardson

۱٫ Plax

۲٫ Kearney

۳٫ Tuker

۴٫ Jones.

۵٫ روبرت تی، تابر، الفبای مدیریت کلاس درس، ترجمه دکتر محمد رضا سرکار آرانی (تهران: انتشارات مدرسه، ۱۳۷۹)، ص ۲۰٫

۶٫ لورین دبلیو آندرسون، افزایش اثر بخشی معلمان در فرایند تدریس،  ترجمه دکتر محمد امینی (تهران: انتشارات مدرسه،۱۳۷۷)، ص ۹٫

[۸] – Organizational Chart

 

 

 

بلافاصله بعد از پرداخت موفق میتوانید فایل کامل این پروژه را با سرعت و امنیت دانلود کنید

قیمت اختصاصی و استثنایی این پروژه در پایان نامه دات کام : تنها , ۱۳۰۰۰۰ تومان

نقد وبررسی

نقد بررسی یافت نشد...

اولین نفر باشید که نقد و بررسی ارسال میکنید... “عملکرد ضعیف معلم در کلاس درس”